Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Zajíždění nového vozu: Poradíme, jak na to

Naši tatínkové a dědečkové nové auto řadu měsíců pečlivě zajížděli. Dnes vám v prodejně předají klíčky, popřejí štěstí a mezi zuby procedí, ať jezdíte zpočátku opatrně. A co záběh? Už není potřeba? Hledali jsme odpověď.
Zpět na článek
28. 3. 2014 10:36
28. 3. 2014 10:55
28. 3. 2014 11:18
28. 3. 2014 11:42
28. 3. 2014 11:32
28. 3. 2014 11:42
28. 3. 2014 11:46
28. 3. 2014 11:56
28. 3. 2014 12:00
28. 3. 2014 15:16
28. 3. 2014 14:29
28. 3. 2014 15:17
28. 3. 2014 20:56
29. 3. 2014 00:18
29. 3. 2014 07:54
31. 3. 2014 08:22
28. 3. 2014 11:58
28. 3. 2014 15:18
29. 3. 2014 07:59
28. 3. 2014 12:25
28. 3. 2014 12:39
28. 3. 2014 15:21
28. 3. 2014 15:20
28. 3. 2014 14:08
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
28. 3. 2014 12:03
28. 3. 2014 14:58
28. 3. 2014 12:12
28. 3. 2014 12:18
28. 3. 2014 12:41
29. 3. 2014 07:47
28. 3. 2014 12:50
28. 3. 2014 14:16
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
29. 3. 2014 07:30
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
28. 3. 2014 14:11
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
28. 3. 2014 14:22
28. 3. 2014 16:28
29. 3. 2014 07:43
28. 3. 2014 16:40
28. 3. 2014 20:29
28. 3. 2014 10:36
Dobry clanek
Ja se timto zpusobem snazil jezdit vsechna svoje auta a vzdy slouzila dobre. Myslim, ze si tu kazdy muze najit to svoje a o to tady jde... pokud nam pak budou slouzit dele a lepe, tak proc ne, ze:-)
Rozbalit vlákno
0
28. 3. 2014 10:55
souhlas
v zasade souhlas, vcetne bodu o doporucene vymene oleje a filtru po 1000 km, jenze servisni intervaly vyrobce to neresi, stejne jako vymenu palivoveho filtru alespon po 15 tisicich, holt setri se vsude i primo ze strany vyrobce, i na ukor zivotnosti motoru....
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Francuz
28. 3. 2014 11:18
Chvalim
Vynikajuci clanok. :yes:
Rozbalit vlákno
1
Avatar - grifith
28. 3. 2014 11:42
Re: Chvalim
Přesně tak, v podstatě se všemi úkon popsanými v článku se dá souhlasit a pomáhají vést k dlouhodobě spolehlivému provozu auta. Přeci jen to je pořád stroj, který něco potřebuje a když mu to správné dopřejeme, určitě nám to vrátí :-!
Avatar - Jenik3
28. 3. 2014 11:32
Vytecne
Po mnoha reklamnich clancich konecne clanek ze zivota. Pokud novy motor potrebuje vymenu oleje po 1000km, rad mu to dopreju ze sveho, i kdyz je majetkem leasingovky.
Ty maximalni otacky pro zabeh mne nemile prekvapily. Jezdi vubec nafta do 2500 rpm?
Rozbalit vlákno
19
28. 3. 2014 11:42
Re: Vytecne
úplně normálně. Hlavní je neposlouchat u moderních auto doporučení zařazený rychlosti, ale jezdit zpravidla tak o kvalt dva níž jinak budeš motor ničit podtáčením.
Avatar - grifith
28. 3. 2014 11:46
Re: Vytecne
Kdybys s dieselem jezdil zpravidla o dva kvalty níž než je "doporučení", nevyužiješ ve městě nic víc než dvojku... >:-[] Ale ztotožňuji se s tím, že poslouchač radiče řazení je v obrovském procentu rovno podtáčení motoru. Jinak nafta do 2500rpm je v pohodě, co by potom měli říkat ti s benzínovou atmosférou ;-)
Avatar - Jenik3
28. 3. 2014 11:56
Re: Vytecne
V clanku se pise, ze benziny max do 3500 to je da i s 8v atmosferou ;-) Co si matne vzpominam tak pred 10lety opel 1.4 16V se do 2500 ani nehnul teprve kolem 3000 zacal tahnout.
Avatar - grifith
28. 3. 2014 12:00
Re: Vytecne
Ano atmosférické benzínové šestnáctiventily jsou holt motory, jenž to nejlepší předvedou až v horní části otáčkového spektra. Ale pro pohodovou jízdu není problém do těch 3500 rpm jezdit.
