Kazdy den by tu mal byt nejaky takyto clanok pre tu kopu magorov, ktorych vidim na cestach s jednou rukou na vrchu volantu a druhou na radiacej pake pricom castokrat idu nalepeni na auto pred sebou ako keby jazdili NASCAR. Asi kazdy muz sa za volantom citi byt lepsi vodic ako minimalne 80 % ostatnych naokolo, ale ak niekto ani len nedrzi poriadne volant, tak naozaj ide len o pocit...
Já mám na volantu obě ruce jenom, když jedu rychle v zatáčkách a tím rychle myslím fakt rychle a ne normálně, které je asi o 20km/h víc než ostatní. Navíc to, že má někdo pořád obě ruce na volantu ještě neznamená, že jede bezpečně. Většinou je to přesně naopak a člověk má s takovým majitelem ŘP strach i při cestě do sousední vesnice. Stačí, když jdu po městě a když padne zelená tak jde krásně vidět, kdo drží volant oběma rukama a kdo jednou a může teda rychleji řadit >:D
Hm, bohuzial klames sam seba. Pri neocakavanej situacii sa s jednou rukou na volante neda dost rychlo a adekvatne zareagovat. A to kludne aj v 40-ke. Obzvlast teraz v zime je smyk neprijemny aj s oboma rukami na volante. A ja na semaforoch stiham tu jednotku zaradit este pri oranzovej >:D Takze ked vyrazam na zelenu, tak uz obe ruky mam na volante. Ale zas chapem, ze nie kazdy striehne na semaforoch na prebliknutie z cervenej na oranzovu...
Když jsem jel naposledy smykem tak jsem měl na volantu jednu ruku a druhou na ručce a pomalé neadekvátní reakce jsem si nevšiml. Pokud někdo neví co má dělat tak mu nepomůže ani když bude mít na volantu těch ruk 8 >:D Možná u nějakého starého auto nebo nové sociální edice bez posilovače by to s jednou rukou asi nešlo to uznávám
Ale to su take reci... Kto myslis, ze ti tu uveri, ze si neocakavane dostal smyk a ty si len chladnokrvne rucnou este viac utrhol zadok a driftom ako z fast and furious si zachranil situaciu ? Ja som pisal o neocakavanej situacii.
Ok, jednou jsem dostal neočekávanej smyk, když jsem jel na kruháči 50 bylo mokro a já najel na kostky na vnitřku, ale to jsem měl zrovna myslím na volantu obě ruce a stejně to nepomohlo >:D
Jinak pokud někdo jede po sněhu/vodě tak by měl podle rychlosti očekávat, že ten smyk dostane a pokud je z něj překvapen tak něco dělá špatně.
Kuny: Dokonale výstižné. :yes: On ten volant je pro některé totiž něco jako býk při rodeu. A ze své neschopnosti, nemyšlení, nešikovnosti atd. ještě dělají ctnost.
No já ti nevím. Smyk radši rozmotávám jednou rukou. Dvouma rukama se ufackuješ. U auta co má strmější řízení prosím, ale u normálních civilních popelnic kde potřebuješ 3 otáčky od rejdu k rejdu jsou 2 ruce při smyku dost nepraktický.
A tí, čo ho nemajú, tak tlačia na každej križovatke na semaforoch pedál brzdy, že akože ho majú.
Hlavne teraz v zime je odzadu jasne vidieť, koľko chumajov má stále nohu na brzde. ;-);-)
oni nemajú čas čítať takéto články ani počúvať iných ... sami vedia čo je najlepšie a najrýchlejšie na svete :-)
ja by som privítal článok o tom ako jazdiť v jazdných pruhoch, obzvlášť dodržovať vyhlášku a jazdiť čo najbližšie k pravému okraju vozovky ... toto sú najčastejšie príčiny nehôd. Keď ide aj pánko čo drží volant správne v strede vozovky čo najbližšie k stredovej čiare ... veľa krát mám chuť ho obehnúť z prava pretože tam je to bezpečnejšie a prehľadnejšie a častokrát viac miesta ... :-(
To ano, s tym sa tiez casto stretavam. Najma blokovaci lavych pruhov su najlepsi... Velakrat neuhnu ani po zatrubeni a su celi zapaleni spravodlivym hnevom a drzia sa v lavom pruhu pri prednom alebo zadnom rohu autobusu iduceho v pravom pruhu minimalne o 10 km/h mensou rychlostou nez je maximalka. Lebo ved od nich nikto nema pravo ocakavat, ze uvolnia lavy pruh rychlejsim vozidlam.
Vůbec si neuvědomuji kolik rukou mám na volantu při řízení a domnívám se, že to tak mají všichni řidiči kteří už něco málo najezdili.
Tyhle povídačky o tom jak mají být umístěné ruce na volantu jsou dobré tak akorát pro hodiny autoškoly či absolventy s "mokrými papíry". Každopádně řidič co má při jízdě obě ruce na volantu v předpisové poloze ať už jakékoli ve mě jako ve spolujezdci způsobuje velkou míru nejistoty.
Ostatně lepší než teoretizovat je kouknout se na nějakou Gymkhanu jak se musí ovládat volant v extrémních situacích. Nebo na jakoukoliv rallye. Co řidič, to jiná technika a to jsou páni řidiči co mají něco "nalítáno" v nepředvídatelných situacích o kterých se nám prosťáčkům ani nezdá ;)
Nechci ti prilis oponovat, ale nesouhlasim s tim, ze bych se mel bat ridice, ktery drzi volant obema rukama. To s jednorucakem mam voc neprijemnych pocitu. Nejakou zkusenost uz taky mam a vim, co ti s autem udela necekane naledi pred kruhovym objezdem, dlazebnich kostkach a podobne... A taky se bojim s ridici, kteri toci volantem takovym tim kratkym prechytavanim.
