Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej nových osobních automobilů v Evropě klesl v srpnu o 15,7 %

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Prodeje nových osobních automobilů nepadají drasticky jen za oceánem. V Evropě se snížily v červenci oproti loňsku o 7,3 a v srpnu dokonce o 15,7 %.

Prohlubující se ekonomická krize a vysoké ceny paliv jsou hlavními důvody pádu prodejních čísel.

V červenci 2008 registrace nových osobních automobilů klesly v západní Evropě o 7,2 %. Nejvíce se propadl španělský trh, a to o plných 27,5 %, následován britským (-13 %) a italským (-10,9 %). Německo zaznamenalo naopak mírné zvýšení o 1,5 %, francouzský trh byl stabilní, klesl jen o 0,2 %.

Ze čtyř největších automobilových trhů v nových členských státech Evropské unie pouze český vykázal nárůst oproti stejnému měsíci loňského roku o 12 %. Naopak rumunští zákazníci koupili o takřka jednu třetinu nových automobilů méně (-33 %), maďarský trh klesl v meziročním srovnání o 9,8 % a polský jen o 1,2 %. Celkový objem registrací v této části EU klesl o 8,9 %. Vše jsou údaje organizace ACEA.

V srpnu hlásí západní Evropa -16,5 %, v Irsku se prodalo o 41,6 % nových automobilů méně a v této nelichotivé statistice následuje dále Španělsko s poklesem o 41,3 %. Registrace na všech velkých západoevropských trzích mají před procentním údajem také záporné znaménko – Itálie -26,4, Velká Británie -18,6, Německo -10,4 a Francie -7,1 %. Jen portugalský trh zaznamenal nárůst o 4,8 %.

Pokud jde pouze o členské státy Evropské unie, tam se poptávka po nových automobilech snížila o 9,3 %. Jak si vedla střední Evropa? V Maďarsku pokles o 23,3 %, v Rumunsku pouze o 9 % a v Polsku o zanedbatelných 0,9 %. Pouze náš trh vykázal v tomto směru mírný půlprocentní nárůst.

I statistiky evropských registrací od začátku roku zaznamenaly ve srovnání s loňskem pokles o 3,9 %. Do těchto statistik jsou započítávány trhy zemí EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu). V západní Evropě si zákazníci koupili o 4,4 % nových osobních automobilů méně, žebříčku zemí opět vévodí Španělsko (-21,1 %), následuje Itálie (-12,0 %) a Spojené království (-3,8 %).

Francouzský a německý trh zaznamenávají zatím nárůst, země galského kohouta o 2,9 %, náš západní soused pak o 1,7 %, ale poslední tři měsíce naznačují, že by se to mohlo do konce roku ještě otočit. V nových členských zemích je střídavě oblačno, celkový nárůst trhu ve střední a východní Evropě činí 1,8 %, počet registrací se oproti loňsku zvýšil v Polsku o velmi slušných 9,1 %, i Česká republika je na tom velmi dobře s 8,2 %, naopak opačný trend zaznamenalo Maďarsko (-4,9 %) a Rumunsko s poklesem o 3,5 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
25. 9. 2008 17:22
Re: Drapalik to rikal
Jaké nové technologie máš konkrétně na mysli? Vždyť prakticky všechny automobilky průběžně přicházejí s inovacemi snižujícími spotřebu. Přicházejí, ale s takovými technologiemi, které akceptuje trh. A ten není připraven obětovat statisícové částky na oltář úspornosti.
Avatar - T613
25. 9. 2008 16:48
Re: Drapalik to rikal
A já myslel, že je to tím, že americká ekonomika je v * a EU se třepe jak to zasáhne ji. A ona ropa.. dobrý no :-)
25. 9. 2008 15:46
Re: Drapalik to rikal
Hele Tatrovko. Premyslet o rizicich a prijimat rozhodnuti, kterymi se maji minimalizovat, je zakladni naplni prace vedeni podniku. Zatimco ty Tatrovko, muzes byt krizi zaskoceny, oni musi mit pripravena reseni na pravdepodobne varianty budoucnosti. Jsou za to placeni. A recese je jedna z velmi pravdepodobnych verzi. Ono totiz prosperitu strida recese, jako po dni prichazi noc. Kdo je noci zaskocen, nema ve vedeni co delat. Navic dnesni ropna krize neni nic necekaneho. Naopak bylo jen otazkou casu, kdy propukne.
Pricinou poklesu prodeju aut neni propad akcii, ale zejmena vyssi provozni naklady (draha ropa a dalsi komodity). Pokud by narust cen ropy eliminovala nizsi spotreba novych model, k zadnemu propadu o desitky procent by nemohlo dojit. Dost mozna, ze by naopak doslo k narustu, kdyz by se lide snazili nahradit zrava auta novymi uspornymi, aby prave v dobe krize setrili naklady za dopravu. Neustale odkladani nastupu novych technologii "az na tu spravnou dobu" zpusobilo, ze najednou automobilky nemaji na nove podminky vubec zadne reseni. Ano, vcerejsi rozhodnuti setrit prachy omezenim investic do novych technologii, protoze se to "zatim nevyplati" se dnes projevilo v propadu prodeju o desitky procent. Ale kdo chce kam ...
Ze mam pravdu rika dnesni horecna snaha automobilek, prijit s novymi pohony - automobilka bez usporneho konceptu bude mit v Parizi ostudu. Ale to je uz trochu pozde a bez citelneho propadu prodeju se to neobejde.
Avatar - T613
25. 9. 2008 12:10
Re: Drapalik to rikal
Jo jasně automobilky se měli dlouhodobě připravovat na ekonomickou krizi a propad akcií. Bože.. Drapalíku
25. 9. 2008 12:03
Drapalik to rikal
Nikoliv. Hlavni pricina neni financni krize a cena ropy. Hlavni pricina je, ze automobilky nejsou na tyto ocekavatelne zmeny absolutne pripraveny. A to je vina prislusnych sefu. Kazdy zodpovedny clovek, se v dobe prosperity pripravuje na horsi casy. Sefove automobilek nikoliv. Cena ropy ma, az na par vlnek, rostouci trend jiz od zacatku tisicileti. Ale s tim se da bojovat snadno - vyrabet auta s nizsi spotrebou. Technologie tu jsou. Jenomze to by s nimi musely evropske automobilky pracovat a ne stale recyklovat zastarala reseni. Pokud tedy za praci na novych technologiich nepovazujeme marketingove bludy typu "mame to pripraveno, jen cekame na vhodny okamzik". Ten vhodny okamzik je tu - pokles o desitky procent. A kde jsou ta uzasna a tajemna reseni? A to je jenom zacatek. Ale Drapalik to rikal. Pracujte na novych technologiich, pracujte na novych technologiich nebo se z toho zblaznite. Ale je to marny, je to marny, je to marny.