Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Přeplňování (2. díl): turbodmychadla

V minulém díle jsme psali o základních problémech přeplňování motorů a jejich možných řešeních. Dnešní dieselový věk se zasloužil o rozšíření přeplňování automobilových motorů turbodmychadlem a proto jim věnujeme celý dnešní díl.
Zpět na článek
26. 7. 2004 18:14
neregistrovaný "Ing. Jiří Bermann"
26. 7. 2004 23:29
neregistrovaný "Víťas"
27. 7. 2004 10:44
neregistrovaný "Tydyt"
27. 7. 2004 12:17
neregistrovaný "Elvis"
27. 7. 2004 13:37
neregistrovaný "magic"
28. 7. 2004 10:05
neregistrovaný "Ondrej Lanik (Auto.cz)"
28. 7. 2004 13:43
neregistrovaný "magic"
10. 8. 2004 13:57
neregistrovaný "Pavel_KR5"
27. 7. 2004 13:44
neregistrovaný "nexus6"
27. 7. 2004 13:17
neregistrovaný "To///M"
27. 7. 2004 22:57
neregistrovaný "Zajda"
28. 7. 2004 13:15
neregistrovaný "Tomas (AUTO.CZ)"
28. 7. 2004 22:59
neregistrovaný "Zajda"
13. 1. 2007 00:34
neregistrovaný "rumplcimprcapr"
25. 8. 2007 22:54
neregistrovaný "Kopiroid"
neregistrovaný "Ing. Jiří Bermann"
26. 7. 2004 18:14
Přeplňované motory Tatra
Vážený pane Láníku, děkuju za Vaše pěkné články. K tomuto o přeplňování turbodmychladly mi dovolte malý doplněk z české historie. V muzeu Tatry Kopřivnice jsou 12-ti válcové diesely Tatra určené pro německé tanky z druhé sv. války, jejichž dvě turbodmychadla (jedno vždy pro každou ze dvou řad válců do V) jsou z První brněnské strojírny (První Brno).
Zdravím Vás.
Jiří Bermann
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Víťas"
26. 7. 2004 23:29
chyba
do turbiny turbodmychadla proudi vyfukove plyny kolmo k ose turbodmychadla
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Tydyt"
27. 7. 2004 10:44
Nissan GTR, Toytoa Supra
S dvoustupnovym preplnovanim v serii maji nejvetsi zkusenosti Zaponci ... Neni divu, ze GTRku se prezdiva Godzila

BTW Nove GTR R35 ma mit biturbo elektricky asistovane a dela na tom Cossworth.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Elvis"
27. 7. 2004 12:17
PRE AUTORA
Pekne spracovane informacie ale chcel by som sa spytat na jednu vec ktora tu uz vo fore bola naznacena.

Vy tvrdite ze "Zatím jediný automobil s dvoustupňovým přeplňováním bylo supersportovní Porsche 959 na konci 80. let" Ja som si vsak takmer isty ze napr Supra mk IV (94-98) ho mala tiez (teda najprv male turbo, potom sa pripoji druhe velke, idu teda chvilu spolu a potom stafetu prebera to vetsie). Viete mi k tomu nieco napisat? vopred dakujem
Rozbalit vlákno
5
neregistrovaný "magic"
27. 7. 2004 13:37
Re: PRE AUTORA
Samozřejmě je to také nesmysl. Systém se používal již dříve, konkrétně začátkem roku 1988 s tím Lancia Delta S4 jezdila rallycross a autocross (mohli jsme vidět i u nás v Dobřanech), když mechanické dmychadlo Volumex nahradili malým turbem Garrett T02, vřazeným před velké KKK K26 (v rozběhu sériové řazení, v souběhu paralelní). Oba systémy byly konstrukčně velmi zajímavé (včetně ECV 2 s křížovým plněním), nicméně nejsou made in Germany, takže se o nich u nás zřejmě nesmí vůbec mluvit. Podobný systém vyvinul v siluetách i Nissan. To samé platí o "asymetrickém přeplňování" na AR 164 V6 TB z roku 1993, z níž byl systém aplikován u Saabu, atd.
neregistrovaný "Ondrej Lanik (Auto.cz)"
28. 7. 2004 10:05
Re: PRE AUTORA
Článek popisoval zejména sériovou produkci o které jsou dostupné informace.
Německé resp. evropské automobilky mají v evropských médiích mnohem více pozornosti nejen kvůli patriotismu a preferenci "domácích" značek (Škoda v CZ, VW v DE), ale publicita odráží dostupnost, kvalitu a množství informací, které jednotlivé automobilky nabízejí ke zveřejnění.
V tomto směru jsou na tom německé automobilky (BMW, Mercedes-Benz, VW, Audi, Porsche) podstatně lépe než francouzské nebo italské automobilky. Teprve za nimi jsou Japonci, jejichž novinářská informační báze se mnohdy omezí na několik fotografií a stručnou tiskovou zprávu s neúplnými technickými daty. Je to velká škoda, protože vyspělá technika japonských vozů pak zůstává buď chybou vnější komunikace nebo záměrně utajena.
neregistrovaný "magic"
28. 7. 2004 13:43
Re: PRE AUTORA
To máte částečně samozřejmě pravdu. Dnes to tak opravdu je, náš trh je přímo zavalen press-kity německých automobilek, ve kterých se často jen dozvíme o jiném klopném obvodu nějakého nesmyslného systému....Asi před patnácti- dvaceti lety byla situace mnohem vyrovnanější. Protože nešlo o komerční cíle (neboť si "normální člověk" popisované automobily nemohl koupit), technická úroveň jednotlivých mot. periodik byla podstatně vyšší (vzpomněl bych např. Automobil nebo přílohy Motoristické současnosti s nákresy jedn, konstr. skupin, vysvětlivkami funkce, popisem jedn. systémů, atd.). Proto je dobré v podobných článcích, obracejících se k nedávné historii čerpat i z těchto zdrojů. Co se sériové produkce týká - tady bych se ohradil, protože Delty S4 vzniklo 275 kusů, a to je podle mne podstatně více než Porsche 959 (tam číslo neznám, ale pochybuji, že to bylo přes 100). Jinak myšlenku a článek jako takový samozřejmě kvituju s uznáním, jen bych - na základě "doskuse" - asi trochu více zabředl do fyzikální problematiky konstrukce motorů či automobilů jako takových, aby si různí "diskutéři" uvědomili, že i když bude mít BMW M5 třeba 1500 koní a AMG E55 třeba 2000 koní, nikdy reálně nepojede jako třeba právě ta Delta, 205 T16, a další...
neregistrovaný "Pavel_KR5"
10. 8. 2004 13:57
Re: PRE AUTORA
Pokud se nemýlím, tak poprvé bylo VGT použito u Fiatu Croma 1.9TDid v roce 1991, zatímco VW nebo přesněji Audi jej aplikovalo u svých TDI až v roce 1995.
neregistrovaný "nexus6"
27. 7. 2004 13:44
Re: PRE AUTORA
A pokud se nemylim, tak Nissan 300ZX posledni generace (rocniky 93 - 2001 nebo do kdy se vyrabel) mel take preplnovani dvema turbodmychadly... No, ale na tomhle nezalezi, to by take treba autor musel prolezat rozsahle databaze na internetu, jestli neco neprehledl. Faktem je, ze Porsche 959 je opravdu asi jedine vseobecne zname auto s dvoustupnovym preplnovanim.
neregistrovaný "To///M"
27. 7. 2004 13:17
Ještě malá zmíňka o Anti-Lag systému (EN)
The reason for Anti-lag is, as it's name suggests, to decrease or eliminate the lag induced by a turbocharger. It is mainly used in rally where all Group A or WRC cars are turbocharged.
When you want big power out of a 2 litre engine you need a turbocharger, and the more power you want the bigger the turbocharger has to be. But a big turbocharger takes a long time to spin up and create boost pressure and that's where the ALS (Anti Lag System) comes in. Because every second a car is off boost a lot of time is lost on a rallystage.

To get rid of the lag the needs to keep spinning at full speed at all times. This includes when the throttle is closed for a gearchange, when braking for a turn and when you're a the start line ready to take off.

To keep the turbo spinning while the throttle is closed you need exhaust (lots of hot air basically) to keep turning the turbine wheel. This is how it works:
To get the ALS working you need this:

P8 ECU - Which the big-turbo Escort Cosworth already have as it was made for rally.
Pectel anti-lag babyboard - An additional module to the ECU.
Anti-lag valve - Replaces the original idle speed control valve.
Modified throttle body - The inlet and outlet ports to idle valve bored out.
Turbo with 360thrust bearing - So that it will last longer.
EGT gauge - So you know when your turbo and manifold is going to melt.
Wiring to "arm" the anti-lag and switch it off - This simply involves wiring in a switchable earth to one of the ECU pins.
This goes for so-called "mild" anti-lag (see further down for info), for the real WRC stuff you need another (very expensive) turbo, exhaust manifold and a few other bits.

With the ALS installed - when you let go of the throttle, the valve that replaces the standard idle valve in a modified throttle body opens to let the air continue through. The amount of air this valve can flow is the only thing that affects anti-lag, the less the airflow, the less effect the anti-lag has. Then the ECU retards the ignition timing by 30 degrees so the fuel is ignited when the exhaust valves are open and most of the fuel is already in the exhaust manifold and turbo. That makes lots of nice and hot exhaust to spin the turbo and create boost pressure.

A small "mild" ALS valve can flow enough air to make 0psi boost pressure at idle/off throttle (rather than -25psi of vacuum), sometimes up to 7psi of boost, which makes the turbo hit full boost almost straight away when you press the throttle. The big WRC anti-lag valve can flow enough air to produce 22psi at idle (or off throttle), which makes the car have no lag at all. That will increase the driveability of the car a lot.

Unfortunately the WRC ALS puts a big strain on the turbo and exhaust, whereas with the 'mild' anti-lag setup is practically as reliable as not using an ALS at all. It will gradually burn out your silencer baffles, but all that does is make your exhaust louder.
Some people say that the fuel will cause "borewash" making the need for a rebuild all the time. But that is not the case. The amount of fuel used in anti-lag is not enough to cause any significant bore wash (unless you use Ł5 budget oil), most performance cars fuel on overrun, unless they have been mapped for good emissions, not mapped like that because of reliability reasons.

Regarding the reliability of Cosworths with the mild ALS installed people have had it installed for up to three years without any problems at all even though it has been switched on at most times. The only real thing you have to be wary of with anti-lag is that Exhaust Gas Temperatures (EGT) go sky high but there's no real worry as you could be on the overrun for well over 30 seconds on 'mild' anti-lag before the EGT will get dangerously high. If EGT gets too high it could melt the exhaust and/or turbo. The engine internals will not have any problems.

For full-on WRC anti-lag the specs is as with 'mild' anti-lag but with a bigger WRC ALS valve, and a anti-lag turbo with Maram 247 shaft and turbine wheel with 7° cut-back blades, Nimonic wastegate spindle and everything nicely put together by a reputable company at around Ł1800 total. You will need that as the extra stop/start shocks and extra heat would eat a standard shaft in minutes. A stainless steel exhaust manifold may be handy too as it could stand more heat than standard one.

For road use you will not need more than 'mild' anti-lag, and for track use it might be best too as you're on track at sustained periods of time and the WRC anti-lag may be too severe for those long sessions.

The ALS system won't increase the outright power of your car but it will significantly increase the power delivery - much much more low down torque since the car gets on boost a lot earlier than without the ALS.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Zajda"
27. 7. 2004 22:57
Gratuluju týmu AUTO.CZ k jejich objektivním anketám...
ve kterých se dá bohužel z jednoho PC hlasovat nekonečněkrát. Je sice pravda že mezi jednotlivýmy hlasováními se musí pár minut počkat, ale to je asi veškerý zabezpečení...Hodnota přes 30 procent pro přeplňované motory neodpovídá rozložení inteligence zdejších čtenářů - většina jich přece musí vědět že to přeplňování se tam může přidat vždycky, třeba i k tomu vyšlechtěnýmu bavoráckýmu desetiválci...
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "Tomas (AUTO.CZ)"
28. 7. 2004 13:15
Re: Gratuluju týmu AUTO.CZ k jejich objektivním anketám...
Mezi jednotlivými hlasy z jednoho počítače je nějaká prodleva, kdy nelze hlasovat. Proto výraz "nekonečněkrát" není zrovna odpovídající.
neregistrovaný "Zajda"
28. 7. 2004 22:59
Re: Gratuluju týmu AUTO.CZ k jejich objektivním anketám...
No to je sice pravda s tou prodlevou, o tom jsem ostatně už výše psal, ale nic kromě svědomí jinak nebrání vícenásobnýmu hlasování. Nejdřív jsem myslel že mám proměnný IP-čko, když šlo po restartu opětovně hlasovat, ale na ostatních anketách na jiných serverech jsem nemohl vícekrát hlasovat ani po restartu. Nevím, jestli je to takový problém tohle zabezpečit, ale soudě podle většiny ostatních stránek s anketami není. Takovéhle hlasování je pak k ničemu. Já vám radši ani nebudu říkat kolikrát jsem sám hlasoval, pokud všichni ostatní hlasovali pouze jednou tak se vám omlouvám, ale silně o takové možnosti pochybuju...
neregistrovaný "rumplcimprcapr"
13. 1. 2007 00:34
turbodmychalo
Slyšel jsem u MITSUBISHI LANCER EVO při akceleraci jakýsi zvuk.. zřejmě to mělo něco společného s turbodmychadlem, regulačním ventilem nebo tak něco.. Ví někdo proč je to u některých motorů tak slyšet nebo jak to vlastně funguje? ;-\
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Kopiroid"
25. 8. 2007 22:54
Opel Frontera 2,8 TDI
Zdravim chlapi.
Mam takovej dotaz.... Mam výše zmíněné auto a mam pocit že turbo nějak špatně tlačí......když motor vytočím do 3000 ot/min , tlak za turbem nestoupne ani na 0,25 Bar ....Nevim kolik to turbo ma tlačit tak se ptam........Kdyžtak mi napište na mejl..."kopiroid@seznam.cz"....Dik...KOp…
Rozbalit vlákno
0