Čistý zisk automobilky Hyundai v prvním čtvrtletí roku klesl na 1,93 bilionu wonů (36,9 miliardy Kč) a výrazně tak zaostal za očekáváním analytiků, kteří čekali zisk 2,19 bilionu wonů.
Ďalšia múdrosť nad múdrosť. A ty si myslíš, že oni tie autá vyrábajú kvôli čechom alebo slovákom? Koľko promile ich produkcie sa tak na týchto dvoch trhoch asi predá? Ty si proste stabilne mimo. :no:
Vieš , niekto sa v tom aute chce aj pohodlne zviesť , škodovky majú veľký kufor na úkor pohodlia . Krátke sedáky , úzky interiér a u Superba sa šofér cíti horšie ako v CitiGo . Inak , ak má niekto peniaze na strednú a vyššiu triedu , tak si raz za čas môže dovoliť niečo doviesť z Ikei ..
Niekedy mi je do smiechu , keď majiteľ BMW 5 tlačí posteľ do kufra a nie je si schopný zaplatiť 10€ za dovoz .... ale hlavne ,že má BMW >:D
Písal si niečo o Carens , zdá sa ti 530l málo ? navyše má systém priehradok pod podlahou ... neviem ako si predstavujete dokonalý kufor , 985 litrov v základe ?
Né byla to ix20.porovnal jsem si to se svým golfem VI a služebním Superbem a nezdálo se mi to moc pohodlný.Samozřejmě je to ale jiná třída a za jiný prachy.
Ix 20,nebo Venga bude hodně podobné.Myslim,že od H/K stojí za to jen Ceed a i30 ostatní mě neoslovuje.V Paříži jsou už občas vidět jako taxi takže už to asi i vydrží jiný modely od nich jsou na západě vyjímkou.Občas je někde vidět i to nový Rio a to bych řek,že na malý auto neni blbý.Divim se,že třeba u nás to nikdo nekupuje a radši veme fabku,která je teda proti němu vzhledově strašná.
Nevím, jestli bereš Německo (konkrétně Bádensko) jako západ, nebo jestli ho počítáš ještě za Střední Evropu. Nicméně tam jsem viděl poměrně velké množství (rozuměj více než u nás) různých i35 a i55, tu a tam nějakého jejich předchůdce (Santa Fé, Tucson).
Fabka je u nás klasický "český vůz pro normální lidi", který berou hlavně ti, kteří dbají na to, aby měli servis na každém rohu. Svoje kvality asi má, ale pro mě je pořád vizuálně neskousnutelná.
A Rio se prodává málo proto, že Ceed je o třídu větší (a s lepšími sedačkami) za pár kaček navíc. Na západě je to jiné, tam Rio berou jako druhou káru do rodiny. Do téhle fáze jsme se u nás ještě většinově nedostali.
Tak pokud bys byl zvyklý třeba na i40 a šel z ní do Fabie, taky budeš říkat, jaký je ta Fabka žebřiňák... To je zhruba stejné srovnání (jako Sup i ix20), akorát v opačném gardu.
Prostě doporučuji srovnávat velikostně srovnatelné vozy.
SuperB je velke auto jen na delku, ale sirka je prusvih a ridic se citi jako sardinka. K cemu dlouhe auto, kdyz je uzke jako jezevcik ? Kratke sedacky skodovky jsou take asi jen pro novinare, aby namerili potrebne centimetry.
Ohledne Carens - to je pro me take zklamani, je to jen takovy trochu vetsi kombik na vysku, osobne bych ho nezaradil do MPV.
Ta zpráva musí být FAKE jako je kůže na volantu i30ky. Vždyť Topper všechny novinky, facelifty a prodeje osobně rozjížděl! Nevěřím tomu. Jdu si udělat černou kávu :-|
Rozhodně jsem dalek toho tančit radostí kozáčka nad prodejními úspěchy korejských automobilek. Smutným faktem pro Evropu nicméně zůstává, že mnozí zdejší tradiční výrobci by svůj hospodářský výsledek za ten "propad" Hyundaie z fleku vyměnili.
Tak to určitě. Hyundai to může bejt jedno, udělá pár dalších super reklam a všecho zas bude fajn.
Ale pro nás dobrá zpráva je, že trh i automobilky se tu celkem vzpamatovávaj., třeba Renaultu se začíná slušně dařit a i PSA by na tom nemuselo bejt tak zle.
Tak já jsem rád za každou značku, která se v konkurenčním boji udrží. Dokud trvá konkurenční boj, jsou pro nás - zákazníky - auta o něco levněji.
Ovšem budoucnost PSA vidím dost černě, pokud se na to podívám realisticky. Prodělávají a nic mě zatím nepřimělo něco z jejich portfolia zařadit mezi potenciální příští kandidáty mého rodinného kočáru... Snad kdybych nakupoval vloni, zvažoval bych kvůli ceně doprodejovou 308... Ale za tu cenu by na tom zase moc nevydělali, a nějakou vyšší sumu bych do toho nejspíš nedával. Auta "pro chudé" typu Elysée nebo 301 mě neberou, ale ti chudší si zdá se zvykli na Dacii, takže tady to vypadá, že tenhle segment obsadila a válcuje konkurence...
Ako nic v zlom, ale motory su jedna z tych lepsich veci, co ma Hyundai dobre. Napr. moj ma na brzde cca 196HP a 390 Nm tak sa aj sprava ... Dost casto chodim okruhy KE, ZA, Ostrava, Brno, BA, NR, BB, KE. A zo zaciatku som mal blikacov plnu *. Teraz uz v urcitych casoch stretavam prevazne tie iste passaty, superby, oktavie, renaulty a sami uz vedia ze sa maju pratat do praveho pruhu ;-) Inak rec je o Hazel Brown ix35 ...
