"Francouzská vláda nyní nabízí slevu 10.000 eur (cca 272.000 Kč) na nákup elektromobilu těm zákazníkům, kteří elektrickým vozem nahradí své stávající auto poháněné turbodieselem."
Francouzi prohrali dalsi ideovou bitvu s USA, tentokrat o nejvhodnejsi pohon pro osobni auta.
a velkou vinu bych daval Renaultu, ktery as nechutne penize uplne zbytecne misto do vyvoje elektormobilu utratil za reklamni kampan (nutno priznat byla vizuelne paradni) ktera se ale minula ucinkem a byla zcela zbytecna, a jeste vetsi penize nacpal do naprosto zbytecneho konceptu vymeny baterii (ekonomickej nesmysl, jeste vetsi pitomost nez je vodik, takove financni kapacity proste nema nikdo na svete aby neco takoveho dokazal poradne rozjet) a nakonec Renaulti nesmysl s pronajmem barerii misto toho aby auto prodavali primo s nima, navic za podminek kdy se to proste najemci nevyplati
a i fakt ze Zoe je hodne osizene auto oproti Leafu jasne ukazuje co si otom mysli zakaznici
snad dopadne tohle [odkaz] takovej Leaf by si u nas misto v garazi nasel hned
Zákazníci ukazují jen to, že se Zoe neprodává v Americe. V čem je podle tebe Zoe oproti Leafu ošizený? Třeba v tom, že má nyní nový motor a další vylepšení? Dojezd 240 km je taky asi nějaký důkaz šizení.
v Zoe ve kterem jsem se svezl vloni bylo hodne lowendove auto, proti tomu v Leafu jsem si nemel na co stezovat, je to tak o dve tridy jine auto
upravi dostalo Zoe az letos v cervnu a 240km opravdu na nabiti nezvladne ikdys to tam pisou :-) realita je bohuzel na podobne urovni jako Leaf, tedy 160-180km s setrnou a sporivou "nohou"
koukam, ze meris kazdemu stejne... Tesla je proste hvezda, ackoli prodava jen zlomek aut...
ackoli nevymyslela nic prelomoveho...
250000 je samozrejme ostuda, proti Tesle, ze? a ty hrubky se vazne nedaj cist... >:D
nato ze Tesla prodava jen a jen jeden jediny premiovy elektroautak, tak toho proda vic nez co Renault elektromobilu dohromady, a to ma Renault "elektromobily" od 7 tisic eur, teduy mnohem mnohem blize k obasahlejsi skupine zakaznikum ;-)
ne Tesla neni spasa ani vselek, jen ukazala svetu ze to jde i jinak, ze jsou i jina reseni elektromotoru (jednoduzsi levnejsi a s lepsi zivotnosti), ze elektromobil nemusi nutne vypadat "jinak" a ze muze mit jednoduchou konstrukci ktera mu zajisti vytecne jizdni vlastnosti i prez metraky baterek pro relativne "velkej" dojezd
a vsimni si ze treba Nissan Leaf chvalim, ten koho krytizuju je Renault, a rekl bych ze ho krytizuju za opravnene preslapy ktere proste udelal ;-)
Pro Nissan a Renault je to hodně, protože jsou největšími výrobci elektroaut na světě, ale zároveň je to málo, protože je to tak 5x méně než Ghosn předpokládal v business plánech, takže ziskovost bude bída. Prostě to ukazuje, že trh s elektroauty je daleko menší než si všichni ještě před pár roky byli schopni připustit.
Náběhová křivka elektroaut už probíhá přes 100 let a je patrné, že dosavadní stupeň vývoje umožňuje elektrám převzít jenom některé specifické oblasti využití, ale nedokáží plnohodnotně nahradit spalovací motor. Takže velikost jejich trhu je daleko menší než u spalovacího motoru.
