Když se nad tím zamyslíš, tak dojdeš k tomu, že má pravdu.
Pracovní síla fyzická(dělník) je v Evropě skoro nejdražší na světě, vlatně ne skoro , je nejdražší! Je to hlavně díky velmi vysokým sekundárním nákladům - zjednodušeně - sociální politika států. Navíc přidaná hodnota, produktivita - přínos pro státní kasu - je minimální.
Služby, kde je hlavním výrobním prostředkem mozek, přinášejí nepoměrně vyšší ziskovost.
Bohužel jsme z tohoto pohledu velmi nevzdělaní a přejít kompletně na tzv. terciální sféru ani nemůžeme.
A to ministerstvo se jmenuje ... průmyslu a obchodu!
Snad je to dost polopaticky ;-)
Tyto bláboly jsem už dlouho neslyšel. Naposledy před krizí. To se psalo, že průmysl není potřeba a je třeba zvětšit podíl služeb. Pak se ukázalo, že služby jsou převážně placeny dluhem a vše zachraňoval průmysl. Nebo sem dej nějaká čísla - kolik služeb jsme vyvezli.
Ó kéž by to byly jen BLÁBOLy.. ;-)
V (drahé + navíc NE zrovna moc produktivní) Evropě přežije jen průmysl kde mzdy hrají "menší" roli (jinak proti Asii či Jižní Americe NEmáme - ani nejmenší - šanci :-| ), což znamená že "běžný" autoprůmysl v (bývalé) ZÁPADNí Evropě moc perspektiv NEmá (může tu snad ještě zůstat výroba jen DOOPRAVDY "prémiov - ých" a LUXUSních vozů - "obyčejné" krabice na kolech se tu dříve či později, kvůli vysokým nákladům prostě MUSÍ přestat vyrábět..
PS: Těžko se odhadují přesné termíny, ale zas TAK dlouho to trvat NEbude - než příjdou ZMĚNY - "rozsahem" možná málem podobné těm (po)"revolučním" před 20ti lety.. ;-)
Zaujimave je, ako ludia veria sluzbam a pritom dnes sa najlepsie dari krajinam ako Nemecko, Korea, Cina,Tajwan, kde je prevaha sluzieb ale rozhodujuci je urcite priemysel! Napak UK, USA, Juh Europy-teda ekonomiky zalozene na sluzbach idu do kopru. (Co na tom ze zbohatli vdaka priemyslu, na to uz zabudli.) Dole uvedene Svajciarsko je dost prekvapivo priemyselna krajina, vyrabaju prakticky uplne vsetko. Velke stroje, balicky, zeriavy, elektrarne, zbrane, lieky, roboty vsetko co vas napadne... Hodinky to je skor taka "tresnicka na dortu".
Já bych řekl, že se třeba automobilový průmysl zachraňoval šrotovným. Na služby se spíš přechází z nouze, protože vyrobit v EU cokoliv hmotného je brutální byrokratický nářez.
Ona je to pravda. Švýcarsko je nádherný příklad. Potřebujeme vědce, inženýry, umělce, bankéře, právníky. Povolání vyžadující vysokou kvalifikaci, které v jiných částech světa nedosáhnou. Povolání s vysokou přidanou hodnotou, ve které se vysoký plat ztratí. Z hlediska průmyslu je pro Evropu budoucnost pouze v plné, nebo téměř plné, automatizaci. A hlavně si to musíme sobecky chránit. Není bohatých bez chudých. A asi nechceme být těmi chudými, že.
Jediná alternativa je prakticky izolace trhu. Ten mechanismus, který za tím stojí, do budoucna přinese víc a navíc větších problémů.
Souhlas. Když jsem to nahoře četl, taky mně napadlo Švýcarsko. Žádná ekonomika není dokonalá, ale ta švýcarská je dlouhododobě prosperující z mnoha důvodů. A tím jedním je to, že je diverzifikovaná do všech oborů a z nich si bere to, co jsi napsal. Strojírenství? Ale ano, ale ne žádná masová výroba. Naopak unikátní maloseriové věci. Když dělník, tak vysoce kvalifikovaný. Hodinky jsou jenom symbol a vrchol ledovce....a taky trochu toho zbrojního průmyslu. Chemie? Ano, ale ne velkovýroba hnojiv a plastů. Naopak - farmaceutický průmysl a biotechnologie. Novartis nebo Lonza. A musí patřit k vedoucím na celé světě. Potravinářský průmysl? Jistě, čokoláda nebo sýr....ale taky třeba Nestle. Bankovnictví, ale i turistický ruch. Ale ne ten pro baťůžkáře nebo ožraly ze sverozápadní Evropy.
A přidejme k tomu jeden z nejdemokratičtějších systémů na světě, vyrovnanou dělbu moci mezi centrem a obcí od federálu přes kantony, striktní rozdělení "mocí" ve státě - Locke by zajásal, ne jako ona evropská "demokracie", kde poslanci jsou ministry, hejtmany a sedí kolikrát i v obecních zastupitelstvech.
A fungující systémy, s minimem policistů v ulicích (statisticky nejvíce příslušníků veřejných ozbrojených ochranných složek má Itálie a že by tam bylo nejbezpečněji se nedá říst ani náhodou...), ale taky s občany, pro které je přirozené, že ten stát, kanton nebo obec je jejich a že si vládnou sami. A že pravidla se dodržují, protože si je sami určili.
