Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Zapomenuté koncepty Volkswagen: Německý futurismus

Projekty wolfsburského výrobce jsou dokladem skutečnosti, že i za klasicky stavěnými karoseriemi se mohou ukrývat nekonformní a výrazné, byť leckdy opomíjené, návrhy.
Zpět na článek
10. 11. 2014 18:58
11. 11. 2014 00:26
11. 11. 2014 00:38
10. 11. 2014 21:32
11. 11. 2014 09:06
11. 11. 2014 12:22
11. 11. 2014 12:17
11. 11. 2014 07:54
10. 11. 2014 18:03
Jestli chtějí ve Volkswagenu
Jestli chtějí ve Volkswagenu něco futuristického, ať si to nechají navrhnout u Toyoty - Lexusu, to je nejlepší co mohou udělat. >:D
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Emel
10. 11. 2014 21:18
Re: Jestli chtějí ve Volkswagenu
Všeho moc škodí ;-)
10. 11. 2014 18:58
Nemecký dizajn
Priznám sa, že nemecký dizajn ma nikdy zvlášť neoslovoval, a skutočne len výnimočne nadchol. Nemecký dizajn mi príde presne taký, ako vnímam Nemcov - strohý, chladný, skalkulovaný. Žiadny rozlet, len naozaj výnimočne sa objaví niečo, čo osloví. Väčšina štúdií má fakticky podobu ako sériový model, futurizmus veľmi nepestovali, a aj dnes ho držia na uzde.

Inak celkom fajn článok, objavil som aj pár faktov, ktoré som nepoznal. Akurát Colaniho tvorbu pre VW by som k nemeckému dizajnu asi nezaradil... A to najmä štýlom, ktorým akoby potvrdzoval svoje nenemecké korene (je po otcovi Švajčiar a spolovice Poliak).

Ale aj Volkswagenu sa niekedy zadarí, škoda len, že nedošlo k praktickému výstupu vo forme sériového auta. Myslím, že tohto konceptu je naozaj škoda [odkaz]
Odkazuje na vlastnú históriu aspoň tak dobre, ako súčasný Fiat 500 alebo Mini a myslím si, že by bol prijatý s nadšením.
Rozbalit vlákno
40
10. 11. 2014 19:01
Re: Nemecký dizajn
Colaniho projekty byly uvedeny jen pro zajímavost, v rámci letmého přiblížení dobového kontextu.

Co se však týká rozletu (v souvislosti s německým designem), nutno zmínit avantgardní Bauhaus, jehož racionální, progresivní a vizuálně velmi křehké produkty působily svého času (1919 až 1933) nesmírně novátorským dojmem.
Avatar - Atlis
10. 11. 2014 19:15
Re: Nemecký dizajn
Co ma bauhaus s autami?
10. 11. 2014 19:48
Re: Nemecký dizajn
Byl inspirací při tvorbě prvního Audi TT. Avantgardní tvůrci také hovořili o technice, jejím exaktním a matematicky přesném vzhledu, který měl vliv na Corbusierovu myšlenku prefabrikovaného domu (například Citrohan).
Avatar - Atlis
10. 11. 2014 21:00
Re: Nemecký dizajn
No tak to máme jedno auto inšpirované bauhausom.
10. 11. 2014 21:13
Re: Nemecký dizajn
Bauhaus byla škola architektury zajímavá způsobem výuky, kde studenti nejenom projektovali, ale stejnou měrou manuálně pracovali v dílnách s materiály. Nechápu souvislost ani "inspiraci" s Audi TT. Je to nesmysl.
10. 11. 2014 21:19
Re: Nemecký dizajn
Bauhaus nebyl primárně zaměřen na architekturu, ta v něm začala krystalizovat až během času (přičemž kabinet architektury byl plně etablován až za Miese, tedy v pořadí třetího ředitele).

Souvislost s Audi TT není nesmysl, ale fakt - [odkaz]

Navíc, zohledníme-li klíčové znaky Bauhausu (zejména redukci výrazových prostředků na minimum a důraz na základní geometrické obrazce), je návaznost zřetelná již na první pohled.
Avatar - Atlis
10. 11. 2014 22:14
Re: Nemecký dizajn
No, strohé a škaredé bedne. Nádhera.
10. 11. 2014 22:52
Re: Nemecký dizajn
Jistě, i tak mohou být funkcionalistické objekty vnímány. Chápu a respektuji.