Jde o principiálně nový pohon. Jestli si dobře vzpomínám, Toyota se dostala na stejná čísla se svým hybridem o léta později. A to byl jen trochu doplněný standardní spalovací motor. Ještě důležitější než číslo prodejů je dynamika nárůstu, která je vytrvale rostoucí o dvouciferná čisla. Že si někdo maloval nereálné prodeje a ono se to nesplnilo, není známka neúspěchu, ale nereálného odhadu.
Masový zákazník zcela jistě nebude kupovat principiálně nový pohon v jeho první generaci. On chce vidět, jak ten pohon bude fungovat třeba po pěti, osmi letech. Jaké budou provozní zkušenosti, prodejní ceny ojetin atd. Dříve než v druhé generaci nemá cenu s masovým zákazníkem kalkulovat, což evidentně oni ve svých odhadech udělali.
cos by bylo naprosto paradni :-) ono se ale neni cemu divit, staci k tomu vpodstate jen dvojnasobek baterek, tech 24kWh neni nic velkeho a i do soucasne generace se vleze vice (do stejneho modulu) a testuje se 30kWh verze a co se da zjistit tak i snizili hmostnost o dalsich par kilo u toho modulu :yes: precijen nepouzivaj nijak zvlast vyspele baterie a tech 130-140Wh na kg u soucasne prodavane generace neni zrovna rekord
celkem verim ze okolo let 2017-18 se na svet podiva hodne povedenych elektromobilu a bude z ceho vybirat,a verim ze Leaf bude jeden z nejvetsich kandidatu :-)
Principiálne nový pohon v první generaci? Elektromobily vznikly dříve než pánové Diesel nebo Benz sestrojili svoje vozítka. Na počátku 20. století elektromobily zdatně konkurovaly prvním generacím automobilů se spalovacími motory. Aby ne, když dojezd byl u některých modelů 130km,na tehdejší dobu plně dostatečné, dalekos e tehdy nejezdilo. BTW Jaký má dojezd Leaf o 100 let později?
Pořádně si nastadujte historii: https://en.wikipedia.org/wiki/History_… https://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_…
kolik z tech elektromobilu se doted vyrabelo seriove? to ze se neco vyrabelo driv jeste neznamena ze to bylo masove a melo sanco se bez "dotaci" rozsirit, a ano ropna loby tenkrat zauradovala a tak se prosadil ropnej business a ropna doprava
spousta velikanananska spousta lepsich produktu se neprosadila, protoze ten horsi produkt dostal proste vic financi a diky nim se snaze dostal mezi lidi a tedy prosadil na ukor toho lepsiho, je to princip kapitalizmu ;-)
realne se elektromobily v doprave zacali prosazovat az v tomto stoleti, tedy ve 21 prvnim stoleti a to az v jeho druhem desetileti, a za tu kratouckou dobu udelali velky skok ve vyvoji a jeste neskoncili, a vis jakou vyhodu to vsechno ma? ze ty s tim nic ale naprosto nic nezmuzes :-)
Na počátku 20. století byly třeba v USA elektromobily velice oblíbené, dokonce jednu chvíly tvořily skoro 40 % amerických prodejů. Takže nynější elektromobily jsou spíše návratem k myšlence, než zcela novou myšlenkou.
era automobilizmu se pise vpodstate az od Fordu T, do te doby to bylo auto jen maloseriove priblizovadlo pro nejbohatsi
nikdo netvrdi ze je to zcela nova myslenka, ano je to stara myslenka
a ta myslenka ted dostala v tomto stoleti zelenou i z mist kde se to v minulem stoleti nelibilo
vpodstate v dnesnim svete aby neco uspelo, tak musi bejt bud naprosto genialni a uchvatit obri davy lidi, nebo je k tomu zapotrebi mit obrovskoy zasobu financi ktera to dokaze protlacit nad konkurenci, tady se spojili castecne oba faktory, castecne v tom ze ukladani elektriny proste jeste genialne zmaknute neni, pohon jako takovej je ale jednoduchej a levnej, a finance zacal dodavat ne automobilovej prumysl, ale prumysl spotrebni elektroniky a nakonec i ropnej, protoze vi ze dobudoucna mu proste poptavka po rope klesat zacit musi, protoze lidi proste chtej alternativy a hlavne chtej nizsi spotreby
Na tom počátku 20. století lze mluvit o masové výrobě elektromobilů, v kontextu tehdejší doby samozřejmě. Od té doby dlouho dlouho nic, až u Leafu lze mluvit o sériové výrobě.
