Nikoliv. Hlavni pricina neni financni krize a cena ropy. Hlavni pricina je, ze automobilky nejsou na tyto ocekavatelne zmeny absolutne pripraveny. A to je vina prislusnych sefu. Kazdy zodpovedny clovek, se v dobe prosperity pripravuje na horsi casy. Sefove automobilek nikoliv. Cena ropy ma, az na par vlnek, rostouci trend jiz od zacatku tisicileti. Ale s tim se da bojovat snadno - vyrabet auta s nizsi spotrebou. Technologie tu jsou. Jenomze to by s nimi musely evropske automobilky pracovat a ne stale recyklovat zastarala reseni. Pokud tedy za praci na novych technologiich nepovazujeme marketingove bludy typu "mame to pripraveno, jen cekame na vhodny okamzik". Ten vhodny okamzik je tu - pokles o desitky procent. A kde jsou ta uzasna a tajemna reseni? A to je jenom zacatek. Ale Drapalik to rikal. Pracujte na novych technologiich, pracujte na novych technologiich nebo se z toho zblaznite. Ale je to marny, je to marny, je to marny.
Hele Tatrovko. Premyslet o rizicich a prijimat rozhodnuti, kterymi se maji minimalizovat, je zakladni naplni prace vedeni podniku. Zatimco ty Tatrovko, muzes byt krizi zaskoceny, oni musi mit pripravena reseni na pravdepodobne varianty budoucnosti. Jsou za to placeni. A recese je jedna z velmi pravdepodobnych verzi. Ono totiz prosperitu strida recese, jako po dni prichazi noc. Kdo je noci zaskocen, nema ve vedeni co delat. Navic dnesni ropna krize neni nic necekaneho. Naopak bylo jen otazkou casu, kdy propukne.
Pricinou poklesu prodeju aut neni propad akcii, ale zejmena vyssi provozni naklady (draha ropa a dalsi komodity). Pokud by narust cen ropy eliminovala nizsi spotreba novych model, k zadnemu propadu o desitky procent by nemohlo dojit. Dost mozna, ze by naopak doslo k narustu, kdyz by se lide snazili nahradit zrava auta novymi uspornymi, aby prave v dobe krize setrili naklady za dopravu. Neustale odkladani nastupu novych technologii "az na tu spravnou dobu" zpusobilo, ze najednou automobilky nemaji na nove podminky vubec zadne reseni. Ano, vcerejsi rozhodnuti setrit prachy omezenim investic do novych technologii, protoze se to "zatim nevyplati" se dnes projevilo v propadu prodeju o desitky procent. Ale kdo chce kam ...
Ze mam pravdu rika dnesni horecna snaha automobilek, prijit s novymi pohony - automobilka bez usporneho konceptu bude mit v Parizi ostudu. Ale to je uz trochu pozde a bez citelneho propadu prodeju se to neobejde.
Jaké nové technologie máš konkrétně na mysli? Vždyť prakticky všechny automobilky průběžně přicházejí s inovacemi snižujícími spotřebu. Přicházejí, ale s takovými technologiemi, které akceptuje trh. A ten není připraven obětovat statisícové částky na oltář úspornosti.