Takže to dopadlo přesně jak jsme myslel. Chvíli řídím levou, chvíli řídím pravou, v jeden moment za 10 jedna, za chvíli zase 7:20, na parkovišti rozhodně jen levačkou pro rychlejší manévrování, stejně tak na kruháči jen jednou rukou. A pokud předvídám problém tak se mi automaticky ruce přesunou na v článku doporučených 14:45 :-)
no, zcela nepokrytecky... hodně podobně. Nicméně, jednoruč nejezdím. Jenom teď do konce roku "hlídám" šéfovo prémii (A6), tak pádluju pod volantem. Třetinu cesty přes Prahu, třetinu cesty po D1 a zbytek okreska. Umíš si představit, že to zkrátka jednoruč nejde.
"Šoupání rukou po volantu" (to krátké přehmatávání) mi také přijde zvláštní. Mělo by to však mít jednu výhodu - kompatibilitu s airbagem (nikdy nemáš ruku před středem volantu). Já ho držím na 9-3 a nikdy jsem neměl potřebu na tom něco měnit. Volanty jsou na to (jak) dělané. Jen bych nechtěl dostat airbagem, když mám ruce zkřížené. :-)
Co se týče obou rukou na volantu, pro mne je to i otázka pohodlí. Pokud mám na volantu jen jednu, musím ji podpírat svaly, jinak by mi vlastní vahou otočila volantem. Když obě, jsou si protiváhou. Předpokládám, že proto "jednoručáci" spíš drží volant nahoře nebo dole (alespoň můj dojem).
Pokud jde o nečekaný smyk, vtipné je (tedy záleží, jak černý humor máš rád), když si spolujezdec splete klasickou ruční brzdu s madlem. :-)
esper, presne tak. Ľavá ruka hore a zvalený doprava s mobilom pri uchu. A niektorí krpci potom ani nevidia cez palubovku.
A k ich imidžu neoddeliteľne patrí na spätnom zrkadle zavesený ruženec alebo svätý Krištof! ;-)
Nezapomeňte si nastavit správnou vzdálenost od volantu. Nalepené břicho na volantu a silně pokrčené ruce neumožňují rychlou reakci. Správně je to nastavení vzdálenosti tak, že u osobního vozu když si volně položím nepokrčené ruce na horní část věnce volantu, měl by volant padnout do dlaně.
Nyní doporučované držení volantu "na krátko", tedy nastavit si sedadlo tak, že při volně natažených rukou má být horní část věnce volantu v místech, kde je zápěstí, je chybné a vede k prodloužení reakcí při řízení.
1. nevím, jak pohon souvisí s držením volantu (článek je o blbosti, tak i některé reakce, jinak si to vysvětlit neumím). Rozveď rovnou, ok kolika Nm to platí a zda se to týká všech PD, nebo jen 125 kW?:D
2. Zejména po dieselgate a uzákoněném flastru 50 tis. za demontáž DPF (potažmo chipů, či jiných zásahů), nemluvě o neošiditelných měřácích, které komunikují zásuvkou s autem, díky kterým do dvou let většina nafťáků u nás neprojde přes emise; se musím takovému výroku více než smát. Než mi vynadáš, zarytým traktoristou jsem byl od r. 2010. Letos mě to definitivně přešlo a jen bych brečel za letité problémy na téma EGR, žhaviče, vstřiky apod., zatímco třeba dlouhotrvající neohřátí se na teplotu a netopení už je spíš úsměvné. A pohádka na téma úspora? Ha ha a ha. Po 3 a půl letech provozu 2.0 TDI PD bych mohl vyprávět... :-)
Jo jo, na jedné dovolené jsem měl z půjčovny technicky skoro dvacet let zastaralou V6, základ v osobním autě, výkon jak nová Octavia RS. Když to porovnám s TDI tak to bylo opravdu strašný :-) Hlavně ne zastaralé benzínové motory...
A jakej má mít volant úhel vůči podlaze vozu? Jakej úhel sedadla mám pak zvolit proti volantu? A jak vysoko umístit střed otáčení volantu vůči tělu řidiče?
Je opravdu potřeba se vázat na nějaký konkrétní univerzálně
Už někdy na přelomu tisíciletí nás v autoškole učili, že máme držet volant jak chceme, tak aby se nám dobře zatáčelo a bylo to zároveň co nejpohodlnější… Tři čtvrtě na tři? Proč ne.
Ale mě nejvíc vyhovuje půl páté a deset minut – ať vlevo či vpravo, vždy lze z této pozice opsat jednou z ruk alespoň tři čtvrtě kruhu, a to s pevným úchopem a bez přehmatu. U tři čtvrtě na tři (neřkuli u za deset dvě) je ten rozsah přeci jen omezenější.
A nějak se vázat na polohu rukou pro případ vystřelení airbagu mi přijde kapku krátkozraké – pro řidiče usínající za volantem možná, ale jinak v tom řidičova prudká reakce před/při nehodě asi stejně udělá dost nepořádek.
