Podle materiálů, které má redakce Auto.cz k dispozici, z českého registru loni zmizelo 15.238 nově registrovaných aut. To znamená, že téměř každý desátý nový vůz ve skutečnosti našel svého majitele v zahraničí.
Mě by spíš zajímalo, jestli se reexportovaná auta objeví i v statistikách jiných zemí. Jinak ta čísla mě moc nepřekvapují. Fiestu, Ibizu nebo Polo jsem u nás skoro neviděl a proto bylo jasné, že jezdí někde jinde. Také je z této statistiky celkem jasné, že Škodovka je u nás oproti zahraničí hodně drahá a nevyplatí se reexport. Ze značek, které jsou oblíbené v Německu, má zdaleka nejnižší reexporty.
Bude záležet, v které statistice. Na úrovni dovozců (tedy oficiálního zastoupení) bych neřekl (to by to muselo dělat přímo zastoupení a to si nemyslím, že by bylo typické). V datech registru možná ano. I když to musí mít ošetřené, protože z registrací se počítají pokuty za nadměrnou spotřebu.
Obecně tedy záleží, odkud data jsou a jakou používají definici nového vozu. Tuhle otázku bys tedy musel mířit na toho, kdo sestavuje nějaký ten přehled nejprodávanějších vozů.
PS: U Škody většinou nelze mluvit o "reexportu", protože se v ČR montují. ;-)
Škoda u nás ani náhodou není oproti blízkému zahraničí drahá. Zvlášť v Německu a Rakousku je cenová hladina výrazně vyšší. Export samozřejmě existuje, jen jaksi není v těchto číslech. Škoda už delší dobu zveřejňuje dodané vozy za jednotlivé regiony. Zatímco SDA udává něco málo pod 50 000 registrací, Škoda uvádí za český trh 60 000ks. Kde asi tak končí ten rozdíl?
Přece mě nebudeš chytat za slovíčko. Opravdu nevím, jak se s auty kšeftuje. Měl jsem za to, že se někdo pokusil dát dohromady tabulku, kde jsou auta registrované v ČR, které jsou pak někam vyvezeny. Koneckonců i v tomto článku je v tabulce reexportů Octavia na 10. místě.
Hezký čísla, jasně to ukazuje o jaká auta je v evropě zájem a o jaká by si v okolních zemích neopřeli ani kolo. Platí totiž že náš trh je (nebo do zdražení koruny byl) jedním z nejlevnějších vůbec. bez ohledu na výrobce.
Aby lokalne zastupenie predalo aspon nejake auto (Fiat, Ford ale aj Nissan a VW a Seat v provnani so Skodou) alebo aby povedzme nemecke zastupenie ziskalo nove auta za malo penazi (VW)?
Ja chapem pod reexportom, ze si koli lepsej cene kupim auto v CR a prihlasim potom niekde inde. Napr. to iste auto: Chevrolet Camaro stoji na SK 40000 a v AT (koli emisiam) 60000. Takze si ho kupim na SK, ale prihlasim v AT.
Samozrejme tento priklad nie je dokonaly, lebo v AT by som musel tak ci tak pri kupe noveho auta tu emisnu dan (NOVA) zaplatit, ale vsade az tak ekologicke krajiny ako AT asi nebudu.
Ale ci je toto reexport, s tym som sie nie isty.
tak údajně je to takhle: česká firma - dealer - přihlásí 100aut, z toho plyne, že dostane prémii od dodavatele, potažmo přímo výrobce, čím víc příhlásí aut, tím větší bonus a tyto auta zpětně odprodá do další země, tozn. figurují ve statistice dvakrát, klasický podvod po česku ale zřejmě nejen tu :-)
A komu ich odpreda? Ide mi o to, kto cele toto reexportovanie vymyslel alebo inicializoval. Ci to boli Nemci, ze hej Cesi, dajte nam 200ks/mesiac, pre vas bude ten bonus od vyrobcu, mi budeme mat lacnejsie auta, nez konkurencia (dokoca nez konkurencne salony toho isteho vyrobcu), alebo je to cisto domaca zalezitost. Profituju z toho obidve strany, mozno aj automobilka - pre niektore je lepsie predat auto so zlavou, nez nepredat vobec.