28. 3. 2014 15:16
Re: Vytecne
Bylo to 2,0TDI 103 kW. Já tam měl kupříkladu 4 a chtělo to po mě naprosto nesmyslně 6 na kterou by to bylo podtočený jako blázen a já tam měl slabých 2000 ot. Ve městě samozřejmě jedeš 3-4. Prostě nesmysl tenhle ukazatel rychlosti. Větší zbytečnost, aby si na nových autech pohledal.
Avatar - Ronault.
28. 3. 2014 14:29
Re: Vytecne
Jak který rádce, mě například rádce pod cca 1400-1500 ot nepustí, vždy doporučí podřadit a beru, že je to tak správně.
28. 3. 2014 15:17
Re: Vytecne
Mě teda za celých 2000 km co jsem s tím najezdil neporadil podřadit ani jednou. Nejsem zvyklý podtáčet motor. To mi furt cpal akorát řadit nahoru.
Avatar - Ronault.
28. 3. 2014 20:56
Re: Vytecne
S jakým motorem jsi jel. Mě naopak ukazuje častěji podřait než odřadit a to pod 1400 ot. v podstatě nejezdím.
29. 3. 2014 00:18
Re: Vytecne
Yeti 2,0 TDI 103 kW
29. 3. 2014 07:54
Re: Vytecne
Uplna pravda, skodovka ma divnu logiku, na superbe s rovnakym motorom chce v kopci radit uz cca. 1400 otackach, preto neverim fraze p. Hrdlicku o mnozstve skusok. To si v Skode nikto nevsimol, ako ten motor zufalo klepe po kapote a trasie sa nato, aby konecne usiel ? Ak niekto nema cit pre auto, tak rozmlati motor aj zvysok. Stastie, ze mam manual, ale s DSG to musi byt tragedia.
31. 3. 2014 08:22
Re: Vytecne
Prostě se koncern snaží ze všech sil a za každou cenu snížit spotřebu byť by to bylo jen o deci, bohužel to dělají už i na úkor životnosti motoru a komfortu cestování.
Avatar - Uživatel_5340709
28. 3. 2014 11:53
Re: Vytecne
Sedni do něčeho s DSG, jeď lehká noha, a uvidíš jak tam bude automat řadit při 1800 otáčkách další rychlost, při které to bude točit cca. 1650 ot/min. Auto přitom začíná vibrovat jak dieselové uno z r. 88. I audiny tohle dělají, jenom přitom tolik nevibrují. :-)
Avatar - Jenik3
28. 3. 2014 11:58
Re: Vytecne
To snad radeji ne.
28. 3. 2014 15:18
Re: Vytecne
To je ovšem tragédie. Zlatej manuál.
29. 3. 2014 07:59
Re: Vytecne
Klasicka automatika s hydrodynamickym menicom to tiez vyhladi, ale ked to ide natvrdo cez spojku, tak ten motor tu prevodovku poriadne dokefuje. A prisli nato az v Cine, lebo my to uz berieme, ako normalne.
28. 3. 2014 12:25
Re: Vytecne
Bežne jazdím okolo 2000 otáčok, nafte prílišné vytáčanie nesvedčí. Nie že by to bol problém, ale bežne ani nie je dôvod. A cítiť to iba ak na spotrebe.
28. 3. 2014 12:39
Re: Vytecne
Ovšem stejně tak nafťáku při těch tvých dvou tisících nesvědčí otevřený EGR ventil zasírající sání a lopatkám turba, které pak zatuhávají a auto padá do nouzáku. Já po zahřátí jezdím v rozmezí 2500-3000 a motor šlape jak hodinky. Ve spotřebě to žádný zásadní vliv nemá (AR 1,9 JTDm).
28. 3. 2014 15:20
Re: Vytecne
Já jezdím s naftou mezi 1500 až 3000 Míň nikdy a víc jen zřídka. Maximálně když mě chytne závodní fantas tak do 4000 aspoň se pořádně promaže motor a profoukne turbo ;-)
Avatar - Cuba66
28. 3. 2014 11:33
Osobní zkušenost
Kdysi jsem koupil Ford Escort 1,8TD 51kW. Od začátku, co byl v provozu, tahal hodně vlek. Po koupi jsem se zhrozil - to auto na dálnici nejelo víc než 120km/h. Tak jsem mu začal "šlapat na krk" a vida, po cca 20 tisích km už frčel 150 :-) Pořád to ale bylo méně, než tyhle auta uměly jet...
A jiná zkušenost - Auris 2.0 D4-D - 130 tisíc najeto. Běžně jetý denně 25km do práce a 25km zpět. Jezdí dobře, ale stačilo okolo 130 ujetých km po německé dálnici v rychlostech blížících se maximu a ejhle, druhý den mi cesta do práce připadala, jako bych to čípnul :-) A to mám verzi bez DPF. Prostě vypálit pavučiny je nutnost!

P.S. K článku - ješte bych doplnil proč turbodiesel vydýchat - pro laiky, aby se turbo přestalo točit a vychladil ho proudící olej. Aut, které mají aktivní chlazení vodou nebo olejem a elektrické čerpadlo, tuším moc nebude. Viz jiné články na auto.cz
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
28. 3. 2014 14:08
Re: Osobní zkušenost
Presne tak, dlhodobe jazdenie v meste = zaneseny motor, vyssia spotreba atd.

Treba auto pozvolna prehnat po dialnici a motor sa precisti - fungovalo to na starej zigulke, aj na novej Mazde.
Avatar - Uživatel_5340709
28. 3. 2014 11:44
Karbon
No, upřimně řečeno, připadá mi, že výrobci benzínů se s jevem usazování karbonů při režimech v nízkých otáčkách doposud moc nevyrovnali. Dnes je u benzínu běžný provozní režim i pod 2 tisíce, kdy je možná dobrá spotřeba, ale pro ten motor mi připadne, že to není z dlouhodobého hlediska prospívající provoz. Jasně, že skoro každý zde na automobilovém fóru tak nejezdí stále a prokládá to svižnou jízdou, ale zrovna nedávno jsem shodou okolností seděl v pár šestkách mazdách, které měly usedlejší majitele jezdící na spotřebu. Tak líné motory, divně dunící od 4 tis. otáček jsem už dlouho neviděl.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - VWrofl
28. 3. 2014 11:47
Solidní článek
Škoda, že nebylo zmíněno, jestli je výkon přes ŘJ po dobu zájezdu přiškrcen či ne.
Co se týká doby zájezdu, tak to je dobrá otázka. Myslím si, že s dnešními výkonnými mazivy a rozumným intervalem výměny oleje (do 15tKm) se doba zájezdu naopak natahuje.
A co se týká podtáčení, tak si ho pamatuje jednak ŘJ (umí-li to), ale také válce. Píst si v nich vyběhá trochu jinou cestu než při svižné jízdě. Auto pak nejde do otáček, motor je zatuhlý a je to děs. Pak se to musí s citem rozjezdit.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Uživatel_5340709
28. 3. 2014 11:56
Výměny?
A dost často se setkávám s názorem /se kterým se shoduji i já/, že pro motor je lepší střední kvalita oleje měněná častěji, než extra drahé long-lify měněné třeba po těch 30ti tisících.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - grifith
28. 3. 2014 12:03
Re: Výměny?
Longlife oleje byly a jsou jen vábničkou pro fleetové zákazníky na udržení co nejnižších provozních nákladů. Realita je ovšem taková, jak píšeš. Sebekvalitnější olej v 30tisícovém nájezdu je prakticky již "po smrti" a mnohem vhodnější je časnější vyměna. Optimum vidím mezi 15-20 tisíci.
Avatar - Uživatel_5340709
28. 3. 2014 12:10
Re: Výměny?
:yes: jj, ono je celkem k neuvěření kolik z moderního benzínu během 20 tis. km přeleze do oleje karbonu a jiného sajrajtu ze spalovacích prostor, a je celkem jedno, jestli to auto ženeš, nebo ne. O turbodieselu ani nemluvím.
28. 3. 2014 14:58
Re: Výměny?
Někde jsem o tomhle četl článek, kdy ty longlife oleje testovali v autě, které mělo čidla kvality oleje (tuším Audi?). A žádný z těch olejů nevydržel víc jak 23tkm.
Avatar - Ada je zase tady
29. 3. 2014 00:02
Re: Výměny?
Záleží, kde a jak se s tím jezdí. Já jsem v jednom období, kdy jsem pracoval v zahraničí, najezdil ročně okolo 80 tis km, z toho 3/4 po dálnici. A čidlo kvality oleje bylo spokojené s náplní i po 35 tis. km. Naopak při ježdění tady, možná to souvisí i s horší kvalitou nafty, to chtělo měnit longlife olej mezi 20 a 25 tis km.
Avatar - King
28. 3. 2014 12:12
Jiný přístup
Také jsem řešil problematiku zajíždění s řadou top motorářských inženýrů. Sice to nebyli zaměstnanci tak slovutné značky, jako je Škoda, nicméně jejich rada byla poněkud jiná. Podle nich je klíčové komplexní prohřátí motoru, které bohužel už dávno nesignalizuje zhasnutí kontrolky na palubce nebo přesun ručičky teploměru na svou konstantní "provozní" teplotu, ale je třeba jet ještě pár kilometrů v klidu (tedy do těch 3500), pak ale lze motor využívat v celém spektru jeho otáček, protože si musí sednout i "nahoře". Což ovšem neznamená stát na něm jako na rýči, ale vytočit kvalt k omezovači, jet chvíli v nízkých nebo středních otáčkách, zase vytočit atp. Takže žádných 1000 km max do 3500 a pak "postupně zvyšovat".

Ostatní rady ohledně střídání režimů apod už jsou z kategorie "selský rozum" a není k tomu asi třeba ten grafomanský výtvor výše, z něhož by stačila k popsání problematiky tak pětina. Pokud jde o první výměnu oleje po 1000 km, určitě se tím nic nezkazí. Pokud ho expert od VW doporučuje, asi nejsou jednotlivé koncernové komponenty právě nejpřesnější, nicméně tento úkon není nutný. Co naopak nutné je - nevěřit doporučeným výměnám oleje po 30 tisících. Dvacet je strop, ideálně pak 15.

Co se podtáčení týče, asi také záleží od kusu. :-) Některé značky prostě mají dokonaleji vyřešené spalování než jiné a nezanáší se. Každopádně jízda "podle šipek" by u dobře udělaného motoru vadit neměla, ale vypálit pavučinky je pochopitelně nutnost u každého motoru, měnit jízdní režimy je žádoucí i u zajetého motoru, už kvůli správné funkci proměnného časování, popřípadě zdvihu ventilů.
Rozbalit vlákno
12
Avatar - iudex
28. 3. 2014 12:38
Re: Jiný přístup
Z tohto hľadiska je ideálne, keď má auto aj ukazovateľ teploty oleja. Na doterajších autách sa mi ručička teploty vody ukazovala 90° už po 2-3 km a hoci som tušil, že olej sa zahrieva dlhšie, terajšie auto mi ukázalo, aký veľký ten rozdiel je: olej sa zahreje v súčasných teplotách na 90° až po cca. 6-8 km jazdy (čo je v 90% prípadov celá dĺžka trasy).
28. 3. 2014 12:54
Re: Jiný přístup
K tomu oleju, je to tak, zahrieva sa 10-15km. Nedostatocne zahrievanie motora a oleja na prevadzkovu teplotu sa prejavuje hlavne tym, ze motor ma spotrebu oleja. Ja som este do ziadneho motora olej dolievat nemusel...

Ale poznam par majstrov, ktori to hned z dvora odpalia 8-s
Avatar - John Doe
28. 3. 2014 14:20
Re: Jiný přístup
Ja mám ukazovateľ teploty oleja nastavený ako default (na prístrojovke). Ak ukazuje cez 55 - 60 stupňov, až potom začnem "šliapať motoru na krk"...
28. 3. 2014 14:40
Re: Jiný přístup
Ja tento ukazovatel bohuzial nemam. Nie je prevadzkova teplota oleja okolo 100stupnov?
Avatar - John Doe
28. 3. 2014 14:58
Re: Jiný přístup
Hej, ideálna teplota je 90 - 100, ale čo už, keď som netrpezlivý... :-)
Avatar - woody-alien
28. 3. 2014 14:29
Re: Jiný přístup
Pravda, pravda, s Mondeem než mu začnu šlapat na krk čekám tak těch 20 kilometrů. Ono mi to tak stejně vychází, dojedu od nás do prvního města předpisovou rychlostí, projedu ho a mám motor tak akorát připravenej na "čistění filtru". ;-)
Avatar - iudex
28. 3. 2014 15:07
Re: Jiný přístup
No to je fajn, ale moja obvyklá trasa do práce má 9 km, teda šliapať na to nemôžem nikdy. 8-s
S predošlým autom som mal taký zvyk, že som prešiel mestom cca. 4 km a na výpadovke tomu špliapol a žiadny problém (ale to bola stará spoľahlivá atmosféra).
Avatar - woody-alien
28. 3. 2014 15:40
Re: Jiný přístup
No to víš, když se někdo se starou spolehlivou atmosférou nudí a stěžuje si, že to nejede a pak si koupí našťouchlý turbo... ;-)

Na 9 km nepotřebuješ auto, sportuj a neotravuj, woe... >:-[]
Avatar - white label
28. 3. 2014 16:10
Re: Jiný přístup
>:-[]
Přesně tak, na blbých devět kiláků vytahovat denně auto..., neekonomické, neekologické, nezdravé, neuvědomělé! 8-s >:D
28. 3. 2014 15:31
Re: Jiný přístup
S tímhle doporučením jsem se setkal i jinde. Nižší otáčky by měly znamenat nižší teplotu a rovnoměrnější prohřátí, proto to omezení. Za určitých podmínek je možné motor vytočit výš.
30. 7. 2015 17:25
Re: Jiný přístup
Milý King, článok je dobrý, zrozumiteľný. Ale Tvoj koment nemá chybu. Presne podobný náhľad ohľadne zabehávania nových áut mám i ja. Palec hore! Maj sa. Možno Tvoju mailovú adresu by si mohol poslať......dík.
28. 3. 2014 12:18
podtáčení
Hodně se mi líbí, že v článku nedoporučují podtáčet motor, jak se dnes člověk dočte v různých testech, že se třeba benzínový atmo motor nechce sbírat z 1300 rpm... Já teda jezdím radši na vyšší otáčky, s vyšší spotřebou třeba na 2000 rpm, než poskakovat přes vesnici 50 na pětku a za vesnicí zašlápnout pedál do podlahy a k další vesnici čekat, než se motor sebere a zas a znovu.

