Volkswagen přivezl na Los Angeles Auto Show studii, která ukazuje šíři možností budoucí rodiny miniaut New Small Family. Up! Lite je hybridní čtyřmístný hatchback s půdorysem Pola a s výškou menší než má Scirocco.
Jak jsem predpovidal, az nekdo spoji hybridni technologii s turbodieselem a pokud mozno v Nemecku, dojde k radikalni zmene nazoru na hybrid v mnoha hlavach. Zvysovani cen phm nakopne nakonec i ty nezarytejsi odpurce. Protoze ony jsou slepe cesty a slepe cesty. Slepe jsou totiz vsechny a dokud nebudou stat akumulatory za neco, je hybrid optimalni reseni.
Pokud mluvime o hybridu elektromotoru a pistoveho spalovaciho motoru, potom je samozrejme spojeni TDI + elektromotor asi jedinou rozumnou alternativou. Nicmene pri 500km ceste po dalnici bych urcite stejne zvolil auto, ktere ma mensi kola a vyssi profil pneumatik, mene "rendlikovsky" interier a jednoduchy "dospely" TDI, protoze tahat s sebou vsechny ty elektromotory a baterie je zbytecna zatez, ktera jen zvysuje spotrebu paliva a tim zatez zivotniho prostredi. A to nemluvim o energetickem a ekologickem zatizeni prirody pri vyrobe a nasledne recyklaci te drahe baterie s velmi omezenou zivotnosti. Zajimala by mne tedy nejen spotreba energie na km, ale rovnez spotreba energie na vyrobu, uzivani a naslednou recyklaci tohoto vozu a auta s klasickym TDI, uzivanym prevazne pro jizdy mimo mesto. Jsem absolutne presvedceny, ze stara dobra Octavia I s motorem TDI 66kW na tom bude lepe.
Ado jsi uplne mimo. Spalovak v hybridu pracuje v jednom operacnim stavu, kde lze optimalizovat emise daleko lepe. Saze TDI produkuje v prechodovych rezimech, ktere je tezke, ale ne nemozne, uridit. Navic v hybridu neni spalovak staven na maximalni vykon, ale na stredni. Tvuj priklad dalnice: pokud je pri 130 motor max zatizen, mas jeste baterii na obcasnou akceleraci i z teto rychlosti. Jak pisu dole, odpadaji prevody a spojka. Baterie muze vazit zhruba tolik, co to, co odpada. V budoucnu jiste i mene. Navic se pracuje na bateriich, ktere uz dnes laboratorne snesou 50 000 nabijecich cyklu (treba NiH2).
Warťasi, máš sice pravdu, ale to nokoresponduje s tímto konceptem. To je jen poloviční hybrid. Motor je přes převodovku a 2 spojky spojen s koly. El.motor má jen 10kW, spalováku většinou jen pomáhá. Režim TDI tak není zcela optimální, zato to asi vychází lépe váhově. O baterkách se moc nepíše, jen že by měl být schopen rozjet se pouze na ně. Při té váze auta se tomu dá věřit. Možná tady budou i kombinovat baterky s kondenzátory, ale to už je spekulace.
Problem spojenia dieselu a elektromotoru uz riesili firmy ako PSA alebo BMW, ktore maju v dieseloch pocetne zastupenie a su lidrami commonrailovych motorov.
Na prvy pohlad sa zda logicke spojit usporny diesel s elektromotorom a dosiahnut tak este nizsiu spotrebu, ako pri kombinacii s benzinovym motorom.
Problemov je ale hned niekolko.
Samozrejme, ze sa diesel pomaly zahrieva, lebo ma vysoku ucinnost. Naviac v stop&start systemoch to bude este horsie.
Nezahriaty motor ma vyssiu spotrebu a emisie a nie je dobre mazany.
Neregeneruje sa DPF ktory je nutny pre Euro5.
Neucinkuje katalyzator.
Nici sa turbo, ktore ma bezne teplotu niekolko 100C (Priklad, priletim z dialnice 130kmh, turbo horuce a zastanem na semafore v meste, motor sa okamzite vypne (star&stop). Urobim to zoparkrat a karbon zastavy lopatky).