Osobně mám třeba slabost pro následující stavby bauhausovské éry:

[odkaz] (Nevýslovně krásné dílo)

[odkaz]

[odkaz]

[odkaz]

[odkaz] (k projektu Nový dům mám vroucný vztah, podobně jako k tomuto sídlišti ve Stuttgartu - o rok mladšímu, než je výše zmíněná kolonie):

[odkaz]
10. 11. 2014 23:41
Re: Nemecký dizajn
Je to trochu OT, ale když už jsme tak daleko, tak není špatná ani [odkaz]
10. 11. 2014 23:51
Re: Nemecký dizajn
Děkuji za připomenutí! :yes:
11. 11. 2014 00:35
Re: Nemecký dizajn
nic proti, klidně jste mohl přidat i stavby od Miese, jen jste zapomněl vysvětlit tu souvislost, inspiraci a nevím co všechno, s Audi TT .... a ta je stejná, asi jako kdyby někdo udělal "žebřinák" z ocelové příhradoviny a napsal, že ho inspirovala Eiffelovka ... tedy nulová - pouze marketingová
11. 11. 2014 00:53
Re: Nemecký dizajn
O marketing nejde. Dovoluji si připomenout pár odstavců z článku o tvorbě Petera Schreyera ( [odkaz] ), kde byla vnější estetika TT trochu přiblížena:

"Prototyp Audi TT z roku 1994 se řídí estetickými principy, jež známe z avantgardní umělecké školy Bauhaus, založené významným architektem Walterem Gropiem a působící v letech 1919 až 1933 (kdy byla pod nátlakem nacistů rozpuštěna). Podobně jako jednotlivá díla této progresivní instituce (například funkcionalistické obytné celky či nadčasový nábytek z ocelových trubek), také model TT zdůrazňuje základní geometrické útvary a jasně čitelné objemové celky. Karoserii vozu tvoří úhledný ponton, vpředu i vzadu zakončený křivkou, jež koresponduje s podběhy kol – klíčovým znakem, který byl uplatněn také na druhé i třetí generaci automobilu. Podobně jednoduchá je linie střechy, která harmonicky doplňuje proporčně vyvážený profil. Audi TT, jehož tvarový purismus nejvíce vyniká ve stříbrné barvě, pracuje se světlomety, které plně zapadají do celkové formy vozu.

Motiv kruhu – patrně nejvíce nadčasového útvaru vůbec – byl uplatněn také při tvorbě interiéru, kde jej najdeme v ploše středu volantu či v podobě rámečků výdechů ventilační soustavy. Přístrojová deska TT je nekomplikovaná a díky svým hliníkovým doplňkům působí technicistně."

To, že například boční profil de facto určují dva kruhové útvary, je vrcholem automobilového purismu. Přísná čistota a maximální redukce výrazových prostředků (na základní geometrické obrazce) jsou pevné paralely s podstatou estetiky Bauhausu, a to zejména ve stříbrné barvě evokující kov - tím se dostáváme k další vlastnosti avantgardní tvorby (Bauhaus nevyjímaje), která používala většinou základní pastelové barvy, případně ponechávala přírodní odstín materiálu, z něhož je dílo zhotoveno.
11. 11. 2014 04:50
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
11. 11. 2014 13:04
Re: Nemecký dizajn
1) Vyjadřujte se slušně, na vulgarismy a obhrublé chování nikdo není zvědavý.

2) Prosím o racionální a přesné vysvětlení, co je myšleno těmi "obvyklými kecy" a "kouzelným plácáním". Protože má-li být diskuse věcná a korektní, musí se odehrávat v určitém prostředí.

