Do tří let se ve světovém automobilovém průmyslu rozhodně uskuteční další velká fúze. Prohlásil to dnes šéf italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Sergio Marchionne.
Ale vždyť drtivá většina zákazníků chce moderní auto se spoustou vychytávek za co nejnižší cenu... Není se tedy čemu divit, že je nutné neustále hledat úspory...
v podstatě je velká šance, že v budoucnosti budeme mít 3 velké automobilové konkurenci a zbytek malí hráči.. které to budou ať si každý dosadí sám.. ;-)
.... no jo, náklady na vývoj novinek (zejména v oblasti alternativních paliv atd.) jsou astronomické a x koncernů opravdu vymýšlí to samé.... doslova se nabízí na tom makat společně, zvlášť když konvenční auta jsou si podobná jak vejce vejci.....
Podle mého názoru je koncentrace autoprůmyslu v Evropě a v Americe ne nejlepší možné úrovni právně nyní. Jiná je situace v Číně a v Asii, ale neočekávejme megafúzi právě v této geografické oblasti.
Pro snížení vývojových nákladů rozhodně není nutné provádět spojení výrobců slučováním majetku! Opel a PSA se odhodlali ke sdílení vývojových a výrobních nákladů aniž by nutně museli sdílet majetky! Tato verze spolupráce je určitě mnohem pružnější a dává do budoucna mnoho různých možností dalšího vývoje/ukončení spolupráce.
A proč se domnívám, že současná úroveň koncentrace je optimální? Protože větší celky jsou už neřiditelné! V případě ještě větších (počtem výrobních jednotek, počtem zaměstnanců, počtem vývojových pracovišť) neexistuje způsob, jak je řídit dostatečně pružně a efektivně.
Opravdu začínám mít vážné pochyby o tom, že je SM zcela soudný. Jeho (údajný) návrh na sloučení FCA a GM je z hlediska poměru argumentů pro a proti naprosto nevýhodný. Nadbytek výrobních kapacit nelze řešit slučováním činností, které jediné jsou v celém procesu výroby produktivní a tvořící skutečnou hodnotu. Tento problém lze řešit jen nevytvářením nových kapacit, popř. jejich snížením.
Dalším způsobem řešení problémů efektivnosti samotné výroby aut je cesta, která byla široce publikována v devadesátých letech: předejte velkou část odpovědnosti za vývoj komponent a celků na dodavatele (Contitech dělá po letech pravděpodobně jako jediný v tomto směru stále významné kroky vpřed, Faurecia kvůli svým ekonomickým problémům tuto snahu vzdala). Zdá se, že ani SM nechce předat celou řadu prací a organizačních činností mimo své vlastní jednotky, a to je základní chyba! Cestou vpřed je to, že se OEM podělí o marže s OES. A ti za to převezmou velkou část vývojových a prototypových starostí, čímž se efektivita celého OEM zvýší v řádu desítky procent (myšleno v rozpětí 5 - 10%).
protože sám musí konsolidovat své značky, které historicky nabral a výrazně zvednout ziskovost, pak může pomýšlet na nějaké fúze. GM je sice trojka v množství vyrobených aut, ale jeho zisk je někde na úrovni desátého místa a je zlomkem proti Toyotě a zaostává i za výrobci s daleko menší produkcí. Ziskovost výrobců v mld. usd
Toyota 19,1
VW 14,4
Hyundai/Kia 9,8
Daimler 9,2
BMW 7,7
Honda 5,6
Saic 4,4
Nissan 4,3
GM 3,9
Ford 3,2
Vzhledem k velkým závazkům FCA bych viděl jako jediného možného partnera Toyotu, protože ta jediná má finanční sílu vzít si na krk takové zadlužení (úplně jiná věc je, jestli by o to měla zájem), pro ostatní hráče by to byl nejspíš velký problém.
Já koukl na stránku FCA group a kouknul na jejich zadlužení, ale dech mi těch pár jednotek mld.€ nevyrazilo. To na stránkách třeba VW jsou jiná čísla dluhů k zamyšlení.
Jde o ekonomicky nejvhodnější řešení rozvrstvení "globálních hráčů", a to prakticky ve všech odvětvích.
např.:
čtvery hlavní globální aerolinky
čtyři hlavní bankovní skupiny
čtvero automobilových výrobců
........
Vždy jde vlastně o základní dělení trhů na ameriky, evropu s ruskem, asii a australii s oceánií. Afrika není pro svou "zanedbatelnou koupěschopnost" nikam přidružena - zatím. Má potenciál na č. 5, myslím.
Čili na fůze a "spolupráci" je stále dost místa. Existence "malých" výrobců/dodavatelů služeb/obchodníků není vyloučena, naopak vždy budou doplňkem.
Např u našich aut by to měli být 4 vyrobci s produkcí cca 10-15 mio za rok a zbylých 10-20 mio ti "drobní".
Ale je to jen teorie :-)