Veru, staci si tu precitat diskusiu :-) Najlepsi su ti, ktori tvrdia, ze dve ruky na volante v spravnej polohe maju iba ti neskuseni >:D Asi kazdy, kto toho viac najazdi, obcas drzi volant len jednou rukou a aj to nie zrovna idealne (sam to aj ja nevedomky robim na dlhsich pomalsich rovinkach alebo v zapche), ale chvalit sa tym je trochu mimo >:D
Každý, kdo víc najezdí, má pro volant vyhrazenou jen jednu ruku neustále. Kdo jezdí jen na dušičky a o velikonocích, má potřebu to tak blbě křečovat neboť "se to tak má", jinak nikdo. O pár řádků níže jsem se rozepsal více, tak kdyžtak napřed přečíst to a až pak reagovat, ať se nemusím opakovat.:)
Určitě tím narážíš na mě protože tady nikdo jiný nic podobného nepsal. Zkus si to ale přečíst ještě jednou. Konstatoval jsem jen to že tyhle povídačky se řeší tak leda v autoškole a nebo těsně po ní což je fakt. S trochou praxe máš totiž své auto natolik pod kontrolou že nepotřebuješ vnímat kolik rukou máš na volantu a v jaké poloze. V ten pravý čas se tam ta druhá ruka objeví sama a ani o tom nevíš. Pokud to máš jinak tak ti to vůbec neberu a plně si užívej své bezpečné jízdy.
Má osobní zkušenost mi ale velí, že si po usednutí vedle člověka co si před vyjetím nasadí "autoškolově ruce na volant" musím připadat hodně nejistě. Jakby taky ne. Už jenom to zběsilé ručkování na parkovišti vypadá na facku.
Nemusím o tom přemýšlet (podvědomí se o to postará), ale samozřejmě, že to vnímám. Mozek není na dovolené. Jo, někdy není tak jednoduché si vzpomenout, ale v hlavě to je a někdy se to vynoří samo od sebe.
Bohuzial neuverim nikomu kto tvrdi, ze nemusi mat obe ruky na volante v spravnej polohe, aby vedel dostatocne a vcas reagovat na vsetky situacie, lebo som uz velmi velakrat videl ako spolujazdec vela soferov riadiacich prevazne jednou rukou v situaciach kedy len tak-tak stihli dostatocne otocit volantom, pripadne potrebovali neustale robit citelne korekcie smeru. A nic taketo som nevidel pri ludoch, ktori mali na volante obe ruky. Dokonca by som povedal, ze raz sa vdaka obom rukam na volante vodic auta, ktory ma viezol na letisko, tak-tak vyhol neosvetlenemu tmavemu autu na streche uprostred praveho pruhu na dialnici. Ak niekto tvrdi, ze mu staci na riadenie za kazdych okolnosti jedna ruka a je to dostatocne bezpecne, tak jednoducho je bud riadne naivny alebo sa mu este nestala taka situacia, pri ktorej by zmenil nazor. No uz aj tak mi pride cudne, preco niekto rozprava o ludoch, ktori maju vacsinu casu na volante dve ruky v spravnej polohe, ze su neskuseni...
drtiva vetsina aut ma volant tvarovany prave pro tohle drzeni a maj k tomu i uzpusovene dalsi ovladace na a za volantem, ale vpodstate je to jedno, protoze pokud je nekdo roky zviklej drzet volant jinak, tak ho to auto.cz urcite nepreuci na tohle drzeni
V jednom autě nemám ani ten držák na kelímek, tak mně poraď spíš s tim, kam ho, mrchu, usadit :-) Doteď teda vozím lahve se šroubovacím uzávěrem a ten hlt espressa zvládám před usednutím za volant.
V autoškole (rok 98) mně učili držet volant v poloze 1:50. Před pár lety jsem viděl v TV v nějakym pořadu(asi nějaký to okýnko BESIPu nebo automotorevue) taky že je to správnější a demonstrovali to v autě za jízdy. Z videa tady nevidim benefit v držení volantu v poloze 2:45, víc jak o 3/4 otáčky rychle nikdo snad nikdy v historii pohnout volantem nepotřeboval. Kdybych měl takhle moc protočit ruce jako figurant tak buďto volant už pustim nebo si zlámu palce.
"víc jak o 3/4 otáčky rychle nikdo snad nikdy v historii pohnout volantem nepotřeboval. Kdybych měl takhle moc protočit ruce jako figurant tak buďto volant už pustim nebo si zlámu palce."
Normálně levá ruka na levym řídítku, pravá na pravym. Na kole asi neotočíš řidítkama víc než o 90° a i to se musí skoro při stání, jinak letíš na hubu. Nějak nechápu souvislost s drženim volantu.
Především jde o správné nastavení výšky volantu!!!
Nejdůležitější je mít správně nastavenou výšku volantu a to především tak, aby při přejezdu výmolu se spolujezdkyně neudeřila temenem hlavy o věnec volantu a zároveň řidiči neukousla přirození. >:-[]
Asi někdo hodně hulil, než takový hovadský článek vypustil, že?
Každý normální člověk, který má všech pět pohromadě a umí jezdit, drží volant pohodlně jednoručně.
Křečovité držení obouruč je výsadou jen a pouze:
ženských, které jsou z řízení vykulené a roční nájezd mají do 5 tisíc km,
svátečníků, kteří jsou vykulení stejně jako ženské výše zmíněné,
a důchodců, kteří se těmto hovadinám naučili a nějak nepostřehli vynález posilovače řízení a faktu, že opravdu, ale opravdu není třeba ručkovat a s volantem se přetahovat. I u vozidel servem netřeba se s tím tahat, neboť průměr volantu je poplatně tomu větší...