Jinak hodně se mi líbilo zajíždění podle manuálu od motorky Suzuki, kde doporučovali postupné zvyšování otáček bez zátěže. A bylo doporučováno podřazovat třeba až do maximálních otáček z kopce, kdy je motor bez zátěže, ale motor má možnost si sednout
Rozbalit vlákno
0
Avatar - iudex
28. 3. 2014 12:34
Zábeh a zdravý rozum
Pochvala za článok, konečne niečo týkajúce sa praktického motorizmu. Pre mňa navyše navýsosť aktuálne, nakoľko práve zabieham motor (včera som dosiahol prvú tisícku km).
Ako už písali iní, na väčšinu z tých rád príde rozumne uvažujúci človek aj sám. Jediné, čo je mierne diskutabilné, je tá výmena oleja po 1000 km. Je mi jasné, že výrobcom udávaný interval 2 roky alebo 30000 km je (minimálne spočiatku) hlúposť a ja som mienil dodržať obvyklý interval 1 rok alebo 20t km, ale rada s výmenou po 1000 km ma zvyklala, zdá sa mi to naozaj až prehnane opatrné.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - poterienko
28. 3. 2014 12:43
Re: Zábeh a zdravý rozum
Ad výměna oleje po pár tisíc km - odsouhlasil mi to i technik v Toyotě (bohužel méně významná značka než Škoda), protože se tím odstraní ty obrobeniny vzniklé při zajíždění.
Avatar - dal
28. 3. 2014 13:53
Re: Zábeh a zdravý rozum
Mi radili u Accenta 1,5CRDi 1. výměnu po 5tis. a pak každých 15000km(předepsáno) Dnes má tento motor skoro 400tis a šlape jako hodinky.
Teď budu u TSi měnit 1.výměnu po 8 tis. a pak budu měnit také po každých 15 tis bez ohledu na servisní interval.
28. 3. 2014 12:51
Re: Zábeh a zdravý rozum
Ja som napriklad "zabehovy" olej menil az po 10 tisic. Servisny interval mam 30 tisic, to uz sa mi zda moc a ten prvy olej tam tolko nechat, to by bl hriech...
Avatar - woody-alien
28. 3. 2014 14:18
Re: Zábeh a zdravý rozum
Tobě by se vzhledem k typu auta hodila recenze uživatele Iceman alias Miro Baláže, kterou jsem ovšem už na MACZ nenašel. Popisuje tam, jak si právě koupené nové Twingo RS zajížděl v dost vražedném termínu (opravdu jen pár dní) pro první závody. ;-) Výživné čtení. :yes: To je ovšem jiná kategorie, olej vzhledem k zátěži při soutěžích mění po 3.000 km. Ale co já vím, třeba v tobě bouchnou saze, koupíš semi-slicky, poupravíš podvozek.... >:D
28. 3. 2014 15:07
Re: Zábeh a zdravý rozum
1.000 km je už moc málo, ale okolo 5.000 km to doporučuji každému majiteli nového auta. Sice nás v článku ujišťují něco o "hotových motorech vs. staré polotovary", ale i dnes se vše dělá v určitých tolerancích (formy, nástroje, obrábění, složení materiálu ...), které jsou proti minulosti sice menší, ale pořád tam jsou. A každý motor je pak originál, který si musí za provozu sednout. A to se děje hlavně při prvních kilometrech, kdy toho do oleje napadá nejvíce.
Avatar - Emel
28. 3. 2014 15:54
Re: Zábeh a zdravý rozum
Pro Mazdy jsme to tak vždy po instalaci nového motoru dělali... 1000km a první výměna.

Z druhé strany, už jsem viděl i přístup bez zajíždění, zajede se na okruhu...
28. 3. 2014 16:31
Re: Zábeh a zdravý rozum
Ono je to trochu složitější. Někdy se používá speciální olej pro první náplň. Protože se motor dále zabíhá i po první tisícovce kilometrů, není úplně nejlepší nápad tuhle náplň vyměnit takhle brzo.

Je pravda, že první náplň v sobě bude mít větší obsah kovů. Nicméně filtr by měl to opravdu nebezpečné odstranit. Je na tobě, jak daleko půjdeš. Někdo třeba vymění v tisíci a znovu v pěti.

Zajímavější je, když začneš přemýšlet o převodovce, nebo diferenciálu. Protože motor není to jediné, co se zabíhá. :-)
Avatar - vabis
28. 3. 2014 12:41
pěkný
Pěkný, praktický a reálný článěk. :yes:

Od těch dob co kormidlo ve SM přebral pan Pechr se periodika výrazně pozvedla a občas tam (narozdíl od jiných) jsou aj rozumné praktické věci, viz nedávný test chladících kapalin atd. Tak jen tak dál (vč Ojetin + Autodieselu) :yes:
Rozbalit vlákno
1
29. 3. 2014 07:47
Re: pěkný
Mas pravdu, uz je to SVET MOTORU a nie cvicenia z jazyka ceskeho.
28. 3. 2014 12:50
Laická otázka...
A co ŘJ motoru, ta se při záběhu "učí jízdní styl řidiče", nebo ne? To že (prý) jsou novinářská auta rozežranější (tedy po té, co s nimi novináři řádí a pak se vrátí importérovi) je věc jen mechanická, nebo si to i auto prostě pamatuje?
U automatických převodovek je taky nějaké učení?

