Kopřivnická automobilka Tatra chce bojovat s hospodářskou krizí prodejem svých dceřiných firem. Výrobce nákladních automobilů chce také zrušit zastaralé provozy a některé díly kupovat od jiných výrobců.
Prodej dceřinných společností za minimální cenu je cesta do pekel. Nastane potom nutnost nákupu speciálních, mnohem dražších komponent od subdodavatelů kteří si budou diktovat ceny (sami si už nevyrobí nic). Navýšení ceny aut, další pokles odbytu, předlužení a následně suché konstatování, že firma se už nedá zachránit. Prodej značky zřejmě do Číny a konec výroby.
Podobně dopadla Jawa. Sice pořád pár motorek vyrobí, ale v mizerné kvalitě za naprosto nekonkurenceschopné ceny. Není divu - nemá vlastní motorárnu ani jiné specializované provozy, vše musí nakupovat, včetně zastaralých motorů od rakušáků za 100tkč kus...
Souhlas. Prodej dceřinek které jsou prakticky normální klasické provozy je i podle mně cesta do pekel. A řekl bych velmi rychlá. Auto složené /smontované/ v podstatě z cizích agregátů je nezajímavé takříkajíc neprodejné.
S tema agregatama rekl blbost :), ale prodej dcerinek produkujici dily pro vyrobu je opravdu hovadina. Vim o lepsich resenich, ale nebudu tu psat zdarma veci, za ktere se plati. At si tatra dela co chce. Bez statnich zakazek by byli stejne davno v.....pekle...
Nemyslím si. Těch vojenských vozidel zas tolik není aby se díky nim drželi. Pak ještě hasiči...no pár jich taky je ale stejně většina vozidel co prodají nejde státnímu sektoru.
AČR je dávno nedrží nad vodou. Kdyby jsi řekl důlní společnosti v Rusku a Indii (tam i armáda), tak neřeknu ani bú.
To je taky důvod proč mají problémy. Důlní společnosti nemají prachy (ani v Rusku ani v Austrálii). Ostatně v mínusu jsou všechny fabriky vyrábějící náklaďáky. Jde jen o to kdo to přežije. Nahnuté to mají všichni.
Američtí výrobci nákladních aut jako Peterbilt, Kenworth nebo Freightliner to tak dělají dávno - sami vyrábí jen podvozky a budky plus realizují konečnou montáž, zatímco motory, převodovky a někdy i nápravy kupují od externích dodavatelů (Cummins, Detroit Diesel...). Já to v případě Tatry vidím jako asi nejschůdnější cestu k záchraně resp. k šanci na přežití.
Problém Tatry vidím hlavně v tom, že potřeba čistě terénních nákladních aut postupně klesá, protože stále víc míst na světě je dostupných po silnicích. Navíc i konvenční terénní trucky dnes zvládnou v terénu hodně a těch pár procent, co umí Tatra navíc, potřebuje málokdo.
Problém Tatry je především dlouhý spánek v době, kdy majoritním vlastníkem byl stát. Jím dosazení manažeři na to házeli bobek nebo dokonce udělali pár katastrofálních chyb (vivat američtí experti). To se změnilo až prodejem Terexu.
Ale především je to totálně nezvládnutý marketing.
Jinak pochopitelně každý náklaďák je skládačka. I do Tatry si můžeš vybrat v podstatě jakýkoliv motor (Deutz, Cummins, MTU) a převodovky. Vše je na přání zákazníka
A to nepočítám v to, že se celá výroba vlastně opírá o dvě řady, čistě těžkých nákladních vozů. Ale o civilní T810 je prý velký zájem, tož uvidíme.
Oni spali i jinak. Fabrika pořád zabírala plochu, jako by zase chtěli dělat 15000 aut. Místo aby sami připravili kopřivnickou průmyslovou zónu na svém území a podíleli se na jejím chodu, nechali vyrůst haly na okolních polích.
Já myslím, že nejhorším vlastním výrobkem je budka. To je bůhví kolikátý recyklát. Měli by jít spíše cestou Ginafu a brát budky jiného výrobce.
Já hlavně nevím, komu chtějí své výtvory prodávat. Vojákům, stavařům, těžařům, hasičům? To jsou tak rozdílné skupiny zákazníků, že to snad ani nelze obsáhnout. Snad by bylo lepší, kdyby se postupně stali jen subdodavateli podvozků pro specialisty v těchto oborech.
vojenské jsou stavěny jinak než civilní. A i ty civilní jsou jinak stavěny pro určitý daný provoz. Není Terrno jako Terrno a Jamal jako Jamal.
S tou budkou souhlas, na tu je slyšet mnoho výtek.Začátkem roku by se měla představit faceliftovaná, která má být notně předělaná (podle tichých zpráv z Tatry), takže uvidíme. Sdílením budek s jinými výrobci to stejně skončí. Ostatně DAF a MAN mají stejný typ budky.
A podle toho co jsem zaslechl, tak vojáci a hasiči z T815-7 celkem dost slintávají :-)
Roční obrat Oskoshe byl 7,14 miliard dolarů, Tatry 5,9 miliard Kč. Oskosh je právě obchodně silný koncern obsahující několik takových Tater. Mně se zdál dobrou volbou pro Tatru Terex. Dodnes nechápu, proč to nezafungovalo. Do budoucna asi nelze dělat politiku obra s velikostí trpaslíka.
Opravdu se ješte divím, že vw ješte neprojevilo o tatru zájem.Myslím si že by to byla spása, i když by to pak byla tak trochu stavebnice ze scánie :-| .
To jsem celkem zvědavej, jestli Tatra zachová vývoj a výrobu vzduchem chlazených svých motorů. Sice mají teď ten novej euro5 motor, ale stejně to asi nebude do budoucna moc žhavý.