Většinou se tento nesmyslný kudlankovitý zlozvyk pojí s kloboukem/kšiltovkou na hlavě, nálepkami omlouvající blbost (Z, jména dětí apod.), s neschopností zvládnout jízdu v pruzích, kruháč, zip atd., nedej bože reagovat na mimořádnou situaci.
Kdykoliv vidím někoho, jak se pazourami snaží volant vyrvat ze sloupku (nebo je na něm pověšený jako správná kudlanka, a nebo naopak chce horní část ohnout směrem k budíkům), hned bych ho po nich látl. Naprosto nesmyslné křečování se, přetahování se s vlastníma rukama, jejich motání mezi sebou bezpečnost nezvýší, ba právě naopak.
A je sranda vidět, jak troubelíni křečují OBĚ pazoury na tom volantu, i když auto stojí (a že mají zařazenou jedničku klidně minutu a ničí si spojku, je jim buřt). A nebo jak vyjíždějí z křižovatky, volantem točí, přehmatávají, do toho potřebují přeřadit, prostě neví, co by s pazourami dělali... Místo toho, aby normálně, pohodlně a na nejvýš bezpečně otáčeli levačkou volantem a v klidu si přeřazovali, aniž by kmitali sem-tam-sem tam... Když občas jedu manuálem a na výjezdu doleva z větší křižovatky mám už trojku, tak se musím představě o vykonávání této přehmatávací nešikovnosti pousmát...
A konečně, žádný legislativní předpis nenakazuje, jak má být volant držen. Pokud jsem to v nějakém přehlédl, prosím o konkrétní paragraf.
Ale co už, režim, jehož součástí jsou i autoškoly, potřebuje dělat z lidí nemyslící, vystrašené, vyblblé, nesamostatné a poslušné ovce. A poplatně tomu vznikají i takové srandovní články. Prý v poslední době autoškoly nabádají žáky, aby si vyšlápli spojku už třeba 200 metrů před zastavením a takto se spojkou vyšláplou a kvaltem dojížděli. To bude asi podobné jako s tím volantem...
Kdyby radši se zaměřili pisálkové na to, jak lidem vysvětlit, co dělat a nedělat s automatickou převodovkou (aby nevyřazovali třeba za jízdy, že olej v ní není dožitovotní atd.); že se nemá dlouho stát na spojce; že se nemá turbem vybavený motor po svižné jízdě hned na hulváta vypnout... Ale to né, jen ať si to ovečky ničí a servisy mají kšefty... Co bude příště? Jakým přípravkem a v jaké poloze správně, nenešvarovitě utřít palubní desku?
Drzel jsi uz nekdy v ruce manual k automobilu? To neni zadna diktatura, kterou se tady snazis podsouvat. Kazdy manual obsahuje zduvodneni, proc je takove drzeni volantu bezpecnejsi. Opravdu jsi tak perfektni ridic, ze si muzes dovolit zkritizovat naprosto vsechno a vsechny, kdo s tebou sdili silnici? Ja bych si podobnou tvrdou kritiku nedovolil ani po sve tricetilete zkusenosti.
Take mam pro tebe myslenku. Srovnej si to trochu, silnice jsou pro vsechny, za penize nas vsech.
Asi mít radost nebudeš, ale nějaký už jo. Včetně těch z dob tatíčka Masaryka i současných... Coby veteránista si dovolím říct, že nějaká ta zkušenost s gumami (a nejen jimi) pamatujícími časy dávno zapomenuté, tu bude... A poplatně tomu, že jsem naučen brzdit přerušovaně a nespoléhat na ABS apod., sledovat provoz o aspoň 3 auta před sebou atd., mám i názory a někdy i soudy nad těmi, kdo auto nezvládají.
Většinu ale nekritizuji, naopak.
Většina lidí řízení zvládá, těch vemen neschopných auto zvládnout je cca pětina. Ať už to je blikání levým blinkrem na kruháči či rovnou vjetí do protivky, bezdůvodné použití mlhovek (neřeknu, když člověk zrovna z mlhy vyjede a zapomene je vypnout, ale v situaci, kdy ten den důvod pro zapnutí ani nebyl), výše zmíněná neznalost správného brzdění, blokování levého pruhu, neschopnost zazipovat se, vyhnout se normálně překážce atd., to vše se z asi 95% pojí mj. právě s tím držením dvouruč.
A právě proto, že silnice jsou pro všechny a za naše peníze (byť Tunekťokovy akce tomu tak nenasvědčují), nemám radost z těch, kteří svým jednáním bezpečnost ohrožují, vč. toho, že svou křečí v hnátách dělají vše pro vyjetí do škarpy (či hůř chodníku/protivky) při banálním vyhnutí se překážce...
Na tuhle přehlídku sebestřednosti stačí jediné: jsi hňup.
Znám plno lidí (včetně sebe), kteří při řízení mají obě ruce na volantu, zejména pokud jedou delší trasy. Důvod: je to šetrnější k rukám. A pokud třeba někdo má trošku rozbitá zápěstí, jako já, je pro něj řízení jednoručně po hodině jízdy utrpením. Nehledě na to, že zatáčení v běžném provozu je pohodlnější tahem volantu ve směru, kterým chci zatočit, než jednou tahat, podruhé tlačit. Něco jiného je pak městský provoz, tam se to zkrátka někdy bez jednoručního řízení neobejde, ale jen na nezbytnou dobu.
Popisuješ se tu jako téměř mistr volantu, pán silnic a řidič snad všeho, co kdy mělo kola. Jen názorově jsi tak na úrovni patnáctiletého puboše, který sotva vyfasoval papíry na fichtla.
