Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, jak správně držet volant? Na pozici za deset dvě zapomeňte!

Jan Mička Jan Mička 20. 12. 2016
140
Správné držení volantu je nezbytné pro bezpečné řízení automobilu. Koluje o něm spousta polopravd, my si však dnes všechno uvedeme na pravou míru.

Asi nejsem sám, koho štvou pohledy na některé řidiče, kteří si vozí levý loket na dveřích, pololeží a volant přidržují jenom zhruba. Asi si neuvědomují, že právě volant je první věc, kterou v automobilu použijí při náhlé změně dopravní situace, třeba když vůz vpředu začne z jakéhokoliv důvodu brzdit a je potřeba se mu vyhnout. Správné držení volantu měli každého z nás naučit už v autoškole, nešvarům se ale kolikrát nevyhnou ani ti přísní zkušební komisaři.

Jistě máte všichni zažitou správnou polohu rukou na volantu „za deset dvě“, u nových osobních automobilů na ni ale zapomeňte. Tohle platilo hlavně v dobách, kdy měly volanty osobních aut průměr skoro jako u autobusu, neměly airbagy ani posilovače. Dnešní malé volanty, a krásným příkladem takového řešení je například Peugeot 3008, mají vybrání pro palce v poloze „tři čtvrtě na tři“, přičemž nejde pouze o rozmar výrobců. Ruce jsou v této poloze dostatečně chráněny před airbagem (pokud budete volant držet pouze jednou rukou třeba zcela nahoře, vystřelený airbag vám ji přerazí), ale hlavně máte mnohem širší pole působnosti při vyhýbacím manévru, aniž byste museli ručkovat. A asi není potřeba připomínat, že při vyhýbání nehodě se hodí každý centimetr…

Ruce v poloze „tři čtvrtě na tři“ zajišťují stabilnější a mnohem jemnější natáčení volantu. Obecně platí, že čím blíže jsou ruce vodorovné ose volantu, tím je to pro jistotu a jemnost ovládání lepší. Lokty podél těla a uvolněná poloha jsou samozřejmostí. Ruce navzájem působí jako protizávaží na co největší páce od tyče řízení, volant můžete držet pouze zlehka a jeho otáčení je krásně plynulé. Pravým opakem je třeba držení volantu levou rukou „za pět minut dvanáct“ a pravou rukou „pět minut po dvanácté“. V takovém případě nemáte téměř žádný cit, stačí pouze mírná vůle v řízení a zmíněná protizávaží mohou ve spojení s dnes často používaným variabilním převodem řízení nadělat pěknou paseku. Příklady z praxe uvidíte v přiloženém videu. Jako první ukazujeme správné držení volantu, v druhém případě to špatné.

360p480p720p1080p240p

Správné držení volantu bychom měli, ale co s palci? Dovnitř, nebo ven? Oba způsoby jsou správné, záleží však, po jakém povrchu se pohybujete. Při běžném denní jízdě je v pořádku mít palce uvnitř věnce volantu, při vyhýbacím manévru snáz zvládnete otočku volantu o více než 180 stupňů, při jízdě v terénu je to ale pravý opak. V tomto případě mějte vždycky palce venku, protože pouze tak vám nehrozí jejich poranění například při nečekaném vjetí do hluboké díry (volant se sám rychle otočí a palce mu v tom moc nezabrání). Stejně tak se doporučuje mít palce venku v případě hrozící autonehody.

Poloha palců má vliv také na cítění vozidla, respektive zpětné vazby v řízení. S palci uvnitř jste na volant lidově řečeno zavěšeni, s palci venku se do něj ale více zapíráte a máte větší prostor k vnímání práce předních kol. V žádném případě ale nedržte volant křečovitě. Měli byste jej tisknout jenom silou nezbytnou k přesným změnám směru, nikoliv vyšší, protože se tak sami připravujete o zpětnou vazbu, jízda je stresující a rozhodně ne elegantní. Typickým příkladem je třeba jízda na sněhu, když si chcete s autem užít trochu přetáčivé zábavy. Není potřeba s volantem cukat jako pominutí, zde více než kdy jindy platí, že v lehkosti a eleganci je síla!