Zapnute kurenie v kabine odoberie este viac tepla motoru....
Atd, atd,... Tato problematika je dost obsiahla
Naftový hybrid není tak úplně logický i vzhledem k emisím. Zvláště v USA mají na mnoha místech diesely "vstup zakázán". Navíc je tu problém startovaní, které nastává u hybridu mnohem častěji než třeba jen u start-stop systému. VW anoncuje toto auto jako vůz pro krátké trasy - dojíždění do práce a podobně, kdy se motor stěží dokáže ohřát a turbo asi také nebude mít z tohoto provozu radost. Na druhé straně bude mít malinký dvouválec asi velmi malé odpory.
Je tady prostě spousta otázek. Není divu, že se zatím o dieselovém hybridu jen hovoří.
Ono sa ten clanok skvelo cita...clovek je priam nadseny, ze nasiel idealne auto do mesta a tak...bohuzial, uspech tohto auta stoji a pada na tom, na com vacsina aut pre masu radovych zakaznikov - urcite bude minimalne o 20% drahsie ako vacsie Polo.
Jenze nafta i benzin budou drazsi a drazsi. Hlavnim duvodem je ohromna akcelerace spotreby (Indie, Cina). Navic neni realny duvod, proc by mel byt hybrid drazsi. Motor je mensi, nemusi mit spojku a prevodovku i rozvodovku.
Bude to drahsie uz kvoli tomu, ze niekto musi zaplatit vyvoj, homologizaciu a testy. Dalej je hybrid vseobecne z principu drahsi, lebo k existujucemu motoru pribudne este elektromotor, baterky, riadiaca jednotka, kable so zastrckou a sw, ktory to musi riadit.
Nevím, zda jsi četl celý článek, ale v něm popsaný koncept je vybavený 7° DSG, což je snad nejhorší možná kombinace na světě. Bez ohledu na kvality DSG. Spojit elektromotor se spalovacím a stupňovou převodovkou je blbost hodná jen německých inženýru.
Platforma, která by nově definovala nejmenší koncernové vozítka tu chyběla a je naprosto logickým krokem dalšího vývoje a expanze koncernu na trh do segmentů, které mu zatím unikaly.
Očekávám více modelů od koncernových značek společně s několika karosářskými variantami.
Moderní design považuji za naprosto nutný a v tomto případě (variace Up!) i za dokonalý.
Pokud budou ceny začínat na cenách konkurence, myslím, že o prodeje nebude mít VW nouzi. Up!y nově definují malé městské vozítka, zaplaví trh (ne nutně ten náš). :-!:yes:
Už by bolo na čase, aby VW zabodoval aj medzi malými autami, doteraz je na tomto poli púhym štatistom s image outsidera. Vzhľadom na reálny stav vecí ale pochybujem, že sa stane nejaký zázrak, a VW nejakým spôsobom definuje malé vozítka - to je iba pekný sen. No ale na to si ešte počkáme, nábeh výroby toho malého "zázraku" ide pomaly a nie bez problémov, tak ho snáď už ďalší krát neodložia...
Čím som si ale absolútne istý, že dizaj z obrázkov ostane iba na obrázkoch. Na VW príliš odvážny a neotrelý, toto podľa mňa nemá šancu dostať sa v takej podobe do série.
Inak nápadne mi to pripomenulo DS...
Můj pohled je jasný. Na to, aby si VW nechal pořád utíkat segment, kde se dělají obrovské prodeje, je příliš ambiciózní.
Doplníme li k představeným studiím typické vlastnosti automobilů VW, jako je precizně zpracovaný interiér, dotažená ergonomie, výborné materiály, user friendly prostředí, servisní zázemí a nově i dynamičtější design, vychází mi z toho jedno z nejlepších malých vozítek. ;-) Jaká bude skutečnost, to se nechme překvapit. Já v tom ale žádný propadák nevidím, spíše naopak. ;-)
Tato studie je od oka auto tak za půl mega. Je otázka, jestli se VW podaří podaří postavit auto za rozumnou cenu, tedy někde okolo 200t v základu, nebo jestli přijde s konkurencí pro Toyotu IQ a Smart bez ambicí na velká prodejní čísla.