Možná sebestřednost, možná se jen ozvala potrefená husa.
Nějak mi teorie o pohodlném zápěstí při prověšení na volantu nedochází, asi jsem moc zvyklý na loketní opěrku.;)
Naopak za krajně nepohodlné a unavující považuji neustále držet ruce obě v horní půlce volantu, nedej bože je křečovat, jak mají svátečníci ve zvyku. Ale asi to bude subjektivní a co víc, nejvíc toho má původ v hlavě. Kdo jede na kód "to se tak má", ten stejně cokoliv jiného než režimem naučeného neakceptuje.
Ty tu předvádíš křeč slušnou. Oháněj se tu veterány jak chceš, ale neumíš ani držet volant, takže si nelze dělat ani nějaké iluze o tom, že ho umíš alespoň průměrně používat :-)
Pobavilo. Takže žádným předpisem nepředepsaný humpolácký úchop, který podle pisálků a lidí, kteří, kteří mají smrt v očích i při popojíždění na parkovišti (a hrůzu, že jim ten volant někam uteče i při parkování, dokonce i při stojícím vozidle), je ten univerzální a jediný správný? A kdo používá rozum, má ponětí o kinematice vozidla atd., je hned špatný? Pěkné.:)
Vzpomínám si na jízdy na skupinu T (pro neznalé - traktor), kterak jsem jak ten vůl musel, protože to tak je v zákoně, mít zařazeno až do úplného zastavení. Utrpení spojky bych radši nedomýšlel, neboť každý soudný člověk už si při tom dojezdu vykvaltuje a nestojí na té spojce posledních 5 či 10 sekund jízdy (a rovnou poukazuji, že jen úplný blázen by vykvaltoval např. z kopce, aby pak brzdil i očima)... Ale odtrpět jsem to i za spojku musel, neb to ZÁKON káže. Ale volant??? Ha ha ha.
Některým věcem, co chce buď zákon přímo, a nebo se tak nějak očekávají, se musím smát. Třeba povinnosti mít po jedné od všech žárovek, byť je u soudobých vozidel řidič na silnici není sto vyměnit. Např. u Audi A4 B7 na přístup k zadním žárovkám je třeba velký imbus či plochý šroubovák, ale v orig. výbavě je křížový... Ale mít je musím, jinak flastr... A takových věcí by bylo. Ale ano, vozím je s sebou, neboť je to povinná výbava. Ale držení volantu nijak povinné není, jen jedna paní povídala, a tak soudný člověk jej vykonává podle sebe, nesoudný (zvyklý jako správná ovce nemyslet, následovat) opakuje mantru jiných... A když se řekne, na motoristickém webu napíše atd., že všichni mají naskákat do studny, mnohé lidi už v ní vidím...
Ty toho moc nenajezdíš, co? Ono se není divit, s veterány se dojede pár kilometrů, párkrát za rok... Akorát pak nechápu, jak to auto zvládáš jednoruč, bez posilovače.
Zkus si někdy dát pět set kilometrů a řídit jen jednou rukou. Druhý den tě to zápěstí bude bolet, protože bude přetížené.
Jediný, kdo neustále vytahuje křeč, jsi ty, asi budeš v křeči především sám. A vzhledem k tomu, že ti to tu vyvrátili lidé, kteří ročně nacouvají to, co ty najedeš dopředu, asi to jen z kódu "to se tak má" nebude, že?
A ještě taková drobnost a můj poslední příspěvek k bezpečnosti: z jedné ruky ti nenadálá nerovnost snáze vyrazí volant, než ze dvou. Následky ti asi zdůrazňovat nemusím, že? A ne, nevymyslel jsem si to teď, už jsem takovou situaci párkrát viděl, u podobných expertů.
Doufám, že tě na silnici nikdy nepotkám. Jsi sebestředný, hloupý a nebezpečný.
Pobavilo. Asi se ti, kdo mají na sebemenší nerovnosti plné pracky pazourů, nacouvají hodně. Knihu jízd nevedu, ale kolem 40 tis. ročně mívám, z toho celkem dost s podvalníkem. To musí kluci couvat a couvat.
Tak si tady mel tu hovadinu a přitakávej s těmi, kdo řídit neumí, dále.
A k té sebestřednosti, celkem v klidu se přiznám že opravdu dokonalý nejsem. Jak jezdím asi 95% jízd se svým automatem, v manuálu zapomínám podřazovat. To abych nevypadal, že se jen chválím. :-)
Volant držím oběma rukama, co mám řidičák, a nespadám do žádné z tvých kategorií. Je to totiž normální a bezpečné. A jednoznačně největší kontrolu nad řízením cítím, když držím volant v poloze třičtvrtě na tři (byť přiznám se, ne vždy to striktně dodržuji).
Každého, kdo volant drží pazourou položenou na věnci a se stejným posazem, jako v křesle u televize, považuji za řidičské poleno.
Ale stejně je vtipné, kolik se pod těmito články vždy vyrojí expertů, kteří všemu rozumí lépe.
To bude asi o nastavení mysli. Sice při těch dvou rukách nemáš v řízení žádný cit a dívat se na tebe, jak při odbočení v křižovatce přehmatáváš a současně přeřazuješ, musí být srandovní (jak jsem kdesi psal, když jedu manuálem, mám už na výjezdu trojku, to bych při kmitání pravačky sem-tam-sem-tam se asi sám sobě musel zasmát), ale měj to tak. Ono se to tak má, ono se tak má při tom cítit dobře...
Pročpak ho tak považuješ? Protože najezdil o nějakou tu desítku tisíc km víc, a nebo jen proto, že nekopíruje tupě naučený model toho, co se tak má?
S tím vyrojením expertů už to asi bude proto, že diskuse je (zatím aspoň) veřejná a neozývají se v ní jen nadirigovaní přitakávači. ;)
Vážně to musím vysvětlovat? Protože při takové pozici nemáš v řízení vůbec cit a v krizové situaci nebudeš schopen adekvátně reagovovat, natož vyrovnat případný smyk.
Nemáš cit? Humpolácky to držet jako pana pinďoura dvěma dává cit v čem? Právě v té jedné, které se tam žádná jiná nemotá, je cit a schopnost rychle a efektivně reagovat, ne je nesmyslně proplétat.
No sorry, ale připadá mi to jako bavit se s někým, kdo v životě neměl volant v ruce. :-) Jen při pevném držení oběma rukama můžeš reagovat rychle, razantně, ale zároveň přesně. Úplně tě vidím, jak v prasekostní pozici vyrovnáváš přetáčivý smyk...
Je to potvrzeno x výzkumy i zkušenostmi profesionálních jezdců, proč máš pořád pocit, že ty tomu rozumíš lépe než oni?
Obávám se, že to jsou výzkumy asi takové... [odkaz]
A nebo "výzkumy" o potřebnosti a přínosu downsizingu či "výzkumy" globálního oteplování... Byly i časy, kdy se dělaly i výzkumy na téma árijců v dávném Tibetu... Někdy je lepší používat vlastní hlavu než papouškovat výsledky účelových "výzkumů". ;)
Jinak ten pocit bavení se s někým, kdo nejezdí, je asi vzájemný. ;)
Tak si i nadále přitakávej se všemi, kdo mají toho divokého býka, ehm volantu plné pracky pazourů a pro které je heroický výkon současně zatáčet, dávat blinkry i řadit (nedej telefonovat, to po čtvrt století trvajícím mediálním výplachu mozků je rovno pomalu hrdelnímu zločinu) a pro které je představa poklidného prasejakéhosi řízení v kombinaci např. s konzumací bagety naprosto hororová.
Naštěstí, jak jsem už zmínil, je vás obouručáků jen menšina. Menšina těch, kteří nepochopí problik, když nesvítí... Těch, kteří bezdůvodně svítí mlhovkami, kdo nepochopili zip...
Pár let jsem jezdil den co den ( pondělí- pátek) 400-450 km v létě v zimě. 80% cest jsem držel volant pro mnoho lidí nemyslitelně-jednoruč. Pravda je, že občas jsem si volant "přidržel" i druhou rukou, ale většinu práce udělala levá ruka:) Rozhodně jsem nejezdil vždy předpisově, ale za tu dobu co jsem jezdil, tak jsem neměl jedinou nehodu. Možná štěstí, ale i štěstí se musí jít naproti:) Myslím si, že je to spis o řidiči a o tom, jestli je to dobytek a nemyslící guma nebo ne.
Drzeni volantu podle predpisove prirucky neudela ze spatneho ridice dobreho. Nedodrzeni nejakeho doporuceni zase prece neznamena, ze kdokoli bude diky tomu hned havarovat.
Přeci není problém přejít na jednoruční, pokud je třeba. Nemluvě o tom, že na křižovatce přehmátnu tak při odbočování doprava a samozřejmě otáčení se. Ani není problém mít zařazeno před zatočením a levou pak pouštět volant, zatímco pravá obstarává řadící páku. Samozřejmě, že pravděpodobně nedám ruku na volant, pokud by tam měla být jen okamžik (podvědomí si to samo nějak obstará). A s citem problém nemám. Když tedy pominu, že jsou na tom moderní auta mizerně. Na to je dobré volant nedržet křečovitě. ;-)
Rozhodně mi přijde, že mi 9-3 dává největší kontrolu (spíš však s dlaněmi na téhle pozici a palci na těch výstupcích, i když přesný úchop si opět obstará podvědomí). Vyzkoušel jsem si i jiné způsoby při vyhýbacích manévrech, slalomu atp.
A jak mi vysvětlíte že řidiči kteří bezpochyby jezdit umí, jezdci rally nebo formule, drží volant obouma rukama?
Doufám, pokud máte řidičák, že své umění předvádíte na druhé straně planety.
Jinak o všem co píšete nakonec i na autocz již psali.
No u F1 je na volantu tolik věcí, že to ani jinak nejde. U rally se obávám, že to není o poklidné jízdě, nýbrž o tom, že by ta ruka lítala všude po kabině.:)
Levá z vokna, cigo v koutku, volume doprava a plynpodlaha....A komu se to nelíbí at si mě chytne. A těšim se na příspěvky typu "takovejch sou plný hřbitovy, vrahu, seš trapnej atd. Nejsem vrah, nemám u silnice křížek a sem trapnej, ale je mi to egal. Třičtvrtě na tři, zimní gumy, ABS a podobný kecy sou pro starý báby, kdo nejezdil v zimě Žigulem na Barum OR34 ten může tak leda držet hubu a šoupat nohama. Peklu zdar
Asi tak. Mám Volhu, měl jsem 1202 STW, Nivu, Wartburgy, Trabantem odježděné první roky řidičské (i totálku zažitou, když mi nedal přednost mercedes a nešourat se pomalu, mezi živými bych už nebyl)... A jezdit v zimě na gumách z doby, kdy zimní gumy nikdo neznal, to člověka vyučí prevenci, opatrnosti, reakcím... A dvě ruce současně na volant bych nedal, kdyby mě psi trhali.