Podle mne se to děje na všelijakých úrovních. Klidně se můžou dva prodejci domluvit, když se naskytne příhodná situace. Může to dělat mezinárodní prodejce. Některá auta koupí cizinci. Jiná jsou koupená na objednávku přes prostředníka. Prodejci se snaží naplnit kvóty a je jim celkem jedno, kde to udají. Už jsem viděl i poslední kusy prodávat se ztrátou. Záleží, jaké kdo má smlouvy. Někdy se dají vymyslet nějaké hrátky s daněmi, kdy už to podvodem zavání.
Větší čísla jsou pravděpodobně výsledkem organizovaného snažení.
Asi tak. Např.někdy na přelomu let 2007/2008 u nás byla co se týká cen docela jiná situace a byla celá řada šedých dovozců. Moji známí si tenkrát nechali dovézt XC-90 a S-Maxe za ceny menší o statisíce než jaké byli schopni si vyjednat u oficiálních prodejců. Ceny pak šly docela rapidně dolů a situace se obrátila. To je tedy jen ta jedna z možných úrovní.
To si asi pamatuju - to byla koruna hodně vysoko, takže nakupování v euráčích (a menšího zboží než aut i v dolarech) vycházelo dost výhodně. Pak se kurs pohnul zpátky a bylo po výhodnosti...
Proč by to měl být podvod? A proč by musela být ve statistice dvakrát? Bývají na tom biti dovozci v zemích, kde ta auta nakonec skončí. Těm se to typicky nelíbí.
Začátek máš dobře, konec už nikoliv. Auto prodá šedý dovozce v jiné zemi nikoliv už jako nové (jako nové už bylo poprvé přihlášené u nás a právě ze statistiky nově přihlášených a do měsíce odhlášených aut se tyto čísla zjišťují), ale jako auto již přihlášené (byť v inzerátu pro kupce má deklarováno 0 km) a z hlediska statistiky této země tedy už nejde o nové, poprvé přihlašované auto. Takže ve statistice nových aut figuruje to auto jen v ČR, nikoliv v zemi dalšího prodeje. Podvod to žádný není, prostě obchodníci využívají toho, že automobilky mají dost velké rozdíly v cenách na různých trzích a u řady modelů, kde je poptávka a zákazníkům nevadí nákup nového auta, které z hlediska přihlášení není nové (jsou druhými majiteli) se to děje všude. A děje se to samozřejmě i v opačném gardu, řada aut se prodá u nás, ale poprvé byla přihlášená v jiné zemi (to je spíše záležitost luxusnější aut, která jsou u nás drahá a lze je sehnat jinde levněji, mainstream je u nás většinou nejlevnější takže ten jde opačnou cestou).
no právě podle mě ty auta jsou ve statistikách prodeje dvakrát, pokud je možné to co píše emel, tzn. vystavení čistopisu tp kde je jenom jeden nový majitel, upřímně tomu stejně pořád moc nerozumím, česko koupí za milion eur auta v německu a pak je němcům zase prodá a případně naopak? jedna strana logicky nemůže vydělat nebo ano?
Myslím, že nic dvakrát není, když vystavuje nové papíry třeba Německo, tak ví, že je to na auto, které bylo původně přihlášené v Česku, takže nemá důvod dávat auto do statistiky jako nové.
Vydělá na tom jak překupník (levně koupí a za vyšší cenu prodá), tak i kupující Němec (koupí sice o něco dráž než by koupil přímo v ČR, ale pořád levněji než v Německu). Kdo na tom prodělá (asi čistě teoreticky) je automobilka a její lokální dealeři v Německu, protože kdyby v Německu prodala stejnému kupujícímu, který použil šedý dovoz z ČR auto za německé ceny, tak by utržila více (o rozdíl německé a české ceny), takhle si ten rozdíl německé a české ceny (minus cena za převoz a přihlášení) rozdělí do kapsy šedý dovozce a kupující. Kdyby v celé Evropě měly automobilky jednotné ceny a výbavu a jednotnou politiku ke všem dealerům, tak je rázem po reexportech. Automobilky i jejích lokální dealeři to vidí neradi, ale nic s tím nezmohou (viz dole diskutovaná pravidla o volném obchodu v EU). Jediná obrana by byly jednotné ceny aby zmizel důvod reexportů (rozdíl v ceně na které se nechá vydělat), ale to není tržní chování, normální je, že v chudší zemi nebo dokonce regionu jsou ceny trochu nižší a naopak.
