Rozhodčí soud při hospodářské komoře dnes v Praze zamítl arbitrážní žalobu společnosti Praga na výrobce nákladních aut Tatra kvůli vyřazení ze zakázky pro armádní vůz T810.
Skoda, ze sem nejspis nikdo nanapise, jak to bylo doopravdy. Nabizeji se dve vysvetleni - bud bylo cilem Tatry poskodit konkurenta, a nebo nebyla opravdu Pragovka schopna plnit pozadavky.
Je smutné, že dvě v rámci možností české firmy, které by měly táhnout za jeden provaz proti sobě posílají soudy. Ono je vlastně celkově smutné že takový pojem jako je Tatra musí používat cizí díly, především motory a kabiny Renault ;-\
Vývoj motorů sežere obrovské finance, a těžko říci jestli by se to pro ANTS vyplatilo. A s kabinou je to stejné. A bůh ví jaké dala armáda Tatře za termíny, takže možná aby stíhala dojednala již hotové komponenty. A posledním důvodem bude, že ANTS je modernizovaná licence původních vítěze výběrovky ROSS R210, který měl rovněž renolťácké komponenty.
Třeba modernizované kabiny z T-815/6 se mi líbí více a navíc je to prostě Tatra jak má být. S motory se to ještě dá pochopit... snad se to do budoucna změní ;-)
Myslím, že s motory pro lehčí modelové řady než jsou T163/815/816/817 půjde Tatra cestou Avie a začne odbírat motory od firem jako jsou Cummins, Deutz apod.
Tatra nemusí vyvíjet nový malý motor. Její 8válec má nezvykle malý zdvihový objem na válec. Ostatní automobilky dělají stejně velké i větší motory jako 6válce. Kdyby v Kopřivnici zkrátily 8válec o 2 válce, získají motor přesně pro T810. A armáda na tom vydělá. Dnes má 2 absolutně nekompatibilní motory. Ale 6/8válec Tatra by měl 50, možná 80% dílů shodných
Otázkou je jaké měla Tatra termíny od AČR (zda-li by to stihla), a také jak vidí budoucnost T810. Pokud bude civilní verze jako že asi ano, je výhodnější použít existující motor velkého výrobce a "opřít" se o dostupnost náhradních dílů a servisní síť.
Jo to by byla bomba. Akorát jak už je tu psáno, nevím jestli by to stihli homologovat atd. Taky je fakt že by ten motor tam byl dost vysokej ( u tater je ještě navíc nad válcema mezichladič).
Problém bude nejspíš v tom, že ani Tatra, natož Tedom nejsou schopní vyrobit tolik kabin v požadovaném čase. Takže jiná možnost než nákup od velkovýrobce nebyla.
To je fakt že taková kabina není pro vojáky asi moc dobrá, nicméně vojenské provedení nového tedomu FOX existuje. A je dost možný že bude nahrazovat vojenský LIAZky v Indonésii.
To ono existuje i provedení s kabinou z řady 300 a nikdy se do série nedostalo. Liazka byla pro potřeby armády v téhle kategorii moc těžká.
S Indonésii docela pochybuju, sice tam Liaz kdysi auta dodal, ale silně pochybuju o tom, že něco z toho ještě jezdí. Když tam byli v roce 2000 servisáci, tak nebylo v provozu ani auto, ale velitel posádky měl v kanclu vyvěšený transparent "Welcome LIAZ" :-).
Ale to je do jiné diskuze.
Tak to nevím je to možné. Na webu Tedomu píšou že ty auta slouží. A i k nám nedávno přijeli do Tedomu vojáci z Indonésie aby si prohlídli novýho vojenskýho Foxe. Tak třeba se nějakej ten malej obchůdek vydaří. Ještě v Tanzánii jezdili vojenský 100vky s kabinou MT.
Já musím smát, až mi slzí oči. Samozřejmě, že kabina XENY, potažmo FOXE, potažmo její derivát pro Pragovky, s panely z kevlaru místo laminátu a vypěněnými duralovými profily je výrazně odolnější proti střelným zbraním a zároveň lehčí než plechová budka od Renaultu nebo Tatry. Ostatně, to se vědělo už v době, kdy se v ROSSu stavěly první prototypy vojáka a v Liazu Xeny (tandem Soudek/Velíšek). V té době si v Pragovce hrál Štych ještě s motorkama a Tatru likvidoval FNM. To se psalo datum 1994.
Historie se opakuje stále dokola: opět to samé. Ten větší (Tatra) "odrbal" toho menšího (PRAGA). Nechat si udělat vývoj za cizí peníze a poznatků využít a menšího odkopnout. A že k tomu ministerstvo obrany mlčí? Že by lidovci, kteří mu vládnou, v tom měli nějaký zájem. Ale to snad ne, to je jistě pomluva. Vždyť jsou to takoví hluboce věřící a vlastenečtí chlapci a děvčata.