Proč koncernový? Koncern za to nemůže. Vemena, která mají křeč v rukách a smrt v očích jezdí jak v koncernu, tak v Daciích, stejně tak k mému údivu občas i ve vozech prestižních.
93 ideál. Ovšem při řazení (podřazení) těsně před zatáčkou, kdy v pravé mám fofr klacek je ovšem blbost, mít levou ruku na volantu v poloze 9 hodiny. To si můžou dovolit pouze ti co řadí za zatáčkou, což je další blbost, kterou v autoškolách tolerují.
V autoškolách tolerují, či dokonce nabádají k tolika krávovinám, že se tam nedivím ničemu.
Např. vyšlápnout spojku třeba 200 metrů před zastavením a stát na ní. A do relace stejné blbosti beru nenaučení brzdění motorem. Na druhou stranu podřadit netřeba zdaleka v každé zatáčce, což autoškolou vyblblý a vlastní mozek nepoužívající adept sotva pochopí... Ideální poloha pro levačku je 10 až 11. Z té mírným přítlakem na volant člověk krásně, bezpečně a pohodlně, aniž by se tím řidič vyčerpával či zaměstnával pozornost. A řadit si pak v klidu lze dle potřeby v zatáčce, kdekoliv. :-)
Jel jste pane někdy rychle? Anebo rychleji než rychle? Byl jste někdy na Pezinské babě? V Buchlovských kopcích? Když jedu sto km po dálnici rovně, držím volant někdy jen jednou rukou... ale vždycky to prostě nejde:)
Captain Hook a iní jednorukí piráti na cestách ...
A práve u tých si všímam, že kvôli tomuto "hendikepu" majú problém dávať smerovky.
Kamarát lekár mi to však vysvetlil: "Vieš, to sú jedinci, ktorí majú atrofovanú CNS, takže nevedia vykonávať viac činností naraz".
Minule som počúval, ako takýto inštruktór dával šoférske rady svojej milej: "Smerovky máš v p..i. Bacha nech si dáva ten blbeček vzadu."
Re: Captain Hook a iní jednorukí piráti na cestách ...
Proč piráti? A proč by při tom měl být problém dávat směrovky??? Právě při normálně umístěné levačce vlevo nahoře je páčka krásně v dosahu před zahájením jízdního manévru.
Kdybychom se bavili o blinkrech, osobně si dovolím poukázat na dva extrémy:
1. Ti, kdo je nedávají vůbec, tedy na přes držku.
2. Ti, kdo je nadužívají, tedy že jimi matou lidi za sebou (či na vedlejšce atd.), i když o sotva 20 cm v rámci svého pruhu se vyhýbají kanálu. To je stejně špatný extrém jako ten 1. O nepozornosti na téma projetí 4 křižovatek s vyhozeným blinkrem ani nemluvě...
Nejhorší řidič za volantem je ten, který je přesvědčen, že o
Račte si povšimnou řady těch, co je ukazují v TV šotech, jak mají po chvilce řízení ty klepeta na volantu. Zpravidla jenom jedno, položené na dolním oblouku volantu a nebo volant téměř v klíně. A tak je to se všemi. Stačí dlouhá jízda po dálnici, nebo vlečení se v únavně dlouhých kolonách a to klepeto končí zase na dolním oblouku. Jsem na tom stejně. Proto je mi doslova k smíchu, jak se testéři hanící pežoťácký trend, malého níže položeného volantu, nechávají fotografovat s rukama vystrčenýma na volantu v pozici téměř na úrovni očí. Prý jsou na to zvyklí. Prdlajs. Prostě, když je na silnici husto, je nekvalitní, jedu na normu a dá se očekávat, že se bude něco dít tak jsou ruce v přijatelné pozici. No a když se nic neděje, tak proč takové křeče?
Re: Nejhorší řidič za volantem je ten, který je přesvědčen,
Taky mi přijde, že od určité chvíle začne být křečovité držení volantu v pozici za deset dvě nebo tři čtvrtě na tři spíš kontraproduktivní. Neznamená snad unavený řidič s rukama v nepřirozené (byť předpisové) pozici totéž co nebezpečný řidič?
Na čom stála stará pozícia "1:50" a na čom stojí nová "2:45"
Počul som, že napríklad aj v škole bezpečnej jazdy na Slovakiaringu inštruktori učia držať volant v pozícii „2:45“. S odôvodnením, že takto netreba pri vyhýbacom manévri prehmatávať. Vraj stará dobrá pozícia „1:50“ je už za zenitom. A Jan Mička tu píše, že aj konštruktéri tejto novej pozícii prispôsobujú tvarovanie volantu.
No neviem. Tak napríklad s tým tvarom volantu. Podľa môjho názoru, práve volant Škodovky na ktorom sú ukážky v tomto článku, je práveže tvarovaný na starú polohu „1:50“. O tie vytvarované plôšky sa má pohodlne opierať časť dlane na strane palca. Takýto volant mám vo Fabii a pri držaní s palcom vo vnútri pozícia „1:50“ funguje výborne.
Po ďalšie. Poloha „1:50“ vychádzala zo zásady, že volant pri otáčaní sa má vždy ťahať a nie tlačiť. Čiže pri otáčaní volantom doprava má volant ťahať tá ruka, ktorá je v pravom hornom kvadrante, pri otáčaní doľava zas ruka v ľavom hornom kvadrante. Takto sa riadi plynulejšie s väčším citom. Pri držaní volantu v pozícii „2:45“ je táto zásada, ktorá má nepochybne význam aj v tejto dobe, porušená.