"pouzíváne nekterými takzvanými odborníky na design."... mám tomu rozumět tak, že nerespektujete názor, který je podložen nestrannou analýzou designu? Pokud jste vůči designu nedoslýchavý, nemusíte se na jeho adresu vyjadřovat.
11. 11. 2014 15:46
Re: Nemecký dizajn
Je jistě chvályhodné, že i když je víceméně jasné zapadnutí vašeho pokusu o korektní vedení diskuze bodem 1) a vlastně i 2) na neúrodnou půdu, přesto se o to stále aktivně snažíte. :yes:

Ti, kterých se výchovná upozornění týkají, si to buď vůbec nepřipouštějí nebo - ještě hůře - jinak ani komunikovat neumějí. ;-\

Pochvalu si zaslouží i pravidelné a aktivní sledování diskuze u svých článků. Někteří kolegové by to možná mohli odkoukat, někdy to i chybí.
11. 11. 2014 16:36
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
11. 11. 2014 16:34
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - white label
10. 11. 2014 23:02
Re: Nemecký dizajn
Jak pro koho..., každý nemůže mít podobně vytříbený vkus, to by dopadlo... ;-)
11. 11. 2014 00:26
Re: Nemecký dizajn
Ten bauhaus na audi bych bral s rezervou. Podobne jako kubismus a ceske sklarstvi na skodovkach ;-)
11. 11. 2014 00:27
Re: Nemecký dizajn
"Souvislost s Audi TT není nesmysl, ale fakt - [odkaz]" - to jsou jen marketingové kecy, aby to bylo zajímavější ...
Avatar - white label
10. 11. 2014 22:58
Re: Nemecký dizajn
Jen proto, že nechápeš něco, co je obecně objektivně známo, to "preventivně" označíš za nesmysl. Jak typické pro zdejší diskusní "anarchisty"...
Avatar - kosmonaut
10. 11. 2014 20:29
Re: Nemecký dizajn
Tak obyčejně před ním stojí parkoviště ;-)
Avatar - Atlis
10. 11. 2014 21:01
Re: Nemecký dizajn
...to dosť možné.
10. 11. 2014 19:15
Re: Nemecký dizajn
Áno, občas sa podarí niečo zaujímavé, celkovo ale je nemecký dizajn proste inde ako ten taliansky, francúzsky alebo iný.

Mimochodom, nejaká galéria by tomuto článku neuškodila. Ak sa hovorí o dizajne konkrétnych modelov, je fajn mať možnosť pozrieť si ich z viacerých strán. Fotky interiérov, najmä tam, kde sa interiér spomína aj v texte, chýbajú zvlášť.

Ale oceňujem usporiadanie článku, bez delenia na kapitoly som ho preroloval jedným dychom... :-) Je to takto fakt lepšie.
Avatar - Ada je zase tady
10. 11. 2014 22:51
Re: Nemecký dizajn
..."celkovo ale je nemecký dizajn proste inde ako ten taliansky, francúzsky alebo iný"

ABSOLUTNÍ SOUHLAS :yes: :yes: :yes:

Všelijaké ty vlny, záhyby, kosočtverce a oblouky auta jen hyzdí. Auto je dopravní prostředek, krásu ponechme mladým dívkám.
10. 11. 2014 22:58
Re: Nemecký dizajn
Kľudne si ten svoj ideál kúp. A rovno tam môžeš zostať. [odkaz]
11. 11. 2014 00:38
Re: Nemecký dizajn
Vlny a zahyby na francouzskych a italskych autech nikdy moc nebyly a ani nejsou. Nevim, kde se ta fama, ze nemecky design je hranaty a italsky zdobny a zaobleny, vzala. Zejmena italska auta byla (a stale jsou) synonymem pro eleganci, ale jeste pocatkem 90. let byla italska auta hranata, zatimco zbytek sveta, vcetne nemcu, dukladne zakulacoval. Kdyz se podivas na vsechny ty klinovite sportaky, pandy, una, cromy, alfy, vsechno bylo jak podle pravitka a do kulata sli az nasledujici modely ve druhe polovine 90. let, ale nijak vyrazne oproti nemcum. To same plati o zdobnosti.
Francouzi maji na svedomi par "zvlastnich aut", ale taky si nemyslim, ze by prumerne francouzske auto bylo zohybanejsi, nez nemecke. Hlavne v dnesni dobe. Soucasne mercedesy, bangelovske a post-bangelovske bavoraky, ale i treba passat B6ka byl docela bonbon.
11. 11. 2014 04:57
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Emel
10. 11. 2014 21:32
Re: Nemecký dizajn
Mluvíš o německém designu nebo o designu německých aut?

