Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Srpnový eko-test ADAC: Další triumf pro litrový Focus

Německý autoklub v tradičním Ekotestu tentokrát testoval pouze vozy se spalovacími motory.
Zpět na článek
11. 8. 2012 17:21
11. 8. 2012 17:46
12. 8. 2012 09:38
12. 8. 2012 16:43
12. 8. 2012 20:19
12. 8. 2012 21:22
12. 8. 2012 22:31
13. 8. 2012 00:22
Avatar - 3_diamanty
11. 8. 2012 13:04
k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
oproti inym motorom? - lebo ak sa mi pokazi turbo alebo nastane iny pruser v tomto ekomotore tak neusetrim nic.... naopak, prerobim a nenaplatim sa za udrzbu opravu servis a dalsie veci....

v com je vyhoda nechapem.... ved auto kupujem na dlhsiu dobu ako rok dva a tak je prvorada spolahlivost a nie par usetrenych centov..... male oturbene motory sa budu aj v tazsie opatovne predavat.... kto kupi jazdene male auto s turbom? ja by som neriskoval.....

ale taky je trend co uz..... coskoro pridu aj dalsie znacky s turbami.... proti nejakym 1.6thp v pezote nemam nic ale malicke litrove turba? to uz je nezmysel.......
Rozbalit vlákno
21
Avatar - petrumr
11. 8. 2012 13:34
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - escorpion
11. 8. 2012 13:48
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Výsmechom je, že tento ecoboost je motor roka. Čo už, taký je trend.
Nepáči sa mi trend znižovania objemu motora a výkon dopovaný turbom (1,2 alebo aj 3) a honba za čo najnižšími emisiami.
[odkaz]
Radšej poctivý atmosférický, benzínový 6-válec. Našťastie som si jeden taký "veterán" zadovážil a nedám naň dopustiť. Brusel :no:
Avatar - twistedTSD
11. 8. 2012 14:08
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
S CO2 v EU je to celé naprostá trapárna. Ani zasvěcení lidé se v otázce CO2 a jeho vlivu zjevně nedokážou pořádně shodnout (jednou čte člověk to, druhý den zas ono) a EU vydává jednu EURO normu za druhou a jen přemýšlí, jak jen by znepříjemnila život nám i automobilkám a snížila množství CO2 o 0,001% (městské "ekozóny", apod.). Jakoby auta byla jediným zdrojem těchto emisí... :no:
11. 8. 2012 22:57
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Ej vy dvaja lamentovaci. Brusel je jedna vec a to ze zakaznici pozaduju auta s nizkou spotrebou je vec druha. Dnes si 6valec (benzinovy) uz kupi iba mizive percento motoristov v EU. Ked sa bavime o tom Focuse, tak tam bol problem s jeho narastajucou hmotnostou a slabymi benzinovymi motormi 1.4 a 1.6.
1.8 a 2.0 sa uz uz tak nekupovali, aj ked mali iba o 1l vyssiu spotrebu, ale clekovo tu uz bolo 8, co sa ludom asi zdalo vela. Chceli nieco, co ma spotrebu 6 a vykon ako 2.0, aspon teda v pruznom zrychleni. Tak dostali 1.0EB. Cas ukaze, nakolko to bude spolahlivy motor. To ze to ma turbo, este neznamena, ze to nevydrzi ani 100tkm.
11. 8. 2012 15:40
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
a že turba nikomy nevadí u dieslu...taky kdysi to byly jen atmosfery....bože jeho...to aby jsme jezdili pořád jen na trakaři :-)
11. 8. 2012 18:07
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Teplota spalin z dieselu je úplně jinde než teplota z motoru běžícího na superchudou směs, to se vůbec nedá srovnat. To je taky důvod, proč dřív turbobenzíny měly poměrně vysokou spotřebu - směs nesměla být příliš chudá, turbo by se uvařilo. Dneska už to asi nějak obešli, třeba chlazením turba vodou, možná mají lepší materiály, které tu vysokou teplotu spalin zvládnou. Nebo se prostě ty turba budou častěji měnit, něco jako dneska rozvody.