Česko žádná auta za milion eur nekupuje, za milion eur kupuje auta v Česku firma, která zde má většinou pobočku své německé matky a ta matka ty auta prodá v Německu. Část Němců není líná a šedé dovozce nenechá vydělat a maže si sama pro auto rovnou třeba do Chebu. Pak vydělá celý rozdíl v ceně ten kupující.
Pokud chtějí automobilky vylepšovat své prodejní výsledky tak používají úplně jinou taktiku, a sice to, že nutí své dealery kupovat víc aut, než jsou schopni prodat. Typicky na konci roku řada automobilek má najednou zázračné výsledky proti předchozím měsícům. Samozřejmě je to jen krátkodobý efekt, většinou zaměřený na to aby obchodní oddělení dosáhlo na výplatu bonusů. Nahromaděná auta pak o to více zpomalí produkci v začátku následujícího roku. Pohledem do statistik v ČR a porovnáním prodejů v jednotlivých měsících během roku a v prosinci (kdy někteří zvedli prodeje třeba o 50%), lze snadno odhalit, kdo takový „podvůdek“ udělal.
To cpaní aut dealerům, aniž by je stíhali prodat, je docela rozšířená věc. Konkrétně u mě, když jsem velice narychlo sháněl dodávku, narazil jsem na cenově hodně zajímavý zcela nový kus. Ověřil jsem si, že je to opravdu nejetý kus a při debatě s prodejcem o výhodné ceně vyplynulo, že se na něj "valí" dodávka nových aut a on na ně prostě nemá místo. To byl Hyundai.
U Fordu zase chtěli, abych oproti předchozí dohodě odebral (a zaregistroval) auto ještě v červnu. Už při objednávce jsem přitom zadal jasný požadavek na nákup v červenci. A jim prostě koncem června chybělo ještě asi pět aut do splnění nějaké kvóty. Přitom nestačilo ta auta prodat, musela být zaregistrovaná, což se mi tenkrát právě nehodilo a tak (alespoň) u mne měli smůlu. Nakonec to stejně nějak stihli. To bude možná zase ten fenomén registrace aut přímo na dealera.
Jak si to jako představuješ? Registrace se liší pro auta v minulosti již přihlášená a auta zatím nepřihlášená. Úřady v cílové zemi budou vědět, že jde o auto již přihlášené. A také do země původu potvrdí, že došlo k registraci, aby si mohli auto z registru vymazat. Čistopis TP s tím nemá nic společného. I kdyby se ti podařilo úřady obelstít, těmhle lidem jde o zisk a jednodušší je to udělat legální cestou. Nedělají nic nezákonného.
Není na tom nic složitého. Ceny nejsou jednotné. Jsou lidé a firmy, kteří nakupují, kde je to výhodné. Bit je na tom oficiální dovozce do země, kam "reexporty" míří. Ten přijde o obchod. Nemusí se to líbit ani místní konkurenci, která něco takového nedělá. I výrobce něco může ztratit, pokud nižší cenu dotuje. Ostatní zúčastnění na tom vydělají. Prodejce nakoupí levněji a v zemi původu dojde ke zvednutí objemu prodejů.
Mňa by ešte zaujímalo, či tie autá vôbec prídu sem, alebo sa dovezú len papierovo. A či pri tom reexporte nejde hlavne o nejaké podvody s DPH... Pretože na importe a exporte, vratkách DPH a pod. sú založené podvody s DPH.
Špeciálne u Seatu som zvedavý, kde tie autá končia. Či náhodou nie v Španielsku... :-) A či tie autá vôbec niekedy existovali.
Podvody těžko. Pří nákupu nového auta (auto s nájezdem do 6 000 km nebo pořízené do 6 měsíců od registrace) z jiné země EU, kupuje plátce i neplátce vždy za cenu bez daně, DPH zaplatí až v domovském státě.