Na druhej strane, uz Hyundai kupovat nebudem. Teraz chcem kupit Subaru Forester XT ;-).
Jsem rad, ze diky tomuto clanku ma mistni intelektualni "elita" alespon jednou za cas duvod k oslavam.
Tem zlym, zlym, zlym a osklivym korejcum se az moc dlouho darilo. :-!
Kórejci, Nemci, Francúzi - všetko jedna banda. Všetci sú z istého pohľadu zdierači. Nebyť vládnej podpory a stimulov z našich daní, ten takzvaný "zahraničný kapitál" by u nás nebol. Takto sa upokojujeme, že je u nás aspoň nejaká robota. Ale kto si vidí ďalej ako na špičku vlastného nosa vie, že je to len pozlátko. Veď doviezť materiál za milión, a vyviezť ho za milión sto tisíc, to je dnes bežná prax vo veľkom. Štátu ostanú drobné z daní zamestnancov a bonus vo forme menšieho percenta nezamestnaných. Inak tečú všetky peniaze von. Doslova.
Blbost, nebýt zrovna investic zahraničních automobilek v CZ a SK tak se oba národy mohou jít doslova pást. Nebo maximálně pást ovce a kozy. A ty "drobné" z daní, které zde nechají si dobře spočítej a porovnej si je s pobídkami. Možná budeš překvapen, protože zjistíš, že ty drobné jsou v tomto porovnání ty pobídky. Neříkám, že je taková závislost ideální, ale co máš lepšího?
Ale ja nerozporujem to, čo píšeš ty.Všimni si, čo píšem: Všetci sú Z ISTÉHO POHĽADU zdierači. Máš pravdu, že bez nich by to bolo ešte horšie. Tie "pobídky" si porovnaj s tým, keby tie fabriky vlastnil domáci kapitál - a zistíš, že peniaze, ktoré tu ostávajú sú v porovnaní s tým, čo tečie von, naozaj drobné.Áno, zahraniční investori iba využívajú možnosti, ale že ich majú, je naša vlastná neschopnosť. Žiaľ, u nás je najlepší demokrat ten, ktorý toho najviac predá cudzine. Nikto sa už ani len nesnaží dostať sa zo svrabu vlastnými silami - záchrana sa automaticky hľadá v pritiahnutí zahraničného investora. Smutné, veľmi smutné.
A smutná je aj posledná tvoja veta: " Neříkám, že je taková závislost ideální, ale co máš lepšího?" Skúšal niekto niekedy nájsť niečo lepšieho? Ojedinele.
Preto v kontexte týchto skutočností tvrdím, a stojím si za tým, že sú to z istého pohľadu naozaj zdierači.
No presne tie isté podniky, ktoré sme rozpredali alebo nechali padnúť. Alebo zastávaš názor, všetkému sú vinní komunisti a my sme z obliga? Áno, bez týchto zdieračov by tie továrne neexistovali. Ale dnes sme už niekde inde ako v tesne porevolučnom období, nie? A aj dnes, keď zahraničnému investorovi končia dohodnuté daňové prázdniny či iné stimuly, tak pohrozí odchodom, a my rýchle zohneme chrbát a dáme im, čo chcú, len aby preboha neodišli. Prečo nepodporujem vlastných ľudí? prečo naopak štát vlastným podnikateľom naopak kladie polená pod nohy? O tomto by sa dalo hovoriť ešte dlho a dlho. Aj tak by sme sa v mnohých veciach nezhodli. Sme v podstate len manufaktúrami pre Západ, a ešte má byť tomu človek rád... My nerobíme na seba. Robíme na nich. Veľmi podstatnou mierou. A z toho som a budem smutný, aj keď si za to môžeme sami.
Východisko? Prestať sa spoliehať skoro výhradne na cudzie firmy, podporovať vlastných ľudí a pomaly budovať a rozširovať domáce firmy. Beh na dlhé trate. Ale aspoň nejaká vízia a perspektíva.
Kde pľujem a nadávam? Nepripisuj mi, čo som nenapísal. Mimochodom, keby česká alebo slovenská firma postavila závod niekde v ešte chudobnejšom regióne, bola by rovnakým zdieračom. To nie je pľuvanie ani nadávanie, to je fakt. Urovnaj si pojmy a dojmy.
Mimochodom - niekde tvrdím, že by naše ekonomiky mali ťahať domáce automobilky?
Vy svoju automobilku máte. A mohla ostať naozaj vaša. Ale panstvo ju radšej postupne predalo celú. Podľa mňa fatálna chyba, určite by sa našli aj iné možnosti. Ale vidina rýchlych hotových peňazí je vražedná.
Škodovka by se bez Volkswagenu (nebo jiného silného partnera) na trhu nikdy neměla nejmenší šanci udržet. Ten podnik se musel prodat. Totéž máš i to ostatní. Ačkoli privatizace byla všechno, jen ne dokonale provedená, ty podniky byly kvůli plánovanému hospodářství naprosto zastaralé a v drtivé většině (pozor, neříkám všechny) se se svými zastaralými produkty nemohly nijak udržet. Takhle se podařilo zachránit alespoň něco málo (spíš málo).
Zajímaly by mě ty další možnosti, jak bys chtěl Škodovku udržet nad vodou v dnešní době, když se neudržely ani automobilky jako Lancia, Saab a mnoho britských automobilek, které rozhodně neměly tak zastaralé produkty jako my a dnes existují už jen díky investorům zvnějšku, většinou z Asie. Prodej Škody Volkswagenu je z dnešního pohledu nejlepší ukázka toho, co se z této nepovedené doby skutečně perfektně povedlo. Bohužel jen jedna z velmi málo ukázek.