Studie jsou mnohem dražší. >:-[]
Ale težko soudit co a za kolik půjde vyrobit, pokud se bude jednat o statisícové série. Taktéž nepředpokládám, že zůstane u všech detailů této studie, ale dost věcí se použije z již stávajících modelů, jiné se přepracují dle požadavků technologů a hlavně ekonomů. Rodina Small Family nebude mířit na smarty a íkvéčka, bude lovit ve stejných vodách jako Panda, Twingo, Corsa, 106, Aygo, C1 apod. Základní cna bude pod Polem, tipuji někde na hranici 200 tisíc korun.
Držím Volkswagenu palce, ale tipujem jeden z dvoch scenárov:
1.Kvalitné materiály a vyššie ceny ako u konkurencie (však bude za čo)
2.Cena ako u konkurencie, ale lacné a jednoduché plasty a v základe poslašia výbava.
Mix kvality a nízkej ceny je ťažko dosiahnuteľný, ak vôbec. A najmä u VW, ktorý si vlastnú značku dosť považuje. V tomto nie je žiadna zášť, len môj odhad.
Zajímalo by mě, jestli systém start-stop nemá nějaký negativní vliv na motor (zvlášť na diesel)? I když, pokud je roztáčení motoru nějak vyřešeno ve spolupráci s elektromotorem, tak možná ne... ale co třeba mazání???
No kedze tie "stop-fazy" budu relativne kratke, motor nestihne ani vychladnut, ani olej nestecie mazanych ploch. Nebal by som sa teda problemov s mazanim. Horsia vec je, ze kazde startovanie motora si potiahne svoje z baterie. A u naftoveho motora je to este viac ako u benzinoveho (tazsie hmoty, vyssi kompresny pomer, atd.).
Aj ked by akokolvek zlepsili a skratili startovanie, bateria bude potrebovat minimalne 10km jazdu, aby sa alternatorom dobila na stav ktory mala pred startovanim (u dnesnych beznych velkych dieselov je to tak 20-30km). Ak bude start-stop vypinat motor castesie, pojde sa "na dlh", t.j. naboj baterie bude stale klesat...
Ten posledný odstavec bude ťažko pravda, žena robí so Scenicom 1.5 DCi pravidelné trasy asi 8 km, podľa tvojho tvrdenia by už mala byť batéria dávno v prde li...
42Ah
Auto jazdí 2 krátke trasy do 10 km denne, cez víkend tak do 20 km, a asi tak raz za dva mesiace asi 200 km.
Výnimočne väčšiu porciu kilometrov, iba ak cez dovolenku. Batéria ešte nemala problém. Spotreba prúdu nebude taká markantná, plus ak vezmeš do úvahy, že sa počas jazdy stále svieti...
Keby nikdy nepresla ziadnu dlhu trasu, tak do mesiaca by bola bateria prazdna. Je to skratka tak. Tych ~10 sekund startovania potom dobijas minimalne 10 minut pri dobrych otackach. Je to koli tomu, ze dobijaci prud je o niekolko radov nizsi, ako prud ktory si z baterie vezme starter...
Moderní dýzlák naskočí za vteřinu ;-) OK, nepočítám do toho žhavení, ale to u současných motorů není nad nějakých 5ÚC (u nejnovějších motorů 0ÚC) vůbec potřeba.
V tomhle autě se ti baterka bude dobíjet i při brzdění, takže to tak kritické určitě nebude.
Z popisu je zrejme, ze na palube bude onacejsi baterie nez obligatni olovena. Ta bude mit "hybridni", cili vyssi kapacitu, aby zvladla asistovat motoru a bude se dobijet nejenom normalne motorem, ale i pri brzdeni.
Pokud bude StartStop system pracovat i behem jizdy je jasne, ze cely pohon bude prepracovan tak, aby ty nezbytne agregaty jako posilovac rizeni ci brzd, pracovaly i bez motoru. Nejspise budou ciste elektricke, cimz mimo jine usetri palivo, kdyz budou pohaneny rekuperovanou energii.
