Novinky
Urcite je vodik dobra cesta - libi se mi, ze to zachovava princip spalovaciho motoru. Ale pozor panove - spalovanim H2 vznika voda, ale taky NOx (nehlede na to, jak je vyroba H2 energeticky narocna), takze to neni uplne koser a tak bych to casem videl na hybridy ve stylu Prius, akorat s vodikovym motorem-co rikate...
Dlouho jsem tu nevidel diskuzi, ve ktere by se nahromadilo tolik zboznych prani a neznalosti. Jeden chvali BMW za prograsivni reseni. Jenomze reseni BMW je bezny spalovaci motor na plyn. Cili reseni na urovni CNG pohonu, technicky nic prevratneho. Druhy basni o ekologickem palivu - vodika, aniz by premyslel nad tim, ze vodik se dnes vyrabi z ropy ci zemniho plynu, za vzniku sklenikovych plynu jako pri beznem spalovani ropy. Treti blouzni o vodikove budoucnosti aniz by premyslel jak vodik vyrabet a kolik to bude stat. Vazeni vodik se nemuze ekonomicky ani ekologicky rovnat obycejnemu lihu, na ktery by jsme mohli jezdit uz zitra, jenom chtit. Vodik nebude reseni minimalne do doby, nez zde bude stat prebytek termojadernych elektraren, ktere budou do vodiku "ukladat" vyrobenou elektrinu. A to az tady bude, tak my uz tu nebudem.
Ten vodik je v podstate neco jako baterka, muzem z toho ziskat pouze tu energii, kterou do toho predtim narveme (se stratama) ...jestli se mylim tak me opravte 😄
k vodiku: spalovat vodik v klasickom piestovom motore je hlupost.. (NOx, efektivita, problemy z konstrukciou motorov atd.) vodik -> palivovy clanok -> elektika -> el. motor uz je lepsie ale.. (zatial mame len clanky v kt. je katalyzatorom platina -> strasna cena, energeticka narocnost vyroby vodika+cena za skvapalnenie, problemy z uskladnenim vodika atd.) naproti tomu lieh (nahrada benzinu) a rastinne oleje (nahrada nafty) -> lahko vyrobitelne (v niektorych pripadoch aj z odpadov), moznost modifikovat existujuce motory, nemeni to zasadne logistiku predaja phm, a co sa tyka ekologie je to vlastne "slnecny pohon" (ak postrazime proces spalovania -> NOx) tak emisie su vlastne len clankom v uzavretom retazci (zjednodusene: rastliny+slnko+spaliny -> lieh -> energia+spaliny+rastliny -> t.j. slnko=energia).
@enzo,
ale spalovat rostlinnee oleje by zase znamenalo obrovskee monokultury a za cas prekyselenii puudy, kteree (diiky nasim masozroutuum, protoze 1kg zivocisnyych biilkovin potrebuje asi 20kg krmiva a nebo se vychovajii kraavy ke kanibaluum... )uz je tak jako tak tady.
Momentaalne by bylo nejlepsiim a nejrychlejsiim reseniim jiit s vaahou doluu a paralelne i obsahem . Tiim paadem by se vse zmensilo -pneu (to by znamenalo i tichou jiizdu, protoze nejvetsii kravaal dnes delajii praave pneumatiky) tiim i valivyy odpor, mensii baterie (vaaha), generaator a starter by byl jeden celek a mohl by byyyt tedy jako hybrid (to uz je znaamee). Auto kteree vaazii kolem 2t a veze jednoho cloveka je ta hloupost . Tady by se melo zaciit a ne vymyyslet 2t monstra na vodiik a pak kolem nich postavit novee atomovee elektraarny. Kdyby jsme vedeli co za tou atomovou reakcii stojii za probleemy asi by jsme se na to diivali trochu jinak.
Nejsem zaadnyy greenpiica jo !!
Ale hlavu zaborenou do hrnce veprovyyho saadla teda opravdu nemaam ....
ale spalovat rostlinnee oleje by zase znamenalo obrovskee monokultury a za cas prekyselenii puudy, kteree (diiky nasim masozroutuum, protoze 1kg zivocisnyych biilkovin potrebuje asi 20kg krmiva a nebo se vychovajii kraavy ke kanibaluum... )uz je tak jako tak tady.
Momentaalne by bylo nejlepsiim a nejrychlejsiim reseniim jiit s vaahou doluu a paralelne i obsahem . Tiim paadem by se vse zmensilo -pneu (to by znamenalo i tichou jiizdu, protoze nejvetsii kravaal dnes delajii praave pneumatiky) tiim i valivyy odpor, mensii baterie (vaaha), generaator a starter by byl jeden celek a mohl by byyyt tedy jako hybrid (to uz je znaamee). Auto kteree vaazii kolem 2t a veze jednoho cloveka je ta hloupost . Tady by se melo zaciit a ne vymyyslet 2t monstra na vodiik a pak kolem nich postavit novee atomovee elektraarny. Kdyby jsme vedeli co za tou atomovou reakcii stojii za probleemy asi by jsme se na to diivali trochu jinak.
Nejsem zaadnyy greenpiica jo !!
Ale hlavu zaborenou do hrnce veprovyyho saadla teda opravdu nemaam ....
Jiste. Pokud vyrabime vodik elektrolyzou vody a po pruchodu motorem je z vodiku zase voda, tak je jasne, ze vodik je pouze nosicem energie, + musime odecist nemale ztraty . Existuje jedna, podle mne nadejnejsi cesta do budoucna a to je metanol a palivovy clanek. To je sice take v principu vodikova technologie ale tim, ze se vodik k reakci bere z metanolu, se obchazi zasadni problemy vyroby, distribuce a ukladani plynneho vodiku. I metanol ma sve mouchy - je jedovaty, ale v principu je podle mne tento problem resitelnejsi nez problemy plynneho vodiku.
...A komu tím prospějete, co? Ohlašovat nástup vesmírné technologie, se kterou bude jezdit nějaká stovka aut, to je opět mistrovský tah u BMW...Na kolečko okolo Mnichovského letiště budou pozvány stovky přihlížejících a slavnostní večer zakončí ohňostroj :no: Vyrobit spalovací motor na vodík není problém už několik desetiletí- problém je ten vodík mít... 😉 BMW objevilo v Americe Ameriku :no:
Pravdou je ze BMW malo k dispozicii auta na vodikovy pohon uz velmi davno. Pamatam sa na clanok este "v starom Stop-e", co ja viem aspon pred 6 rokmi. Islo o limuziu 7 radu, tiez parametre boli az zarazajuco dobre...Hondu tu ani spominat nebudem, je snad najvacsim priekopnikom vodikoveho clanku.. Preco sa teda vodik viac nerozsiril? S jeho vyrobou, distribuciou, uskladnenim, efektivitou atd. je iste cely rad problemov. (pokial ide o ekologiu tam to bude asi zlozite, zalezi na sposobe vyroby vodika. A vyfukove plyny? - uvadza sa ze pojde len o vodnu paru, ktovie ako je to s oxidmi dusika..)
Myslim vsak, ze velke ropne spolocnosti platili a platia investigativnym automobilkam, aby s tym vyvojom a zavadzanim alternativnych pohonov do beznej premavky este nejaky ten cas pockali..😄, aj to zohrava svoju ulohu.
Myslim vsak, ze velke ropne spolocnosti platili a platia investigativnym automobilkam, aby s tym vyvojom a zavadzanim alternativnych pohonov do beznej premavky este nejaky ten cas pockali..😄, aj to zohrava svoju ulohu.
to máš pravdu, ale problém je následující: Abys mohl vyrobit litr vodíku, tak k tomu spotřebuješ tolik energie (které samozřejmě musíš z něčeho získat) že to v konečném důsledku je rovno desítce spálených litrů benzínu... Neboli: zatím je výsledek ten, že efekt ekologického vodíku je naprosto anulován, ba ještě daleko zhoršen velkou energetickou náročností jeho výroby. Velmi zjednodušenš řečeno: musel bys spálit 10 litrů benzínu- abys z jeho energie mohl vyrobit jeden litr ekologického paliva...
Automobil je sice dost velikyy ekologickyy probleem (i kdyz opravdovyy probleem je vlastne prelidnenost), ale jeste horsiim probleemem je pestovaanii hospodaarskyych zviirat, kteryych je dnes na celeem svete ,pfffff, jaa si ted netroufaam presne odhadnout, ale bylo to neco kolem 20 miliard jeste pred paar lety a dnes asi viice. Tady je ten probleem jeste o hodne vetsii nez u aut..........
Nicenii pralesuu v celee jiznii Americe kvuuli ziiskaavaanii pastev pro dobytek je jen jedniim aspektem, takze muuzes klidne spaat automobilisto nelezii to jen na tobe ........
Ted si jdu daat ten zelenej salaat!! 😄
Nicenii pralesuu v celee jiznii Americe kvuuli ziiskaavaanii pastev pro dobytek je jen jedniim aspektem, takze muuzes klidne spaat automobilisto nelezii to jen na tobe ........
Ted si jdu daat ten zelenej salaat!! 😄
V počátku tak samo vycházel litr benzínu i nafty. Až se to rozšíří masově bude ta výroba mnohem levnější. Zařízení které vytváří opačnou osmózu vody-rozkládá vody na oné dva prvky,zatím pracuje energeticky náročně. Ale litr kapalného vodíku (je 180x výbušnější) bude určitě přínosem pro ekologii i pro naše kapsy,ale za jak dlouho? 10-15 let?
můj osobní typ zní: 30 let při nejlepší možné konstelaci hvězd...Nejdříve výrobci hovořili o horizontu do roku 2010. to je za pár let a sto sedanů BMW to už nezvrátí. Naprosto otevřeně se hovoří o 2030- jako o datu významnějšího rozšíření této technologie... Takže prakticky to bude ještě později :no:
asi máš pravdu,ale dole píšu,že ten problém nebude anení ve vědátorech,ale v kartelu kolem ropy-osobně si myslím,že pokud se vodík nerozšíří tak aby zcela nahradil ropu a to do pár let,tak bude třetí světová na spadnutí. Vzhledem k tomu,že evropa,snad až na nory,ropu netěží,by mohli jít svou vlastní cestou nezávislosti na usa(ti kontrolují araby a sami si svoji šetří a když foukne vítr tak tankujem za 35). Amíci se pak poserou s těmi pěti a osmilitry ve kterých jezdí. To rozšíření nebude tak problematické-lpg je taky běžně k mání po celé evropě.
Líh nebo alkohol,jsou jako přechodné palivo určitě dobré a po určitých úpravách v motoru i masově použitelné. Ale spotřeba zůstává stejná,nebo dokonce vyšší než u benzínu. Podstatou je najít palivo,které bude po celosvětovém rozšíření mnohem levnější a zároveň mnohem učínější a ekologičtější než dosavadní typy paliv. A to vodík určitě splňuje! Navíc je důležité aby se vyráběl přímým rozkladem vody-osmózou. třeba z vyčištěných vod na výstupu z čističek,ale tady ještě potrvá zefektivnění osmózy jako takové-stále je energeticky náročná. Samozřejmě získavat vodík ze zemního plynu,nebo ropy by byl nesmysl. Navíc si myslím,že nejdůležitější je ten fakt,že nikdo nebude na nikom závislý-vody je všude haba kuk,nemyslím pitné,může to být mořská,říční,vyčištěná,dešťová atd. Ale skutečný problém vidím v opeku,ten bude bojovat do roztrhání těla aby vodík neuspěl. I když jako přímý konkurent by mohl zapříčinit slevnění ropy >😁 -přejme to vodíku. Zdar
Pánové musím reagovat, Mirek je jediný, kdo se v této problematice vyzná. Využití vodíku v masovém měřítku je v současnosti i v blýzké budoucnosti nemožné. Dnes se na celém světě za rok vyprodukuje asi 20 000t vodíku a naprostá většina pochází z ropy nebo zemního plynu. Jedinou cestou výroby dostatečného množství vodíku jako paliva je elektrolýza vody, jenomže současné zdroje energie jsou naprosto nedostatečné. Malý příkla😜 v ČR je dnes registrováno něco přes pět milionů motorových vozidel. Řekněme, že v provozu jich bude jedna pětina. Instalovaný výkon na jedno motorové vozidlo stanovíme na 50kW.
Výpočet: 50 x 1 000 000 = 50 000 000kW = 50 000MW. Instalovaný výkon největší české elektrárny je 1 962MW. Z toho vyplývá, že pro pohon těchto vozidel vodíkem vyrobeným elektrolýzou, by bylo zapotřebí zhruba 26 Temelínů… A to nezahrnuji ůčinnost celého procesu od výroby vodíku až po jeho použití v motoru, ta se pohybuje pouze okolo 30%.
Poslední poznámka nakonec, malou sérii vodíkových aut vyrobilo BMW již v roce 2000, takže taky žádná novinka.
Výpočet: 50 x 1 000 000 = 50 000 000kW = 50 000MW. Instalovaný výkon největší české elektrárny je 1 962MW. Z toho vyplývá, že pro pohon těchto vozidel vodíkem vyrobeným elektrolýzou, by bylo zapotřebí zhruba 26 Temelínů… A to nezahrnuji ůčinnost celého procesu od výroby vodíku až po jeho použití v motoru, ta se pohybuje pouze okolo 30%.
Poslední poznámka nakonec, malou sérii vodíkových aut vyrobilo BMW již v roce 2000, takže taky žádná novinka.
Absolutne suhlasim :yes: Takto ma podla mna vyzerat pragmaticky prispevok. Na 10 riadkoch je napisane vsetko. Takto treba rozmyslat. Rozmente si to na drobne (clanok) a uvidite celu problematiku z novych perspektiv.
MAKE LOVE AND WAR
MAKE LOVE AND WAR
Jo Mirek je zběhlý to je poznat z jeho příspěvků. Já jsem tuhle problematiku četl z odborných časopisů zhruba před 4 lety. A je tam jasně napsáno,aby byl vodíkový pohon (ne články ale spalovací proces) učinný,levný a ekologický,je třeba zdokonalit výrobu vodíku opačnou osmózou,aby nebyla tak náročná jak je nyní,protože získávat vodík elektrolýzou,nebo ze zemního plynu a ropy je ekonomicky neúnosné. K plnému využití (ceny.výkonu,ekologického přínosu)dojde až se masově rozšíří distribuce vodíku a vzroste počet vozidel,aby se oplatilo automobilkám investovat nemalé peníze do vývinu motorů určených jen na spalování vodíku. Současné motory jsou de-facto běžné spalovací motory na benzín upravené stejně jako lpg. A až tohle všecko bude,tak vodíku věřím a dávám mu zelenou. Do té doby budou renomovaní odborníci psát jak je vodík náročný na výrobu atd(nenarážím na nikoho v této diskusi),zkrátka ropa nás nějaký ten čas ještě neopustí a její odchod nebude nijak lehký.
Z jinného soudku: vědci nám slibují termojadernou fúzi-to bude teprve boom,ale asi si jěště nějaké to desetiletí počkáme.
Z jinného soudku: vědci nám slibují termojadernou fúzi-to bude teprve boom,ale asi si jěště nějaké to desetiletí počkáme.
Nezbývá mi nic jiného než souhlasit. Ale mohlh bych tě o něco poprosit? Trošku se o tuhle problematiku zajímám, ale zatím jsem se nikde s osmózou nesetkal ve spojitosti s výrobou vodíku, a tak jsem se chtěl zeptat, jestli bys mě o tom nemohl říct něco víc, popřípadě mi dát nějaký typ, kde bych se o tom mohl dozvědět víc..
zkusím to dohledat. Je možné že si ty dva pojmy pletu navzájem,to bych tu ale vypadal jako hňup,že? Jinak super článek je 21 století září 2005 Ovládneme termojadernou reakci? - píše se tam : Pro výrobu elektřiny v pozemských podmínkách se zatím jako nejvýhodnější jeví slučování deuteria (vodík s jedním neutronem) a tritia ( dva neutrony) přičemž vzniká izotop helia 4He a uvolňují se neutrony. Deuteria je dost v obyčejné vodě,v jedinném litru je ho tolik že při termojaderné fůzi vydá stejné množství jako 300 litrů benzínu....
Proto si myslím,i když fůze a spalování je rozdíl,že vodík bude dávat vyšší výkon při nižší spotřebě. Napiš mi na e-mail kaccerr@seznam.cz tvůj mail a když něco objevím tak ti to pošlu. Jestli jsem si pletl dva pojmy,tak se všem omlouvám už dopředu.
Proto si myslím,i když fůze a spalování je rozdíl,že vodík bude dávat vyšší výkon při nižší spotřebě. Napiš mi na e-mail kaccerr@seznam.cz tvůj mail a když něco objevím tak ti to pošlu. Jestli jsem si pletl dva pojmy,tak se všem omlouvám už dopředu.
Stavim sa ze to do 2 rokov nebude. vazne tomu verite??
samozrejme, ze tomu verim, ved ten projekt v bmw normalne bezi... ja som naposledy pocul, ze sa ma predat okolo 120 kusov, ale to sa moze este niekolkokrat zmenit a asi sa uz aj zmenilo 😄. inak bmw vyrobilo prvy prototyp na vodik uz v roku 1979 (e21). v sucasnosti ma vykon motora len 184ps (v😄 a dojazd okolo 300km. tam je este velka rezerva oproti benzinu. dalsi problem je samotna nadrz, v ktorej je uskladneny vodik v kvapalnom stave pri teplote -273°C a vysokom tlaku. Vzhladom na specialnu technologiu vyroby je v sucasnosti velmi draha. tankovanie je plne automatizovane. ak sa nemylim, bmw bude e65 s vodikovym pohonom predavat len vybranym zakaznikom.
osobne si myslim ze zakladnym krokom k vodiku ako nosicu energie je zvladnutie technologie a komercne pouzitie termonukleárnych reaktorov.. otazka ci a kedy sa to podari.. a taktiez ci aj potom budeme potrebovat vodik ako nosic energie..
No ale sa cudujem, ze preco cerpacie stanice. Niekde som cital, ze by sa mala tankovat destilovana voda a pomocou maleho jadroveho clanky (velkost asi ako bateria do hodiniek) ktory vydrzi asi 10 rokov prevadzky by sa automatickou riadenou reakciou rozkladala voda na vodik a kyslik. Tieto plyny by sa nasledne spalovali a z vyfuku by isla iba vodna para. Teda toto ale v praxi asi tak skoro nebude lebo niektore ropne spolocnosti su intenzivne proti 😒
povedz na com slapes??😄 musi tzo byt sakra lacne ked je toho tak vela a sakra ucinne ked ti to uplne vypatlalo mozog
Po poriadku. Mazda v japonsku uz predava alebo v tomto roku zacne predavat vodikove auta,(konkretne RX)a budu ju nasledovat ostatne automobilky v japonsku. V case ked bmw preda svoje prve vodikove auto v tokiu bude viac vodikovych pump ako na celom zvysku planety. A o samotnych autach ani nehovorim. Takze bmw patri vdaka za to ze nebudeme pri japoncikoch vyzerat ako neandrtalci ale iba ako zaostali stredovekí alchmisti.. vdaka ti bmw >😒]