Ještě by redakce auto.cz mohla ke svým pravidelným článkům prodejnosti jednotlivých tříd v ČR přidat tabulku, kde budou odečteny tyto reexporty. Jistě by vyšla "zajímavá" čísla... ;)
Logicky nejvíce z top pozic ztratí Ford (1/3) a pak VW, Škodovku to neohrozí :-) Seat stejně neatakuje vrchol tabulek, takže ten se propadne o kousek níže, než byl......
A pak přijdou Toppeři a budou vyřvávat, jak se tý hjundaji tady daří oproti koncernu >:D
Jsme slabší trh, tak máme levnější vozy, tedy někdy a některé. Tedy se vyplatí je vyvézt tam, kde jsou vozy dražší a rozhodně všemu i velmi nahrává oslabení koruny. Žádné podvody s DPH apod. zde nehledejte.
Přesně jak píše Ham. Navíc bys korekci dělal zpětně, takže bys mohl mít klidně měsíce se zápornými prodeji (kdybys dělal statistiku po měsících). V době prodeje zkrátka nemůžeš vědět, jestli tu to auto zůstane roky, nebo jestli příští týden zmizí. Pokud někoho zajímá, co na silnicích jezdí a jak se stav třeba vyvíjí, tak se dívá na špatná data.
Dle tvé definice i auto, které tu jezdí deset let a je následně prodáno třeba na Ukrajinu, je reexportem. ;-)
Věc se má následovně. Každý importér a dealer má nastavené měsíční, kvartální a roční plány prodejů. Aby plán splnil zaregistruje auta na sebe, v ten moment se z nich stávají ojetiny , které prodá dle korporátních pravidel s pěknou slevou, a to jak v cizině tak i doma. A všichni jsou nakonec spokojeni.
Věc je trochu složitější. Žádný výrobce nechce prodávat moc levně, tedy reexporty nechce. EU říká že si auto můžeš koupit kdekoli v evropě bez problémů ( a to je dobře). A pokud jsi držgrešle, tak hledáš levnější nabídky i v zahraničí než máš doma. A koupíš to tam. (a je dobře že můžeš). Pro to aby to bylo jednodušší jsou firmy které to vyhledávnní a dovoz dělají za tebe - tak trochu se přiživují na něčí neschopnosti hledat a nakoupit v cizině (a je otázka zda je to dobře). Každopádně Importér je vždy pod tlakem výrobce (nereexportuj, at nevyděláme mene!!) a unie (volný trh!) a dealerů (chceme prodávat!).
Ale platí že nejdřív musí být v zahraničí poptávka aby se auto dalo vyvézt. Pokud není, nereexportuješ. A jak víme poptávka je tehdy když cena odpovídá protihodnotě produktu.
Z tohoto pohledu je to rejži smutná story.
Služba jako každá jiná. Stejně tak za tebe některé firmy zařídí registraci. Někomu se to prostě nechce vyřizovat. A může to být třeba i výhodnější, pokud v tom neumíš chodit. Nebo třeba neumíš jazyk, neorientuješ se v zákonech dané země atp.
No ja mám zase s reexportom u vás inú skúsenosť. Som zo Slovenska a chcel som v Česku kúpiť novú CR-V, bolo to pred Vianocami. Ale stretol som sa s tým že v každej predajni mi povedali, že im hlavný importér - Honda dal zákaz predaja aút na vývoz, že ak by ho predali tak by stratili bonusy,čiže cena auta by musela byť vyššia.
Když je dáš k soudu tak mají problém jako brno (nebo bratislava? :-) ). To je poměrně zásadní bránění volného pohybu zboží. To by taky honda mohla dostat takovou pokutu že ji to položí.
no a disriminovaný si nepřipadáš? Co je ti do bonusů hondy? Ceny mají být pro každého zákazníka stejné. Nebo si u nás koupíš pivo za 50 Kč, když mě ho prodají za 30? ;-\
Jeden známý se zabýval reexportem Kií do Španělska, aniž by měl s automobilkou nebo jejím zastoupením cokoli společného. Normálně to bylo tak, že Kia měla v ČR nárokovou množstevní slevu při odběru velkého množství aut - třeba 100ks. Známý je koupil, přepravil do Španělska a tam rozprodal... tedy Kia v tom byla nevinně, vůbec se nesnažila o nějaké reexporty.
