Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault-Nissan prodal 250.000 elektromobilů. Je to málo, nebo hodně?

David Bureš
Diskuze (25)
Nejprodávanějším elektromobilem francouzsko-japonské aliance je Nissan Leaf. Ten je zároveň nejprodávanějším osobním vozem s elektropohonem na světě.

Aliance Renault-Nissan slaví významné jubileum, zákazníkům již předala 250.000 automobilů s elektrickým pohonem. Polovina všech prodaných elektromobilů na světě pochází právě od francouzsko-japonské aliance.

Renault-Nissan tohoto milníku dosáhl minulý měsíc, čtyři a půl roku po zahájení prodeje Nissanu Leaf, prvního masově prodávaného elektromobilu aliance. Leaf má od té doby na svém kontě více než 180.000 prodaných kusů.

Jubilejním prodaným elektroautem se stal bílý Renault Zoe určený pro počítačového inženýra Yvese Nivelle z francouzského Bordeaux. Nivelle přiznává, že velkou roli v pořízení Zoe byla pobídka na nákup elektromobilu. Francouzská vláda nyní nabízí slevu 10.000 eur (cca 272.000 Kč) na nákup elektromobilu těm zákazníkům, kteří elektrickým vozem nahradí své stávající auto poháněné turbodieselem.

Renault-Nissan dnes prodává šest modelů s elektrickým pohonem. Nissan vedle hatchbacku Leaf nabízí též dodávku e-NV200. Renault zase po boku malého Zoe prodává užitkové Kangoo Z.E. a městské vozítko Twizy, které doplňuje Samsung SM3 Z.E. (u nás známý jako Renault Fluence).

V oblasti elektřinou poháněných automobilů díky Leafu boduje hlavně Nissan, který od prosince 2010 prodal 185.000 elektromobilů. Největšími trhy pro Nissan jsou v tomto ohledu Spojené státy (80.000 prodaných elektroaut) a Japonsko (53.500). Renault nejvíce elektrických aut prodává ve Francii, Velké Británii, Německu a Norsku.

Přestože se alianci v poslední době na poli elektromobilů daří, letos zatím její prodeje elektrických vozů meziročně rostou o bezmála 15 %, proti původním plánům jsou prodejní výsledky takřka žalostné. Do roku 2016 totiž Renault-Nissan plánoval prodat 1,5 milionu elektromobilů, čehož takřka s jistotou zdaleka nedosáhne.

Už loni výkonný viceprezident Renaultu Jérôme Stoll přiznal, že se trh s elektromobily nevyvíjí tak, jak si aliance představovala. Zákazníci podle jeho názoru nadále nemají potřebu si koupit elektroauto na denní ježdění. Důležitým faktorem při nákupu elektroauta tak zůstávají různé vládní pobídky.

David Bureš
Diskuze (25)
5. 7. 2015 11:07
Re: Úspěch jako kráva
Základní ekonomická poučka říká, že minulé ztráty nebo výnosy, nejsou zárukou ztrát nebo výnosů budoucích. To je poučení z historie. Zkušenosti se 100 let starým elektromobilem jsou dnes asi tak stejně užitečné jako zkušenosti s Benzovou tříkolkou pro dnešní spalovací motory.
4. 7. 2015 13:49
Re: Úspěch jako kráva
Ono je někdy dobré se poučit v historii.
3. 7. 2015 20:51
Re: Úspěch jako kráva
Ale to je historická kuriozita, Jenže se bavíme o číslech prodejů dnešních elektromobilů. A pro ty nemá tato historická anomálie sebemenší význam. Jak 100 let starý elektromobil přesvědčí dnešního zákazníka o spolehlivosti, provozních vlastnostech nebo zůstatkové ceně dnešních elektromobilů??? Nijak!! Pro dnešního masového zákazníka je to prostě něco co nezná. Pro dnešní trh a masového zákazníka je to principiálně nový produkt. Nevím proč do toho motáte 100let starou historii.
3. 7. 2015 18:39
Re: Úspěch jako kráva
predikce nevysla hlavne Renaultu, ktery nesmyslne investoval do nesmyslu a na elektromobily samotne jaksi zapomel, kdyby ty stovky milionu dali do budovani nabijecek tak jako treba Tesla, tak maj ve Francii prodeju mraky a ne pochybnych par desitek tisic kusu
3. 7. 2015 14:07
Re: Úspěch jako kráva
Ta kapacita je o něco důležitější než cena, oproti současným elektromobilům je potřeba ji minimálně zdvojnásobit, pak už to bude konkurenceschopnější.
Pozor na ty predikce. Aby to neskončilo jako některé ekonomické predikce nebo konec konců jako predikce Nissanu a Renaultu o prodejů elektromobilů, které dle tohoto článku hrubě nevyšly :-)

Ano, ceny klesají, ale jen pro představu, u Pb a Ni/Cd baterek je to $10/kWh.
BTW W/kg není kapacita, ale výkon. Kapacita je kWh, Wh, nebo MJ. U Leafu se uvádí kapacita 140 Wh/kg. Pb baterka má kolem 30 Wh/kg, Ni/Cd má kolem 50 Wh/kg.