Ptám se jako laik a vím to ;-)
Rozbalit vlákno
6
Avatar - poterienko
28. 3. 2014 12:58
Re: Laická otázka...
Automatická převodovka se učí chování řidiče. Pak ti třeba dříve podřadí, když jezdíš jako čuně, nebo naopak bude využívat krouťák motoru. Ovšem přeučuje se to rychle, není to otázka x desítek tisíc km.
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
28. 3. 2014 14:16
Re: Laická otázka...
Uz som to tu parkrat pisal - Autobild jazdil s Mazdou 3 prvej generacie so spotrebou tusim okolo 10 litrov.

Mam rovnake auto + automat. Aby som sa dostal na 10 litrov, musel by som jazdit
bud vylucne po meste v permanentnych zapchach
alebo
ako prasa. Na speede. Ktore uteka z bitunku.

Taketo spravanie motor vyslovene nici - takze dlhodobe nasledky tam takmer urcite budu.

Re: prevodovka - ano, uci sa, ale rychlo - pod dlhej ceste na dialnici je auto v meste lenivsie, ale po par krizovatkach sa prevodovka prisposobi a radi inak.
(Mam Aisin)
28. 3. 2014 16:37
Re: Laická otázka...
Jakou máš spotřebu, když jedeš řekněme 180? Pod 10 to nebude, že? AutoBild se s auty opravdu nemazlí.
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
29. 3. 2014 07:30
Re: Laická otázka...
Irelevantna otazka - priemerna spotreba v dlhodobom testa a spotreba pri 180 km/h su uplne ine kategorie.
29. 3. 2014 07:45
Re: Laická otázka...
Ale tak predsa jazdi nesmie, ved je to zaka:-)ane :-(
29. 3. 2014 09:45
Re: Laická otázka...
Bavíme se o německém magazínu. Opravdu si myslíš, že na dálnici jezdí 100? Stačí se podívat, jakých spotřeb dosahují například u aut s dvoulitrovými vznětovými motory.
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
28. 3. 2014 14:11
Jediny dovod, preco auto zabiehat - fyzika
Fyzika plati rovnako v motore z roku 1974 ako v motore z roku 2014.

Ano, materialy a spracovanie moze byt vyssie, ale termodynamika zostala = takze presne ako sa pise v skvelom clanku, nalepku V zabehu nepotrebujeme, ale auto zabehnut treba.
Rozbalit vlákno
0
28. 3. 2014 14:22
ZÁKLUZ
Článek zvoní jak hevery v garáži, zde je nutná zřetelná pochvala :yes: Snad jen bych dodal, že - v podstatě (v podstatě, kapiš) jezdím celý život, jako když auto zajíždím, je to má standardní jízda - jízda do "dvou třetin". Současně dodržuji zásadu, že alespoň jednou týdně protáhnu turbo na maximum, abych si (mu) protáh´ klouby, a těch pár stovek metrů stojí za to, to si piš.

Vždy mě fascinuje, když mě v dlouhém táhlém zařízne nějaký jezdec ve stočtyřiceti, co jede na převozním čísle. Úplně s tím autem trpím...

Samozřejmě, že mladý zobáček, ausgerechnet s nějakým solidním benzínovým drakem se nebude za mnou na silnici poflakovat. Zde je pak nejdůležitější motor dostatečně prohřát, znáš to ostatně snad z postele ne? - milostná předehra pod dvacet minut zračí než bujného hřebečka, jemuž ovšem zákluz zatím kalí voči...

Chce to prostě cit. Jako všechno.

