Škodovka mohla mít pěkná auta, pokud by do vývoje nezasahovali soudruzi, ale řídil by se trhem. Museli by se přizpůsobit/překonávat konkurenci a ne stavět takové krámy, jako byla 105/120....Historii už bohužel nezměníme a 40 let temna dvacátého století v našich dějinách už navždy zůstane.
Ono už MB bylo omyl. V té době už všichni výrobci (kromě VW brouka) konstrukci vše vzadu opouštěli. Pokračování v řadách 100 a dále už byla jen křeč... I takový Wartburg 311 byl proti MB tiché, prostorné a pohodlné auto....
Treba si priznat, ze za KSČ sa jazdilo tym, cim sa mohlo, nie chcelo...a keby to boli auta s motorom na streche, jazdilo by sa takymi.. Skoda (nie automobilka :), ze na projekty vtedajsich ambicioznych a talentovanych konstrukterov neboli peniaze a politicka vola...mozno by bola Skoda dnes uplne inde aj bez VW. Ale biznis diktuje inak.
Re: VW ŠKODA SE ZACHRÁNÍ JEDINĚ ČESKÝM ELEKTROMOBILEM
Klasická koncepce v modernizované podobě se ve 2. polovině 50. let zdála soudruhům málo novátorská, pohon předních kol zase ztroskotal na neschopnosti tehdejšího východního bloku vyrábět moderní kloubové hřídele. Tak prostě zvolili třetí možnost, tu zdaleka nejblbější.... :'-(
Re: VW ŠKODA SE ZACHRÁNÍ JEDINĚ ČESKÝM ELEKTROMOBILEM
Pokud se nepletu, tak Škoda 1000 čerpala inspiraci z Renaultu 8, takže všichni výrobci asi ne.
Škoda 105, 120, 130 - to byl už vážně fosilní kočkopes. Pořád ale ve své době lepší, než dvoutaktní divočák z NDR.
spolecneho to nema nic, ale je to combi s motorem vzadu. Tzn Skoda by rozhodne nebyla prvni, kdo takove auto vymyslel. Krom toho MB bylo i ve verzi combi, jen se do vyroby nedostalo kvuli technickym obtizim tusim s chlazenim. Ale jinak v zasede ma Pepek pravdu. Vychodni blok neumel udelat homokinetaky (dodnes nechapu, co je na tom tak tezkeho?!?!) A tak cpal vse do nehonu vzadu. Krom Nemcu, ale Ti si koupili licenci ze zapadu.
to jsem si neuvedomil. To mas recht.. pak to tedy byl problem predevsim Skody. Protoze oltcit, Dacia.. to byly licence. Wartburg, Trabant - IFA - ti meli koupenou licenci na homokinetaky. Skoda ne. Nevim, jak to bylo s Arem, ci Nivou.
On VW nebyl v te dobe taky zadnej progresivni vyrobce. Kdyby se jim nepovedlo sezrat mensi a slabsi - ovsem mnohem lepsi automobilky, tak delali do dneska brouka s uz padesatym faceliftem - mozna uz i s hranatejma blatnikama.
Před lety jsem mluvil s jedním člověkem, co za normalizace pracoval v Česaně. Když tehdy přišlo z ministerstva všeobecného strojírenství rozhodnutí, že se projekty Š 720 i Š 760 definitivně ruší a že musí rychle vyvinout jen modernizaci Š 100/110, byli tam prý všichni na infarkt. Motokov jim potom urychleně koupil tehdejší novinku, Fiat X1/9, aby na něm okoukali systém chlazení. Jenomže to bylo mnohem kratší auto s motorem uprostřed, takže u něj vedení chladicí kapaliny do přídě a zase zpátky nebyl zdaleka takový problém jako u Š 105/120. Po ukončení vývoje Š 742 prý přijel do Česany na návštěvu nějaký komoušský potentát a řekl tam před zkoprnělými konstruktéry památnou větu: "Tak soudruzi, chladič vpředu už máme a ten motor tam časem taky dostaneme, to už nebude problém". >:D >:D >:D
Prototyp 765 normálne jazdil, čo ma teda vždy fascinovalo (podobne napríklad aj Tatra 603A). V zúboženom stave ho našiel pán Kalina, ktorý skupuje a rekonštruuje rôzne prototypy a málo známe modely.
Kombík 765 sa mu podarilo dostať do pôvodného stavu, za čo má môj veľký obdiv. Koho to zaujíma, tú sú linky, má v zbierke aj iné klenoty. :-)
[odkaz]
[odkaz]
pěkný, v tý době by to bylo (designem) na úrovni západu, kouká z toho golf :-)
jen by mě zajímalo, jak takový auto dostat na značky, nebo to má homologaci?
