Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Honda s novým turbodieselem - první jízdní dojmy

Po kombi od Jaguaru, luxusním Volkswagenu a Saabu s motorem Subaru tu máme další průlom: Honda vyvinula vlastní vznětový motor. První desítky kilometrů na českých silnicích napověděly, že tenhle agregát budou Hondě mnozí závidět...
Zpět na článek
13. 1. 2004 17:01
neregistrovaný "vedeni"
13. 1. 2004 17:13
neregistrovaný "Michal"
13. 1. 2004 18:15
neregistrovaný "Martin"
13. 1. 2004 19:27
neregistrovaný "Tydyt"
13. 1. 2004 21:31
neregistrovaný "Niemand"
14. 1. 2004 08:43
neregistrovaný "Fechta"
14. 1. 2004 09:51
neregistrovaný "Martin"
14. 1. 2004 11:00
neregistrovaný "briza"
15. 1. 2004 20:35
neregistrovaný "Toudy"
13. 1. 2004 20:11
neregistrovaný "RomanP"
13. 1. 2004 20:15
neregistrovaný "RomanP"
13. 1. 2004 21:27
neregistrovaný "vedeni"
14. 1. 2004 00:41
neregistrovaný "karel novak"
14. 1. 2004 08:49
neregistrovaný "vedeni"
14. 1. 2004 14:29
neregistrovaný "anonym"
14. 1. 2004 16:22
neregistrovaný "Tydyt"
14. 1. 2004 01:02
neregistrovaný "karel novak"
13. 1. 2004 22:19
neregistrovaný "Martin"
14. 1. 2004 00:53
neregistrovaný "karel novak"
14. 1. 2004 08:24
neregistrovaný "dada"
14. 1. 2004 09:42
neregistrovaný "PIŤO"
14. 1. 2004 14:51
neregistrovaný "Standa"
14. 1. 2004 16:35
neregistrovaný "Standa"
14. 1. 2004 12:34
neregistrovaný "Standa"
14. 1. 2004 15:50
neregistrovaný "W"
16. 1. 2004 16:27
neregistrovaný "Michal"
14. 1. 2004 20:00
neregistrovaný "Karizma"
14. 1. 2004 21:16
neregistrovaný "vedeni"
15. 1. 2004 09:59
neregistrovaný "anonym"
16. 1. 2004 11:25
neregistrovaný "JiP"
16. 1. 2004 13:41
neregistrovaný "jj"
16. 1. 2004 14:28
neregistrovaný "Mikez"
16. 1. 2004 16:32
neregistrovaný "W"
17. 1. 2004 10:17
neregistrovaný "Michal"
17. 1. 2004 12:47
neregistrovaný "Mikez"
16. 1. 2004 19:19
neregistrovaný "vedeni"
16. 1. 2004 16:04
neregistrovaný "georgo"
16. 1. 2004 16:33
neregistrovaný "Michal"
16. 1. 2004 16:23
neregistrovaný "Pol"
18. 1. 2004 20:11
neregistrovaný "BULLET"
19. 1. 2004 13:38
neregistrovaný "Pol"
19. 1. 2004 16:36
neregistrovaný "Whirlwind"
19. 1. 2004 20:07
neregistrovaný "BULLET"
4. 2. 2004 23:39
neregistrovaný "Whirlwind"
4. 2. 2004 23:42
neregistrovaný "Whirlwind"
neregistrovaný "vedeni"
13. 1. 2004 17:01
bez titulku
No a ted mi reknete, kdo si tedkonc koupi toho hnusnyho passata 1,9 TDI Leda nakej fasoun vylizanej.
Rozbalit vlákno
16
neregistrovaný "Michal"
13. 1. 2004 17:13
Re: bez titulku
Passat se nemůže měřit s vozem, který se v USA prodává jako luxusní Acura TSX
neregistrovaný "Martin"
13. 1. 2004 18:15
Re: bez titulku
počkaj par mesiacov a budes vidiet, ze takych fasounov budu tisice. Vies, aka je realita, a okrem toho si myslim, ze novy passat 2,0 tdi a 2,5 tdi nebude az taka katastrofa.