Osobně bych si taky nekoupil ojetinu s malým oturbeným benzínem. Ty motůrky už mají na litr skoro vyšší výkon než motory v supersportovních motorkách. A bohužel vím, jak málo motor v takové motorce vydrží i když není ani zdaleka tak zatížený jako v autě - motorka váží tak 300 kilo i s jezdcem.
11. 8. 2012 20:29
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
To je jeden pohľad, pridám z opačnej strany čo sa životnosti týka - F1. Niekedy motory menili ako ponožky (len pár rokov do zadu, ak to berieme z pohľadu histórie) a dnes tie motory vydržia 2-3 preteky vrátane tréningov a kvalifikácií. Bez poklesu výkonu a dokonca s menším množstvom porúch ako boli na agregátoch pred tým (pred tým motor na Q, motor na pretek, motor na tréningy...). Živostnosťou sa zbytočne straší. Miliónový nájazd čakať asi nemôžme, no s ostatným hodnotením by som nepredbiehal - proste počkal na realitu. A ak sa odvoláme na staré motory - u nich tiež neplatilo, že ak vydrží 500 000km motor jeden, že toľko vydrží aj motor druhý. A tak to bude aj v tomto prípade - jazdný štýl, využívanie, základný servis (pravidelný olej, filtre atď). Podľa mňa zbytočná debata okolo tohto tu.
11. 8. 2012 21:11
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Asi tak :-) I stare atmosfery meli a maji sve problemy..je to kus od kusu....a zadny motor bez udrzby a bez vymeny sem tam nejake soucastky dlouho nevydrzi...to jsou jen zbozna prani diskuteru :-) A hlavne....berme potaz cenu....za jakou takovy motor dneska dostaneme a jake parametry.

Pred 10 lety aby clovek mel v nizsi stredni 92 kw ( a to se nebavim o kroutaku) ..tak musel koupit 1,816v , ktera zrala pri sviznejsi jizde 9-10 l (nebo priklad v oktavce 1,8 20V??? :D:D ) a spolehlivost taky diskutabilni...

A ted diky lepsim technice..technoilogii....mame vykon 92 kw z ojemu 1,0l ...kroutak uplne nekde jinde.....a spotrebu 5-6l/100Km....mě přijde fajn.

...a plkat na spolehlivost....uz dopredu....a jaky je to kram atd >:D vtip.
12. 8. 2012 08:35
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Tak zaprvé při stejně svižné jízdě nepojede 1.0 Ecoboost za 5-6.
Zadruhé před 10 lety se motory musely "prát" s energeticky náročným příslušenstvím, které odebíralo dost energie ... neexistovalo řízené dobíjení, olejová čerpadla s proměnným výkonem, elektrické posilovače atd., dnešní moderní atmosféry už tohle taky mají a dokáží jezdit úsporně.
Mimochodem, 1.0 Ecoboost prý žere na dálnici cca 7l/100 km. Atmosferický dvoulitr by si nevzal o moc víc.
12. 8. 2012 08:39
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Ono taky před 10 lety stejná třída vážila o dost méně..měla chudší výbavu (a ta je energeticky náročnější v dnešní době) menší bezpečnost atd.......
A ano při stejně svižné jízdě...bude spotřeba lepší u Ecoboostu, možná v max zatížení ne. A propo..10 let starý atmosfericky dvoulitr nejezdí za 7 l na dálnici :))