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

drzeni volantu
| 23. 12. 2016
At si kazdej drzi volant jak mu vyhovuje a podle svyho usudku v teto poloze rukou aji dobre reaguje.Pokud by mel drzet volant jinak,pro nej nevhodne,tak bude asi i jeho reakce o nicem.
Vseobecne skola na zigulech a skodovkach je ta nejlepsi a dnes chybi.Mladsi ridice aut s veskerymi asistenty,co dnes auta maji,takovej sofer vyucenej na aute bez nich strci hrave do kapsy s prstem v * a jednou rukou na volantu.
Takovyho ridice neprekvapi ani selhani ovladani spojky.Rozjezd na starter a ostatni s meziplynem bez skrtnuti.
Videl jsem aji ulomenou horni polovinu volantu pri velice rychlym prujezdu prikopou.Ridici zustala v rukou a narazil clanky prstu do celniho skla.Sklo ok,facko,to stroj.
Do veteranisty se moc neobouvejte,radej pozorne ctete,at neumrete hloupi.
Avatar - Bertold
Na čom stála stará pozícia "1:50" a na čom stojí nová "2:45"
| 22. 12. 2016
Tak dnes som si tú prácu s identickým volantom ako je na videu vyskúšal na svojej Fabii 3.

Najskôr som riešil ako si na tie výstupky vnútri venca položiť palce. V polohe „2:45“, ako ju ukazuje Jan Mička, palcami na tie plôšky nedočiahnem. Zjavne ani Jan Mička nie. Ak volant chytím o niečo vyššie, tesne nad jeho priečkou, tak sa mi zas palce opierajú presne o miesto, kde plôšky končia (horný koniec). Čiže pre mňa sú tieto plôšky na palce nepoužiteľné. (Možno je to tým, že mám skoro dva metre a dlhšie prsty. Krátkoprstí to možno majú inak.) Každopádne ani v jednej z týchto polôh „2:45“ nedržím veniec volantu dostatočne pevne (na môj vkus). Volant takto držím v podstate len dvomi prstami na jednej ruke. Ostatné prsty sú na ňom buď len položené, alebo zozadu narážajú na stredovú priečku. V polohe „1:50“ držím volant v rukách omnoho pevnejšie. Veniec držím všetkými prstami a výstupky pod palcami bránia akémukoľvek neželanému šmyknutiu.

Čo sa týka maximálneho uhla o ktorý viem volantom otočiť pri „zašnurovaní“ rúk, tak prekvapivo je to rovnako v oboch pozíciách. Pri „1:50“ s palcom vo vnútri sa totižto palec oprie o výstupok na volante a úplne prirodzene ho pootočí ešte kúsok viac. A je to presne ten kúsok, ktorý chýba Janovi Mičkovi vo videu, kde ukazuje držanie „1:50“ s palcom von. Takže avizovaná výhoda držania „2:45“ sa v prípade tohto volantu stráca. Pritom nespornou výhodou pri držaní „1:50“ je, že volant sa pri bežnej jazde dá vychýliť do citeľne väčšieho uhla bez rúčkovania. Bežne si totižto málokto tak „zašnuruje“ ruky ako je to znázornené vo videu.

Takže záver, ktorý pre mňa vyplynul z môjho 10 minútového točenia volantom na parkovisku je, že držanie „1:50“ nepatrí v prípade tohto volantu do starého železa. A ďalším záverom, tentokrát všeobecným, bolo, že volant Fabie 3 vykoná medzi krajnými polohami presne 2,5 otáčok.
Avatar - Bully_
To si dělají srandu???
| 22. 12. 2016
Drzeni volantu podle predpisove prirucky neudela ze spatneho ridice dobreho. Nedodrzeni nejakeho doporuceni zase prece neznamena, ze kdokoli bude diky tomu hned havarovat.
To si dělají srandu???
| 22. 12. 2016
Pár let jsem jezdil den co den ( pondělí- pátek) 400-450 km v létě v zimě. 80% cest jsem držel volant pro mnoho lidí nemyslitelně-jednoruč. Pravda je, že občas jsem si volant "přidržel" i druhou rukou, ale většinu práce udělala levá ruka:) Rozhodně jsem nejezdil vždy předpisově, ale za tu dobu co jsem jezdil, tak jsem neměl jedinou nehodu. Možná štěstí, ale i štěstí se musí jít naproti:) Myslím si, že je to spis o řidiči a o tom, jestli je to dobytek a nemyslící guma nebo ne.
obe ruce na volantu
| 22. 12. 2016
Jel jste pane někdy rychle? Anebo rychleji než rychle? Byl jste někdy na Pezinské babě? V Buchlovských kopcích? Když jedu sto km po dálnici rovně, držím volant někdy jen jednou rukou... ale vždycky to prostě nejde:)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku