Passat třetí generace vynikal královským prostorem uvnitř, přišel o přední mřížku i verzi se splývavou zádí. Po třiceti letech od debutu se sem tam dá ještě potkat v běžném provozu.
Co se samotné velikosti (znaku VW) týče, tak to není nic mimořádného ani vzhledem k současné produkci VW (dnes menší nejsou) a po tomhle Passatu se velikost loga VW ještě nějakou dobu zvětšovala.
"Milovníky nafty potěšily o měsíc později turbodiesely 1588 cm3 s 59 kW (80 k)" nejlepší oslovení pro dunihlavy jaké jsem kdy slyšel "milovník nafty" úplně si představuji Adka jak se večer miluje s kanystrem nafty.
Svet Motoru Special, casopis s vuni nafty. Kdo tohle vymyslel... ale oslovi to padesatnika jako treba Ada, co za sociku jezdil Liazkou a preleval doma naftu do kanystru, jak nekde sehnal diselovy Mercedes Piano , pozdeji presej na rotacky TDI a ted prska, ze musi doletat mocovinu.
V provedení kombi byl tento Passat velice úhledným autem. Vzpomínám na léto r. 1988, kdy s ním přijela návštěva z Německa k sousedům. Takže jsem si ho mohl dobře prohlédnout. Líbil se mi a myslím si, že je pohledný dodnes.
Jak píšeš, i sedan byl na tu dobu svým designem skoro revoluční. vysoká záď a prudký sklon přední kapoty. V to době doznívaly žigulikovské krabicoidní tvary.
Myslíš? V té době jezdily elegantní vozy jako XM, CX, Sierra, Vectra, překrásný Peugeot 405, extravagance v Saabu 900, nastupoval třeba Renault 19... Vůči nim je naopak Passat tou krabicí.
Ale houby, v roce 1988 byl passat kombi jako zjevení. Krásné elegantní linie, extrémně k povrchu vytažena skla, cisty design. Suverénně nejhezčí kombi své doby. Všichni konkurenti se jej následujících 10 let snažili dohnat. A podařilo se to až faceliftu P 406. Jestli měl passat nějaký problém tak to byl extrémně drahý vývoj, který se promítl do poměru cena/výbava. Jedno z nejdražších aut své třídy co mělo za příplatek i servo, výroba se vyplatila až při 90% naplnění kapacity. Ale auto to bylo bombastický, tohle udělalo z passata modlu.
XM přišlo o rok později a byl za jinou cenu. CX byl starý drak, Vectra přišla později a byla až na top verze ještě mnohem unylejší. P405 byla klasická elegance od Pininfariny, ale že by o galaxii jinde taky ne. Saab 900 byl parádní ale opět cenově jiná liga, nenabízel šestihrnek, ani 4x4. R19 taky pěkné auto, ale o ligu níž a nijak větší parádník.
Strejda měl R19 před fl, my jednu dobu jezdili s poslední R11 po faceliftu a ta byla právě myslím rok 88 (samozřejmě ježděnka, s tehdy exklusivní výbavou jako centrál na dálkové, servo, přední okna v elektrice, tónovaná skla, světla s dvojí optikou a zajímavé "houpací" sedačky (celá sedačka spolujezdce se dala zhoupnout dozadu na ležení).
Mají snad věci jako cena, 4x4 nebo šestiválec vliv na design auta? Ne, v tomhle případě nemají, a řešil se fakt jen design.
Chápu, že potřebuješ být vůči mně za každou cenu v opozici, ale tady jsi střelil dost mimo.
Tak B4 byl jen "facelift", i když v tomhle případě spíš ublížil, než uškodil. B5.5 ublížil přídi a zase vylepšil dost nudnou záď.
Akorát pak to obrátili, B6 byla divná, B7 to dost napravila.
jedno z nejlepších rodinných aut své doby, tchán měl v první pol. devadesátek přesně takové GT, jako je na obrázku, jen v kovově modré metalíze. Motor 1,6 td 59 kW byl v té době zjevení, prostor a standard interieru také. Pamatuju, jak jsme jezdívali čtyři dospělí na hory, kufr plný, na střeše rakev a passat si to mazal stošedesát bez zadýchání, na zadních polohovatelných!! sedadlech jsem pohodlně natáhl i svých 192 cm. Měl jsem to auto rád, byla to taková esence praktičnosti zabalená do úhledné střízlivé elegance. :-):yes:
Ano, 1.6 TD jela na svou dobu parádně (byla i v Golfu GTD) a měla o 5 koní víc, než pozdější 1,9 TD (bez mezichladiče).
Otec měl v té době (93/94) služební funglovku (B4, což byl prakticky facelift B3) Passat Variant 1,9 TDI (tmavě zelený), a to na tehdejší dobu "tahalo" neskutečně, když si někoho svezl, tak se (na diesel!) nestačil divit. A to jsme netušili, že budeme už za 5 let jezdit v 530d. To ještě tenkrát byly doby "malých technických revolucí", kde jsou ty časy... ;-)
Tož svého času jsem byl též hrdým majitelem :-) Byl to sedan r.v.87 1.8 benzín, barvy šedomodré. Automobil, kterýžto řízením sil osudu zakotvil v mé garáži, si od výrobce zakoupila firma Kamei, kterážto na něm na různých výstavách prezetovala své úpravy a doplňky (ext. i int.). A pak se přes několikero rukou ocitl u mne. Zažil jsem s ním spostu úžasných kilometrů, než jsem ho dal pryč. Což mne ovšem dneska mrzí, páto to fčíl mohl bejt parádní youngtimer. Tož tak.
Tento Passat bylo geniálně řešené auto po všech stránkách. Vedle konečně napříč umístěného motoru bylo jednoduchými konstrukčními prostředky dosaženo nízkého odporu vzduchu, ohromného vnitřního prostoru a vynikajících jízdních vlastností.
Jak článek předesílá, ukázali tvůrci tohoto Passatu, že mřížka chladiče posazená dolů přináší vedle snížení odporu vzduchu především snížení vztlaku přídě. I mnoho dnešních aut má na oko výše posazenou mřížku z vrchních 2/3 slepou (Škoda) a vzduch je nasáván především dole (vše doplněno splitrem, který nebyl u Passatu ještě dost výrazný). Ostatní dnešní vozy mají nastavenou velkou "tlamu" v celé vysoké přídi (třeba MB), a tady mi není jasné, co se s tou spoustu přijmutého vzduchu (zvláště při velkých rychlostech) v motor. prostoru dále děje.
PS: Podobně geniální bylo malé soudobé Polo hatchback - před ani po něm už ne. A také následník tohoto Passatu udělal ve vývoji velký zpětný krok - zejména motor uložen ala Audi.
PPS: Nějaké kilometry jsem s tímto Passatem (1,8 benzín) najezdil a pořád mě překvapovaly jeho dlouhé dojezdy a lehké sjezdy s kopců na neutrál (malý odpor vzduchu) a až překvapivé držení stopy, doslova jak po kolejích. Rovněž tak výhled z vozu a celkové přirozené ovládání všeho (handling), ticho v kabině (od motoru i obtékajícího vzduchu), to všechno bylo nadprůměrně úžasné. A výsledkem byla i vyjímečně nízká spotřeba - už tehdy jen kolem 7 l/ 100 km.
Ano. Jen bych byl rád kdyby vedle stylisty pro nás našel hlavního návrháře celého konceptu vozu (hlavního konstruktéra).
Byla to ohromná osobnost - ale neznámá (aspoň pro mne).
Jeho dílem musel být soudobý hatchback Polo (totuším).
Tohle auto jsem měl možnost vlastnit taky a rád vzpomínám. Jak už tu padlo - prostor nad míru velkolepý, spolehlivost taky "ještě" byla výborná. Měl jsem 1.8, 66 kW verzi, 5MT, MY 1990, sedan, tenkrát téměř sedmiletá ojetina. Za cca 5 let provozu u mě, jsem řešil, krom drobností, jen běžný servis.
Slabší místo byl spoj zadního čela s blatníkem. V něm se po čase vždy objevila drobná koroze (krut karoserie). Zvlástní, že krom tohoto místa, auto "nekvetlo". Centrálni zamykání (pneumatické) jsem po čase vyměnil za elektro-mechanické (spolehlivější).
Po čase se mi za dobré peníze do rukou dostal repasovaný motor z Golfa II 1.8 16V (KR) 102 kW, který jsem měl v plánu do "pašika" namontovat, ale zástavba byla složitější, než se zprvu zdálo. Passat šel i s ním pak do světa.
Rád vzpomínám. Chvíli jsem uvažoval nad B4 s "VR6", ale k tomu už nakonec nedošlo.
Kamarád se kdysi kvůli snížení B3 zbavil "lízátka" spodního nárazníku...a hrozně se divil,že se mu přehřívá motor :-) Lízátko usměrňovalo proud vzduchu k chladiči >:D
Ahoj, může mi někdo potvrdit, že exclusiv byl výhradně VR6? Jednoho mám, exclusiv variant, černá kůže, vyhřívané sedačky, ale je v něm 1.9 TDI 1Z. Vím že proběhla přestavba, ale myslel jsem že z AAZ na 1Z, ovšem je pravda, že podezřívám budíky z toho, že jsou benzínový... Auto je jinak v plný palbě a má 5x100 R15 origo VR6 bbska.