Možná tak porovnávat dnešní 1,6 např u Hyundaie a hned vidíš rozdíl ve spotřebě....buď porovnejmě to stejné....a nebo ne.
Já poukázal na vývoj, který benziny udělaly....tak jako diesly.
12. 8. 2012 10:36
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
a) Hmotnosti jsou skoro stejné
2012: Ford Focus 5dv. 1.0 (92 kW) má provozní hmotnost 1279 kg
2002: Ford Focus 5dv. 1.8 (85 kW) měl provozní hmotnost 1275 kg
b) Nevím jak dvoulitr ve Focusu, ale 85 kW dvoulitr ve Fabii Combi (provozní hmotnost srovnatelná), který byl zkonstruován v 80. letech, jezdí na dálnici za 7-7,5. Starší konstrukce a nepřítomnost start-stopů a podobných věcí se projeví teprve ve městě a na krátké trasy, kde klidně zbaští 10.
Já vývoj nepopírám, ale není to tak růžové, jak se marketing automobilek snaží vykreslit.
12. 8. 2012 17:20
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Růžové bohužel není nic >:D Ale vem ten starý Focus v 1,8 a zkus jezdit vk lidu dle predpisu...a nikdy se nedostanes pod 7 a jezdi ostre a jsi na 9ti....a hlavně než se ta 1,8micka rozjede...tak potrebuje hodne otacek. Měli jsme ji v prvním Mondeu 1995 ...(byt je to tezsi auto i dle recenzi ve focusu taky nebyla moc usporna)

Beru to tak..kdo chce jezdit slusne svizne a ekonomicky...tak to se s Ecoboosty da..
12. 8. 2012 18:27
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
V tom případě je ta 1.8ka horší, než jsem si myslel. Dvoulitr ve Fabii táhne slušně od 2000 ot/min a předpisovou jízdou se v pohodě dá přiblížit k 6, pokud je trasa dlouhá. Dlouhodobý průměr před přestavbou LPG jsem měl 6,8 (dle dotankování).
Svižně a eknomicky ? Někde trefně řekli, že ten motor Ecoboost může býť buď "Eko" nebo "Boost", ale ne obojí zároveň. Nic proti, ... řidič si může vybrat a to je dobře. Ale popřít fyzikální zákony prostě není možné. :-)
12. 8. 2012 20:10
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Tak mám sám Ecoboost...a mám zkušenosti jak s V6 benziny tak s diesly od 1,6 do 2,2 l ( i s většímy ale to už nemnoho)
Je potřeba brát úsporu v průměru....pokud budu šlapat na kr atmosfere..a nebo Ecoboostu...tak spotreba pri shodnych vykonech bude podobna...pokud pojedu ale pianko....viz...napr..dlouze okresky v klidu..ale i presto svizne...tak jsem u ecoboostech se spotrebou o dost niz nez u srovnatelne atmosfery....to tak.

add) já to bral k váhovemu Mondeu...vem si že u fabky jestli se to prinblizi k 6ti..tak věř že 1,0 eb při tom tepmu bude u 5 max........ale to nepočítáme,ž e tehda byly jinde emise...které atmosféry umrtvily....:-(

Osobně raději V6-V8 pro ten zvuk :-) ale kdo to má živit..kdo to má zaplatit..kdo do má danit....když ty šmejdi v EU parlamentu dělají co dělají :-)

..Edit...dokoukal jsem z archivu testu FF 1,0 na primackem autosalonu ...a dostal motor velkou pochvalu...eco jizda 5,2..svizna jizda 6 neco...velmi ostra jizda 7 neco :)
12. 8. 2012 21:25
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Tak ten 2.0 Ecoboost v Mondeu už je něco jiného, dvoulitr už má sílu sám o sobě a turbo plní funkci "power on demand", jak už se říkalo u Saabů, prostě když člověk potřebuje předjíždět atd. Celkově to pak dává smysl. Jenže turbo v litrovém Ecoboostu si "moc neodpočine", protože litrový zdvihový objem toho sám o sobě moc neudělá, takže ve výsledku se výhody projeví jen při důchodcovské jízdě ála meřící cyklus spotřeby paliva NEDC.

V emisích rozdíl nevidím, 2.0 MPI plní Euro 4, Ecoboost plní Euro 5, což je víceméně stejné, protože už norma Euro 4 byla na benzíňáky hodně přísná. Euro 5 pro benzínové motory nijak nezměnilo limit pro CO ani pro uhlovodíky, jen mírně se snížil limit pro NOx a zavedl se limit pevných částic pro přímovstřikové benzíňáky. Takže paradoxně může být ekologičtější MPI, protože vzhledem k nepřímému vstřikování jsou u něj emise pevných částic vždy nulové :-)

Jo, v autosalonu ho chválili do nebes. Ale to je "bulvár" ... test tady na auto.cz dopadl bez oslavných ód. Jo, a "ekojízdou" jsem se u dvoulitru dostal na 5,5 :-)
12. 8. 2012 11:02
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
FFII hatchback 1.6 74kw (tedy typ motoru, který má 1.0EB nahradit), dálnice 130-140 tacho, středně obsazené auto, zapnutá klima/topení = spotřeba 8,2-8,5 litrů.

Úsporu 1,2-1,5 litru v tom případě beru :yes:

(Když už se bavíme o "léty prověřené technice", tak žigulík 1500 by ve 130 bral kolem 10 litrů)
12. 8. 2012 11:41
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Já jsem mluvil o dvoulitru (případně osmnástistovce), šestnástistovka s 74 kW je ve srovnání s Ecoboostem slabá.
A ten Ecoboost si těch 7 vemzme prázdný a při rychlosti max. 130, při té vaší jízdě by si vzal víc.
12. 8. 2012 15:44
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Tento litrovy ecoboost testovali a pri 140 tacho mel spotrebu 8 litru bez zateze, takze ano uspora je oproti stejne vykonne 1.6 minimální, mam na mysli valvematic a cvvt, starsi 1.6 si vemou o neco vice.
11. 8. 2012 22:38
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
To je ale jenom kvůli tomu, že FIA nařídila, že pokud se motor vymění dřív než jednou za dva závody, tak auto spadne o deset míst na roštu.

Ale ano, znamená to, že atmosféra vyšponovaná na limit svých možností taky nemusí moc vydržet.
13. 8. 2012 19:20
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
To mi je jasné prečo to prišlo, len som poukázal na fakt životnosti - pred tým im nik nebránil vyvinúť trvácnejší motor, na ktorom by v podstate ušetrili (použiť jeden motor na dva víkendy alebo použiť na tie isté dva víkendy 6 motorov), i keď otáznou je cena vývoja. Ak toto dokázali pri tak zaťažovaných agregátoch citlivých vážne na každú somarinu (teplotné okno, optimálne otáčky atď), prečo nie pri týchto motoroch? Ale ako vravím, ako to netreba haniť, netreba to ani prechváliť, môžme hodnotiť čo vieme - vlastnosti toho motora. Na životnosť si proste počkáme. A ako píšeš inde, aj tieto motory majú svoje opodstatnenie a miesto.
11. 8. 2012 22:58
Re: k comu je dobre usetrit par centov na spotrebe
Těmhle úděsným obavám o spolehlivost nerozumím.

Pokud najedu víc než 20 tis. km za rok, kupuju z čistě ekonomických důvodů diesel. Tím tato debata končí. Pokud diesel z nějakého důvodu nechci, tak v tom případě nemůžu akceptovat jakékoliv jiné argumenty ekonomického charakteru.

Pokud najedu 20 tis. km a méně (třeba 10 tis. km za rok), tak po 10 letech to auto bude mít najeto 100-200 tis. km. Dle výrobců downsizovaných motorů by měly při běžném použití vydržet minimálně 200-250 tis. km. Takže jsem v pohodě. Rozdíl v zůstatkové ceně 10ti letého auta v různých motorizacích je nic moc, pokud bych to vzal k ceně dalšího nového auta. Možné konstrukční vady jsou samozřejmě problém, ale pokud vím tak rozvodové řemeny nebo řetězy mají i atmosféry.

Navíc, to turbo prostě po většinu času nic nedělá. Ve městě se spoustu času stojí na semaforech nebo jede konstatních 50. V takových situacích prostě stačí na ten Focus ona směšná 1.0 atmosféra - ostatně 1.4 TSI vypíná dva válce někdy i na dálnici - to je dost dobrá indikace. Takže turbo tam je prakticky pouze pro rozjezd/akceleraci, kopce a pro dálnici.
11. 8. 2012 17:21
Emise CO2
To by mě zajímalo jak počítali ty emise CO2 při výrobě paliva. To tam jako započítali i emise tankerů převážejících ropu ? Taky by mě zajímalo jak počítali emise CO2 při výrobě benzínu/nafty v rafinerii, tj. počítali jen to co vyletí z rafinerie přímo nebo tam počítali i to, že rafinerie potřebuje elektřinu tedy další emise CO2. A počítali tam i emise traktorů a další techniky při výrobě těch biosraček co tam lijou ?
Pak u elektřiny by mě zajímalo jak to počítali, přeci jen emise z jaderky a uhelné elektrárny jsou trochu rozdíl.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Blue Sun
11. 8. 2012 17:46
Re: Emise CO2
Buď klidný, je to spočítané tak, aby to "hezky vyšlo" ve prospěch toho, kdo zrovna dotuje...
Avatar - escorpion
11. 8. 2012 18:08
Re: Emise CO2
Elektromobily sa píšia nulovými emisiami. To, že výroba batérie pre ne vyproduje x emisií sa nespomína. Preto si myslím, že elektromobily sú blud. Vôbec nešetria životné prostredie, majú minimálny dojazd a neuveriteľne vysokú cenu. Budúcnosť tade nevedie, bublina spľasla ... Predaje sú toho dôkazom.
Avatar - WinDiesel
11. 8. 2012 18:42
Re: Emise CO2
Je krize a státy přece jen nemají tolik peněz, aby elektromobily brutálně dotovaly - a tudíž se musejí elektromobily a podobné vehikly postarat samy o sebe - a hned je to vidět. Ale po krizi to budou zase zelené lobby zkoušet. Nicméně se mezitím zase spalovací motory posunou výrazně dál.
12. 8. 2012 09:38
Re: Emise CO2
Nikam výrazně se už neposunou.
Spíš auta budou muset zhubnout.
12. 8. 2012 16:43
Ani ve snu
Musím se smát zdejším downsize hujerům. Tenhle motor je jedno riziko vedle druhého. a) Je to maloobjemový motor, který bude po většinu času pracovat pod velkou zátěží (těžké auto). Kdyby ten samý motor poháněl chrastítko typu Aygo/C1/107, byla by to úplně jiná situace. b) Je to tříhrnek, tím pádem (v zájmu kultivovanosti chodu) bude muset mít větší a těžší klikovku a setrvačník, což je další dodatečná a všudypřítomná zátěž pro motor především při rozjezdech a akceleraci. c) Zcela nová specifikace oleje pro tento motor, viz. zde: www.auto.cz/…pravny-vyber-mot… (Oddíl Potíž? Jen zcela nový model). Ať mi nikdo nedává záruky spolehlivosti na zcela nový motor lubrikovaný zcela novou specifikací oleje. NIKDO nemůže předvídat, jak se to bude chovat po letech. Co do životnosti mi tohle smrdí na sto honů. d) Spolehlivost (turbo)motorů Ford/PSA je sama o sobě diskutabilní i bez bodů a-c. Že se jedná o složitý motor plný nových konstrukčních řešení (vnitřní rozvody v olejové lázni což bude servisní lahůdka, rozvážený setrvačník), tomu vůbec nepomáhá. Ehm, rovněž se mi nelíbí fakt, že ačkoliv zpočátku se budou motory dělat v německém Kolíně, do budoucna se počítá s výrobou v Rumunsku. Mimochodem blok motoru je litinovej (návrat do minulosti při vší té moderně), což jsou další zbytečný kila mrtvý váhy navíc.

Celé je to dohromady takovej pěknej konglomerát risků, že považuju za šílence každýho, kdo si to v první generaci koupí. Nejsem protivník pokroku, naopak, ale jsem zastánce toho, že vývoj by se měl sponzorovat již prodaným a ne že já jako zákazník budu v podstatě nedobrovolnej betatester a bug-reporter. Jo kdyby mi za to platili, tak to rád budu dělat ve svým volnu. Ale abych si to ještě od nich kupoval a tvářil se, že si kupuju rodinnej vůz, tak to teda ne. Radši atmosféru s vyšším objemem. Turbo-benzín zvážím až při další obměně za dalších pět let. Třeba už v té době budou mít benzínové turbomotory skutečně srovnatelnou spolehlivost (a ne jen marketingovou)
Rozbalit vlákno
4
12. 8. 2012 20:19
Re: Ani ve snu
To jsou ale slitny :-) Aygo by se s tak výkonným motorem pomalu rozpadlo.

To že kde jaký 2,0 turbo motor má 240-250 koní....ale pro 1,0 je 125 problem ?)

Pravda...že se motory dělají v Německu..tak je to ok...ale v Rumunsku je to problém? ahah tak že to že se dělaji v ČR motory pro VW problém není?

Když se zaváděli turba do dieslu (a uz vubec ne turba s promenlivou geometrii??)...a nebo ruzne vychytavky proměnliveho casovani ventilu ...sání..atd....to problém nebyl? Nebo to automobilky nedostatecne neodzkousely? Vzit si na triko neco...co by znicili automobilku bez testovnai...to neudela nikdo v dnesni dobe.

A kdo si neni jisty...ma preci zaruku....a i ta se da prodlouzit...
A kdo ma jinou chut nebo neduveru...at si koupi za stejne penize pomalejsi zravejsi atmosferu....a nebo ojety diesl....? >:D
Kazdeho volba jest ;)
12. 8. 2012 21:22
Re: Ani ve snu
No tak to bychom měli jednu osobní ... a teď zkus věcně rozporovat body a-c z mého seznamu. A nepleť sem prosím diesely.

a) Motor je malinkej. Než se pořádně roztočí dmychadlo (>2000rpm), bude velký vůz tahat litrovej motůrek. Fakt.

b) tříhrnek má nesymetrickou akci a potřebuje speciální úpravy na setrvačníku a klikovce (větší setrvačnou zátěž), což je pasivní zátěž pro rozjíždění a akceleraci. Fakt.

c) V motoru se má používat zcela nově vyvinutý olej. Fakt.

K tvým poznámkám. K výrobě v SRN mám automaticky vyšší důvěru, než k výrobě v Rumunsku. Ty ne? Rovněž je totální nesmysl co do průmyslu přirovnávat Česko (průmyslově rozvinuté území od konce 19. stol.) k Rumunsku (totálně zaostalý stát do 70. let 20. stol.).

Sázomety si nekupuju a jejich problémy jsou mu tudíž naprosto ukradený (ale registruju je). Jedinej problém spojenej s VVTi je zvýšené žraní oleje u prvních generací některých motorů (typicky 1.8VVTi v Toyotě okolo rv. 2000).

Co se týče toho betatestingu, to jsem nemyslel doslova (jako že by nic netestovali), ale jistej úmysl dostat ten motor co nejdřív na trh (i s mouchama) tam je.