BRAVO CIT :yes: :-!
Rozbalit vlákno
2
Avatar - _Karel_
28. 3. 2014 16:28
Re: ZÁKLUZ
Ty vydržíš předehru 20min.? Tak to jsem ve čtyřiceti mladej hřebeček. >:D Už pět minut je o tři víc než je třeba ;-)
29. 3. 2014 07:43
Re: ZÁKLUZ
Asi ju zle zabehol >:D :-) >:D
Avatar - white label
28. 3. 2014 16:07
...pár vteřin...?
"V případě přeplňovaného agregátu nechte motor po větší zátěži před zhasnutím pár vteřin vydýchat na volnoběh!"
Pouhých pár vteřin je v takovém případě směšných...!
Rozbalit vlákno
8
Avatar - Emel
28. 3. 2014 17:20
Re: ...pár vteřin...?
Hele, kluci to řešili u závoďáků a snad to nějak sledovali přes budíky (teplota oleje a tak)... a resume je, že pokud jedeš poslední minutu volněji, tak to úplně stačí, v opačném případě vcelku stačí třeba 15s. Jak k tomu došli přesně nevím, ale už jsem to slyšel z více stran.
Avatar - Ham.
28. 3. 2014 18:00
Re: ...pár vteřin...?
Hrdlička ze Škodovky to popisoval v jednom článku zhruba následovně (pokud si to dobře pamatuji). "Nejhůře" je na tom turbo u turbobenzínů, protože to dosahuje při plné zátěži velmi vysokých teplot (rozpálené do ruda, protože výfukové plyny při chudé směsi mají velmi vysokou teplotu) a náhlé zastavení a schlazení bez otáčení a mazání může způsobit následné "přidření". Teplota turba po přechodu na volnoběh ovšem klesá velmi prudce, protože také teplota výfukových plynu prudce poklesne v režimu na volnoběh. Údajně podle jejich měření teplota turba klesne během 2 sec na poloviční hodnotu a během 4 sec. na čtvrtinu, takže 10 sec označil za zcela dostatečnou dobu, kdy teplota turba spadne pod mez, kdy při náhlé vypnutí motoru už nehrozí "přidřením" turba.
Avatar - white label
28. 3. 2014 19:57
Re: ...pár vteřin...?
Hrdlička není přímo ze Škodovky, ten jim jen dodává turba, jako ND pro servisy, takže čím víc se jich nestihne dochladit, tím líp pro něj. >:-[] ;-)
Avatar - Ham.
28. 3. 2014 21:25
Re: ...pár vteřin...?
Martin Hrdlička je myslím šéfem konstrukce motorů a podvozků přímo ve Škodě.
Avatar - white label
28. 3. 2014 19:50
Re: ...pár vteřin...?
Na to jsem právě narážel, podstatné je, jet na závěr nějakou tu minutku volněji.
A pár sekund je pro mě 2-5 vteřin, ne 15.
Osobně už raději jedu posledních pár minut volněji + půl minutku na dochlazení na volnoběh, raději o pár sekund víc, než je zrovna nutné, než naopak.
Avatar - poterienko
28. 3. 2014 20:40
Re: ...pár vteřin...?
Já si tak přemýšlím, kdy nastane situace, že pojedu naplno (turbo doslova poletí) a pak najednou zastavím a vypnu motor. I při jízdě na dálnici trvá několik desítek sekund sjetí k benzínce a zaparkování.
28. 3. 2014 21:15
Re: ...pár vteřin...?
Podle mne jde o tvrzeni, ktere se traduje z doby prvnich preplnovanych dieselu (tj. Z dnesniho pohledu slabych). U tech si jeste jakz takz dokazu predstavit, ze se turbo dalo trvale zdimat napr. jizdou blizkou Vmax.

Dnes ale uz ne, zvlaste u vykonnejsich motoru, kde proste neni v realnem provozu sance je dostat do plneho zatahu na dobu delsi nez par desitek sekund v kuse.
Avatar - Ada je zase tady
29. 3. 2014 00:10
Re: ...pár vteřin...?
Pokud netaháš obytný přívěs do dlouhých dálničních stoupání
28. 3. 2014 16:40
zajíždění
No mě to brzo čeká až doskládám motor, ale systém mám jiný. Nastartovat nechat motor pomalu zahřát a pak takovou pozvolnou jízdou zkontrolovat jestli je tlak i teplota oleje ok a pak hned přiložit pod kotel >:-[] po pěti hodinách zajeto. :-) Na zajíždění beru Millers Oils Motorsport CRO určený pro zajíždění a po těch pěti hodinách vypustit, nový olejový filtr a nalít už normální olej. Běžný oleje mají různý protioděrový aditiva a zbytečně ten proces zajíždění prodlužují. V motoru si prakticky nemá co sednout. Jde jen o obroušení kroužků. Ze začátku jsou vyšší třecí ztráty a jak se postupně kroužky obrousí tak ty třecí ztráty klesají a zvedá se výkon.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Citrák
28. 3. 2014 20:29
Záběh
Dopřál jsem si poprvé nový vůz. Je to Toyota Auris 1,6 benzín. Při převzetí jsem se ptal, jak mám zajíždět motor a řekli my ať střídám otáčky a bude to dobré. Domluvil jsem si výměnu oleje a filtru po 15 tis.km a vyrazil. Prvních 1000 km jsem byl opatrný, pak jsem motor točil do 4.tis. otáček. Na 9. tis. km jsem poprvé motor nechal vytočit do omezovače, což je 7,5 tis.ot/min. Bylo to pod zátěží v akceleraci. Nyní mám najeto 13 tis.km, prohřátý motor točím do 5.tis., občas více a mám spotřebu 6,2 ltr/100 km. Olej to žere asi tak, že na měrce po 13 tis.km je o dva milimetry méně oleje. Dle článku se mám těšit na to, co bude po 15.tis.km. Tak jsem zvědav a těším se na to.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Fortune Rayzor
28. 3. 2014 23:21
Takové to noční pochrochtání
Zajímavé, moje 1.9 TDI PD má nějakých 150tkm za sebou a těžko posoudit, jestli moje dynamická jízda motoru prospívá nebo ne. Jezdím čistě dálkové trasy (220km) stylem vesnice předpisových 53 km/h při 1300 ot/m !na lehkou nohu! (okamžitě podřazuji když potřebuji přidat) a za vesnicí tempomatových 110 při nějakých 2500 ot/m. Za Svitavama si ale udělám každý týden radost a dvojku a trojku nechám hezky protáhnout k 4500 ot/m, hlavně kvůli zatuhávajícím regulačním klapkám (dekarbonizace je pro mě nové plus).