Co následovalo je jednoduché - španělští dealeři Kie si stěžovali, že jim tam někdo vozí auta a prodává je mimo oficiální síť za "podezřele" nízké ceny, načež evropská centrála Kie řekla českému zastoupení, ať s tím "něco udělá"... a najednou začal být podobný problém, který ty popisuješ u Hondy - dealeři se začali zajímat o to, jestli náhodou nechceš s těma autama jen překupničit.
ale ako pise chytrak1, kupil si tie auta, tak si s nimi mozes na volnom trhu robit co chces. Na tvojej strane je pravo EU a ak mas chut a cas, tak to vyhras.
Samozrejme, ze sa automobilka bude branit alebo dilery, ale tak to uz chodi. To je dosledok toho, ze na SK je min mzda povedzme 600e a v Belgicku 2000e.
Jde o diskriminaci. Je to prakticky stejná situace, jako kdyby taxikář naúčtoval turistovi víc. Prodejci není nic do toho, co s autem budeš dělat. Můžou se snažit dělat ramena, ale jsou bezzubí. Žádný zákon neporušuješ. Jen využíváš volného pohybu zboží. A to se jim nelíbí.
Tak tak, reexportu sa mnohé firmy bránia. Nie iba v automobilovej branži. V takej firme som pracoval. V Čechách a na Slovensku výhradný dovozca hrubo nadsadil ceny - boli až o 15% vyššie ako v Nemecku alebo Rakúsku. Ale tuzemskí zákazníci, ak to chceli, museli ceny rešpektovať, lebo nikde inde tento tovar nedostali - zahraniční predajcovia im proste povedali, že na medzinárodné obchody nerobia a odporučili zákazníka (firmu) na domáceho dodávateľa. To je predajná politika firmy a podľa mňa na to žiadny zákon dosah nemá.
Rozhodně má. Proto jsme všichni v EU. Já mám právo koupit si zboží v jakékoli zemi EU za stejných podmínek jako místňáci. Pokud ne, jedná se o hrubé porušení legislativiy EU - volný pohyb zboží a osob, nebo rovné podmínky. Proto neexistují oficiální dvojí ceny. Že se to obchází je pravda, ale zrovna auta jsou velmi sledovaný, tam za každý škraloup následuje flastr jako ..... Takže kdyby je někdo zažaloval, tak by je EU pěkně pěkně smázla. Bohužel mi Češi a Slováci si toho stále necháme dost líbit. Němec už by po nich šel. :-(
Máte pravdu je to diskriminácia, a je tiež pravda že veľa ľudí nad tým mávne rukou, veď načo si robiť starosti so súdmi atď. Veď aj tak sme to nakoniec nechali tak a kúpili auto na Slovensku.
Zákony na to dosáhnou. A pokud daná věc nepodléhá registraci, jak by vůbec prodejce poznal, že to chci na export? Teď tedy záleží, jaké zboží to bylo a jak přesně se o nákup snažili. Snad žádný zákon tě nenutí zasílat zboží po celé EU. Ale když přijdu v Německu do prodejny, tak mě nemohou odmítnout proto, že jsem cizinec.
To je pro mě docela překvapivé. Není to dlouho, co jsme rozebírali v jisté skupině nákup Focusu ST a GTI. Zatímco FoST byl v té době na Slovensku výrazně levnější (české zastoupení nasadilo ceny přemrštěné o nějakých 150 tisíc vůči SK nebo PL), tak GTI v jednu dobu bylo levnější u nás. Takže jsme řešili nákup "přes hranice" a nikoho, myslím, tenkrát nenapadlo, že by se prodejce mohl vzpírat.
To by nenapadlo ani mňa ja som tiež pokukoval po tej CR-V a tak ma napadlo že to pozriem aj u vás a bolo akurát v čase po zmene kurzu takže by to bolo sakra výhodné, úspora asi 2000 - 2500 €. A písal som, volal asi do 5tich dílerov hondy a všade rovnáka odpoveď. Buď mi rovno povedali, že majú zákaz predaja aút na vývoz, alebo že pre mňa by neplatila tá cena ktorá je uvedená pri vozidle.