neregistrovaný "Tydyt"
13. 1. 2004 19:27
Re: bez titulku
no nevim ... Passat bude stat megabalik, ale u nas jsou tupci, takze si ho urcite spousta lidi koupi. Ma urcitou vyhodu snad jenom v moznosti pohonu vsech kol, ale jinak je to crap .... ad PD Tdi ... v porovnani s konkurenci jdou VW proste spatnou cestou. To samy si uvedomil Nissan s Mfirem a pouziva radsi CR.
neregistrovaný "Niemand"
13. 1. 2004 21:31
Re: bez titulku
Proc nazyvate zakazniky znacky VW "tupci" to nevim. Kdyz se nekdo rozhodne pro tuto znacku, je to proste neco nemyslitelneho. Technologie PD mozna budoucnost ma, mozna ne, to nevim, ale v konkurenci s CR prvni generace jiste obstoji (drsnejsi zvuk neni zase takova hruza). Mimochodem, nepouziva Nissan CR prave proto, ze se spojil s PSA, kde je tato technologie pouzivana?
neregistrovaný "Fechta"
14. 1. 2004 08:43
Re: bez titulku
myslím, že Nissan se spolčil s RENAULTem, nebo naopak.
neregistrovaný "Martin"
14. 1. 2004 09:51
Re: bez titulku
renault odkupil balik Nissanu a motory su ciste PSA, takze hovorit o diesloch od Nissanu sa da len pri par terennych modeloch a almere tino.
neregistrovaný "briza"
14. 1. 2004 11:00
Re: bez titulku
PSA a Renault neni totez a Renault ma rozhodne sve dieselove motory nikov HDi od PSA. Drobny nahled jak je to s diesely Nissanu je mozne ziskat hned na zacatku clanku o Primere 2.2 Dci z tohoto cisla.
neregistrovaný "Toudy"
15. 1. 2004 20:35
Re: bez titulku
Netvrdil by som, ze Renault ma svoje dieselove motory. Ako argument sa daju pouzit 6-valce, ktore su od Isuzu...
neregistrovaný "RomanP"
13. 1. 2004 20:11
Re: bez titulku
neregistrovaný "RomanP"
13. 1. 2004 20:15
Re: bez titulku
No to že se Honda cca po60-ti letech vývoje dieselových motorů zmohla na odpověď nedělá z ostatních automaticky outsidery.
Jo a ten passat bude v budoucnu osazen motorem 2,0 TDI
neregistrovaný "vedeni"
13. 1. 2004 21:27
Re: bez titulku
V budoucnu ano, ale ted proste neni a prodava se za stejny prachy, ackoli jizdnima vlastnostma, vybavou, motorem atd. se na accord nechyta. A uprimne receno, nevim, jestli VW 2.0 TDI bude lepsi nez tohle - rek bych ze ne. Honda ma nej motory, VW nikoli. Mne akorat zarazi drza cenova politika koncernu VW. Ale kdyz to lidi kupujou tak pro ni maj duvod... Takze se spis divim tem lidem. :) Jasny, za je lepsi fabie nez treba byt lip vybavena kia rio, ale konkretne souboj Passat - Accord u me vychazi jasne. BTW - novy passat bude vys nez stavajici, naivne chtej konkurovat asi Ecku a 5ce....? Takze cenove to bude zase nekde jinde. V tom pripade ovsem uz brat MB.
neregistrovaný "karel novak"
14. 1. 2004 00:41
Re: bez titulku
Nevím jaké máš vzdělání,ale zdá se mi že poslední dobou hodnotí mnoho lidí to ,co jim není vůbec dáno soudit.Pro srovnání mi prosím vyjmenuj alespon jednu další automobilku s tak širokou paletou benz. a především diesel.motoru jako VAG.Proč to nesrovnat s 2.5 TDI.Sám mohu podoknout že Honda má možná benz.motory dobré,ale jak dlouho tě bude bavit hrát si na závodníka,hlavně při velkém počtu najetých km.Co se týče ceny,si myslím že osvědčená kvalita za to stojí./nejsem dealer,ale neskáču hned rychle do všeho novýho/
neregistrovaný "vedeni"
14. 1. 2004 08:49
Re: bez titulku
nejde preci o zavodniceni, ale o lepsi chod, vyssi vykon (to jiste ocenis i ty - nezavodnik) atd. Siroka paleta motoru je sice vec pekna, ale potiz je v tom, ze je to obrovska nabidka sracek, jenom ruzne nacipovanejch variant jednoho a samyho motoru. 1,8T - 150k,180k,225k, 1,9 TDi - 88k (nebo tak nak), 100k, 130k... atd. Nic co by si clovek nemoh udelat sam. :) Ale hondovskej ekvivalent 4valce 2,4 proste nemaj ani omylem. Nebo 1,2 v Honde Jazz. Ta potre vsechny VW 1,4, o hroznejch 1,2 ani nemluve. Vse pri mizivy spotrebe. Vyhody novyho dieslu tu uz byly popsany. Davat i do novych modelu atmosfericky benz. 2,0, to je taky unikum VW. Nic proti tomu, kdyby byly za polovicni ceny. Ale tohle je do nebe volajici a preji brzky krach!