To znamena, ze bat se systemu StartStop je zbytecne, protoze podstatne casti konstrukce budou jinak nez dnes. A uz taky byl nejvyssi cas.
problem je zby se ten motor vubec stihnul zahrat, predstav si ze vyjedes od baraku, tedy prvni start, a po 300 metrech na krizovatce zastavis a lup, dalsi studenej start pri rozjezdu, a tak se to muze ve meste opakovat behem prvnich par minut nekolikrat :-) pokud bude SS vypnute dokud se motor nezahreje, tak zas muze dojit k tomu ze se SS na kratke trase vlastne vubec nevyuzije :-)
Nechcem byt hnidopich, ale uz je to nejaký ten rok dozadu, co sa vyrábalo Lupo vo verzii 3L. Úpravami inak sériového modelu dosiahlo Lupo spotrebu 2,99 l/100 km, pricom bolo pohánané výhradne dízlovým motorom 1,2 R3 TDI - 45 kW - 140 Nm.
Teraz, po 4 rokoch od ukoncenia výroby tohto auta predstaví VW koncept nasledovníka, ktoé má spotrebu 2,44 l/100 km, na co potrebuje kombináciu elektromotora a dízla 0,8 R2! 8-s
Je to na povázenie, do akej miery ide o pokrok. ;-\
to nie je pokrok, to je iba PR nezmysel z rise snov.. neverim tomu vzhladu a neverim ani elektromotoru.. skor verim tdicku s tahom odspoda pre adu a podobnych fanusikov. >:-[]
Edit: este povázlivejsie je porovnanie samotnej hmotnosti Up-u a Lupa vo svetle spotreby:
Lupo malo pohotovostnú hmotnost 855 kg, Up má len 695 kg. Teda pri hmotnosti nizsej o 160 kg (sic!), t.j. o 18% a objeme motora nizsom o tretinu (33%) má i s nezanedbatelnou podporou elektromotora Up spotrebu nizsiu len o 0,55 l/100 km, t.j. o 18%. ZI ked som si vedomý urcitého zjednodusenia, z uvedeného krátkeho porovnania vyplýva, ze Lupo 3L bolo ovela efektívnejsím a de facto úspornejsím autom, ako táto stúdia. 8-s
Emise, komfort - klima, posilovace na kazdou ptakovinu a v neposledni rade jizdni vykony , to jsou v kostce zasadni duvody, proc mohl byt stary model "uspornejsim" modelem. Nic z toho totiz neresil, nebo resil o nekolik generaci hure. Nelze dnes vyrabet auto dneska s emisemi, komfortem a vykony vcerejska, jen aby to bylo uspornejsi.
Od cias Lupa 3L sa emisne normy trosku zmenili, a splnit ich nie je taka sranda. Len samotny DPF so spalovanim sadzi si na mojom aute vezme minimalne 0.5L/100km...
Na druhej strane, hnat sa za nizsou spotrebou aj cez kadejake "eco-pneumatiky" (uzsie s nizsim valivym odporom) mi nepripada ako spravna cesta.
No já tam vidím jasný opisování designu z již pomalu odcházejícího Citroënu C4 3D. Boční linie oken a zadek tomu naprosto odpovídá. Kdyby radši kluci z Ad(W)olf hrádku vymysleli něco vlastního...
Jak dlouho dopředu myslíš, že se ten design dělá? To je práce na roky. Vzpomeň na "aféru" FII a Swiftem a jejich podobnost, která byla bezpochyby náhodná.
.
V tomto případě podle mě tvar vypadl s ohledem na co nejnižší součinitel odporu... a fyziku nevodrbeš 8-s
Samozřejmě, že se dnes profil aut standartizuje z důvodů aerodynamického odporu a kvůli novým bezpečnostním kritériím (bezpečnost chodců atd.), takže krásné nízké přídě aut, budou už nadobro passé... Ale v tomto případě mám na mysli tvar bočních oken, která se nápadně podobají C4 a i styl zádě tomu napovídá. A tvůj druhý argument taky v tomto případě nepřipadá v úvahu protože tvary C4 vznikaly někdy v r. 2002...