Tak lebo si im povedal, ze to chces vyviezt. Keby si to kupoval ako ze zijuci v CR, tak to kupis s ceskou DPH a prihlasis na SK? Nebola v decembri nahodou DPH na SK 22% a v CR 20%?
EDIT: uz to vidim:
"
Provocateur dnes 16:22
« Re: Tie čísla sú šokujúce
Podvody těžko. Pří nákupu nového auta (auto s nájezdem do 6 000 km nebo pořízené do 6 měsíců od registrace) z jiné země EU, kupuje plátce i neplátce vždy za cenu bez daně, DPH zaplatí až v domovském státě.
"
Zahraniční obchod není zrovna triviální. Pokud v tom neumíš chodit, musel by ses zeptat, jaké máš možnosti. Jestli třeba není možnost požádat v ČR o vrácení DPH. Stejně tak bys mohl požádat o vyjádření například ČOI.
Když jsem kupoval v r. 2007 nové pětkové GTI přímo ve Wolfsburgu, tak jsem prostě musel! zaplatit cenu v Německu včetně "DPH" (které mi bylo později vráceno) a tady jsem zaplatil DPH na místním FÚ. Asi se tím bránili, aby auto které by bylo koupeno bez DPH, nemohlo nekotrolovaně zůstat v Německu k užívání, nebo k následnému prodeji ze ziskem z rozdílu DPH.
O tomhle byla celá reportáž v době, kdy jsme tu měli auta dražší a bylo to velmi zajímavé téma. Objeli několik německých prodejců a vyptávali se na koupi auta (tuším to byla Octavia) "přes hranice". Někteří byli svolní k prodeji bez DPH, jiní chtěli zaplatit kompletní částku a DPH vracet až na základě potvrzení z ČR. Úplně triviální jak píše _MT to není, ten rozdíl v ceně musí být podstatný, abych něco takového realizoval. Kvůli 20.000 bych se opravdu neangažoval, ale třeba ten Focus ST - to už za to stálo.
To se dělá kvůli tomu, aby se prodejce ochránil před podvodem (pak by musel daň zaplatit ze své kapsy, jestli jsem to dobře pochopil). Zaplatil jsi plnou cenu a když jsi doložil, že máš přihlášeno v zahraničí, tak to vrátili. To je trochu jiná situace.
Pokial viem tak ako sukromna osoba kupujes vsetko a vsade s DPH. V ramci EU ale neplatis DPH 2 krat. Kupis s danou male. V nemecku, dostanes o tom doklad, tym sa preukazes na DI a daju ti znacky.
Tak to víš špatně, při koupi nového vozu v rámci EU na reexport tě právě musí zajímat cena bez DPH. Tu totiž zaplatíš až v místě, kde jsi daňovým poplatníkem a ve výši příslušící dané zemi. Pokud bys kdekoliv v EU koupil vozidlo s DPH, pak bys tuto DPH zaplatil znovu v místě přihlášení vozu a teprve poté bys musel žádat o vrácení DPH u daného prodejce. Rozhodně ti na daň zaplacenou v Německu nepřihlásí bez problémů auto v ČR nebo SR.
Zajímalo by mě na koho se ta auta tady přihlašují? Když to teda vše jde od dealera, který potřebuje udat 100 aut, aby splnil kvótu, ale prodá jen 85, tak těch 15 reexportuje. A jak to teda probíhá, on ty auta ze salonu na někoho registruje, ale na koho? To totiž nejde jen tak na osoby pořád přihlašovat a odhlašovat auta, pokud jsou normální pracující fyzické osoby, to by pak přišla obálečka z finančáku.
Vidí do toho někdo takhle hlouběji? Budu rád za info, zajímá mě to.
Člověka až dojme ta diskusní starost o to, aby si snad nějaký prodejce nehrábnul hlouběji do zprůměrované "národní" marže. Dojemná je též starost diskusních "statistiků" objevovat v reexportech zakopanou garáž jejich vlastní silniční dýchavičnosti.
Z pohledu globálního je reexport odrazem pouze jedné věci - rozdílných cen jednotlivých produktů na jednotlivých (zpravidla státním územím) definovaných trzích.
