Novinky
Jo, klid. Nic se neděje. Jen ten zatracovaný VW, ten jestřáb autoptůmyslu vrhl oko směrem, který skýtá potenci budoucího úspěchu. Jiná cesta není, než že silní "požírají" slabé. Co bude s Protonem nevím, rozhodně tam bude Proton-fox nebo Proton -golf brázdit silnice. A Lotus - to víme my a určitě se to už dozvěděli u VW Lotus je sázka na jistotu. Trochu se mi točí hlava jak soustavně a důsledně pracuje VW na své budoucnosti. Yaroukh píše správně, že je málo kupců, kteří jsou ochotni platit za superindividualitu, možná jim stačí individualita. A tu jim VW v Lotusu určitě nabídne. Mimochodem u Lotusu, a to je určitě nepřehlédnutelné, budou šťastni, že jsou pod tak jistými křídly... A můj Lotus-tip? Za pár let vyjede Lotus takový, jakého milujeme, osobitý, přidrzlý, nekopírující, prostě kára pro svobodomyslného bejka. To, že na výrobním štítku bude mít v závorce malé VW, to nám vadit nemusí... naopak. Tak BRAVO VW
Stejně si myslím, že by byl Mates radši, kdyby Lotuse koupil Ford.
Mates určitě. Ale už se těším, až tu bude psát oslavné ódy na VW-Lotus. Jo,jo, časy se mění...
Mozno to az tak nepravdive byt nemusi....ono totiz v akvizicii Protonu ide hlavne o ten Proton a pristup na velmi, velmi uzavrety MY trh (pripadne okolite trhy). Podla mna nie je vobec iste, ze si VW necha aj Lotus: 1.) preto, ze moze byt problem zaradit ho do portfolia ostatnych znaciek (a VW ho vpodstate nepotrebuje) 2.) VW sam je v situacii, kedy si moc nemoze dovolit investovat do uzko specializovanej malej znacky a potrebuje setrit (myslim ze Wolfgang Bernhard menovite by sa proti vlastneniu Lotusu postavil - on ide po znizovani nakladov ako to zviera co ma v mene. A Lotus ich moc znizovat nemoze, prave naopak.) 3.) dolezitu cast Lotusu - "obchodne meno" Team Lotus vobec nie je v drzani Lotusu, takze... Pre objektivnost ale treba povedat, ze Lotus ma silne vyvojove odd. - hlavne podvozkarov - ale to tiez nemusi byt vyhra. Myslim, ze to zvladaju aj inzinieri u Lamba. Je len otazka, kto by chcel/potreboval Lotus. Ja by som ale viac ako Ford pozeral smerom k staremu partnerovi - GM, a mozno este viac realne do Japonska.
mno, je tu v tom pekny gulas jak se tu vsichni dohadujete nad tim proc Lotus vlastni malajci a proc by ho meli nebo nemeli vlastnit nemci. Inu, pokusim se to uvest na pravou miru...
V roce 1991 se ambiciozni ital Romao Artioli rozhodl, ze ohromi svet a tak ozivil znacku Bugatti. Najal ty nejlepsi inzenyry a tento tym postavil nekompromisni supersport EB110. Jelikoz byl Artioli pri chuti, v roce 1993 od koncernu Generals Motors (ten jej vlastnil od roku 1986) koupil Group Lotus ltd a tu zaclenil pod kridla Bugatti Group. Jenze o par let zjistil, ze Bugatti Group je ve velmi spatnem financnim stavu (spousta penez byla utopena ve vyvoji sedanu EB112). Aby zachranil Bugatti, zacal v roce 1995 jednat o odprodeji Lotusu. V roce 1996 tak kupuje vetsinovy podil v Lotusu malajsky koncern Hicom-Proton. Jak vsichni vime, Artiolimu se Bugatti jiz zachranit nepodarilo, ale odprodejem Lotusu a zbytku Bugatti alespon dokazal zaplatit sve dluhy. O rentu ma ale chlapec stejne postarano, dodnes drzi asi 20% akcii Group Lotus.
Takze z tohoto je jasne, ze Lotus jako takovy akorat doplaci na rozmary svych vlastniku. Lotus nikdy nebyl v extremni financni krizi - problemy byl snad jen prave pred prezvetim GM. Ty ovsem byly zpusobeny smrti zakladatele automobilky Colina Chapmana. Proc pak GM prodalo Lotus Artiolimu ovsem zustava i pro me zahadou.
Lotus je jasnym prikladem, ze i mala automobilka muze produkovat sverazne automobily. I pod kridly GM mela temer absolutni samostatnost. Lotus vydelaval a vydelava predevsim na vyvoji a proto si pak muze dovolit stavet takova vozitka, jaka stavi. Ta jsou navic ukazkou jeho technologie, kterou pak prodava (nejviditelnejsi napriklad Opel Speedster - prevleceny Elise).
V roce 1991 se ambiciozni ital Romao Artioli rozhodl, ze ohromi svet a tak ozivil znacku Bugatti. Najal ty nejlepsi inzenyry a tento tym postavil nekompromisni supersport EB110. Jelikoz byl Artioli pri chuti, v roce 1993 od koncernu Generals Motors (ten jej vlastnil od roku 1986) koupil Group Lotus ltd a tu zaclenil pod kridla Bugatti Group. Jenze o par let zjistil, ze Bugatti Group je ve velmi spatnem financnim stavu (spousta penez byla utopena ve vyvoji sedanu EB112). Aby zachranil Bugatti, zacal v roce 1995 jednat o odprodeji Lotusu. V roce 1996 tak kupuje vetsinovy podil v Lotusu malajsky koncern Hicom-Proton. Jak vsichni vime, Artiolimu se Bugatti jiz zachranit nepodarilo, ale odprodejem Lotusu a zbytku Bugatti alespon dokazal zaplatit sve dluhy. O rentu ma ale chlapec stejne postarano, dodnes drzi asi 20% akcii Group Lotus.
Takze z tohoto je jasne, ze Lotus jako takovy akorat doplaci na rozmary svych vlastniku. Lotus nikdy nebyl v extremni financni krizi - problemy byl snad jen prave pred prezvetim GM. Ty ovsem byly zpusobeny smrti zakladatele automobilky Colina Chapmana. Proc pak GM prodalo Lotus Artiolimu ovsem zustava i pro me zahadou.
Lotus je jasnym prikladem, ze i mala automobilka muze produkovat sverazne automobily. I pod kridly GM mela temer absolutni samostatnost. Lotus vydelaval a vydelava predevsim na vyvoji a proto si pak muze dovolit stavet takova vozitka, jaka stavi. Ta jsou navic ukazkou jeho technologie, kterou pak prodava (nejviditelnejsi napriklad Opel Speedster - prevleceny Elise).
No, jak sam rikas - Lotus koupil GM. Jak casto je na prodej prosperujici vyrobce automobilu? (Pokud se to stane, pak proto, ze majitel vi, ze to je pro nej situace dlouhodobe neudrzitelna.) Ale hlavne: jak casto automobilka prodava, jak ty tvrdis, vydelavajici divizi? (V dobe, kdy je GM -i Ford- rad za kazdy dolar, ktery z auta utrzi.) Ten Lotus tak prosperuje, ale porad ho nekdo nekomu prodava. Bud mi neco unika, nebo ten Lotus vydelecny nebyl.
A to jsme navic odbocili. O ziskovost nebo ztratovost Lotusu mi nejde.
Hele takhle bysme mohli pokracovat donekonecna; nemyslim si, ze ti odhalim nejake skutecnosti, ktere by zmenily tvuj nazor (opacne to zatim na zmenu taky nevypada), takze bych se na to asi vybodl ...
jo, asi toho nechame
ale preci jen - mala rekapitulace😒br />
1.ja jsem o smrti Lotusu nemluvil
2.Lotus mel problemy po smrti Colina Chapmana - tehda jej koupil GM
3.GM Lotus prodal kdyz byl ziskovy, ale asi se mu nehodil do jeho strategie a tak tucna suma od Artioliho byla lespi - GM mohl investovat
4.Artioli Lotus prodal aby uchranil pred krachem dalsi svuj podnik, ktery svou nerozvaznosti ke krachu privedl, nikoli tedy kvuli potizim Lotusu. Lotus zaziva naopak dobu rozkvetu.
5.VW chce Lotus, Proton ho neproda (presne tak, byla by kravina prodavat takovouhle vyvojovou zakladnu a ziskovou spolecnost, tuhle blbost uz udelalo GM (buhviproc) a Artioli (aby se uchranil pred kriminalem)). Jedina cesta k ovladnuti je tedy koupit cely Proton.
6.Jestli bude v zadi Elise 1.8T od VW, 1.8 od Roveru nebo motor od Toyoty je fuk. V pripade vetsiho Espritu ale jiz jde vice o prestiz a tak motor byl a bude vlastni.
7.ad "vyvijet dokaze leckdo" - Lotus neni jen tak leckdo, reseni a technologie od nej nakupuji temer vsichni velci automobilovi vyrobci, ma jednu z nejlepsich vyvojovych zakladen v celem automobilovem prumyslu - a to je ten duvod proc ho VW chce.
konec
ale preci jen - mala rekapitulace😒br />
1.ja jsem o smrti Lotusu nemluvil
2.Lotus mel problemy po smrti Colina Chapmana - tehda jej koupil GM
3.GM Lotus prodal kdyz byl ziskovy, ale asi se mu nehodil do jeho strategie a tak tucna suma od Artioliho byla lespi - GM mohl investovat
4.Artioli Lotus prodal aby uchranil pred krachem dalsi svuj podnik, ktery svou nerozvaznosti ke krachu privedl, nikoli tedy kvuli potizim Lotusu. Lotus zaziva naopak dobu rozkvetu.
5.VW chce Lotus, Proton ho neproda (presne tak, byla by kravina prodavat takovouhle vyvojovou zakladnu a ziskovou spolecnost, tuhle blbost uz udelalo GM (buhviproc) a Artioli (aby se uchranil pred kriminalem)). Jedina cesta k ovladnuti je tedy koupit cely Proton.
6.Jestli bude v zadi Elise 1.8T od VW, 1.8 od Roveru nebo motor od Toyoty je fuk. V pripade vetsiho Espritu ale jiz jde vice o prestiz a tak motor byl a bude vlastni.
7.ad "vyvijet dokaze leckdo" - Lotus neni jen tak leckdo, reseni a technologie od nej nakupuji temer vsichni velci automobilovi vyrobci, ma jednu z nejlepsich vyvojovych zakladen v celem automobilovem prumyslu - a to je ten duvod proc ho VW chce.
konec
Tvoja teoria ma jednu zasadnu chybu. VW totiz Lotus urcite nutne nechce. Pre VW ma vacsi vyznam rozsirit svoje pole posobenia na trhy, ktore ovlada Proton, a ktore su vacsinou pod silnymi ochranarskymi opatreniami. (Precitaj si moj prispevok vyssie - VW teraz urcite nebude vrazat peniaze do malej znacky, ked Bernhard skrti kde sa da.) Okrem toho, Proton a potazmo Lotus su v rukach Malajzie. Teda statny podnik. T.j. akcionarom Lotusu nie je Proton, ale Malajsky stat. Pomerne jednoducho sa da uvazovat, ze odpredaj akci kazdej spolocnosti zvlast bude pre Malajziu vynosnejsi kseft, nez predat to v jednom baliku. Okrem toho moc dobre z prace viem, ze o Lotus (vyvojove kapacity + znacku sportovych aut) ma eminentny zaujem najvacsia japonska automobilka. Ona uz bola vo finalovom rozstrele s Protonom (Malajziou)v case, ked to predaval Artioli...
hmm... pravdu se dozvime az tehdy, jestli k nejake akvizici dojde.
Zatim je faktem, ze Proton a VW uzavreli strategicke partnerstvi a cituji: "Volkswagen will study the prospects of using PROTON's engineering resources including Lotus as well as low-cost research and development facilities in Shah Alam in certain design and development of cars."
Co se tech trhu tyce, Proton jich zrovna moc neovlada. S jeho produkci cca 200000 aut rocne zasobuje defacto poradne akorat Malajsky trh (malajsie ma 22 milionu obyvatel - takze zadny velky trh to neni, na druhou stranu to zas neni uplne bezvyznamne), ostatni vyznamne (Indie, Cina, Indonesie) jsou mu stejne vicemene uzavrene a na techto trzich stejne bude muset VW situaci resit stavbou vlastnich tovaren.
Faktem ovsem je, ze Proton je momentalne bezproblemovou fungujici spolecnosti, takze jeji prevzeti neni zadna hrozba. A VW v vlastne portfoliu znacek nahle chybi jakysi Low-End, pouzitelny nejen na trzich jihovychodni Asie (proste konkurence pro Logan). Nedavno tu byla zprava, ze chce VW vyvinout a prodavat auto za 3000 Euro. A prave to by se mohlo za pomoci Protonu podarit... Inu to sem se nejak moc rozuvazoval
Zatim je faktem, ze Proton a VW uzavreli strategicke partnerstvi a cituji: "Volkswagen will study the prospects of using PROTON's engineering resources including Lotus as well as low-cost research and development facilities in Shah Alam in certain design and development of cars."
Co se tech trhu tyce, Proton jich zrovna moc neovlada. S jeho produkci cca 200000 aut rocne zasobuje defacto poradne akorat Malajsky trh (malajsie ma 22 milionu obyvatel - takze zadny velky trh to neni, na druhou stranu to zas neni uplne bezvyznamne), ostatni vyznamne (Indie, Cina, Indonesie) jsou mu stejne vicemene uzavrene a na techto trzich stejne bude muset VW situaci resit stavbou vlastnich tovaren.
Faktem ovsem je, ze Proton je momentalne bezproblemovou fungujici spolecnosti, takze jeji prevzeti neni zadna hrozba. A VW v vlastne portfoliu znacek nahle chybi jakysi Low-End, pouzitelny nejen na trzich jihovychodni Asie (proste konkurence pro Logan). Nedavno tu byla zprava, ze chce VW vyvinout a prodavat auto za 3000 Euro. A prave to by se mohlo za pomoci Protonu podarit... Inu to sem se nejak moc rozuvazoval
...dobre si sa rozuvazoval. Podla mna tu ide predovsetkym o tie kapacity Protonu. Pre VW to je urcite v tejto chvili vacsi prinos ako Lotus. Ale vsak cas ukaze...
Zásadní otázka je. Jestli jde o Malajský trh nebo o lacinou vyrobu a onu low end značku. Kdo tuhle otázku rozlouskne může řešit ty další.
Důležitý faktor je, že Proton pro VW něco vyrábí nebo bude vyrábět. To asi napovídá.
Důležitý faktor je, že Proton pro VW něco vyrábí nebo bude vyrábět. To asi napovídá.
Ono to mozno z velkej casti suvisi. Ta "low-end" / rozpoctova znacka bude vzdy urcena trhom z nizsou kupyschopnostou. A to Malajzia este stale v prevaznej miere je. A okrem toho je silne charanena dovoznymi clami. Ta prva vec sa ale casom moze "zlomit", podobne ako v ROK. Po tom co Renault prevzal Samsung a GM prevzalo Daewooo zacali obaja cez svoje "trojske kone" nielen na uzatvorenom trhu predavat, ale aj tie znacky posuvat viac do mainstreamu. Samozrejme mas ale pravdu v tom, ze v ripade Protonu nepojde iba o domaci, alebo´susedne trhy, ale asi ide aj o vytvorenie tej rozpoctovej znacky pre globalne trhy. A este nieco - Malajzia je moslimska krajina, takze Proton moze byt aj pomerne uspesnym utokom na tie arabske trhy, ktore su (pomerne) uzavrete tovarom zo "zapadu".
BTW, nejvetsi prijmy ma Lotus z vyvoje a ne z prodeje aut.
Ale proc vlastne VW Proton chce? Mozna prave vyvojova zakladna Lotusu je tim hlavnim lakadlem. Proton samotny je VW k nicemu, teda krome toho, ze by se razem VW stal nejvetsim prodejcem aut v Malajsii a mohl by tam skrze Proton vice propagovat i svoje dalsi koncernove znacky. Pochybuji, ze by napriklad vyuzil tovarny Protonu k vyrobe aut pod nekterou ze svych znacek, protoze Malajsie neni na rozdil od ostatnich blizkych statu (Indie, Indonesie, Cina) prilis velkym trhem a pro VW by to neresilo problem dovozniho cla pri vyvozu vozu do techto zemi (vzdyt v Indonesii najdete jen smesne mnozstvi aut znacky Proton a to by se tam urcite prodavaly slusne vzhledem ke svemu charakteru, jak je na tom Cina a Indie nevim...)
Pravda je niekde medzi vami dvoma, pretože VW este neznicil ziadnu znacku, ktoru kupil a dokonca by som povedal ze ich tlaci do predu. Staci si pozriet vasu Skodovku co s nou za tych par rokov urobili. Lotus sa dostl k firme Proton po vaznych financnych problemoch, kedy najprv museli opustit formulu 1 a nakoniec hrozilo zastavenie vyroby a krach spolocnosti. Vtedy ich zachranila prave firma Proton, ale myslim ze neboli prvymi kupcami. Kde su tie casi ked Lotus zavodil vo Formuli 1, vyrabal supersporty ako Lotus Esprit. Dnes tato firma zivori a vyraba maly sportiacik s motorom 1,8, ktory uz zo svojich radov vypustila aj automobilka Skoda. Ano vyraba aj sasi pre Opel Speedster, ktory je na tej istej samozrejme "individualnej" baze. Nemyslim si ze VW ma zaujem o firmu Lotus ako taku, ale skor o Proton, ktory vyraba lacno, lacno aj predava a vo svojom regione je dost oblubeny. Tak to by bolo asi tolko, co by som k tomu chcel povedat.
no a ked sa vládi ujme VW , tak mám strach že další elise bude mať pod 800 kg, na čo im je dalšia športová automobilka,akurát ked sa začne lotusu dariť,vždy sa niečo stane
ale zbytok je Lotus, motor nie je nič
mne nevadí že by vw kúpil lotus, mne vadí že by prišiel o svoju volnosť, akú má teraz
Dalsi veci je, ze se snazim rici, ze Lotus nepotrebuje partnera jako je VW, nepotrebuje ani Proton - viz onen dlouhy prispevek uplne dole, pod ktery jsem se zapomnel podepsat...