Někdy prototypy využívaly pro potřeby továrny, a později prodaly zaměstnancům - takhle přežily 720, 742 Furgon a prodloužený Favorit pickup "Jezevčík". Tím pádem to má normální papíry :-)
765 combi jsem před mnoha lety viděl a chtěl koupit, ale nedohodli jsme se (bohužel) ne ceně. Každopádně pokud je mi známo, původně v něm byl během zkoušek motor 1,5 a hlavně 3-rychlostní automatická převodovka Wartburg, která byla po ujetí tuším 80 tkm vrácena zpátky do NDR a dále se o ní neuvažovalo. Kromě jiného byla rozbitá zadní světla, přední okno a poškozená (nepůvodní) palubka. Pokud se tedy povedlo uvést do původního stavu, tak klobouk dolu! :yes:
Tak jsem dohledal i ty fotky, byl jsem se na ní podívat 19.8.2001 a kdyby někdo chtěl fotky, tak se ozvěte, ale jsou ošklivý, digitály toho tenkrát moc neuměly :-)
( a jeho derivaty ) je krasne nadcasove auto, ovsem ta pred nim jsou naproste paskvily ( treba ten Wartburg krizenej s Renaultem 16 ), ktere se nastesti do vyroby nedostaly.
Š 720 od Giugiara alespoň posloužila jako designový vzor pro Š 742/743 (105/120/Garde) - samozřejmě ve zmenšené podobě. Je to krásně vidět na boční lince v úrovni pasu, na bohatém prosklení a velkém sklonu čelního i zadního okna, na tvaru bočních oken s rámečkovou konstrukcí a trojuhelníkovými okénky i na předních světlometech a masce, to všechny řada 105/120 od 720 zdědila. :-!
"tisícovka" v kombíku a s motorem vzadu pod podlahou - vskutku originální ...bohužel jak je psáno výše...ten promrhaný čas už nikdo nevrátí. Kdoví, kde by byla škodofka dnes bez těch zásahů "vyšší moci"
Prototyp 1000MB Combi měl motor zcela naplocho (narozdíl od zde uvedené fotografie šikmého motoru za sedanu), takže místo nad ním bylo jakš takš využitelné - viz můj samostatný příspěvek zde. Nakonec VW 412 Variant měl pod pod podlahou boxera - a první VW Transportéry taky. To je dědictví od Tatry (Brouk atd. - jiný článek od p.Dusila).
Š765 se dochovala a je po renovaci. Kdysi jsem jí viděl jako zelený vrak, její současný stav je tu o pár příspěvků výše. 720 se taky dochovala, několikrát jsem se s ní svezl než jí pepa prodal Zimičovi. Je žlutá, po bouračce dostala nové přední čelo a zimič se jí teď snaží dát do původního stavu. Hajaja se taky dochoval, je v depozitáři škodovky. Jediné o čem nevím je italské 720 kombi, sedanová verze ovšem jezdí a je v krásném stavu.
Re: Ještě by se slušelo dodat, co se s auty stalo.
Sedan 720 jsem osobně viděl zaparkovaný v Prachaticích snad v roce 1975 nebo i později. Byl jsem malej kluk, který očumoval kdejaký západní auto. No toto byl šok, který nezapomenu do konce života. Krásný auto, který z dálky bylo jako BMW... a pak ten znak a nápis Škoda. V mé malé duši byla tenkrát veliká hrdost...
Re: Ještě by se slušelo dodat, co se s auty stalo.
Červené sedany 720 sú dva, že? Lebo pozerám, že jeden má pražskú značku a druhý slovenskú, okres Krupina.
A žltý kombík by si veru zaslúžil pôvodnú masku... [odkaz]
okázal by mi tu někdo logicky vysvětlit proč když prototypy jezdily s 1.5 68kW a se později používali pouze slabé 1.0-1.2?
Pozdější škodovácky 1.6 74kW, který byl použitý ve Formanu, co stojí v muzeum škodovky zamítlo zřejmě VW, aby později vyvinulo vlastní 1.6 s 74kW po archaické 1.6 55kW.
Ze stejného důvodu, proč se drželi koncepce moc vzadu - musela by se předělat linka a na to nebyly peníze... 1.3 prošla jen díky tomu, že to byla jen modifikace původního bloku
Mělo motor zcela položený - viz muzeum Škody v Ml.Bol. -, a tak byl zavazadlový prostor ucházející (použitelný). Tady je na fotografii omylem ze sedanu (šikmý).
Pozn. Prototyp Combi je tady (i v muzeu) s prohýbanými nárazníky a s vystrčenými předními světly - to byl prototyp zvaný Favorit.