Schreyer, Mauer a další... z jejich pera pochází pár hezkých aut.
10. 11. 2014 22:48
Re: Nemecký dizajn
Nič nie je čierne alebo biele. Iba ten pomer dobré/zlé nie je vždy rovnaký, a tiež je hodnotenie dizajnu vždy v značnej miere subjektívne.
Skôr som mal na mysli dizajn nemeckých áut ako dizajn produkovaný nemeckými dizajnérmi. Určite Nemec bude navrhovať iný dizajn pre nemeckú a iný napr. pre americkú značku.
Volkswagen ako taký kreativitou neoplýva, aj v tomto smere je dosť konzerva, a niečo naozaj dobré sa im - z môjho pohľadu - podarí skôr výnimočne. Vhodnejší titulok ako "Zapomenuté koncepty" by asi bol "Nepovšimnuté", príde mi to výstižnejšie, aspoň u väčšiny z nich.
Ak už spomínaš Schreyera, pred ním klobúk dolu za návrh vlastnej tváre pre značku KIA - na druhú stranu nie všetky jej modely, ktorých tvary vznikli pod jeho taktovkou, ma oslovujú.
Čo sa Mauera týka, automaticky si ho spájam iba s Porsche, možno by neškodil článoček o jeho tvorbe. Resp. pekný seriál o významných dizajnéroch by na ACZ možno potešil mnohých.
Avatar - Emel
11. 11. 2014 09:06
Re: Nemecký dizajn
Dobře dobře... protože německý designér a design německých aut jsou dvě různé věci.

Kreativita u VW je téma na dlouhé zimní večery. Pokud se podíváš třeba na Passat, tak já tam několik opravdu designově přelomových modelů vidím. Nebo CC, to byl blesk z čistého nebe a dodnes je to auto ozdobou silnic.

Můj osobní favorit je BMW... dokonalé proporce, dynamické tvary... aktuální 3-4-5-6 jsou dravci silnic. Samozřejmě nemluvíme o supersportech, to je jiná disciplína (a já beru 458).

Kreativita je ošemetné slovo... jeho protikladem u aut nemusí být jen neschopnost, ale třeba taky názorová konzistence. Pokud to mlátíš ode zdi ke zdi, je větší šance na hvězdu, ale i na propadák. Golf to možná trošku přehání, ale třeba Megane je opačný extrém... sundej z toho značku a nikdy bys netipnul, že jsou to auta od jedné značky.
Avatar - white label
11. 11. 2014 11:50
Re: Nemecký dizajn
Souhlas, zejména s posledním odstavcem. Pokud to Golf trošku přehání, tak možná i proto, že se mu tu dlouhodobě pekelně vyplácí...
11. 11. 2014 11:59
Re: Nemecký dizajn
Áno, ale predstav si, že by to isté urobil Renault. Myslím, že by to dopadlo biedne.
Avatar - Emel
11. 11. 2014 12:22
Re: Nemecký dizajn
Jistě, "nespravuj co není rozbité" je docela dobrá zásada. Pokud Nikon vypadá jako Nikon, TAG jako TAG, Coca-Cola jako Coca-Cola a Golf jako Golf, pak to není nic špatného. A když si u Golfa odmyslím pověstné "půlgenerace", tak tam nějaký posun vždycky je.
Avatar - white label
11. 11. 2014 13:07
Re: Nemecký dizajn
U Golfu "pověstné půlgenerace"??? To si možná pleteš s Passatem, u Golfu se zatím jednalo o jedinou výjimku (6g.), a jedním z důvodů byl zřejmě fakt, že VW u Golfu tradičně (od III. g.) nedělá klasický optický facelift.
11. 11. 2014 11:58
Re: Nemecký dizajn
Dobre píšeš, človeče, súvisle, až mi je to divnô... >:D

Samozrejme, aj u VW sa kreativita prejavuje, ale v menšej miere, ako by som čakal, alebo ako by som chcel. Aj keď aj VW niekedy prekvapí, Up! je napríklad skvelý reprezentant prísne funkčného, ale aj tak zaujímavého a nápaditého dizajnu, na ktorom sa kreativita tvorcov na pomery VW uplatnila vo veľkej miere. Spojitosť s ostatnými modelmi VW? Odhliadnuc od povinného konzervatizmu prakticky nulová.

Čo sa týka BMW, tam olíšem, je jak na hojdačke, raz hore, raz zas dole. Resp. niektoré jeho modely sa mi nepáčia vôbec, zatiaľ čo iné dokážu až očariť.

