Švédský Saab sice vyrábí bezpečná auta, ale draze. Malý objem produkce neumožňuje firmě generovat obrat dostatečný k dosažení zisku. To není obrázek poslední doby, ale spíše nežádoucí stabilní situace posledního desetiletí.
V prvom rade treba povadat, ze v EU sa nedockame Saabu 9-7X odvodeneho z US TrailBlazeru. Okrem financnych dovodov to bude hlavne preto, ze samotny rad US SUVs, z ktorych pochadza bude v priebehu nasledujucich rokov nahradeny novou generaciou. Namiesto toho bude z US vyroby pochadzat nove, mensie SUV s oznacenim 9-4X. Bude to technicky sestersky model Cadillacu BRX. Co sa tyka kompaktneho Saabu 9-2 (samozrejme jeho II. gen) ta je stale neschvalena (v stadiu preverovania moznosti). Je do podla vyjadreni Jana-Ake Johnssona (CEO Saabu) dosledkom sklamani zo sucasnej generacie auta a slabemu rastu trhov v oblasti malych premiovych aut. Ak sa vobec tento projekt premietne do serie, bude to najskor v roku 2010. Este predtym ma ale velke sance na vyrobu novy sportak Saab Sonett, ktoreho premiera v podobe konceptu bude udajne uz na jar v Zeneve! Auto nebude proti povodnym predpokladom postavene na platforme GM Kappa (Solstce/Sky), ale na podvozku Astry OPC. Velky sedan ako nastupca 9-6 by mal mat vystavnu premieru v 2008, a o rok neskor by mal nasledovat mensi nastupca 9-3. Este do jeho prichodu ale bude predstaveny crosswagon zo sucasneho kombi: [odkaz]
no... Saabem ano, ale způsobem jakým se pohybují v současné konkurenci... nevím no.. Nevím jak moc jim nechávají volnou ruku (GM -> Saabu), ale mrzí mě, že Saab má co nabídnout, má potenci vyrábět i prodávat, ale záhadným způsobem mně nepochopitelným se o to moc nesnaží... a to není tak dávno co vydali prohlášení o hustotě sítě a podpoře prodeje... no a kde je to u nás... (CZ+SK). Ty auta už dnes nejsou v ničem jiná a vůbec horší než konkurence, ale pořád se potácí v problémech... Jejich podobnost s Volvem je hodně vysoká ale výsledky diametrálně odlišné... Myslím, že pružnost reakce na situaci trhu je zpožděná... třeba v podobě SUV nebo kompaktního premium hatchbacku... A hlavně mají JMÉNO.. a to může prodávat.. je to jednodušší cesta a k tomu bohatou historii.. a jak víme tak "history sells..!".... ;-\
Prvy problem Saabu je v clanku: dva rady (ak neratam tie US "paskvili") su prilis malo na to, aby dokazali generovat zisk, a uz vobec to nestaci na vyvoj niecoho ineho. Druhy problem je mozno v marketingu: ked je ludom vtlkana do hlav pravda, ze tie auta su pre individualistov, ludia tomu uveria (hlavne ak su tam iba dva rady). A vacsina ludi sa boji byt individualistami. Dalsi problem, je v predajnej strategii. Saab evidentne nema (objektivne alebo subjektivne) zaujem rozvijat znacku na malych trhoch. A to mu skodi. Supremiova znacka nesmie byt "vidiet" iba na trhoch, kde dosahuje ako-tak uspokojive pocty predajov iba preto, ze dany trh je objemovo velky. Musi makat, kvoli image, aj na tych malych trhoch. Ta nedoslednost ale prameni podla mna v Detroite. GM ma problemy so svojimi EU zavodmi snad odjakziva. Americania totiz vnimaju svet iba v rovine "svet je USA". Im staci, ze Saab sa "dobre" predava u nich (..zas, kvoli objemu trhu, pretoze predajne cisla su v porovnani s konkurentmi viac ako zle), a predpokladaju, ze to tak musi byt aj inde. A potom...prakticky stale tu bol trochu nezaujem o to co sa deje s ich EU znackami. Mam z nich pocit, akoby to brali iba ako doplnok ich klucovemu (CanAm) trhu. Ja by som trebars este pridal aj design. Sucasne Saaby su urcite velmi kvalitne, ale v tom designe nevidim nijaky odkaz tej spomenutej individuality. Su skor dost konzervativne. (Aj ked ja by som Saaby rad videl stvarnene agresivnejsie, mozno s odkazom na letecku tradiciu tovarne. Saab="exkluzivne automobilove lietadlo") ;-\ Priratajme k tomu prilis dlhe modelove cykly. Priratajme k tomu, ze domace Volvo je tiez subpremiova znacka (co je dost specificka pozicia ako taka, nie este v jednej krajine). Suma-sumarum to vedie k tomu, ze (nielen) Volvo zrejme odcerpava Saabu nezanedbatelnu cast zakaznikov.
Ano ale situacia sa meni. Toto byhlasili v CNN-(prekladam) "GM v roku 2005 pravdepodobne zaznamena vacsi objem predaja mimo domaceho trhu, ak sa tak stane bude to prvykrat vo svojej historii." A ja si myslim ze konecne to vidia inak. Dobre vyzerajuce Opeli su dokazom toho. Zaujem o Europu je tiez evidentny pri Cadillac-u ktory z 1 model predavaneho prisiel naraz so 4-mi(Escalade neplanovane,ale je tu zaujem), prichadza 5-ty a dokonca s dieselom. Dalej, pride asi aj GMC! Ale Saab? neviem, no konecne vidim aj tu zaujem.
...ano, iste naznaky zmeny myslenia tu su. A su viditelne. Ale nechvalil by som dna pred vecerom. GM je na tom dost zle a v kruhoch bankovych analytikov sa ocakava, ze koncern do roka poziada o bankrotovu ochranu. Idu z nej sice vynat "overseas operations", ale pre Saab to moze znamenat zle vyhliadky. On totiz tak ci tak potrebuje peniaze z centraly - Opel ma problemy sam so sebou a neutiahne revitalizaciu saabu. A Saab sam toboz nie! Co sa tyka Cadillacu - ano snaha tu je. Bohuzial ich predaje nedosahuju ani 50% (skromneho) rocneho predpokladu Kroymansu. Vela ludi udajne pride auta vyskusat, ale nekupia ich kvoli prili "US" nastaveniu podvozka a riadenia. Znamena to jedine: ak chce Caddy v EU predavat, musi sa prisposobit poziadavkam tunajsieho trhu. A to okrem CTS nerobi. A BLS? Obavam sa, ze na Cadillac to je male a zakaznici to moc chciet nebudu. Ak si mozu kupit prave Saab 9-3, preco by si ho kupovali prezleceny za Cadillac? BLS-ko to tu bude mat este tazsie, nez 9-3. GMC? O tom, ze by sa chystalo do EU v dohladnej dobe nic neviem. Ak by to tak malo byt, musel by som uz nieco vediet. Viem ale pravy opak: ak sa dostane GM do stavu ochrany pred veritelmi, bude musiet vypracovat restrukturalizacny plan. A v nom bude GMC prve na odstrel. Ta znacka ponuka prakticky iba badge-engeneeering Chevy. A ten Saab? GM uz asi 5x predstavilo plany na ozivenie znacky. Toto je zatial posledny... Tie 4 predtym sa neudiali. Lahko sa moze stat , ze neuspeje ani tento. Aj ked verim, ze to zvladnu...
v prve rade je treba rict, ze neexistuje zaden saab 9-7x, ale saab 9-7 a take to, ze se jiz tento vuz v evrope prodava. sedel jsem v nem v madarsku a i tady a v cr jiz lze objednat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!…
v prvom rade je treba povedat, ze je to Saab 9-7X (nie 9-7). Dokonca aj na stranke HU importera! Po druhe: auto nebolo nikde (!) v EU oficialne uvedene (pozri si prosim stranky "zapadnych" dovozcov!). Ak HU , alebo CZ dovozca z vlastnej iniciativy homologovali prostrednictvom individualneho dovozu tento model, sluzi im to ku cti (co je pochopitelna snaha zdvihnut inak otrasnu predajnost dvoch hlavnych modelov). Beztak, ale ide o viac-menej individualny dovoz...a pokial si dobre spominam ani na stanku Saabu na IAA toto auto nebolo vystavene. A ja som hore pisal o oficialnej obchodno-marketingovej politike automobilky Saab, a nie o iniciative konkretneho dovozcu. Mal som za to, ze je to dostatocne jasne...hlavne pre odbornika "z branze", ktory zrejme nejakym sposobom pracuje pre Saab ;-) ;-\
Velmi sa mi paci ten pozitivny ton tejto diskusie a aj clanku. Myslim si ze Saab si zaslusi bodovat, lebo pri vyrobe aut nikdy nefusoval a vzdy to boili auta silne, bezpecne a vytrvale(na rozdiel od mnohych nemeckych aut a amerik z konca rokov 70-tych). Ale vazne ako som pochopil vytvori sa system a aj ponuka. Takze to poskladajme, kompakt9-2(II.generacia)-zaklad Asta?, dalej sedan,Cabrio a kombi 9-3(epsilon II), 9-5 a 9-5kombi. Dalej tu mame SUV-ckka 9-4X(Cadillac BRX) a 9-7X(novy Traiblaizer). No slubne. Ja by som viac pritlacil na kompat a na sportovejsie verzie, ale sa mi napad ze tu bude pre kazdeho nejaky Saab. Ja viem ze ultrafanusikov to sklame, ale pozrite si statistiky- v SR(mesacny primer)- Volvo cca. 180 aut, Saab cca. 6 aut. Toto by uz malo byt minulostou...
no myslím, že v CZ to uz mynulosti je... teda tech 6 aut.. tady snad zádny neprodali... ;-\ :no: A to co píšeš, ze by to odvrátilo ultra priznivce znacky si nemyslím... vzpomeň co příznivci Volva (které bylo v podobné pozici jako Saab) co ti říkali na novou S80.. že už to není Volvo, ale postupem času se zase ke značce vrátili, jenže mezi tím právě ta značka získala hromadu nových zákazníků...!!! ;-\
No Marko to nazval US-paskvily, ale já myslím, že na to, o jak málo pozměněné modely jde (9-2 a 9-7), tak vypadají celkem pohledně. Navíc v USA opravdu způsobily očekávaný zvrat. SAAB USA letos prodá cca 42 000 kusů (celosvětové prodeje budou cca 140 000), což je nárůst o 12%! A 2005 bude poprvé po dlouhé době rok, co bude Saab USA ziskový!
Nazval som to "paskvili" (v uvodzovkach! ;-) ), pretoze nejde o originalne Saaby, ale iba prerobene "cudzie" vozy. To, ze doslo k posunu v USA sice chvalim (a pri 9-7X sa to dalo v USA aj cakat) - ale nijako to neriesi situaciu vo svete (..co len potvrdzuje ten zvlastny pristup GM k domacemu / Kanadskemu trhu). Vsade inde totiz ostali v ponuke iba dva zname modely, a tam pochybujem, ze doslo k nejakej zavaznej zmene v predanych poctoch. Takze ten globalny rast asi taha prave N.A.
CO sa tyka "US" Saabov, tak si myslim ze by potrbovali zmenu rozhodne. 9-2- pekne auto zvonku, dobra technika, interier by to chcelo viac Saab-u, taky prijemnejsi. Co sa tyka 9-7X(alebo 9-7) ked chcete-je to pekne auto, aj som v tom sedel prijemne materialy, ale urcite casti karoserie a motory su rovnake(nie podobne, ale tie iste) ako u bratskych modelov. Je ich 4 a to je vela. Celkovo si nemyslim ze hociktore z aut na baze TrailBlazer-u je zle ale chcelo by to viac indivualnosti napr. novy TrailBlazer ze by mal interier ako Tahoe 2007, Saab 9-7 s motormi Saab, Buick Rainer trochu konzervativnejsie zladit a to GMC najlepsie zrusit(zbytocne iba prekaza TrailBlazeru)
At to klidne unifikuji, hlavne at to neni moc videt na designu, vnitrnim i vnejsim. Klidne skousnu podvozek identicky s Vectrou, motory taky, i kdyz domenou SAABu by mely zustat benzinove turbomotory, at si necim buduji jedinecnou image.
Rozsireni modelove rady smerem dolu je nutne,otevira to moznosti fleetovych prodeju a to je dobra cesta. Je spousta bohatych firem, ktere zaplati obchodnikum prestizni vozy, ale na druhou stranu to asi nebude stredni trida, jako tomu bylo drive s 9-3 u napr. farmaceutickych firem. ;-)
Ja bych s firmou do SAABu sel, kdyby pripravili neco jako chysta Volvo (V30). Ja si totiz opravdu nemyslim, ze "image je na nic", jako jedna nejmenovana reklama. :-)
Navic, zakaznici(e) nevidi, co je pod kabatem a budou ochotne nakupovat, kdyz budou mit co a hlavne kde. Dealerska sit prakticky v CR neexistuje. ;-\ Takhle to zatim vypada na volvo, ale memu srdci je rozhodne blizsi SAAB. :yes: I kdyz ho ted nemam. ;-)
Zdravim, mam takovy dotaz. Nekde jsem se nedavno docetl, ze Saab vymyslel a otestoval nove palivo - bioetanol, ze prej ho oznacujou E85 a vyrabi se z cehokoliv, treba ze dreva, psenice atd.. Z 85% je to etanol. Je lehce obnovovatelny a motor s nim ma o par procent vyssi vykon nez benzin. Motor potrebuje pouze pevnejsi ventily a odolnejsi palivovou pumpu, jinak zadne modifikace. Nevim, co si o tom mam myslet, zni to snad az moc dobre na to, aby to bylo skutecne. Slyseli jste o tom nekdo neco? Nejake nazory?
Před časem jsme tu o to vedli delší diskusi. Saab nic moc nového každopádně nevymyslel. Na prakitcky celém americkém kontinentu od Aljašky po Ohňovou zemi jsou motory schopné spalovat alternativně benzín a bioetanol naprosto běžné. [odkaz]
Takze vsetky tieyo auta mozu fungovat na etanol? No to si mal povedat skor. Uz aby bol vsade na cerp. staniciach, a budem si moct liznut z pistole... no vazne ale toto je fobry napad.
Ano, všechny ty auta na obrázcích pod tím odkazem umí jezdit i na etanol. Nápad dobrý, ale neboj se, kdyby se to náhodou v EU chytlo, tak tu ten bioetanol pořádně zdaní. >:-[] V USA to jsou spíš zadní vrátka, kdyby začali trucovat šejkové a většina aut, co umí spalovat etanol jezdí celý život na benzín.
No to nech zdania, ale aj tak to musi byt lacnejsie ako flasa vodky v obchode. Ked nie tak tam nalejem tu vodku. V sucastnosti sa za 1 liter vodky da kupit cca. 3-4 litre benzinu no o par rokov tento rozdiel bude minimalny, k tomu pre greenpeacakov je to rozhodne dobre...
Aj ja som uz o tom aute nieco pocul. Je to tusim zabudovane do 9-5 2,0 (?) a oznacovane ako BioPower. Vsetky prednosti ktore hovoris suhlasia, dokonca tie auta su tusim na poziadanie normalne v ponuke doma vo SWE (kde su pri jeho prevadzke poskytovane zlavy, parkovne zadarmo, atd...). Problem je ale s infrastrukturou doplnovania paliv co asi zatial brani vacsiemu rozsireniu. Tiez je otazne, ako by v tejto chvili ludia prijali auto na "alternativny" pohon.... Inak, ten koncept rozvija prednosti etanolovych motorov pouzivanych bezne v Latinskej Amerike..