VW patri Dolnimu Sasku, ale az budou donuceni chlapci v Nemecku zmenit na natlak ostatnich kapitalistu pravidla ve vlastnictvi firem a Dolni Sasko ztrati zlatou akcii, tak bude VW koupeno bud Daimlerem nebo Toyotou a nebo se dopredu spoji s nejakym americkym partnerem. Porsche zaplati za 20% asi 3 mld. euro, z cehoz vyplyva, ze cena za majoritu je "pakatel" 10 mld. euro.
Nevim, v jak dobre situaci je Porsche. Podle me to az takova slava neni. Cayenne vynasi, ale klasicke sportaky se prodavaji velmi spatne. Navic nyni investuji hodne penez do vyvoje ctyrmistneho cestovniho coupe, jehoz prodejnost je ale velmi nejista.
Pokud budeme uvazovat o VW+Porsche jako o tandemu, tak cela transakce bude mit nulovy efekt: ty miliardy se proste prelejou od Porsche k VW. Zadny novy kapital to neprinese. Spis by pro obe firmy asi bylo lepsi, kdyby 20% (ci vice) v kazde z nich poupil nejaky investor zvnejsku. To by byla zajimava injekce.
Navic Porsche podle me dost zaostava v image za klasickejma sportovne luxusnima znackama (Maserati, Lambo, Ferari, Aston, ...). Bohati kupci uz o Porsche tolik nestoji. A VW i bez Porsche ma ve sportovnim segmentu co nabidnout: od Audi (chysta se naslednik AudiTT) az po Lamborghini.
Porsche je pravdepodobne nejziskovejsi a financne nejzdravejsi automobilka na svete, ale je mala, takze si zadne vyrazne nakupy nemuze dovolit (samozrejme pokud by to nefinancovala vyraznym zadluzenim, coz by investori tezko schvalili). Jeji kapitalizace cini pouhych 5,3 mld euro takze si moc vyskakovat nemuze a myslim, ze nakup casti VW ji spise uskodi nez pomuze.
To, preco doslo k nakupu akcii VW som uz vysvetloval vcera v diskuske pod Fiat+Tata...je to viac politicke rozhodnutie ako cokolvek ine. A podla mna bolo planovane uz dlhsiu dobu (cez osobu F.Piecha). Nasvedcuje tomu niekolko faktov: Porsche po dobu cca. poslednych 5 rokov viditelne setrilo a bolo opatrne. Nijaky motorsport program (hlavne stiahnutie z ucasti v Le Mans s novym specialom na baze Carerra GT), iba jemne (velmi jemne) vypilovanie nastupcov boxsteru a 911Carrera, atd... Porsche pravdepodobne na tuto akviziciu teda cielene setrilo. Naviac doslo zo strany odstupujuceho Piecha k prekvapivemu a nahlemu "doporuceniu" Pischetsriedera za svojho nastupcu. On pravdepodobne vykonava u VW politiku nasledovania Piechovych zamerov. A ak malo dojst k takemuto scenaru, potreboval Piech vo vedeni VW aj nadalej jemu loajalnu osobu.
Zajímavý názor...Jen bych Tě poopravil - Carrera GT vznikla JEN DÍKY tomu,že se změnila pravidla,ve kterých byly zvýhodňovány přeplňované motory.Porschi "zbyl" závodní desetiválec a tak se rozhodli udělat na jeho bázi nový supersport.
Pokud vim tak porsche od roku 1993 kazdy rok zvysuje svuj kapital a je momentalne nejprofitabilnejsi automobilka na svete. Pred 10lety byl pred krachem z ktereho se diky super managmentu dostal.
Masserati, Ferrai, Lambo nejsou samostatne automobilky a tak nemusi myslet i na "normalni" lidi jak dela porsche z cayneme a boxterem, jejich prodejnost se neda ani trochu porovnat z porsche.
Jenze byt "nejlepe vydelavajici" ani nahodou neni to same jako "nejvice vydelavajici".
Profitabilita je relativni udaj. Je to proste ekonomicky ukazatel (treba ROI, ROE, ...). Pokud si zalozim zivnost, koupim jednu propisku za 10Kc, nalepim na ni svoje "prestizni logo" a prodam ji za 10000Kc, tak budu nejprofitabilnejsi firma v CR ;-) Ale nic to nebude rikat o tom, jestli mam na odkoupeni podstatne mene profitabilniho CEZu ;-)