Novinky
Zajimalo by me, jak je mozne, ze jste sice zminili Citroen DS ze 60. let, ale unikl vam Lexus RX, ktery toto pouziva standardne uz dnes? Vasi kolegove z auto.cz, kteri tento system nedavno testovali, by vam urcite mohli s par informacemi pomoci. Nebo se zase ceka, az to bude mit folksvagn a bude se to oslavovat jako extremni pokrok a "naskok diky technice"? Podobne lzi padaji z marketingoveho oddeleni koncernu jedna za druhou, ale nechapu, proc by je mela (nezavisla?) redakce podporovat.
Oba citované články mám "na svědomí" já. V tomto příspěvku nešlo o zpracování přehledu všech automobilů na trhu, které mají adaptivní světlomety (i když i to by bylo zajímavé téma).
V současné době je vedle Lexusu nabízí i Mercedes-Benz, BMW, Audi, Opel (výčet jistě není kompletní) a další výrobci s tímto prvkem brzy jistě příjdou.
Visteon bude asi jako první nabízet tento prvek i pro halogonové světlomety, tedy celé zařízení bude podstatně levnější než v současné době použitá adaptivní xenonová světla. Tématu se věnujeme také proto, že se tento systém vyvíjí v ČR.
V současné době je vedle Lexusu nabízí i Mercedes-Benz, BMW, Audi, Opel (výčet jistě není kompletní) a další výrobci s tímto prvkem brzy jistě příjdou.
Visteon bude asi jako první nabízet tento prvek i pro halogonové světlomety, tedy celé zařízení bude podstatně levnější než v současné době použitá adaptivní xenonová světla. Tématu se věnujeme také proto, že se tento systém vyvíjí v ČR.
Dik za vysvetleni. Clanek na me udelal dojem, ze se jedna o neco prevratneho, neco, co nikdo jiny nema a paralela s 40 let starym citrousem to jeste podporila. Proto mi tam chybela zminka ve stylu "po te, co rada velkych vyrobcu nabizi do svych topmodelu tento bezesporu zajimavy system, snazi se Visteon prijit s resenim, ktere umozni nasazeni v sirsim meritku".
Pekny clanek.Zajimalo by me kolik lidi tuto firmu Visteon pred ctenim clanku znalo.Na jednu stranu je to nemecka firma ale na stranu druhou je Autopal Nový Jičín firma kterou koupil Ford a pred nedavnem je hodili Visteonu.Hlavni veci jsou vsak pro ameriku a myslim ze Visteon je vlastnen Fordem a je to tedy jen dcerina spolecnost.Co se tyce VW tak se nebojim ze by AFS tyto vozy pouzivaly protoze Autopal dela prevazne pro Ford, Citroën,skodu ale i pro jaguar nebo corvetu.Ale kdyby je nekoupili americani tak tet delaji v NJ asi prd.Tet delali svetla na novy Golf a pry maji nemci nejaky kecy a pry dokonce to zabalyly.Prachy jak jinak.Celkove ten system AFS asi neni zas takova novinka, vyviji se v ČR ale ne za ČR prachy.Asi jak Škoda.
JInak mam dotaz na lidi kteri by nahodou cetly co jsem napsal.Nezda se vam ze Fabia oslnuje jak blazen?Svetla na ni se nedelaji v NJ a pripadaji mi dost divny.Zdravim, omlouvam se za chyby a radsi neuvadim sve meno protoze clovek nikdy nevi, prace v Autopalu se nejen vyplati ale je i jedina v okrese Novy Jicin.A ti amici si jsou toho vedomi.
JInak mam dotaz na lidi kteri by nahodou cetly co jsem napsal.Nezda se vam ze Fabia oslnuje jak blazen?Svetla na ni se nedelaji v NJ a pripadaji mi dost divny.Zdravim, omlouvam se za chyby a radsi neuvadim sve meno protoze clovek nikdy nevi, prace v Autopalu se nejen vyplati ale je i jedina v okrese Novy Jicin.A ti amici si jsou toho vedomi.
S tou Fabii mas naprostou pravdu. Jeji svetla oslnuji Ale Skodovka to asi bere jako vlastnost a ne chybu
Mam Fabiu a tiez som oslnoval. Hranica svetla a tiena bola obvykle tesne na hranici oco vodicov v protismere. Ale stacilo svetla doma trochu posunut dole a uz je to OK. Nechapem, preco to nastavuju tak vysoko. Pritom prvy pokus bol nechat si to nastavit v servise. Ale svetla svietili este vyssie. Preto som to nastavil sam. Tak aby akurat nikoho neoslnovali.
Mam Octavii 4x4 a jezdim v dost extremnich podminkach a jiz nekolikrat jsem potreboval vypnout ABS, protoze jsou podminky kdy je k nicemu, obcas proste auto bez zablokovanych kol nejde uridit. (reakce typu ze jsem blb odmitam, protoze je to v mistech kde normalniho cloveka nenapadne jet a vetsinou ani jit pesky a na povrsich po kterejch se neda jit pesky), jedina moznost je vytahnout pojistku od ABS ale to zase nefunguje 4x4 a reseni neni. EPS a ASP a podobny blbosti bych si do auta vubec nedal, protoze kdyz neco pocitac blbe vyhodnoti tak je v lepsim pripade po aute v hosim po nekom. Pocitac je dobra vec, ale vse je delane na standartni podminky v extremech je to k nicemu. Takze souhlasim s prvnim prispevkem, kazdy system by mel mit vypinac (airbagy bych povazoval za neco jineho, ty nesahaj do rizeni, ale chrani cloveka, je to jako michat jablka a hrusky).
Pro tebe existuje jedina moznost. Do extremnich podminek si porid jine auto. Oktavka asi nebude to prave.
Je spickova, ale jedna se o to ze elektronika nekdy zasahuje nevhodne. Je fakt ze trochu trpi a obcas odpadne nejakej plastik, ale to i z Patrola kterej ma znamej. Dalsi problem je ze 95 procent kilometru najedu po normalnich silnicich a jiny auto bych neuzivil. Prostupnost terenem spickova, jen clovek musi dat pozor aby neskoncil na brise a to jsem jiz vyresil rucnim naviakem.
Jen kratkou poznamku k vypinani ABS. Naprosto souhlasim, ze v terenu (predpokladam, ze prave teren jsou ty extremni podminky) je nekdy mnohem lepsi nemit ABS, to je bez diskuse.
Nemuzu ale souhlasit s nazorem, ze ESP, ASR, a podobne, jsou veci, ktery bych si do auta nedal... To plati i o zminenem brzdovem asistentu.
Jsou to veci, ktery zachranujou zivoty tech, ktery se, at uz vlastni vinou nebo cizim pricinenim, dostali do nesnazi... Jasne, nekdy se ESP unahli, stalo se mi to taky, mam novy A3 2.0 TDi quattro, sportovni podvozek, 17" kola, takze hranice docela daleko, na ne se jen tak nedostanes, ale tu a tam pri nejakem divocejsim manevru zasahne ESP a blikne na me kontrolka ESP, pritom bylo vsechno jeste na hony vzdalene krizi, ale jsem rad, ze vim, ze ho mam za zady, a kdyz to fakt prezenu, podrzi me... A ze to umi, jsem zkousel s kamaradem a jeho Octavii Combi 1.9 TDi 96kW v zime na snehu a ledu. A jeste jedna vec nakonec: Radsi si necham sahat do rizeni ESPeckem, nez abych zkousel jak fungujou airbagy, protoze jsem mel velkou hubu a ESP vypnul... Tak asi tak!
Nemuzu ale souhlasit s nazorem, ze ESP, ASR, a podobne, jsou veci, ktery bych si do auta nedal... To plati i o zminenem brzdovem asistentu.
Jsou to veci, ktery zachranujou zivoty tech, ktery se, at uz vlastni vinou nebo cizim pricinenim, dostali do nesnazi... Jasne, nekdy se ESP unahli, stalo se mi to taky, mam novy A3 2.0 TDi quattro, sportovni podvozek, 17" kola, takze hranice docela daleko, na ne se jen tak nedostanes, ale tu a tam pri nejakem divocejsim manevru zasahne ESP a blikne na me kontrolka ESP, pritom bylo vsechno jeste na hony vzdalene krizi, ale jsem rad, ze vim, ze ho mam za zady, a kdyz to fakt prezenu, podrzi me... A ze to umi, jsem zkousel s kamaradem a jeho Octavii Combi 1.9 TDi 96kW v zime na snehu a ledu. A jeste jedna vec nakonec: Radsi si necham sahat do rizeni ESPeckem, nez abych zkousel jak fungujou airbagy, protoze jsem mel velkou hubu a ESP vypnul... Tak asi tak!
A teraz o 15 rokov neskor su xenony jednoznacne vymierajuca technologia nahradena adaptivnymi Full-LED a halogeny su pomaly nahradzane low-LED reflektormi... :yes:
Stejne je to s adaptivnimi svetlomety - rozhodne bych se nechtel dockat toho, ze na krizovatce tvaru Y se auto podle navigacniho systemu rozhodne svetla zatocit doprava, kdyz chci jet doleva...
Zkratka, sve auto si chci ridit sam a ne aby auto ridilo me!
A dale, kdybys pozorne cetl a sledoval deni (nejen) kolem AFS, tak bys vedel, ze v pripade tve krizovatky ve tvaru Y by system jednal podle nekolika dalsich udaju, napr. jedes-li podle navigace a ta te navadi na odboceni doprava, nevim, proc bys jel doleva - pomerne logicke, ze - a pokud by ani tento pripad nenastal, system pocka na napr. na zapnuti blinkru do toho ktereho smeru. Tento popis samozrejmne neplati pro vsechny systemy, nehlede na to, ze se jedna jeste o vyvojove stadium... Takze pro priste preji presnejsi studium dane problematiky!
a) Nevim, kolik Ti je roku, ale vzhledem k memu veku (ridicak vlastnim 34 let) mi osloveni "Mlady muzi" pripada trochu nevhodne.
b) pokud bys cetl pozorne, jiste by jsi pochopil, ze nepisu o totalnim zablokovani kol, ale o "zablokovani kol do ABS" tedy do stavu, kdy je zpomaleni vozu limimitovano funkci systemu ABS, nikoli fyzikalnim zablokovani kol.
c) moje VW se takto bohuzel chova - neni mi 20 a jezdim tedy jiz pomerne poklidne, i kdyz stale dost svizne (najezdil jsem neco pres 1,3 mil km) a pokud znicehonic z poklidne jizdy potrebuji najednou zabrzdit, nikoli nejak havarijne, nicmene dost ostre (napriklad mi nekdo nedal prednost) a zastavit tak napr. na vzdalenost 50m a system to vyhodnoti jako havarijni brzdeni a vozidlo jde do ABS i na suchem asfaltu, aby zastavilo na 20m, pripada mi reakce tohoto systemu (stalo se mi to za prvnich 20 tis km s tim vozem uz asi 4x), zcela neadekvatni a totalne zhovadila. Zvlast tehdy, pokud jenom stastnou nahodou nezpusobila neprijemnou havarii a za mnou jedouci kamion se mi stacil vyhnout... Funkci vsak bohuzel ceske zastoupeni VW neumi disablovat.
d) proto kazda podobna "feature" patri do auta jenom tehdy, pokud je ji mozno vypnout (napr. jako EDS). O AFS to plati bezezbytku take.
e) takze na zaver preji nejen teoreticke studium dane problematiky, ale hlavne to, abys jeste stacil ziskat dostatek praktickych ridicskych zkusenosti drive, nez Te nejaka podobna vymyslenost rizena SW od Microsoftu nekde sejme (nebo nekoho z Tvych blizkych)...
Omlouvam se za nepresnost, ktera se vloudila do meho komentare o "brzdeni do ABS", nicmene podstata veci je stejna. Nemam najeto pres milion km, ale tech parset tisic neni take k zahozeni. A dale, nezbyva mi nez souhlasit s reakci od RADKA, ktera ve sve podstate vystihuju muj nazor. Vypinat tyty pomocniky, ktere mozna budu potrebovat (a kdyz k tomu dojde, budu rad, ze je mam za zady, protoze zkratit brzdnou drahu vam nepomuze nic jineho nez stale lepsi technika; predpokladam, ze reakcni dobu po najetych 1,3 mil. km mate asi uz velmi dobrou) je nesmysl.
A totez plati o AFS. Jen kratkou poznamku o funkcnosti a presnosti - kdo si mysli, ze spolecnost (napr. VISTEON) a potazmo vyrobce automobilu (napr. SKODA) da do seriove vyroby (byt za priplatek) svetla AFS nebo jim podobny system, ktery nebude odzkousen a perfektne fungovat, at uz se jedna o system zalozeny na GPS nebo na cemkoliv jinem, je blazen. Jednalo by se o bezprostredni ohrozeni zivota posadky automobilu a to si obzvlaste dneska nikdo nedovoli!!!
x.
P.S.: každý model má jiné chování brzd. VW má brzdy ostřejší, Opel zase mdlejší. Většina řidičů si na chování brzd ve svém voze po několika dnech ježdění zvykne. Pokud někdo jezdí jenom jednou za měsíc na chalupu, trvá mu asi déle, než se naučí vůz ovládat.