I nemůžu spotřebu na zimákách nahnat nad 5l/100km i když v brožuře je nějakých úsměvných 5.3l/100km.

Jinak někde jsem tu v diskuzi viděl někoho, kdo se ptal na dlouhodobé týraní dieselu ve vysokých otáčkých. Co jsem slyšel, dost tenhle styl nenávidí vstřiky, které jsou extrémně namáhané a značně to zkracuje jejich životnost.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Citrák
30. 3. 2014 21:59
Re: Takové to noční pochrochtání
Zdravím! Taky jsem měl 1,9 TDI a jezdil jako ty. V zimě to bralo 5,2 a v létě, když jsem se snažil, jsem měl rekord 3,8. Plně souhlasím s občasným vytočením prohřátého motoru v tahu na dohled červenému poli na otáčkoměru. Proč by tam jinak malovali takový rozsah otáček, že ?
30. 3. 2014 23:45
motor v zabehu praveze obcas aj vytocit
presne koli tomu, co pisu v clanku, vymiest tych pavukov.
Karbonove usadeniny sa tvoria v zabehu viac, takze kludne vytocit motor uz aj pri nejakych 500km. Nehovrim, ze urobit sportovu jazdu, to nie, ale par krat zrychlit a vytocit motor urcite prospeje.
Rozbalit vlákno
0
3. 4. 2014 14:00
rozhybanie diesla
kamarat mal 110kw 1.9CDTI a ked to kupil s cca 90 000km tak to bolo lenive... jazdil na tom svizne, vytacal do otacok a auto po najazdeni cca 15tis km vyrazne ozilo a klesla aj spotreba
teda ten proces zmeny trval cca 15tis potom to bolo stabilne
Rozbalit vlákno
1
6. 4. 2014 20:19
Re: rozhybanie diesla
Aby to nebolo tym, ze kamarat si zvykol a psychika sa po 15-tis. km stotoznila, ze auto slape.
6. 4. 2014 11:12
Čosi zo zákulisia
Citujem uzávanú kapacitu, doc. Ing. Jána LEŠINSKÉHO, CSc., zo STU:
Čo sa stalo v roku 1996?
Prišli nové normy, ktoré nútia výrobcov k oveľa vyššej kvalite. Videli ste napríklad, čo robia vo Volkswagene v Bratislave autám, keď zídu z linky?
Motor vyrobený napríklad v Győri sa spojí s podvozkom, auto zíde z pásu. Motor okrem tej krátkej jazdy predtým prakticky nebežal, v Maďarsku ho pretočili, len aby zistili, či v ňom niečo nehrkoce. Auto vyjde na skúšobnú jednotku a motor sa roztočí do červeného poľa, na maximálne zaťaženie a sedemtisíc otáčok. A držia ho tam päť minút. Nechcel som veriť vlastným očiam, vravím im, ako to môžete robiť, veď je to nový motor! A chlapec, ktorý tam stráži program, mi hovorí: Keď vydrží, je dobrý, ak nevydrží, vrátime ho do Maďarska. To by bolo voľakedy nepredstaviteľné.

Čítajte viac: [odkaz]
;-)
Rozbalit vlákno
0
6. 4. 2014 11:26
Titulok článku je "Zajíždění nového vozu:"
Skoro všetci tu píšu o motore, avšak akosi zabúdajú na prevodovku, rozvodovku, poloosy, ... ;-)
Rozbalit vlákno
0
30. 3. 2016 16:11
Zajíždění nového vozu
Moje skúsenosti sú pomerne odlišné v zmysle využívania max. otáčok, výkonu a zmeny režimov, aby sa motor nezanášal karbónom. Nevyužívam tieto metódy a namiesto toho roky používam prísadu do benzínu VIF. Neviem si ju vynachváliť. Po 170t.km je motor tichší, živší, ako nový, žiadna spotreba oleja. Jazdím vždy ustálenou rýchlosťou, pokiaľ to premávka dovolí. Prvá výmena oleja bola po 30t.km. Klasika 1,6 atm., spotreba 6,5, vek 13 rokov. Ani náznak opotrebenia. Teraz ale idem prejsť na 1,0 ecoboost a neviem, ako sa zachovať. Dnešným autám neverím ani za mak. Žiaľ.
Rozbalit vlákno
0