neregistrovaný "anonym"
14. 1. 2004 14:29
Re: bez titulku
atmosfericky dvoulitr není přece žádné unikum VW, to snad má skoro každý.Snad i Honda?
neregistrovaný "Tydyt"
14. 1. 2004 16:22
Re: bez titulku
no jenomze jenom VW melo ten dvoulitr s vykonem sotva 85 KW a zral jako prase..... ted udelali FSI, ktery ma konecne nejakej vykon a hle zere to jenom 98ku takze to vyjde na stejno. Nehlede na to, ze mi FSI neprislo nijak zazracny (proste dobrej benzin, ktery dobry znacky delaj uz pekne dlouho).
neregistrovaný "karel novak"
14. 1. 2004 01:02
Re: bez titulku
No a navíc ty chytráci z redakce co se týče srovnání ccm a ps zapomněli na koncernový 1.9 TDI vše červeně s bohapustými 150 PS.
neregistrovaný "Martin"
13. 1. 2004 22:19
bez titulku
Tady se jasně ukázalo , že common rail druhé generace udělá i z naftovejch analfabetů špičku tak * proč to ta ksichtovská rodina Volkswagen ještě nepochopila
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "karel novak"
14. 1. 2004 00:53
Re: bez titulku
Dám ti jednu kontr. otázku.Jaký je rozdíl mezi cr. 1 od Siemense a cr.2 od Bosche a od kdy se každý vyrábí? Za druhé, co ti říká Audi A8 3,3 TDI?
neregistrovaný "dada"
14. 1. 2004 08:24
Re: bez titulku
K audi 3.3 neni TDI je to jedinej common rail od vW, proc? 1. jedine reseni pro luxusni vW aby neznel jak traktor. 2. uz se nedela-snad se jim tedka to 4.0 V8 podarilo dostatecne zaplastovat-neco jako cernobylsky sarkofag :). Honda forever i kdyz ja bych stejne nejradsi 2.4 executive tourer-libustka, 7000 rpm mnam!
neregistrovaný "PIŤO"
14. 1. 2004 09:42
Opravdu velmi povedené
Nestačily mi články o accordu CTDi a tak jsem si ho šel misto tlachání opravdu vyzkoušet a musim smeknout. Motor povedeny ve všech směrech, velmi dobré zrychlení, líbí se mi že vás u toho nečeká žáden extrémní kopanec, ale krouťák je krásně rozložen - prostě plynulý zátah až do vyšších otáček, spotřebu jsem sice nezjistil ale určitě bude odpovídat tvrzení hondy (5,4l kombinace). Překvapila mně velmi kvalitní implementace nového motoru do karosérie původně vyvinuté pro 2,0 a 2,4DOHC i-VTEC benzin verze. Auto má prostě stále optimálně naladěný podvozek - přítomnost nového CTDi pod kapotou nijak nezhoršila jízdní vlastnosti. Odhlučnění je rovněž příkladné - řekl bych nejtišší v této třídě. (nesrovnávejme to s vyšší třídou). Kdo to koupí - neprohloupí.
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "Standa"
14. 1. 2004 14:51
Re: Opravdu velmi povedené
No tak díky, další výcuc z původního článku...
neregistrovaný "Standa"
14. 1. 2004 16:35
Re: Opravdu velmi povedené
Je to jeho pocit ze svezení, který má podobný s autorem článku. Na někoho to třeba bude působit jinak, tak ať napíše.
neregistrovaný "Standa"
14. 1. 2004 12:34
Příjemné svezení
Překvapilo mě, jak daleko se dokázali dostat s tím prvním turbodieselem, konkurenci co se týče jízdních vlastností jednoznačně pobije, myslím že už jsem jezdil ve všech podstatných turbodieselových autech střední třídy a můžu si za tímto tvrzením stát. Také mě překvapilo, jak ten motor dokázali sladit s Accordem, který měl pouze benzínové motory. Možná je to nízkou hmotností toho turbodiesela, má snad jenom 60 kilo navíc, což mi připadá až divný. Při jízdě je právě parádní ten pocit lehkosti a samozřejmosti jak všechno funguje lehce, plynule, bez vibrací a hluku. Ale stejně je jednoznačný, že se jich v Čechách prodá sotva pár stovek. Hondu tady moc lidí nezná. Nevíte náhodou jestli je Accord skutečně nejprodávanější auto na světě za minulý rok?
Rozbalit vlákno
5
neregistrovaný "W"
14. 1. 2004 15:50
Re: Příjemné svezení
No v Americe se jich prodalo loni přes 400 000 kousků a byl vyhlášen jako nejoblíbenější sedan dané třídy, další byla Mazda6, Toyota Camry, Nissan Altima, Passat, Mitusibshi Galant, Chevrolet Malibu, Hyundai Sonata, Chrysler Sebrink, Suzuki Verona...takže...no nekup to!!!
neregistrovaný "Michal"
16. 1. 2004 16:27
Re: Příjemné svezení
Ale to, co se prodává v USA jako Honda Accord je Honda Inspire. Naše Honda Accord je v USA lépe vybavena a prodává se jako Acura TSX.
neregistrovaný "Karizma"
14. 1. 2004 20:00
Re: Příjemné svezení
Taktéž jsem se svezl s Accordem i-CTDi a mohu potvrdit, že vše co je tady o něm zmíněno je pravda. Žádný z konkerentů v této třídě se mu v současné době nemůže rovnat. Je sice pravda, že svým litrovým výkonem či kroutícím momentem se nemůže řadit k absolutní špičce (tak jako u zážehových motorů), to ani v tomto případě nebylo cílem konstruktérů Hondy, ale v čem diesely jiných značek jednoznačně převálcuje je neskutečná vyváženost výkonové charakteristiky a celková kultura chodu. Motor zcela plynule a bez protestů táhne již od volnoběhu. Žádné chvilkové a náhlé navýšení výkonu kolem 2000 se nekoná, aby poté stejnou rychlostí se i vytratilo, což je známý neduh motorů 1.9TDI 96/110kW (daň za vysoký litrový výkon). Odhlučnění a zvukový projev je na na takové úrovni o které se PD-klapačům může jen zdát. Honda opět všem dokázala, že umí vyvinout nejen špičkový benzín, ale i diesel, ač s nímž v minulosti neměla žádné zkušenosti a který je proti její filozofii.
Ale přes všechna tato pozitiva, bych si ho stějně nekoupil, neboť benzín, je benzín a v případě Hondy to platí dvojnásob.
neregistrovaný "vedeni"
14. 1. 2004 21:16
Re: Příjemné svezení
...a zvlast tedka, kdyz je cena nafty stejna jak naturalu... Sice trosku nizsi spotreba, ale nez se ten diesel zaplati, tak auto uz stejne bude davno pryc. Jo, kdyby nafta byla tak za 15 Kc... Nebo bejt ridic tatry a krast to. :)
neregistrovaný "anonym"
15. 1. 2004 09:59
Re: Příjemné svezení
Myslim, ze jsi trochu mimo, s dieselem jezdim kilometr s polovicnimi naklady nez s benzinem, a pokud to platis ze svyho, mesicne najedes nekolik tisic a nemuzes si to odecist z dani, tak je to sakra znat to mi ver.
neregistrovaný "JiP"
16. 1. 2004 11:25
Počítač
Nejsem žádný odborník přes auta, ale i ten blbý Volkswagen počítač. Myslím, že hodně lidí si takto měří spotřebu apod. a prostě už si na to zvykli. Neříkám, že absence počítače je důvod k nekoupení Hondy, ale pokud mi to tam nedají i když si za to chci zaplatit, tak si myslím, že jsou to tupci a že jím tato ignorace zákazníkových přání nemůže dlouho vydržet i když mají dobré motory.
Accord je na trhu již někdy od jara minulého roku a na cestách ho moc nepotkávám, to vypovídá hodně. Za cenu jakou chcou si spousta lidí koupí radši něco jiného.
Rozbalit vlákno
6
neregistrovaný "jj"
16. 1. 2004 13:41
Re: Počítač
Tak uz jsem myslel, ze s timhle argumentem nikdo neprijde. Ma lepsi jizdni vlastnosti, motory, podvozek, razeni... nez Passat, ale nema pocitac, takze si radsi priplatime a koupime Passat. Me osobne pocitac absolutne nechybi... ale uznavam, ze TDIckari jej zboznuji, presne totiz mohou spocitat, jak dlouho jeste budou muset jezdit nez se jim vrati to, co zbytecne vyhodili pri porizeni auta.
neregistrovaný "Mikez"
16. 1. 2004 14:28
Re: Počítač
Jo! Jo! Jo!!! To je dobrý...
Srovnávat Accord a Passat? To může jen ignorant...A ohánět se přitom palubním počítačem Ještě tady nikdo nezvracel, že Honda okopírovala čumák od Mazdy6. Potom už by to bylo - spolu s počítačem - kompletní.
Nemá počítač, nebereme. A co sqělý podvozek? Nezájem. Řízení? Nezájem. Řazení? Nezájem. Motor? Nezájem Provedení? Nezájem. SPOLEHLIVOST? Nezájem. Nemá počítač, koupíme raději tu kačenu Passat, tam si můžeme blikat celý den...
neregistrovaný "W"
16. 1. 2004 16:32
Re: Počítač
..no jasně, Honda okopírovala přední maskový pětiúhelník od Mazdy! Už ho tak kopíruje od nějakýho 95-týho roku! Jinaks to napsal absolutně přesně a neboj, on se někdo kvůli tý masce ozve...
neregistrovaný "Michal"
17. 1. 2004 10:17
Re: Počítač
přední pětiúhelníkovou masku měl Accord dříve než Mazda (i když se jednalo o hodně placatý pětiúhelník)

Honda Accord porazila Mazdu 6 v soutěži o JAPONSKÉ AUTO ROKU!!! myslím že tato soutěž má mnohem větší prestiž než české auto roku, které vyhrála Mazda 6.Asi proto, že ukrást zadní světla z Lexusu a interiér z Alfy je nějaký kumšt.
neregistrovaný "Mikez"
17. 1. 2004 12:47
Re: Počítač
Co se týká té přední masky, tak spousta odborníků - pisálků - nevidí za hranice ČR a myslí si, že tak je to správné... Nic na tom nemění fakt, že Mazda6 i nový Accord se začli ve světě prodávat ve stejnou dobu, že dokonce Accord, i když tak sprostě okopíroval ten čumák od Mazdy 6, dostal cenu japonské auto roku. Důležité přece je, že Mazda 6 přišla na český trh na podzim 02 a Accord až na jaře 03. To přece musí stačit, aby starý pan Honda stihl okopírovat nos od šestky, k tomu vymyslel nový kabát, dal to do výroby a dovezl do Čech. Samozřejmě nehaním šestku, jen se po vzoru Dona Qujiota snažím porazit větrné mlýny...
neregistrovaný "vedeni"
16. 1. 2004 19:19
Re: Počítač
Za tu cenu, jakou chcou, si spousta lidi koupi radsi oktavii kombi, vid? Octavia Combi L&K muze stat az 950 000.... Neuveritelna drzost.
neregistrovaný "georgo"
16. 1. 2004 16:04
Test
V AutoTipu je test Accord x Mondeo x C6 x (už jsem to zapoměl). Je to snad poprvé, co jsem v tomto německém časáku našel test, kde vyhrála Honda. Porazila a opěvovaný Duratorq 2 u Mondea, Který byl v jiném testu hodnocen lépe jak VW TDI. I porážka HDI od PSA je podle mě velmi cenná. Možná se západoněmečtí soudruzi zalekli a proti Accordu pašíka radši nepostavili.
Jinak si myslím,že není na místě nějak sporstě nadávat těm, co nedají na VW dopustit. Musím říci, že jsem sám ochutnal pašíka a komfort cestování a hlavně úroveň zpracování byla perfektní. Přestože se mi to auto docela líbí,mému stylu jízdy odpovídá něco uplně jiného.Proto se ještě nemusím obouvat do "páprdů" s TDI. Každý má halt něco. Abych ušetřil psaní rejpalům, tak jsem velký fanda Hondy a našetřil jsem si na Civička VTI.A na HONDIČKU nedám dopustit.
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "Michal"
16. 1. 2004 16:33
Re: Test
to auto, na které si tak snadno zapomněl je Skoda Superb (alias horší passat), takže TDI skončilo 3. ze 4 a to je na AutoTip co říct ;-)
neregistrovaný "Pol"
16. 1. 2004 16:23
bez titulku
Nevite nekdo, co zanzornuje to foto se sedmi cervenejma trubkama v jedny zeleny? Co je to za soucast motoru?
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "BULLET"
18. 1. 2004 20:11
Re: bez titulku
Osobně bych řekl, že se jedná o tepelný výměník výfukové plyny -chl. kapalina. Možné účely: přídavný ohřev chl. kapaliny - resp. motoru na provozní teplotu a následné snižovaní teploty výfukových plynů pro použití EGR systému.
neregistrovaný "Pol"
19. 1. 2004 13:38
Re: bez titulku
Zajimavy. Ja myslel, ze EGR se pouziva jen u zazehovych motoru. Ale vypada to tak, jak rikas. Zelena-chladici kapalina, cervena-vyfuk.
neregistrovaný "Whirlwind"
19. 1. 2004 16:36
Topeni
Co je tak zazracneho na tom jejich topeni? Co znaj americani lednicku tak pouzivaji klimatizaci, a to ze se da s ni topit (protoze obrati chod ci co) znaj taky pekne dlouho. Na kazdym baraku maj klimatizaci a v zimne s ni topi. Sednuli v zime do stary americky kary a dam topeni na plno tak v mziku rozmrazeny auto diky teto vychytavce. Mam s tim zkusenosti i z Fiatek, ktery to pouzivaji radu let.
Tak v cem je to u Hondy tak vyjimecny? Treba to je pro ne opravdu novinka na Evropskej trh (opravdu nevim) a nebo mozna jenom ceri vodu tak jak to umi u nas Skodavka - vzdycky se byjou do prsou jakou maji svetovou novinku a pritom u jinych automobilek si to zakaznici dopravali pred 20 lety .
Rozbalit vlákno
3
neregistrovaný "BULLET"
19. 1. 2004 20:07
Re: Topeni
Ze své automobilní praxe jsem tuto verzi přídavného ohřevu chladící kapaliny viděl jen asi dvakrát ( a to jednou na nějakém bagru, či co to bylo). Většinou se používají tepelné výměníky motorový olej-chladící kapalina nebo elektrický sytém, popřípadě ohřev nezávislým teplovodním topením.
neregistrovaný "Whirlwind"
4. 2. 2004 23:39
Re: Topeni
Ale tenhle system neohriva zadnou vodu, ale rovnou vzduch - nebo kdyz si pustite klimatizaci (klasicky) tak vam to ohriva vodu?? Myslim si ze to na vas zacne okamzite chrlit chladnej vzduch a to tu jde. Dalsi tepelnej vymenik by znamenal ztraty, zbytecnou slozitost zarizeni a hlavne by to nefungovalo tak rychle.
Nez se podivat do ameriky (statu nebo auta), tak je urcite snazsi narazit na Fiata nebo Alfu Romeo ktera ma automatickou klima. U ovladani topne soustavy (klima) je vyznacen zlatym pismem symbol celniho skla. Kdyz presunete vypinace na tyto symboly tak Vam zacne okamzite proudit vlazny vzduch do kabiny, zapne se odmrazovani zpetnych zrcatek... Kdyz pridete rano k zamrzlemu autu docela sikovna vec.
neregistrovaný "Whirlwind"
4. 2. 2004 23:42
Re: Topeni
Kdyz si to ted ctu, tak v 1. odstavci ma byt samozrejme "chladit" a ne "ohrivat" jak jsem napsal u klasicke funkci klimatizace tak, jak ji zna kazdy z nas.