Nechali padnout? Vždyť prostě zkapaly na vlastní neschopnost v konkurenci těch lepších a ani CZ ani SK stát nemá/neměl prostředky aby podporoval všechny ty zruinované podniky (ano zruinované komanči). Nebo snad ty a s tebou miliony dalších obyvatel budete souhlasit s polovičními důchody, s třetinovou mzdou ve státních podnicích, ve zdravotnictví a školství aby stát měl na umělé vydržování nekonkurenceschopných firem, které zde zbyly po éře komančů?
Pozor na to - akože zakapali? Samé? Umelé vydržiavanie nekonkurencieschopných firiem? nekonkurecieschopné padli. Tých trochu schopných sa štát zbavil. O dôchodkoch radšej mlč, a o tých mzdách tiež. U tých zahraničných investorov státisíce ľudí zarábajú prakticky minimálnu mzdu. Odporúčam si to pár mesiacov na páse za ich mzdu vyskúšať. Potom možno pochopíš, prečo na socializme nebolo úplne všetko zlé.
Zkrachovali díké své neschopností konkurovat. Která velká firma, z těch co byly prodány, byla schopná se uživit bez privatizace, aniž by nezkrachovala? Škodovka? Cha, cha, ta by bez prodeje nevydržela ani pět let a šla by do kytek. Banky? Jo ty chvíli byly státní, jak to dopadlo všichni víme, 300mld sekera v konsolidační agentuře nebo ještě víc? Co tam máš dál?
Proč bych mlčel o důchodech a mzdách ve státním sektoru? Když jsi mluvil o podpoře firem, tak kde na to chceš vzít.
O jaké minimální mzdě mluvíš? Boleslav a okolí má nejvyšší průměrně mzdy v celém kraji, stejně tak jsou na tom v Nošovicích. Jasně, že VW nebude platit v Bolce jako ve Vlkohradu nebo Hyundai v Nošovicích jako v Koreji. Proč by to proboha někdo dělal, to by rovnou mohli zůstat tam kde byli a k nám vůbec nejít a nosit kůži na trh.
To je pravda, kromě Prahy má jenom Boleslav vyšší průměrné výplaty, než my v Plzni...
Hyundai platí svým montérům sice o něco míň než VW, ale do minimálky to má daleko. Rozhodně dál od minimálky než od republikového průměru. TPCA bude nejspíš někde mezi, to ať napíše někdo od Kolína.
Ucebnicovy priklad privatizacie po revolucii. Do nasej firmy vstupil za 35 mil. korun nemecky investor, vtedy respektovana spolocnost. No a potom si tieto peniaze za par rokov prelial do Nemecka, ze skolenia manazmentu a zamestnancov, ze strategicke studie, ze zavadzanie know-how, ze ... bla, bla, bla.
A nakoniec firmu predal.
Sám říkáš, že nekonkurenceschopné padly. Ty si jako myslíš, že škodovka byla v té době konkurenceschopná na trhu? Ty si to opravdu myslíš? Věříš tomu? Ukaž mi jakoukoli automobilku z východního bloku, která přežila bez zahraničního investora.
I tady jsou dotace pro začínající živnostníky ,podnikatele.A ten chrbát ohýbáme sami a rádi.
Je to jak v době kolonií.
Kolonizátoři prodávali draze domorodcům laciná pozlátka, a oni jim to sami umožnovali.Naopak potraviny měli od domorodců téměř zadarmo.
Áno, chrbát ohýbame sami - tragické.
Ak dotácie sú, u nás o nich nič neviem. Dotácie z EÚ dostávajú na Slovensku tí, čo majú konexie, nie ľudia s dobrými projektami. Tie konča v koši a dotácie idú do vrecák darebákom za "projekty" na desiatich stranách... Koľko úspešných dotovaných projektov či so štátnou pomocou rozbehnutých domácich firiem poznáš? Ja by som musel sakra uvažovať, aby som na nejaké prišiel.
Dotaci na živnost není problém získat,osobně vím o 50 000Kč naprosto bez problémů,ale může být i víc.Když investor zaměstná 1000 lidí tak by v pohodě tedy dle tohoto mohl dostat 50 000 000Kč.
Tak ono se o těchto dotacích zas tak moc nemluví,ne každý se rád pochlubí,že něco na podnikání dostal od státu.Spíše se nadává.
Nepíš o živnosti, to je iná pesnička. Vezmi to od s.r.o., kde začína majiteľ sám a firma sa postupne rozrastá (mala by sa). V jednej takejto firme sa neoficiálne už takmer rok angažujem, a poviem Ti, že je to boj. Boj s peniazmi, a najmä boj so systémom, najnovšie sa u nás budú platiť dane aj keď nič nezarobíš... To sú tie reálne stimuly domácim podnikateľom... :-!
Ty podniky padly, nebo by padly, kdyby se neprodaly. Protože byly bez moderních technologií na které nebyly peníze (to bylo to slavné bez dluhů, né jako dneska !), jak Kčs, tak ty kapitalistické,nekonkurenceschopné, tedy neživotaschopné, vše díky komunistům, kteří to vedli. Jak chcete "dávat" práci domácím (kdo je to "domácí"), to se snad musí snažit lidi sami, přijít s nápady, ne ? To jako každému na úřadě práce dají návod jak vyrábět nejlepší auto na světě ?
Z ISTÉHO POHĽADU je zdiereč každý kdo podniká. A z "istého pohľadu" ovšem také platí, že bez podnikání nevznikají žádné hodnoty. Takže lze sedět na zadku, nemít žádné podnikatele a mít zde doslova guvno. Nebo založit nějaké jiné podnikání, když ti autoprůmysl nejde moc pod vousy. Co navrhuješ? Jenom drobná poznámka, co je špatného na přitažení zahraničních investorů? Máme zde snad plný pytel českých nebo slovenských investorů, kteří jsou připraveni zde investovat? A pokud nemáme, tak co jiného zbývá?
