Hot hatche v sedmdesátých letech prokázaly svou životaschopnost a setkaly se s příznivým přijetím zákazníků. V osmdesátých letech jich byla na trhu pěkná řada a z některých jsou dnes legendy, zatímco jiné upadly v zapomnění.
Namátkou tam chybí Wartburg, Trabant, Moskvič, Polonez, Polský Fiat, Niva... takhle, nejsem si jistý že se dalo koupit všechno, ale něco z toho určitě.
Fakt je, že moc "hatchů", natož pak "Hot" tady opravdu nebylo. A což taková sportovní Škoda Garde s ďábelským výkonem 40,5 kW a zrychlením na 100 za 18 sekund? A nebo později hypervýkonný Rapid s pětikvaltem (!!!) a výkonem ve verzi 136 dokonce až 46 kW. Tento v podstatě nedostupný sen všech sportumilovných řidičů už měl zrychlení vskutku sportovních 14 sekund..
ale inak ked si vezmes ake zrychlenie maju dnesne tazkotonazne prerastene velke male vozy s vykonmi okolo tych 46-50 kw tak rapid sa nemal so svojimi 14s vobec za co hanbit... polovicu dnesnych malych aut v zaklade s podobnymi vykonmi ( fabia, clio, 206,C3, sandero a dalsi ) by aj dnes dynamikou zrejme porazil... tak ale co spravis.. pokrok nezastavis ;-\
A co teprve Oktavia I 1,9 SDI co má zrychlení asi za 18,9 s nebo obodobné verze Fabie I s 1,9 SDI co to mak za 18,3 s
A to se dělalo až do roku 2006 - ne v 80 letech.
Trhačem asfaltu byla i Oktávka I 1,4 s 55 Kw a zrychlením 15,3 s.
Posmívaná Lada 110 1,6 (2112 liftback) to dává za 9,9 s >:D >:D >:D oproti tomu 55 Kw Oktávka I to má za 14,4 s a a silnější 74 kw za 12,6 s. To musí být prča, když Lada předjíždí český sen Oktávku >:D >:D
Za 14,9 s dělal stovku i Moskvič Svjatogor, což bylo jen lehce upravené Aleko z 80. let s motorem VAZ 1,6 a 56 Kw.
Já bych se tu posmíváním aut z 80 let moc nebavil být váma, protože ve světle výkonů z let 90-00 se výkonu toho co si tehdejší VW Group dovolila nabídnout motoristům zní opravdu směšně, tristně a uboze.
Nemluvě o tom, že v roce 1999 si u škodovky mohli nechat o pohonu 4x4 zdát a krachjící Moskvič v tu dobu vyráběl sedany Ivan Kalita s 4x4 a motory Renault a zrychlením 10,5 s >:D
Lehčí Oktávia 2,0 to dělala za 10,8 s (oktávia 2,0 váha 1210 kg pohotovostní) a Moskvič Ivan Kalita (1300 kg pohotovostní).
To byl posun porevoluční díky VW a jak jsme všechny předběhli, hahaha >:D >:D >:D
Hmm... nebo O III 1.6 TDi s 66kW. Jezdil jsem skoro deset let starou Corsou 1.4 benzín co měla stejný výkon i bez turba, auto ovšem o nějaké to kilíčko lehčí.
No tak Moskvič už ho měl dokonce v roce 1998, ale o to tak nejde....
Jde o ty zrychlení, když se tu posmíváte že měl Rapid 15-19 s a ono to samý měla šáde o 15 let později s novým majitelem a předčil jí i ten východní Moskvič a Lada. >:D
Octavia měla taky skoro 15s, jasně, jenže to měla základní motorizace (1.6 MPI 55kW). Už druhá nejlevnější (1.6 74kW) měla 12,2s a 1.8 20V měla něco málo přes 10 - to vše hned při představení. 1998 přišla 1.8T se stovkou za solidních 8,5s.
To hezky ilustruje ten posun od komunismem zdeptané značky k něčemu modernímu... ten posun, který u Moskviče nikdy nenastal, se všemi důsledky z toho vyplývajícími.
Ale u Lady ani u Moskviče to taky nebyla základní motorizace, ne? Hele, nakonec je to jedno - 1.6MPI 55kW jakožto základ v kompaktu bylo v roce 1997 ok, konkurence vesměs neměla v základu nic lepšího, atmo nafta dtto, ty parametry byly běžné (1.9D 50kW byl standard).