OK. Pri vyhýbacích manévroch vo vyšších rýchlostiach môže mať „nová“ pozícia držania volantu istú výhodu. Ale čo v prípade vyhýbacieho manévru v nižšej rýchlosti, či pri veľkom pretáčavom šmyku, ktorý bude následne vyžadovať veľkú kontru do opačnej strany? Čo so zauzlenými rukami, keď v kritickej situácii zistím, že potrebujem volantom otočiť ešte viac? (Bavíme sa tu o normálnych autách pre cestnú premávku, kde je treba otočiť volantom medzi krajnými polohami cca. 2,5-3,5 krát.) Napríklad šmyk, kde zadok auta sa vychýli o 45 stupňov, vyžaduje kontru až po doraz volantu. Nehovoriac o tom, ak by som chcel zadok, napríklad zo zábavy, následne prehodiť na druhú stranu o rovnakú odchýlku, tak o chvíľu potrebujem volantom dosiahnuť opačný doraz. To by ma zaujímalo, čo inštruktori odporúčajú robiť pri novej polohe „2:45“. Kúpiť si gumené ruky? :-)
Dôvod, prečo sa momentálne doporučuje nové držanie „2:45“ môže byť v mojich očiach jediný- airbag v strede volantu.
Re: Na čom stála stará pozícia "1:50" a na čom stojí nová "2
Podle mne je rozdíl, jestli se bavíme o výchozí poloze, nebo o tom, že by člověk měl používat jen jednu techniku. Pro mne je 9-3 výchozí poloha. Ruce v ní mám většinu času. Jsou však situace, kdy prostě zvolím jinou, protože je vhodnější. Techniku mohu měnit za běhu, tak říkajíc. Nepotřebuji na to vyměnit volant.
Re: Na čom stála stará pozícia "1:50" a na čom stojí nová "2
Tak dnes som si tú prácu s identickým volantom ako je na videu vyskúšal na svojej Fabii 3.
Najskôr som riešil ako si na tie výstupky vnútri venca položiť palce. V polohe „2:45“, ako ju ukazuje Jan Mička, palcami na tie plôšky nedočiahnem. Zjavne ani Jan Mička nie. Ak volant chytím o niečo vyššie, tesne nad jeho priečkou, tak sa mi zas palce opierajú presne o miesto, kde plôšky končia (horný koniec). Čiže pre mňa sú tieto plôšky na palce nepoužiteľné. (Možno je to tým, že mám skoro dva metre a dlhšie prsty. Krátkoprstí to možno majú inak.) Každopádne ani v jednej z týchto polôh „2:45“ nedržím veniec volantu dostatočne pevne (na môj vkus). Volant takto držím v podstate len dvomi prstami na jednej ruke. Ostatné prsty sú na ňom buď len položené, alebo zozadu narážajú na stredovú priečku. V polohe „1:50“ držím volant v rukách omnoho pevnejšie. Veniec držím všetkými prstami a výstupky pod palcami bránia akémukoľvek neželanému šmyknutiu.
Čo sa týka maximálneho uhla o ktorý viem volantom otočiť pri „zašnurovaní“ rúk, tak prekvapivo je to rovnako v oboch pozíciách. Pri „1:50“ s palcom vo vnútri sa totižto palec oprie o výstupok na volante a úplne prirodzene ho pootočí ešte kúsok viac. A je to presne ten kúsok, ktorý chýba Janovi Mičkovi vo videu, kde ukazuje držanie „1:50“ s palcom von. Takže avizovaná výhoda držania „2:45“ sa v prípade tohto volantu stráca. Pritom nespornou výhodou pri držaní „1:50“ je, že volant sa pri bežnej jazde dá vychýliť do citeľne väčšieho uhla bez rúčkovania. Bežne si totižto málokto tak „zašnuruje“ ruky ako je to znázornené vo videu.
Takže záver, ktorý pre mňa vyplynul z môjho 10 minútového točenia volantom na parkovisku je, že držanie „1:50“ nepatrí v prípade tohto volantu do starého železa. A ďalším záverom, tentokrát všeobecným, bolo, že volant Fabie 3 vykoná medzi krajnými polohami presne 2,5 otáčok.
To je uz na urovni skrytej reklamy na Skodovky: "krásným příkladem takového řešení je například Peugeot 3008". Rozumiem, ze Pezot robi teraz tomu pseudo SUVcku kampan, ale toto je fakt nechutne.
At si kazdej drzi volant jak mu vyhovuje a podle svyho usudku v teto poloze rukou aji dobre reaguje.Pokud by mel drzet volant jinak,pro nej nevhodne,tak bude asi i jeho reakce o nicem.
Vseobecne skola na zigulech a skodovkach je ta nejlepsi a dnes chybi.Mladsi ridice aut s veskerymi asistenty,co dnes auta maji,takovej sofer vyucenej na aute bez nich strci hrave do kapsy s prstem v * a jednou rukou na volantu.
Takovyho ridice neprekvapi ani selhani ovladani spojky.Rozjezd na starter a ostatni s meziplynem bez skrtnuti.
Videl jsem aji ulomenou horni polovinu volantu pri velice rychlym prujezdu prikopou.Ridici zustala v rukou a narazil clanky prstu do celniho skla.Sklo ok,facko,to stroj.
Do veteranisty se moc neobouvejte,radej pozorne ctete,at neumrete hloupi.