Renault je pestrým dizajnom známy, a je to už tak typická črta tejto značky, že keby našli jednotný dizajnový smer pre všetky modely a dodržiavali ho naprieč generáciami, stratili by Renaulty veľa z vlastného ja a šlo by to s ňou dolu vodou, pretože práve medzi priaznivcami a zákazníkmi Renaultu sa práve konzervatizmus a tvarová unifikácia nenosí...
Avatar - Emel
11. 11. 2014 12:17
Re: Nemecký dizajn
Kdy bylo BMW dole? Dobrá, můžeme diskutovat o okrajových segmentech jako 1 / X1... ale ten hlavní proud je pořád v pořádku, ne? Pokud si vezmu za příklad 5er, které je podle mě "nejvíc BMW" - tradiční styl BMW vygradoval v E39. Pak musela přijít Banglova revoluce... a z popela povstala současná generace, která spojuje to nejlepší z obou.

Renault - no, nechme se překvapit. Aktuálně se jim nadstandardně povedlo Clio a následně Captur, takže teď vše ostatní "capturovatí". Uvidíme jak dlouho jim to vydrží. Riziko častých změn je v tom, že pokud se někomu líbil avantgardní Megane II (hb), pak těžko bude nadšený z unylého Megane III (hb). Stejné veletoče lze nalézt třeba i u SEATu nebo Peugeotu... a podle mě to nepůsobí dobře, je to jako když se ta značka hledá... pak se ti rozjedou jednotlivé modelové řady do různých designových směrů, ty to na sílu lepíš faceliftama... a vzniknou hybridy typu "New Edge Fiesta" >:D
11. 11. 2014 19:48
Re: Nemecký dizajn
Myslel som v dizajne. Napríklad tá Banglova revolúcia motoristickú verejnosť dosť polarizovala a tie takzvané okrajové segmenty zas nie sú vnímané až tak okrajovo.

To spomínané riziko je podľa mňa prítomné stále, bez ohľadu na to, či ide značky konzervatívnou líniou alebo vsádza na dobrodružstvo. Vždy môže niečo nevyjsť. Osobne považujem za najväčšie nešťastie to večné "hľadanie tváre", ktoré si spomenul na príklade Forda. V tom prípade mi je oveľa sympatickejšie experimentovanie s tvarmi u každého modelu, ako skúšanie nových a nových dizajnových línií naprieč celou ponukou. Medzi viacerými modelmi, keď je "každý iný" si človek skôr vyberie, čo mu je sympatické. Staviť všetko na jednu kartu, ako to robí Ford, je dosť ľahkovážne a neopatrné, nevhodnou voľbou dizajnu môžu pokaziť oveľa viac a náprava tiež omnoho dlhšie trvá, tým pádom sami seba oberajú o možnosti. Kým Ford skúša nový dizajn na deviatich modeloch počas 5 rokov, taký Renault ich môže vyskúšať hoci aj deväť...
Avatar - PlumJelinek
10. 11. 2014 22:32
Re: Nemecký dizajn
Tak co se týče toho Microbusu, tak musím plně souhlasit. Ač mě všelijaké designové studie a koncepty Volkswagenu nikdy moc nenadchly, u Microbusu jsem to vnímal jako trefu do černého. Byl to výborně zvládnutý retrokoncept a dle mého názoru je velká škoda, že nedostal zelenou do výroby jakožto menší a stylovější varianta Multivana.
Avatar - white label
10. 11. 2014 23:04
Re: Nemecký dizajn
Souhlas, mělo to "hlavu i koule". :-)
Avatar - Ada je zase tady
10. 11. 2014 22:46
Kdyby to mělo
na chladiči vaginální znak, to by se tu pěly ódy na radost... >:D
Rozbalit vlákno
5
10. 11. 2014 22:49
Re: Kdyby to mělo
Blb ostane blbom.
11. 11. 2014 05:05
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
11. 11. 2014 05:00
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - dal
11. 11. 2014 07:54
Re: Kdyby to mělo
Áda spíš touží po změně pohlaví, mluví z něj jen závist, protože zatím ten svůj kosočtverec ještě nemá. >:D
11. 11. 2014 10:33
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Tomas_2002
7. 1. 2015 13:55
Hurá ! :-)
Rád bych poděkoval za pěkný článek, nerozkouskovaný na milion stran. Jsem rád, že to jde a dávám :yes:
Rozbalit vlákno
0