Já pochopil Klaudia tak,že lepší zahraniční investor,než nic.Ale domácí investor je lepší,tedy pokud nevyváží vydělané peníze pouze na tajné švýcarské konto.
Pracuji v německé firmě.Má jednoho majitele a když přijedeš do jeho rodného města a sídla uvidíš co dělá pro celý region.U nás v ČR už samozřejmě takovéto aktivity nemá.
Zisk z bank,podniků u nás často dotuje mateřské firmy v zahraničí,tudíž my nemůžeme nikdy být na jejich úrovni.
Někdy toto srovnávám s vlastním bydlením a v nájmu.Bydlím ve vlastním,vše si platím a také o všem do detailu rozhoduji,v nájmu ne,i když můžeš říkat že v daném bytě bydlíš,tak jako já.
Jinak zisk Hyundai může mnoho našich firem jen závidět.
Ano, i já bych si přál, aby se zdejší obyvatelstvo mělo jako v D nebo v A, ale vím, že je to nesmysl. Prostě komančové zlikvidovali naši konkurenceschopnost a tento deficit budeme dohánět dlouhé generace. Tady není žádná domácí dostatečně kapitálově a lidsky vybavená skupina, která může postavit takovou firmu jako je Škoda nebo Hyundai. A než bude, tak to bude trvat desítky let. A možná, že i déle, protože druhý deficit po komančích máme na duši a i menší podnikání nebo střední domácí podnikání stále většina obyvatel bere jako zlodějinu a volí takové strany, které stále víc rozebírají státní kasu s cílem co nejvíce se zavděčit masám a na domácí podnikání hází bobek. To není sice příjemné zjištění, ale je to tvrdá realita s kterou musíme umět žít a posouvat se dopředu. Druhá alternativa je brečet a mudrovat nad tím, coby, kdyby.
Koľko máš rokov? Nebol si tiež súčasťou tej doby? Ja som mal 17, keď u nás socializmus padol. Ale nepovedal by som, že bolo komplet všetko zlé. Rovnako ako nepoviem, že sme vymenili vo všetkých prípadoch za lepšie. Práve naopak - často je to zrovna opačne. Ale to akosi niektorí nechcú radšej vidieť. ;-)
Pláč nad tím, že stačí jenom nějaká "jen" nás neposune vůbec nikam a je to právě jedena z těch škod na lidech, kterou zde minulý režim zanechal a bude trvat dvě, tři generace než se jich zbavíme. Obecně vzato v 89 jsme nevyměnili horší za lepší, ale vyměnili jsme nemožnost dělat cokoliv za možnost dělat cokoliv. A možnost dělat cokoliv sebou samozřejmě nese riziko chyb, podvodů a nevím jakých dalších negativ, ale také možnost posouvat se (pracně a lopotně, nikoliv jak slibují různí politici pomocí různých "jen") blíž k vyspělým státům a záleží jen na nás kam se posuneme.
No pozor, zlá byla doba předtím, zlá je i dnes, ani dnes se nemáme nějak úžasně. Dnes má ale člověk aspoň tu svobodu dělat se svou situací něco. A to je ten problém. Nadávat na poměry dokáže každý, ale něco s tím udělat, to už ne. Každý nadává na podnikatele, jak si žijí, ale když by měl sám podnikat, tak si najde milion výmluv, proč to nejde. Přitom výchozí podmínky má v mnoha případech stejné.
To mně bylo o něco víc. A jsem rád, že padli. Člověk měl za nich míň starostí o holé živobytí, ale taky míň peněz. Ale to bych ještě skousnul, dokážu žít i skromně, když to bude nutné. Horší to bylo s nemožností něco s tím dělat.
Ale abych jenom nenadával - pokud už člověk jel někam autem, neměl problém zaparkovat. Většina lidí totiž auto neměla.
Vždy, když si přečtu takovýto ideologicko-demagogický módní rádoby všeobjímající výkřik ( víc sedí něco podstatně ostřejšího ), tak se jen potvrzuje platnost okřídleného: Moudří nejsou, zato b..y jako by shazovali ...
Vítejte v bězvědomí ...
Jesli toto plodí současné školství a toto je podoba, tvář, "perspektivních", tak se jako ateista křižuji a Pánbůh s námi ... Ona je ta "kvalita personálií" v reálu ještě horší ...
Tak třeba Škoda auto nemusela býti prodána.Zpočátku by vyráběla Favorita a třeba nějaký licenční model.Úsilovnou prací lze získat peníze a navíc jak je vždy zdůrazňováno má obrovský výzkum,geniální pracovníky,kteří by relativně rychle Škodu dostali na vrchol automotive.Ano trnitější cesta než prodej,ale opět chci své,tak úsilovně makám,abych na to vydělal.Chci pouze rychlý efekt,půjčím si a zadlužím na další desetiletí,nebo staletí... :-!
Kdyby Škodovka nebyla prodána, tak dnes neexistuje.
Obrovský výzkum? V roce 89 měla Škodovka starého Hrdličku s partou nadšenců, kteří při vší snaze a úctě k nim nebyli schopni vyvinout auto na evropské úrovni. Ano dnes má Škodovka poměrně slušné vývojové kapacity (shodou okolností je vede mladý Hrdlička) ovšem ani tak si nemyslím, že kapacity stačí na komplexní vývoj nového modelu, na to je v koncernu velká dělba práce a řadu komponent musí brát od ostatních vývojových oddělení koncernu a naopak jim dodávat ty své části pro jejich modely.