Co se týče záruky, to je moc hezká věc, ale úplně nejlepší je, když jí nebudeš muset nikdy uplatnit. A já se nechci s nikým natahovat a ztrácet na tom čas. Je fajn, že si u Forda můžu koupit prodlouženou záruku (to u jiných výrobců taky), ale když se mi to vy§ere (a tohle chrastítko klekat BUDE), tak stejně musím do toho autorizáku jít ztrácet čas.
12. 8. 2012 22:31
Re: Ani ve snu
a) 1400 rpm. Do těchto otáček se s atmosférou taky nedá jezdit, takže nevidím problém. Výjimkou jsou věci typu konstantních 50 po rovině, ale na to ten litřík turbo stejně nepotřebuje.

b) Což se projeví ve sníženém výkonu, který byl naměřen pouhých 92 kW. V praxi to zřemě nevadí, soudě alespoň dle velmi pozitivních recenzí na dynamiku motoru všude možně. Zde jde především o to, aby ty zmiňované díly nebyly poddimenzovány - což souvisí s bodem c)

c) Tenhle bod beru. Motor je významná novinka, udělaný úplně nanovo, s řadou zajímavých a inovativních řešení. A v downsizingu jde dál, než šel kdokoliv předtím. Takže je prostě možné, a řekl bych i docela pravděpodobné, že přes bezpochyby obrosvká kvanta najetých testovacích kilometrů s nejrůznější zátěží a v nejrůznějších podmínkách, se prostě ukáže, že páni inženýři něco odhadli špatně a něco se porouchává více, než je zdrávo = bude třeba něco upravit.

Tenhle argument má ale svá úskalí, protože jeho důslednou aplikací bychom se vraceli zpět na stromy ;-) . Ostatně každý nový model aut má řadu dětských nemocí, které se po několik let vychytávají i přes servisní akce. Sebelepší testování prostě nedokáže plně ukázat reálný život - ostatně dieslaři s common-railem by mohli vyprávět.

Nakonec ale, kdybych kupoval FFIII a rozhodoval se mezi 1.0 EB a 1.6 Ti-VCT, tak by pro mne byla absolutní novost tohoto motoru velkým odrazovacím faktorem.

Ostatně u litiny si dovedu představit tři argumenty: a) rychlejší zahřívání (dobré pro testy měření spotřeby, ale taky pro krátké jízdy po městě), b) litina je levnější než hliník, c) nutnost snášet tlaky jako diesly. Její použití mě ale taky překvapilo.

d) Tohle je jenom Ford. Bez Frantíků.
13. 8. 2012 00:22
Re: Ani ve snu
Kvalitní příspěvek. Jenom bych připomněl, že jsem nikdy nezpochybňoval výkonové parametry toho motoru. Pouze jsem se pozastavoval nad faktory, které mohou negativně ovlivnit jeho životnost. Jinak naprosto souhlasím s tou litinou, podle propagačních materiálů výrobce jim nejvíc šlo o rozvod tepla a zahřátí motoru (kvůli opotřebení a spotřebě). Daní za to je pár desítek zbytečných kilo navíc (+ pár kilo navíc na klikovce a setrvačníku). Stejně jsou díky objemu motoru pod ideální hodnotou objem na válec (spodní mez 0.4l, tady 0.33l), takže snížená účinnost spalování.

Co se rozvodů týče, tam je těch otazníků několik. Rozvodový řemen bude mazán ze stejné olejové vany jako samotný motor. U toho mi svítí hned několik otazníků: jednak servis rozvodů bude dost komplikovaný úkon (on je i tak, díky časování, ale teď bude ještě složitější díky umístění rozvodů, výměně oleje, rozboru a sboru atd.). Dále by mě zajímalo, jak bude emulze kovových mikropilin ve vyjetém oleji ovlivňovat životnost rozvodového řemene, zda se budou tvořit usazeniny mikropilin na ozubených kolech rozvodů. Nebude to znamenat naopak kratší životnost rozvodů?

Pak mi ještě vrtá hlavou kontinuita vzduchového toku sací části v úvrati osamělého pístu. Nebude to zbytečně přetěžovat vyrovnávací ventil? Má vůbec ten motor proměnlivé časování ventilů, aby tomu mohl trochu pomoct?

Prostě těch obav je tam celá řada. V kostce se bojím toho, že úspora na palivu se ztratí na náročnějším a častějším servise (náročnější úkony).