Je velmi zábavné sledovat, jak se všechny automobilky předhánějí a prezentují nové hybridy se spotřebou 2,5 l/100 km, a to i o vozů, velikosti MB S klasse ... Navíc je velice pikantní, že s těmito zázračnými hybridy přicházejí automobilky, které otevřeně tvrdí, že hybridy jsou nesmysl bez perspektivy. Přitom ta, která má největší zkušenosti na tomto poli je ve srovnání s nimi úplný amatér! Už se skutečně těším až někdo ty svoje vize zhmotní do sériového produktu a dokáže v reálu deklarované parametry. Také by mne zajímalo, proč například TOYOTA, nebo HONDA či NISSAN, kteří jsou nejdál ve vývoji hybridů a mají nepopiratelně největší zkušenosti nekombinují el. motory s dieselem? Je to hmotnost, nebo emise doeselů, které jsou výrazně horší, než u benzinu?
Spravne. Emisni normy USA, a Japonska jsou (a predevsim byly v poslednich letech) vetsinou a ve vetsine parametru mnohem prisnejsi nez jejich EU protejsky a to v limitech na PM, NOx i HC (s vyjimkou CO). V Japonsku jsou emisni limity navic stejne pro diesel a benzin. Takze duvod, proc nema Prius turbodiesel, je jasna.
Jenom jestli to není škoda, že jsme tou baštou dieselů. Dýcháme to co naše auta "vyprdí", ale co to je ve skutečnosti se asi pořádně nedozvíme, neboť automobilová loby je velmi silná, viz. šrotovné, podpora tohoto odvětví průmyslu atd. Politiky a prachy ... Fuj !!! :no:
Uhodil jsi hlavickou na hrebik. Emisni normy EU vznikaji tak, ze evropska komise vytvori expertni komisi, ve ktere sedi chlapci z velkych EU automobilek = VW. Ano, to jsou ti, z jejich reklamnich materialu cerpaji sve osvicene znalosti o hybridech individua typu Adolfa a GTI.
Japonské automobilky začaly konstruovat hybridy s cílem snížit objem nejnebezpečnějších emisí, kterými jsou oxidy síry a dusíku, pevné částice a nespálené uhlovodíky. Evropa se klaní před modlou C02. To je ten jediný a zásadní rozdíl.
Automobil môžme hodnotiť z pohľadu ekológie len pri celkovej spotrebe energie za životný cyklu - t.j. výroba, prevádzka, likvidácia.
Samotné nízka spotreba energie (i nákladov) za prevádzky má nulovú vypovedaciu hodnotu.
Ak je energia na výrobu (i likvidáciu) "ekologického" auta (a teda i cena) podstatne vyššia ako pri "normálnom" aute, tak sa o ekologickej alternatíve nedá hovoriť ani teoreticky ...
Dotácie môžu zmeniť ekologický nezmysel na ekonomickú výhodu, ktorý ale ešte viac zaťaží životné prostredie - viď. masívna podpora amerických elektromobilov ...
Po dlouhé době užitečný koncept. Žádná předprodukční verze, ani autíčko na baterky, které ještě nikdo nevymyslel.
Pohon nepřináší nic nečekaného. Jeho přínos je jinde. Nejvíce se skrývá pod údajem o váze a je patrné z posledního obrázku. V kastli jsou použity různé materiály, podle konkrétních potřeb. Záhadou je jejich vzájemné spojení (lepení, nýty, ?). Celá konstrukce hledá nové i staronové cesty k šetření hmotou při zachování tuhosti. Počínaje 3 dveřovou koncepcí pokračuje tuhým a robustním středovým tunelem, který společně s příčkami pod sedadly tvoří pevný kříž mezi palubní deskou, zadní nápravou a boky. Pak aerodynamika. Čas pro kamery místo zrcátek pomalu dozrává. Beztak už se hrnou univerzální LCD obrazovky namísto přístrojů na přístrojové desky. A nakonec optimalizovaný a řízený vstup vzduchu pro chlazení motoru namísto dnešních nenasytných otevřených tlam. Jednoduché, fungující.
Přál bych si, aby podobným směrem s koncepty vykročily i ostatní automobilky. Zmačkaná autíčka na baterky patří do hračkářství.