Samozřejmě, že na trhu se leckdy neprosadí ani dobrý produkt. Ale u těch aut na počátku 20. stoleí byla startovní pozice všech technologií (pára, elektřina, benzín) víceméně stejná a vzítězil ten opravdu nejlepší. Elektřina si i bez dotací našla několik skulinek na trhu, kde mohla ukázat své přednosti a kde si dodnes uhájila silnou tržní pozici ... golfové vozítka, malé nákladní vozíky (třeba takové ty oranžové, co dodnes vozí zavazadla na českých nádražích) atd.
Dokud nepřijde opravdu průlom v kapacitě baterií, tak jsou elektromobily odsouzeny živořit na okraji trhu, udržované při životě jen dotacemi a nařízeními. Pokud průlom v bateriích přijde, tak tržní potenciál vidím. 300 km reálného dojezdu a cena do půl milionu u malého hatchbacku, o tom už by se dalo přemýšlet :-) Fabka na plyn mi nevydrží věčně :-)
no a ten prulom v "kapacite" baterii prisel, on to totiz neni ani tak prulom v kapacite, jako spis v cene za tu pakacitu ;-) za poslednich 10 let klesla cena z cca $1000 za 1kWh baterii na cca $200 za 1kWh baterii a do konce teto dekady klesne o dalsich 50%
a nejake ty posuny jsou i v kapacitach, kdy dnes maji starsi elektromobily kapacity baterii jen lehce nad 130W/kg, ale do par let budou dostupne baterie s kapacitou 250W/kg a zaroven mit tu nizsi cenu, to jsou prave ty elektromobily ktere jsou ohlasene na rok 2017, bude mezi nima asi i Leaf 2 generace
Ta kapacita je o něco důležitější než cena, oproti současným elektromobilům je potřeba ji minimálně zdvojnásobit, pak už to bude konkurenceschopnější.
Pozor na ty predikce. Aby to neskončilo jako některé ekonomické predikce nebo konec konců jako predikce Nissanu a Renaultu o prodejů elektromobilů, které dle tohoto článku hrubě nevyšly :-)
Ano, ceny klesají, ale jen pro představu, u Pb a Ni/Cd baterek je to $10/kWh.
BTW W/kg není kapacita, ale výkon. Kapacita je kWh, Wh, nebo MJ. U Leafu se uvádí kapacita 140 Wh/kg. Pb baterka má kolem 30 Wh/kg, Ni/Cd má kolem 50 Wh/kg.
predikce nevysla hlavne Renaultu, ktery nesmyslne investoval do nesmyslu a na elektromobily samotne jaksi zapomel, kdyby ty stovky milionu dali do budovani nabijecek tak jako treba Tesla, tak maj ve Francii prodeju mraky a ne pochybnych par desitek tisic kusu
Ale to je historická kuriozita, Jenže se bavíme o číslech prodejů dnešních elektromobilů. A pro ty nemá tato historická anomálie sebemenší význam. Jak 100 let starý elektromobil přesvědčí dnešního zákazníka o spolehlivosti, provozních vlastnostech nebo zůstatkové ceně dnešních elektromobilů??? Nijak!! Pro dnešního masového zákazníka je to prostě něco co nezná. Pro dnešní trh a masového zákazníka je to principiálně nový produkt. Nevím proč do toho motáte 100let starou historii.
Základní ekonomická poučka říká, že minulé ztráty nebo výnosy, nejsou zárukou ztrát nebo výnosů budoucích. To je poučení z historie. Zkušenosti se 100 let starým elektromobilem jsou dnes asi tak stejně užitečné jako zkušenosti s Benzovou tříkolkou pro dnešní spalovací motory.