Jistě, nic není dokonalé (díky bohu). I Švýcarsko má svoje problémy a nedostatky. Jen jich má nějak tak míň než ostatní, i když jsou taky dost dobří (část Skandinávie a kus za nimi třeba Německo aspol...). Ale taky se tady nehraje na jednu z nemocí poslední doby - politickou "korektnost". Občané mají právo rozhodnout v referendu, jestli chtějí do OSN, přijímat další cizince nebo třeba přitvrdit v otázce azylu nebo občanství. Žádný politik, natož pak nějaký samozvaný ochránce lidských práv by tady neměl šanci k arogantním vystoupením a vnucování svých často velice zvrácených názorů. Tady by si nikdo nemohl dovolit prohlásit, že lidé nejsou dost vyspělí, aby řešili ten či onen problém....tady by neměl šanci na jedné straně ani pravdoláskař Havel se svojí demagogií ani beskrupulózní šíbři z celého spektra naší a nejen naší (ono je to ve skutečnosti v celé Evropě plus minus stejné a kolikrát ještě horší) politické a ekonomické scény.
A k těm chudým? Jeden švýcarský kolega mi řekl, že kdyby ten půlmilión Italů, co ve Švýcyrsku přechodně žijí a hlavně pracují musel odejít, tak na jaře nespraví jedinou díru na silnici....jenže, oni ti Italové si tam na druhou stranu vydělají víc, než při kvalifikovanějších pracech u sebe doma.
A že se tady nedělají auta? No, nedělají. Zato si mohou Švýcaři vybírat. Z čehokoliv, co se dělá hlavně v Evropě. Auto není ve Švýcarsku zdaleka takovým atributem společenského postavení jako i třeba v Německu. Silnice jsou zde dokonalé, řidiči ukáznění a jezdí tady v přepočtu na obyvatele nejvíc luxusních a prémiových vozů v celé Evropě. A nebo taky mohou jezdit nejlepšími (ale taky nejdražšími) vlaky v Evropě.
Nicméně - právě proto je pro leckoho Švýcarsko nudné, fádní a kromě přírodních scenérií nezajímavé. A snad nekomičtější je, že nejhorší oficiální bulvár vydávaný v ČR patří švýcarskému vydavatelství....
Fiat mozna ale Rendlik tu bude porad, ten uz ma tovarny davno z Francie. . .
Budes to muset rozdychat, Olympiado, Rendliku se nezbavis, to je jen tve zbozne prani. >:D >:D >:D
Ovce domácí je malým domestikovaným přežvýkavcem, chovaným hlavně pro vlnu, maso a mléko.Samice se nazývá ovce, samec beran. Vykastrovaný beran se označuje slovem skopec...dobru noc Ti prajem ty skopec >:D
Á majitel nicku DRBNUTY s fotkou snad největšího nslovenského nácka současnosti je vykastrovaný, to se tady dozvídáme zase věci. No jenom za včerejšek - kastrát v hovnech až po uši - to se pak člověk nesmí divit demenci jeho příspěvků.....uvidíme, co nám na sebe ze svého nitra prozradí příště.
Ale KDEže.. :-)
..stále jsou místa kde zákazníci nejsou tak "nenávwoční" - třeba v Japonsku (je moc pěkně a) je vw Passat "propadák" a Citroën C5 vozem roku (tak třeba tam.. ;-)
:-) Byl jsem na různých místech a zase tolik si nepomůžeš. Alespoň dle mých měřítek. Když máš dost peněz, tak se dá najít pěkné bydlení v ústraní, ale tím lidé z ulic nezmizí. Osobně mne láká život na moři - v mezinárodních vodách. Tomu říkám méně lidí a víc prostoru. ;-)
Ovce domácí je malým domestikovaným přežvýkavcem, chovaným hlavně pro vlnu, maso a mléko.Samice se nazývá ovce, samec beran. Vykastrovaný beran se označuje slovem skopec...dobru noc Ti prajem ty skopec >:D
Hups ;-)
PS: Slyšeli jste tu RÁNU? To Ferdinanda právě "kleplo" :-)
(on té NEJvětší světové automobilce snad nikdy ŠÉFovwat ne a Ne a NEbude.. ;-)
..a na VWEvropu to (naštěstí) také NEvypadá :yes::-)
No co si nalhávat, hrubá pracovní síla v Evropě je drahá.
Školství, především to vysokoškolské upadá (viz. "výprodej" britských univerzit do soukromého sektoru), takže Evropu bych na centrum vývoje taky neviděl.
A politici se starají o svá korýtka, která se bohoužel rozpadají vždy co 4 roky a je potřeba je nějak recyklovat. Takže místo smysluplných koncepcí se starají o to, jak přihrát sobě, či svému známemu něco do kapsy (teď mluvím hlavně o české krajině, ale nemusíme si snad říkat, že je to jinde jiné).
V době, kdy "naše" automobilky prodáváme tomu, kdo je více (většinou) méně dobře beztrestně kopíroval je asi i důsledek posledních kroků to, že zde několik automobilek padne.
Jsme silní a morální jen, když se nám to hodí.
Za daných podmínek vidím jako jediného schopného globálního hráče v Evropě koncern VW a v rámci Evropy možná nějaký protipól v koncernu, který se utvoří ze značek PSA, Renault, BMW.
Evropu bych viděl v hrubé pracovní síle konkurence-schopnou za několik desítek let, kdy vlna kapitalismu a vykořisťování dojde i na tu poslední výspu zeměkoule a lidé si tam vydobijí dobré podmínky.