Nedávno vyšel článek o rodině Hrdličků, kde popisují staré i nové doby. Velmi poučné.
Prečo? Protože bič z guvna za týden neupleteš. Zbyla zde spálená země a vybudovat mezinárodní firmu jako je VW nebo Hyundai trvalo v tamních ekonomikách několik generací. U nás se vývoj takových firem dokonale přerval a začínáme z nuly. Takže proto.
Státní podniky stále máme a dokud je budeme mít, tak je budou politici rozkrádat.
Kdy zde zbyla spálená země? Když skončil socialismus? Zajímalo by mne kolik lidí vůbec tuší co nám za socialismu vydělávalo peníze. Proč byla ČSSR věřitelem několika státu? A jak je možné při zdejších chytrých řečech borců co o tom nemají páru my nedlužili peníze tehdejšímu SSSR za ropu a naopak Rusové dlužili nám. Malá nápověda nikdo z našich dlužníků nám nedlužil za škodovky. Hemzy politiku že tady zůstala spálená země jsou neskutečné lži. Díky te spálené zemi tady dodnes mají lidé kde bydlet protože sídliště, školy, nemocnice atd. tady nastavěl tehdejší stát. Proto třeba nebylo na to aby nacpal peníze do Škody na vývoj nových aut. Psal jsem to zde víckrát a píšu to znovu nic není jen černé a nic není jen bíle. Je dobré se rozhlédnout a naučit se vnímat souvislosti. A svět nezačal v listopadu 89 i když spoustu mladých si to myslí.
Hlavně tady po těch komančích zůstala kvalifikovaná pracovní síla. To byla asi naše největší výhoda. Ta pomalu dochází a s tím asi přijdou docela velké problémy.
Kvalifikovaná pracovní síla tady byla už od dob Marie Terezie. V době první republiky byl vrchol té kvalifikované síly. Komančové pouze žili z podstaty (všichni neutekli na západ), ale nijak se nezasloužili o její další rozvoj a nakonec i tu kvalifikovanou pracovní sílu zdevastovali tak jako všechno. Kvalifikovaná pracovní síla jsou i ekonomové (totálně zdeformovaní socialismem na plánovače), manažeři (vyhlazeni prakticky úplně a nahrazeni stranickými kádry), špičkoví vědci, kteří táhnou vývoj (část zdrhla na západ a druhá část skončila v uranových dolech) a další profese, které jsou klíčové pro udržení konkurenceschopnosti země. Jo pracovní síla typu horník nebo dojička to byli skutečně "páni" a těm režim podstrojoval a náležitě je rozvíjel. Jediný problém je, že s těmito kvalifikovanými silami se dnešní hospodářské války nevyhrávají.
Ne, nečetl, ale mám rodiče a ti mi ledacos řekli a ledacos také vidím ve firmách a státní správě pro které dodávám. Dodnes tam tu "kvalifikovanou" sílu na řadě míst vidím, nezaměstnatelná u jakékoliv schopnější západní firmy a o schopnosti vlastního podnikání ani nemluvě.
Je mi 35. Jak to souvisí s tématem?
Děkuji za optání, na zdejší poměry dobře, nestěžuji si.
Mně ani tak nezajímalo jak se žije tobě, ale jak dle tebe žili ti komouši z té podstaty? Řekli ti tví rodiče z čeho ti komouši vlastně žili, co naše republika tehdy vyráběla a vyvážela?
Jak žili z podstaty? No třeba v oblasti kvalifikované pracovní síly využívali dožívající generace z předválečného období a pouze pokračovali v oborech, které byly už v té době neperspektivní a naopak nerozvíjeli nebo dokonce ani nezaložili celou řadu nových oborů, které již té době ve světě vznikly a bylo evidentní, že rychle budou rozhodovat o konkurenceschopnosti zemí. Takže v době, kdy vyspělý svět řešil výrobu a pracovní sílu pro výrobu polovodičů tak se náš elektrotechnický průmysl i školství ještě dlouho plácalo v elektronkách a výrobě elektrických lokomotiv pro RVHP v blahé naději, že to stačí a na vývoz do Ruska to skutečně nějakou dobu stačilo. V době, kdy se ve světě rozvíjely obory jako farmaceutický průmysl, tak u nás jsme se ještě dlouho plácali v těžké chemii pro kterou jsme museli dovážet hromadu surovin a přidaná hodnota byla nula nic, ano, pro Rusko to v té době opět stačilo takže proč si honit tričko. V době kdy ve světě rostl segment služeb, tak u nás to bylo sprosté slovo, tudíž i výchova příslušných profesí vzala za své. A tak se dá pokračovat velmi dlouho. Nakonec když jsme u aut, tak zaostávání Škodovky v době socialismu je dostatečně výmluvným příkladem žití z podstaty, zatímco před druhou světovou válkou jedna ze zemí, kde se vyráběla velmi dobrá auta všech typů a tříd na technologické úrovni velkých zemí, tak na konci socialismu totálně zaostalé a nekonkurenceschopné křápy jedné značky ve dvou provedeních a armáda líných pracujících s hlavní starostí co ve fabrice ukrást. Prostě zaostávání a žití z podstaty na všech frontách. Nakonec není tak těžké najít si na webu, kde se nacházela první republika mezi průmyslovými zeměmi Evropy nebo i celosvětově a jak velký pád směrem dolů v této tabulce zajistil reálný socialismus.
A na tvoji otázku, z čeho vlastně komouši žili, no z výroby toho co už zde bylo z první republiky, strojírenství, textil, obuv, sklo, prostě tradiční obory, které v našich zemích byly zavedeny dávno před socialismem, které ovšem nedokázali dál rozvíjet a nové obory, vznikající v té době u nás vůbec nezavedli nebo s obrovským zpožděním. Takže zaostávání na všech frontách.
A co my teď? Taky žijeme z podstaty? Nebo jsme někam pokročili? Vyvážíme výrobky s větší přidanou hodnotou? Udržíme alespoň to strojírenství z první republiky?
V řadě případů/oborů stále žijeme z podstaty, v některých oborech/jednotlivých firmách jsme již schopní konkurovat na evropském nebo dokonce světovém trhu. Jako země nás čeká ještě dlouhá cesta k celkové konkurenceschopnosti.
Jsou Škodovka nebo Hyundai konkurenceschopné ve světě? Jsou
Dokáže Safina expandovat na zahraniční trhy a zakládat tam dokonce pobočky? Je
Je Nanopharma schopná vyvíjet duté nanovlákno naplněné účinnou látkou, které urychluje hojení rostlin a uplatnit se v zahraničí? Je
Je textilka Stap schopná uživit se v oboru textilu a dnes šít pro Jaguar, Audi nebo Nike? Je.
Takže jen pár příkladů, že to jde. Že by bylo dobré, aby takových firem bylo daleko více je jasné a bez diskuze. Ale jak bylo řečeno v jiných příspěvcích, nic nejde z mosta do prosta, protože se začínalo z ničeho. Po roce 89 tady prakticky nebyla firma schopná konkurence na volném trhu.
No pobavil jsi mě docela fest. Jestliže využívali pouze zbytku umu fachmanu z první republiky, tak se divím že měli vůbec základní školu kterou jsem jednoduchým propočtem tvého věku zjistil že jsi musel vychodit za sociku. Jako většina lidí asi zřejmě ani tví rodiče ani ty netušíš že ČSSR vyráběla a prodávala zbraně. Tento artikl u nás víceméně ukončil až lidumil V. Havel. A trhy které ČR opustila rychle doplnili jiní kteří se na to už těšili jako malé děti na vánoce. A taky máš pravdu v tom že české sklo a křišťál byl pojem v celém světě i v USA a hádej můžou za to komunisti že je české sklo v pr.. a mohl bych jmenovat další obory. Ano ti co tady říkají že je nahouby že nemáme velké české firmy mají pravdu, taky bych zde raději viděl České a ne německá, korejské, americké a jiné firmy. Jenže my jsme takoví k.o.k.o.t.i že jsme si zlikvidovali ve jménu zisku i to zemědělství ve kterém jsme si byli soběstační. Svádět vše na komunisty je hrozně jednoduché, ale znovu a znovu připomínám nic není jen černé a nic není jen bílé.
Když jsem psal, že se komouši živili tradičními obory, třeba strojírenstvím, tak kam asi patří výroba zbraní?
České sklo. Ano, za pád firem vyrábějících před rokem 89 české sklo mohou komančové. Celé období socialismu orientovali firmy v tomto oboru na vývoz do RVHP a v důsledku toho "vychovali" firmy absolutně neschopné konkurence na volném trhu. Takže po roce 89 všechny padly na hubu. Nikdo je na tu hubu neposlal, nikdo jim nic nenařizoval, prostě neschopnost vypěstovaná socializmem. Ovšem to neznamená, že zaniklo české sklo jako takové. Postupně se řada výrob na soukromé bázi obnovila a dnes opět produkce i vývoz roste a vznikly i nové obory (skelná vlákna pro stavebnictví) nebo firmy, který vyrábí speciality (čelní sklo na LaFerrari), stejný vývoj je vidět i v oblasti porcelánu okrasného i užitkového.
Ale ano poslali je do kolen ti kteří je v privatizaci prodávali a noví majitelé tehdejší podnikatelé kterým šlo o to si na fabriky navýpujčovat dost peněz a nechat je padnout. Jo mimochodem jak jsme psal křišťál z Čech znali i v USA a věř že ti skláři se zlatýma českýma ručičkami neyli všichni z první repuliky. Mimochodem řekni rodičům že celý jejic život byl k ničemu jelikož se jen podíleli na devastaci toho co zbylo z první republiky. Budou mít radost.
Mícháš dvě věci, řada firem se neprodala a pokračovala po roce 89 dál. Prakticky všechny tyto původně socialistické firmy se dostaly do problémů a zkrachovaly protože prostě nebyly konkurenceschopné. Teprve následně po krachu se rozprodávaly části těchto firem v různých konkurzech a dražbách. Druhá část firem se privatizovala a tam se v některých případech privatizace podařily a v některých byly zpackány způsobem který popisuješ.
Křišťál z Čech znali v USA za první republiky, za socialismu a znají jej i dnes. Jistěže šikovné ruce měli lidé v každé době. Jenže úspěšná firma a šikovné ruce jsou dvě různé věci. A komančové měli to první díky tradici z první republiky, ale neuměli to druhé (umění budovat a vést úspěšné firmy a tuto tradici tak rozvíjet).
Mí rodiče nebyli komunisté a na žádné devastaci se nepodíleli a o tom, že komunisté to vedli od pěti k nule a zdevastovali tuto zemi vědí moc dobře, to jim říkat nikdo nemusí. Nevím proč zaměňuješ zločince (komunisty) a jejich oběti (celý národ).
Netvrdí, že se tu přestalo učit. Ale, že se obory posouvaly pomaleji než v jiných zemích. Jeden z problémů režimu byl malý tlak na inovace. Protože prakticky jeden a ten samý produkt mohli vyrábět třeba 30 let.
Pokud si myslíš, že tu firmy byly konkurenceschopné, s produkty, o které byl ve světě zájem, se schopným vedením, které se dokázalo přizpůsobit změně, umístit značku a prodat, tak kde byl problém? To jsme snad po revoluci všechny straníky pozavírali, oběsili, nebo postříleli? Asi nikdo nebude tvrdit, že bylo porevoluční období zvládnuto ideálně. Nedostatky ve vedení podniků byly podle mne asi největším problémem. To je základ úspěchu.
Podle mě byl spíš problém s financováním výroby i prodeje. Dalším velkým problémem byl obchod. Starý systém financování podniků a podniky zahraničního obchodu zanikly a nic nového funkčního nevzniklo. Než něco mohlo začít fungovat, tak to nikdo nepřežil. Teda přežil to jen ten, kdo pochopil, že může zachránit jen sám sebe.
ekonomové... nikde se neplánuje víc, jak v kapitalistické firmě. Dnes nám bohužel nechybí jakobyekonomové, kteří mají ambice řídit všechno, zejména to, o čem nic nevědí s cílem krátkodobě maximalizovat růst růstu, ale chybí tu opravdoví hospodáři, kteří se hluboce orientují v oboru, který je předmětem jejich podnikání a řídí firmu nikoli tak, aby maximalizovali zisk na konci roku, ale tak, aby uvážlivými investicemi jak do vybavení, tak do znalostí a schopností svých zaměstnanců dosáhli dlouhodobě udržitelný rozvoj společnosti, kterou řídí.
Ano, v kapitalistické firmě se plánuje hodně. Ale je to úplně jiné plánování než za komančů, kdy se prostě plánovalo podle požadavků nejvyššího soudruha a různé pětiletky byly jen souborem zbožných přání.
Ano, dobrých ekonomů je dodnes málo, protože celý tento obor komančové zdevastovali a školy dlouho žádné ekonomy nevychovávali. A i dlouho po 89 třeba na VŠE učí komunistické, kádry takže jak to asi může vypadat.
Nicméně přenos znalostí především z velkých koncernů do českých poboček se již děje (jako třeba VW-Škoda) a generace skutečných ekonomů zde již postupně vzniká, bohužel ještě dlouho jich bude jak šafránu.
1) Výzkum a vývoj v řadě odvětví zaostával.
2) Chyběl schopný management.
3) Nebyl dostatek kapitálu.
Představy, že za deset, dvacet let doženeme, co jsme ztratili, jsou naivní. Může nám to trvat klidně století. Za naše přešlapy komunisté nemůžou, ale můžou za náš počáteční stav, za naprosté překopání společnosti a majetkových poměrů, z čehož se budeme dlouho zotavovat.
Veta hodná inteligenta. Čo prudíš? Stúpil ti niekto na otlak? >:D
Realita je jedna vec, uspokojenie sa s ňou vec druhá. A práve to uspokojenie sa, to zohnutie chrbta mňa irituje.
Pre tvoju informáciu, nikde netvrdím, že bez predaja niektorých podnikov by sme sa zaobišli a že by to postkomunistické štáty vpohode všetko zvládli sami. Lenže odvtedy už uplynuli roky, a my nerobíme prakticky nič, len stále zohýbame ten chrbát. Starí odborníci končia, produktívni sú v zahraničí, nových nemáme - a zas sa len nič nedeje. To je to, čo ma štve. Áno, zahraničné firmy nás zdierajú. A najhoršie je, že ichk tomu sami vedieme. To je tá realita.
No víš, a v tom je právě ten vtip. Hájíš něco, co se ti samotnému nelíbí. Píšeš "my nerobíme prakticky nič, len stále zohýbame ten chrbát". To ti strašně vadí a přitom právě toto je přece podstatou předchozího režimu. Nemít žádnou iniciativu, podrobit se a mít svou "jistotu", nechat za sebe rozhodovat druhé. Tak co se ti teda nelíbí? Líbí se ti předchozí režim, ale nelíbí se ti jeho "produkty". Tak se rozhodni, co vlastně chceš?
Ano, zahraniční firmy nás sdírají z kůže, to je fakt. Ale v této situaci je to bohužel stále lepší, než kdyby tu nebyly vůbec.
Zas to pletieš. Ja koze, ty o voze. Ja o zdieraní štátu, ty o zdieraní zamestnancov. Oponuješ mi aj keď neargumentujem. Kde píšem, že zlí sú vždy iba tí zahraniční investori? Ja píšem, že naši sú pre našu ekonomiku výhodnejší ako tí zahraniční, napriek tomu sa im od štátu nedostáva takej podpory ako im. O platoch zamestnancov sa nebavíme, iba ak okrajovo. Neťahaj lokálnu politiku tam, kde sa bavíme o globálnych problémoch. ;-)
Ale vždyť tady každý souhlasí, že domácí investor je pro ekonomiku lepší než zahraniční. Otázka ale zní a ptám se tě na to už poněkolikáté, kde jsi tu měl na začátku devadesátých let takového domácího investora, který by byl schopen se např. o tu škodovku postarat po finanční i technické stránce tak, aby byla plně konkurenceschopná? Kde jsi chtěl vzít všechny ty nové technologie, kde jsi na to chtěl vzít peníze, know-how? Kdo z domácích investorů by tohle škodovce nabídnul? Ty?
To, že stát hází podnikatelům klacky pod nohy, je bohužel fakt a s tím souhlasím.
Ham, preber sa! Nebýt nemeckého fašizmu, zbabelých francúzov, egoistických britov a následne privandrovalých boľševikov, tak by sa tu chodili naozaj pásť iba ovce, kozy, kravy, ... a skrachovaní politici.
A kde by asi ta domácí firma vzala ty peníze? Když není nikdo tady, kdo by mohl investovat, tak je stále lepší nechat investovat zahraničního investora, než to nechat padnout. A jak historie ukázala, někdy se to podařilo, někdy se to nepodařilo a mnohokrát se to jednoduše rozkradlo.
A ta domaci firma bude vyrabet pro koho, kdyz tu zadna velka firma nebude ? Ta domaci firma zamestna nekolik tisic lidi hned od pocatku sveho podnikani ?
1. Správne. Nedáš stimuly, fabrika bude stáť vedľa. Dá sa to klasifikovať takmer ako vydieranie. Teda bez stimulov by tu ten zahraničný kapitál nebol, bol by u susedov. Takže je u nás kvôli stimulom alebo nie? ;-)
2. Nechytaj ma za slovíčka. Žiaľ, medzi dovozom a vývozom v našich podmienkach je často naozaj iba cena práce. Nijak zvlášť zaplatenej. Nie je to lož. Je to realita.
3. Keby každý, komu sa niečo nepáči, mal reálne a fungujúce riešenia, boli by sme veľmoc. Poznáš správne riešenie všetkého, čo sa ti nepáči?
Ak sa Ti moje príspevky nečítajú dobre, tak ich vynechaj, ja sa hnevať nebudem. ;-) A kľudne mi daj 10 palcov dole. Mne proste nevonia systém, ako sa tu podniká, to je všetko. Áno, cudzinci nám zachránili kus žvanca, ľudovo povedané. Patrí im za to vďaka. Ale cena je vysoká. Naozaj vysoká.
pokud myslíš vážně, to co píšeš, tak bych možná doporučil nějakou ekonomickou literaturu. Ano, souhlas s tím, že z našich daní si tu velké firmy, které mají na to, aby si fabriky zřídili ze svých, rejdí. Ale investiční pobídky jsou stimulem ekonomiky.
Klaudius: "Štátu ostanú drobné z daní zamestnancov a bonus vo forme menšieho percenta nezamestnaných. Inak tečú všetky peniaze von. Doslova." ...tohle není přesné a je zavádějící.
Tak ako pises. Vsetci sa zacali po revolucii tlacit do postkumistickych ekonomik. Ze fuzie, ze investicie, ze joint venture, ze spolocne firmy so statom pri strategickom priemysle, energetike, ...
Figu borovu. Pekne si vychod rozdelili a teraz nas drzia pekne pri zemi.
Škodoradosť najlepšia radosť, hovorí sa. Ale je to nedôstojné.
Mimochodom - momentálne pracujem tiež pre kórejskú firmu. Je mi tam dobre, plat vpohode, sociálne bonusy nadštandardné. Napriek tomu aj táto firma nás vlastne zdiera. Je proste taká doba, ktorá to dovolí. Nie sú to zlodeji - len dokonale využívajú podmienky.
vabis je v prvni rade velky zvanil, ktery si hraje na neco, co neni - viz treba profilova fotka - ta take hodne vypovida o charakteru cloveka. Americane maji pro lidi jako on vystizne oznaceni "wannabe"
:yes: Dobrý >:D.Myslím si že nám,kupujícím může být zisk kterékoliv firmy celkem volný.Ať je to jak chce řekl bych že to jsou solidní výsledky.Auto cz nelze brát vážně,je to pouze zábavný web o autech.
Vždyť se sem všichni chodíme většinou pobavit,ne vzdělávat.
Myslím, že si kňaz, tak výnosy z predaja sú celé tržby za predaj áut, a zisk je to, čo im zostane po zaplatení materiálu, energií, zamestnancov a daní. A vysvetlenie pre duchovného je: to, čo ti dajú do zvončeka, sú výnosy z predaja a čo z toho minieš pre seba je zisk ;-)
Jen reaguji na příspěvky ohledně kvality Hyundai - měl bych jeden postřeh. Soused garážník si koupil i30. Stará je 3 roky, moc s ní nejezdí. Teď se mu tam vyskytla závada, se kterou si nikdo neví rady. Auto prostě někdy odmítá nastartovat. Nedá se vypozorovat proč. Dost ho to štve, protože si myslel že nové auto bude bez problémů. Servis opravuje, ale zatím neúspěšně. Btw. už když ji koupil a ukazoval okolo, kouknul jsem do motorového prostoru a vidím mezi hadicemi něco zapadené. Zalovil jsem a vytáhnul víčko chladiče. Co bylo ale divné - sice bylo stejné rozměrově jako to co tam bylo namontované, ale nemělo na horní straně stejný český popisek. Docela jsme se všichni divili, jak se tam to víčko, navíc s cizími nápisy mohlo dostat.
a opravují zadarmo.....bó má ještě dva roky zaruku.Jinde by platil jak mourovatej.....ano naštve to, ale oni na to přijdou.Jinde by musel naoko spravit a prodat..... občas to blbne u každého auta.Tak to prostě je.....
To ja ppznam u C4...kolega siel, na ceste sa mu vypol motor a vsetky funkcie...uprostred cesty musel cakat na odtahovku. Problem sa nenasiel, lebo na druhy den auto nastartovalo a vsetko fungovalo a v servise nic nezistili. Po par dnoch nenastartoval v garazi....az na piaty pokus bol uspesny a auto znova slo. Dodnes jazdi so strachom kazdy kilometer, ze kedy mu jeho C4 vypne...a kedy potom najdu toho pricinu...inac od Citroenu pekne, tu odtahovku mu zaplatili v plnej sume.
domovník měl tu i30, dokonce 1.6 jakože rozumí všemu a do dvou let se toho zbavil protože s tím byly problémy a má P301 se kterou je zatím klid, takže na tom asi něco bude ;-\
No je vidět, že nestíhají kopírovat cizí nápady. Třeba v i40 mají motory jak před 10 lety v ostatních automobilkách, nebo tam už nacpaly nějakej normální motor. Dobře jim tak čínskejm kopírovačům.