Jestli preferuješ tu variantu, že Moskvič o 20 let později už žádná auta neprodává, je to tvůj pohled...
že Moskvič už nic neprodává je vinou toho že si nabral půjčky na novou motorárnu a pak mu to stát těsně před finálem zaříznul, hala z 90% rozastavěná se rozkradla ale dluhy zůstaly .....
Taky je to vinou toho, že neměl co prodávat. A VAZ... no, jsem zvědavý, jestli v dohledné době něco prodá i mimo bývalý SSSR, spíš to ale moc nadějně nevidím.
V půlce devadesátých let jsem si kupoval v devatenácti první auto, když pominu dacii a olcit tak skoro všechny auta bych tenkrát bral, ale ještě jsem na ně neměl. Ona i ty lady 2004-07 stály v takovém roce 1995 hromadu peněz. To byl člověk pořád frajer s první generací Golfu, Escorta, Citroenem BX... a co teprve Renault 21 Nevada pro sedm lidí a 4x4! :-)
tak dnes je uz ina doba... ja si pamatam ked aj 406tka mala 66kw dizel a nikto sa nestazoval ... pritom dnes uz na strednu triedu by to bol fakt nepredstavitelne maly vykon...
premavka bola kedysi proste pomalsia... aj aut bolo menej... ludia sa nikam nehnali... este okolo r 1996-2000 drviva vacsina malych aut jazdila na urovni okolo 44-55kw .... dnes? pomaly kazde male auto ktore stretnes ma uz aspon 90-100 koni ( 66-74kw ) .... proste sli hore vykony a to napriec vsetkymi segmentami od miniaut az po luxusne aj sportove vozy... pamatam casy ked carrera mala 221kw ... ( 300 koni ) ... dnes pritom takyto vykon ma uz kdejaka priemerna vyssia stredna trieda... uplne sa vsetko pomenilo a nejde to uz s minulostou pomaly ani zrovnavat
jinak vsem vadi ze hyundai naziva novou i30 liftmackem, ale ze se zde do hot hatchu zaradi dva liftbacky a tehdy oznacovane jako saloon (sedan s otevyranym zadnim oknem) to je fuk >:D
To už se řešilo. Lift je svým způsobem podkategorie hatche, tj. označit lift za hatch je menší chyba než naopak... nehledě na to, že u Hyu je všem jasné odkud vítr vane a to je na tom to trapné.
Saloon je podle mě označení pro sedan a liftům se tak neříkalo, ale osobně to nepamatuju, tak se nechci hádat.
Teoreticky je saloon opravdu myslím sedan. Na druhou stranu třebas Peugeot 309 by měl být nejspíš fastback, protože je otevíratelné jenom samotné okno, ale páté dveře jsou šikmější. Ale ono je v podstatě úplně jedno.
Tak uz jsem si zvykl, ze mistni bulvar cili na ne zrovna prilis sectele ctenare a ocekava, ze lide zapominaji i na auta, kterych byly jeste v 90. letech plne bazary. Takze se uz tesim na clanek o zapomenutych "hot hatchich" z 90. let nebo minule dekady.
Takovou Astru GSi/OPC nebo fobii v dehtu RS uz urcite taky vsichni zapomneli. >:-[]
Jinak ta Visa moc "hot" rozhodne nebyla a to ani na svou dobu. Oni vseobecne Citroeny GTi byly spise rychle (na francozske pomery),nez sportovni. A to plati od Visy az po CX.
Pamatuji, kdyz jsem si pred 10 lety koupil sve prvni auto - Uno Turbo i.e. Kamarad mel tenkrat AX Gti a chtel tenkrat pomerit sily. Na zrychleni ho Uno zadupalo az nedustojne, v zatackach taky, protoze i to GTi se naklanelo jak kachna a bylo po francouzsku strasne mekky. Akorat na dalnici byla maximalni rychlost podobna, byt Citroen se na ni dostal za podstatne delsi dobu... a to pritom papirove melo AX jen o nejakych 7PS mene a Uno melo v te dobe jeste temer seriovy motor (s vyjimkou sportovniho sani KN, zatim co on mel v AX jen vlozku KN).