Z pohledu znalého garážového nákupčíka je naopak vědomí o existenci reexportu zřetelným signálem "jak na pořízení auta", a v tomto samozřejmě jeho informační přínos dalece předčí i zde často skloňovaný (národní) cenový jemnocit.
Nákupní barometr je jasný - jakmile z nějakého trhu mizí reexportem auta, ber, kupuj, utrácej, neboť vůz má tuzemskou cenu posazenou nížejí než ve státě, kam se dané vozidlo reexportuje.
Ovšem nutno je rozlišovat mezi "reexportem" individuálním a reexportem institucionalizovaným. Až si pojedeš koupit novou fábku někam za hranice, kde bude stát poloviční cenu, počítám, že sám sebe za garážového kazisvěta považovat nebudeš. Jistě, a za něho tě nebude považovat ani tvé okolí. Věc je tím vyřízená, předpokládám, že není potřeba hlubšího ponoru. Kalkulačku snad máš ne?
Ovšem diskusní potenci má předznačený profi-status, tedy reexport institucionalizovaný. Pochop, prodejce je také jenom člověk. A když holt drcen třeba právě národním dovozcem stanovenou nízkou cenou či marží určitého auta, které se za kopcem prodává jednou tak dráž, těžko nechápat tohoto prodejce, že spolu například se spřízněným prodejcem za hranicemi nestvoří "obchod", z něhož pozitiva těží takřka všichni - reexportéři i koncový nákupčík. A proč takřka? No protože výrobce, který stanovuje cenové hladiny na jednotlivých trzích třeba zjistí, že právě v zemi, kde nastavil ceny vysoké, se prodává nějak málo daných aut za "vyšší cenu", ačkoliv se jich poměrně hodně registruje do provozu. V tomhle je tedy nutno přitakat výrobcům - je to odporná praxe. Nebo ne?
Princip života obecně je snad jasný - žij tak, abys mohl nejen své sny realizovat na teritoriu, kde žiješ. No jo, ale když my všichni přece žijeme v Evropě?
P.S. Není to tak dávno, co individuální reexport německých prémiovek z USA zpět do Evropy, a to i se započtením poplatků za dopravu (vliv na to má samozřejmě i kolísavý kurs měn) nesl své euro-ovoce. A vůbec, buď k sobě upřímný, ty bys snad nechtěl valit třeba... mnichovskou pětku na třech litrech za osmpade? Tak si tu nehraj na osla z Liptákova a nauč se... plavat...
zítra to načtu, zdá se, že ti to téma není úplně cizí :yes:
pravdu máš, jen si říkám, jestli by prostě octavia neměla po celé eu stát stejně, ikdyž z pohledu kupujícího asi ne :yes:
Jenom další důkaz o tom, že statistiky jako takové jsou jen částečnou pravdou a zdaleka nezobrazují skutečnou realitu. Jinak reexporty jsou pěkný svinstvo. Divim se, že to legislativa umožňuje. Otázkou je, zda-li se za ty reexportovaný káry alespoň platí řádně daně...
Je to svinstvo, protože takto prodaný vůz se objeví ve statistikách jako nový nejen v zemi původu, ale i v té cílové. Do statistik by se měly dostávat jen vozy, které na domácím trhu zůstanou a ne tyto reexporty uvést jen jednou ročně někde na Auto.cz. Kdyby se tak dělo, rozestupy mezi značkami by byly větší... a spotřebitel by byl také více v obraze.
Jinak proti fungování trhu nikdo nic nenamítá, chápu, že když je v ČR např. Passat o sto tisíc levnější, tak se ho vyplatí exportovat do Německa, kde si najde kupce.
To je pravda.
Když se diskutovalo o reexportu Škoda vs Hyundai, tak to byli škodováci podle tebe podvodníci a hjondejáci ti hodní a spravedliví.
Kdeže loňské sněhy jsou...
Rád bych ti tu teď na to napsal nějaký ubohý, vztekle rafající a pokud možno i lživý a urážlivý koment, ale setřels mně tak, že odcházím potupně vrhnout za školní zeď.
Jsi borec :yes: