Technika
Jsem výrazným příznivcem nepřeplňovaných motorů, obdivuji zejména motory BMW a Honda (dlouhodobě daleko nejúspěšnější značky v soutěži Motor roku).
Umět naplno využívat výkon s autem které 200 koní z dvoulitru dosáhne turbem v 5500 otáčkách vyžaduje podle mě od řidiče daleko méně umění než když je těch 200 koní vytaženo z atmosférické 1.8 skoro v 9000 otáčkách. Můj názor.
Článek se mi velmi líbí, rád bych za něj autorům poděkoval.
Umět naplno využívat výkon s autem které 200 koní z dvoulitru dosáhne turbem v 5500 otáčkách vyžaduje podle mě od řidiče daleko méně umění než když je těch 200 koní vytaženo z atmosférické 1.8 skoro v 9000 otáčkách. Můj názor.
Článek se mi velmi líbí, rád bych za něj autorům poděkoval.
i kdyz dokaze BMW dostat z atmosfericky plneneho motoru stejny vykon jako napr. MB, tak tocivy moment bude jiste zaostavat a to se pak nejvice vidi ve zrychleni a nejvice v pruznem zrychleni v rychlostech nad 80 km/h.
Nemozes porovnavat preplnovany MB a nepreplnovany BMW rovnakych objemov. Jasne, ze preplnovany bude mat vecsi moment, ked ma vecsi nasavaci tlak. Ale ked porovnas MB s kompresorom a BMW "prislusneho" objemu, tak MB zostava daleko vzadu. co sa tyka pruzneho zrychlenia, aj tam musi vyhrat BMW, lebo ma krtuak posadeny vyssie nez MB, takze preradi na nizsi stupen a ujde mu.
1. Existuje na svete vela nepreplnovanych motorov, ktore sa vyrovnaju preplnovanym motorom Mercedesu.
2. Preplnovany motor daneho objemu sa charakteristikami vyrovna nepreplnovanemu motoru o polovicu vecsieho objemu - tak naco preplnovat, ked je lahsie kupit si vecsi motor bez turba (ktore je najnachylnejsie na poruchy) ?
3. Caro 8000 otacok - malokto pochopi, ale tu nemusi ist o predvadzanie sa. Napr.: Nejaka Oktavka TDI ide predbiehat silou 200NM pri 2000 otackach, co cini nejakych 50kW. Prave, ked manever vrcholi, musi preradit, lebo sa dostala mimo max. krutaku a tym straca tu svoju "silu". Naproti tomu nejaka napr. Honda ide predbiehat na 2000 otackach, ale v pohode preradi na nizsi stupen, cim svoj 120Nm krutak "znasobi" a moze dosiahnut vykon vyse 60kW. Nie je nutena preradit az do konca predbiehacieho manevra, ked svoju rychlost zdvojnasobi.
Cize Auta s max. krutakom polozenym nizko su lepsie na tahanie nakladov do kopca, ale na bezne manevre, ako akceleracia po meste medzi semaformi, ci predbiehanie, je lepsi motor s max. momentom polozenym vyssie. Nizsie otacky zase zeru menej benzinu, cize su vhodne na monotonnu uspornu jazdu.
2. Preplnovany motor daneho objemu sa charakteristikami vyrovna nepreplnovanemu motoru o polovicu vecsieho objemu - tak naco preplnovat, ked je lahsie kupit si vecsi motor bez turba (ktore je najnachylnejsie na poruchy) ?
3. Caro 8000 otacok - malokto pochopi, ale tu nemusi ist o predvadzanie sa. Napr.: Nejaka Oktavka TDI ide predbiehat silou 200NM pri 2000 otackach, co cini nejakych 50kW. Prave, ked manever vrcholi, musi preradit, lebo sa dostala mimo max. krutaku a tym straca tu svoju "silu". Naproti tomu nejaka napr. Honda ide predbiehat na 2000 otackach, ale v pohode preradi na nizsi stupen, cim svoj 120Nm krutak "znasobi" a moze dosiahnut vykon vyse 60kW. Nie je nutena preradit az do konca predbiehacieho manevra, ked svoju rychlost zdvojnasobi.
Cize Auta s max. krutakom polozenym nizko su lepsie na tahanie nakladov do kopca, ale na bezne manevre, ako akceleracia po meste medzi semaformi, ci predbiehanie, je lepsi motor s max. momentom polozenym vyssie. Nizsie otacky zase zeru menej benzinu, cize su vhodne na monotonnu uspornu jazdu.
este mi preloz co znamena zwolf...tipujem asi cislo😊zylinder viem co je...valec.555koni bez preplnovania?este nieco...kolko liter?
Hehe, nema to nahodou vyse 7 litrov ?
Stale sa tocime okolo toho isteho: Nie je problem spravit stovky koni vo vysokom objeme, alebo v preplnovanom motore (co je vlastne to iste). Ked mam nejaku znacku povazovat za dobreho vyrobcu motorov, musi vyrobit motor, ktory ma stovky koni v malom objeme a bez preplnovania. Ak niekto vyraba motory, ktore maju 100 koni na liter objemu bez preplnovania, je dobry. Ostatni vyrobcovia su len "obycajni".
Stale sa tocime okolo toho isteho: Nie je problem spravit stovky koni vo vysokom objeme, alebo v preplnovanom motore (co je vlastne to iste). Ked mam nejaku znacku povazovat za dobreho vyrobcu motorov, musi vyrobit motor, ktory ma stovky koni v malom objeme a bez preplnovania. Ak niekto vyraba motory, ktore maju 100 koni na liter objemu bez preplnovania, je dobry. Ostatni vyrobcovia su len "obycajni".
si nejaky vyberavy...tak bud si kup tu "slavnu" imprezu alebo s2000 ale inac asi vacsinou budes musiet siahnut poriadne hlboko do vrecka.
Impreza je predsa tiez preplnovana, ci nie ?
Ale s tou S2000 mas pravdu, aj ked v porovnani s inymi "slavnymi" autami vobec nemusis siahnut hlboko do vrecka.
Ale s tou S2000 mas pravdu, aj ked v porovnani s inymi "slavnymi" autami vobec nemusis siahnut hlboko do vrecka.
ano ano ano...nepremyslel som to.
k tej S2000000000 :to je u mna zatial jedna z 2 hond ktore mozem...2. je NSX ostatne nemusim.
no ak poznas nieco nepreplnovane so shodnou cenou hondy tak povedz lebo ma nenapada...ale asi budes musiet siahnut hlboko.
k tej S2000000000 :to je u mna zatial jedna z 2 hond ktore mozem...2. je NSX ostatne nemusim.
no ak poznas nieco nepreplnovane so shodnou cenou hondy tak povedz lebo ma nenapada...ale asi budes musiet siahnut hlboko.
tak a co potom povies na MB 190 E 2.3 16V ktory bol vyrobeny mercedesom so spolupracou s cosworth(pomohli s 16V technikou)...mal 185 koni
No bol vyrobeny v roku 1983!!!!!!!!!!!!!!!!!pred 21 rokmi...pekne ni??
No bol vyrobeny v roku 1983!!!!!!!!!!!!!!!!!pred 21 rokmi...pekne ni??
este 1 pripomienka...bol to 4 valec a dosahoval rychlost 261 km/h
a este rekord...50 000 km na plnej rychlosti bez tech. problemov za 201h,39min
tak????
a este rekord...50 000 km na plnej rychlosti bez tech. problemov za 201h,39min
tak????
2.3 litra a 185 koni nie je bohvieco, no na osemdesiate roky velmi dobry vykon. Ale samotny mercedes na to asi nemal a dodnes nema, asi preto sa mi nepaci, ze sa dava za vzor preplnovanych motorov...
To auto bolo asi pekne lahke, ked vedelo tak lietat... Bol to vobec normalny cestny seriovy model ? Lebo o specialoch sa tu mozeme bavit donekonecna.
V roku 1998 vyrobila Honda motor s objemom 1.6 a vykonom okolo tych 180 koni. A to bol seriovy model, ziaden special..
To auto bolo asi pekne lahke, ked vedelo tak lietat... Bol to vobec normalny cestny seriovy model ? Lebo o specialoch sa tu mozeme bavit donekonecna.
V roku 1998 vyrobila Honda motor s objemom 1.6 a vykonom okolo tych 180 koni. A to bol seriovy model, ziaden special..
nie bol to len poupraveny seriovy model na ten rekord.no nie nejak PREROBENY.sak o mercedese a rekordoch je toho dost na stranke mercedes-benz.com tam je toho dost ale musis sa tam preklikat co asi neverim ze sa ti bude chciet...(v sekcii museum/record cars)
no a ta honda mala aku spolahlivost? sa mi nechce veri ze by odisla 200000km
no a ta honda mala aku spolahlivost? sa mi nechce veri ze by odisla 200000km
Pan Lanik pokracuje v psani zajimavych publicistickych clanku venovanych automobilove technice, opet kvalitni clanek dekuji! Co se tyce dosahovanych vykonu a parametru motoru vseobecne, nemyslim si ze se zde jedna o technickou nevyhnutnost, spise se jedna o otazku filozofie toho ktereho vyrobce. Nebo o urceni vozu a treba i o zkusenosti vyrobce se zvolenou technikou. Nekdo zvoli ostry tocivy atmosfericky motor pro lehci auto, nekdo do velkeho a tezkeho auta da prednost kompresoru... Neni pochyb ze jak BMW M, tak i MB AMG Kompressor jsou skvele motory plne skvele techniky! Ale v techhle motorech vubec nejde o spotrebu, kdyz se ohledneme po beznych motorech, treba MB 1,8L s kompresorem a motor VW 1,8 s turbodmychadlem ( ted beru v potaz verze s nizsim plnicim tlakem ), jsou vyhody jasne: plnsi krivka tociveho momentu, rychlejsi reakce "lehciho" motoru a i mensi mechanicke ztraty mensich ploch valcu. Preplnovani je jedna z cest jak zvysit ucinnost motoru. A zalezi na urceni motoru a zamereni vyrobce, jestli to bude sportovni motor s vysokym litrovym vykonem nebo jde o dosazeni slusneho vykonu, nizke spotreby a mensiho zdvihoveho objemu... Uz davno je otazka preplnovani slozitejsi nez tady ve foru, je to jen jedna z cest. A i dnes motorari ( i v Evrope ) tvrdi ze objem nicim nenahradis. Preplnovani je porad nejblize... Tfuj to jsem se rozkecal! Tesim se na pokracovani clanku!
at uz Mkovy( sestivalec 3,2 v M3ce je skvost) nebo treba novej dvoulitr do jednickovy rady, kterej ma nizsi prum. spotrebu nez sestnactistovka...
Z praktického hlediska je důležité nejen chování motoru při maximálním zatížení (viz vnější charakteristiky výkonu a momentu, které jsou udávány výrobci), ale zejména v často používaných částečných zatíženích a v nízkém a středním otáčkovém pásmu.
Co se týče hmotnosti tak ta je jistě vyšší než u nepřeplňovaného motoru, ale rozdíl bude spíše v jednotkách kg, což je stále velmi výhodné, uvážíme-li podstatné zvýšení měrného výkonu motoru (kg/l) a výkonové hmotnosti auta (kW/kg).
Čo sa tíka sacieho potrobia, časovania ventilov a ostatnej techniky pri atmosfericky plnených motoroch, je to záležitosť najmodernejšej techniky, ktorá býva drahá a náročná na údržbu. Kým Mercedesu stačilo na slušné výkony a priebehy krut. momentov pomerne jednoduchý kompresor, BMW skúša všetko možné (veľmi dobré) ale drahé a technicky náročné. Technicky náročné riešenia = zvýšenie poruchovosti. V jednoduchosti je krása.