Ale tech 500 aut se nedela jenom proto, aby se overily vlastni auta, ale cely system, tj. vcetne dobijecich stanic, zpusobu mereni, fakturovani atd. Navic vyprojektovat a postavit infrastrukturu, je casove daleko rozsahlejsi problem nez postavit auto, zejmena kdyz se bude jednat o stavby a vedeni na cizych pozemcich. Proto musi autum predchazet. Standardy uz byly dojednany, je treba se k nim jen pripojit. Takze pan kolega nahore mel pravdu. Vytlacit z automobilky prototyp elektromobilu a nerict jak se bude dobijet je jenom placnuti do vody. Ale je to logicke. VW ma zpozdeni v samotnem elektromobilu a nutne tak musi mit i zpozdeni v infrastrukture.
Ani riedka sieť dobíjacích staníc sa nevyplatí plánovať jednej značke alebo koncernu. Alebo si vieš predstavičť takú "trafostanicu", kde dobiješ elektrické Audi, VW, Škodu a Seat, ale s Renaultom a Nissanom si môžeš ísť pískať? Alebo naopak?
Prvých 500 alebo hoci 1000 vozov je kvapka v mori. Pri takomto počte má skôr zmysel predávať nabíjačky pre domáce použitie - hoci pre majiteľa z našich panelákových sídlisk by sa to nehodilo.
Kým, čo sa tohto týka, nebude zavedený nejaký štandard alebo norma, žiadna sieť dobíjacích staníc neospravedlní svoje náklady na výstavbu a prevádzku.
Jednak v batériách, jednak v technológii a konštrukcii samotnej. Je jasné, že bez výrazného úbytku hmotnosti to nepôjde, čiže kvalitné ocele pôjdu z veľkej časti bokom, a namiesto nich musia nastúpiť nové materiály.
Ekonomický prínos, nech už ide o elektrinu, alebo čokoľvek iného, bude nakoniec pohltený daňami a praktický prínos bude skôr iba ekologický, a najmä lokálne ekologický - čiže prispeje k čistejšiemu ovzdušiu v mestách a najmä zníži hladinu hluku - čo sú dva tiež dosť podstatné a závažné aspekty, ktoré dnes mestské aglomerácie zaťažujú vo veľmi významnej miere.
Ve skutecnosti je to naopak. Aby byla alespon nejaka ridka sit dobijecich stanic pripravena v okamziku, kdy prvnich 500 protoypu vyjede z tovarny, coz ma byt pristi rok, nemluve o zacatku regulerni produkce, musel by byt jasne jak je dobijet jiz dnes.
Ono hlavně ať je to auto vyvíjeno jako elektrické a nebo přestavováno není reálný dojezd víc jak 100km. V případě že bude mráz, pustíte topení, odmrazení skel a zrcátek bude člověk rád že dojede 20km do práce. Problém další cesty elektromobilů je podle mě čistě v bateriích. PS: Kdyby elektřina byla stejně cenově znevýhodněna jako uhlíková paliva tak by nebyl nakonec ani ekonomický přínos provozu elektromobilu.
"Čiste hybridní" je tak trochu hybridný pojem, nemyslíš? Prius je konštrukčne (teraz mám na mysli stavbu) klasické auto, ktoré kombinuje dva pohony - pričom primárny pohon je tradičný. Karoséria bola iba upravená a prispôsobená odlišnej technike, ale stále dodržuje zavedené zásady. Odlišný vzhľad voči bežným autám je zámerný, aby sa zdôraznila jeho výnimočnosť.
Čo sa týka predajnosti, v kontexte dnešnej doby máš asi pravdu, podobne na to ide napríklad aj Renault, viď elektrické Kangoo a Fluence. Myslím ale, že sú to produkty ranej elektrickej doby, proste prestupná stanica. Vývoj pôjde ďalej a cesty klasického pohonu a elektriky pôjdu zrejme paralelne, ale každá osve.
Když se to vezme tak jsou dvě základní cesty. Buď se vytvoří auto primárně pro určitý pohon (viz. první Prius) a pak se to auto dolaďuje pro masovější použití a vlastně se přibližuje "normálním" autům, na které je masový trh zvyklý a nebo se vezme auto, které masově funguje a upraví se pro různé pohony. Osobně na druhé cestě nevidím nic špatného za předpokladu, že se integrace povede provést dobře. Vzhledm k tomu, že jsem již některé vývojové stavy měl možnost vidět, tak si myslím, že se to povedlo zaintegrovat dobře. Tedy běžný zákazník dostane své "oblíbené" auto s pohonem, který chce. Kompromisy jsou samozřejmě ve všem, ale i prius je plný kompromisů přesto, že jde o auto čistě hybridní a nyní i toyota integruje své systémy např. do aurisu atd. Takže i toyota nyní přechází na cestu, se kterou příjde VW během následujících pár let. Na tom je vidět, že je tržně lepší vycházet z osvědčeného modelu a ten uzpůsobovat technice než naopak - technice přizpůsobit vůz a tím zmenšit jeho masovou prodejnost. Zkrátka vše má své pro i proti, ale netvrdil bych, že je zrovna tohle špatná cesta. A už jen to, že půjde o golf je tržně dobré a jistě lepší než přijít s novým modelem, který by si teprve musel hledat své zákazníky.
O.K. - modulárny ale nie je ideál, čo sa týka pohonu. Je to možno dobré riešenie z pohľadu ceny, ak chce výrobca ponúkať rôzne pohony v jednom aute. Ale akokoľvek modulárne riešenie vždy bude v niečom obmedzujúce a kompromisné, o tom hovorím. Už len požiadavky na montáž, údržbu a vymeniteľnosť dielov sú diametrálne odlišné, skĺb to s aktívnou a pasívnou bezpečnosťou a komfortom - a máš mraky rôznych špecifikácií, požiadaviek a parametrov, ktoré potrebuješ vyriešiť jednou modulárnou konštrukciou - a to sú tie kompromisy, o ktorých hovorím.
V zásade pochybujem o tom, že bude prijateľne funkčné, pohodlné, bezpečné a cenovo dostupné auto, ktoré bude používať oba tak rozdielne systémy pohonu. Dobre to môže fungovať opačne - napr. dieslový motor s turbom použiješ v malom aute, vo väčšom, v hatchu, limuzíne, užitkáči alebo MPV, a nebude to ani drahé, ani boľavé. Podobne použiješ podobné platformy často pre diametrálne odlišné autá - pokiaľ používajú rovnakú koncepciu pohonu. Ale zachovať túto modularitu, a pridať možnosť pohonu spaľovacím motorom, hybridnou technikou, elektromotorom s baterkami, alebo s palivovými článkami, to je dohromady trochu veľa. Skôr to vidím na dve samostatné vetvy - čistá elektrika zvlášť, a spaľovacie motory zvlášť. Hybridné stroje podľa toho, ktorý pohon bude primárny.
Netvrdím, že mám na 100% pravdu a mýliš sa Ty, môže to byť aj opačne. Ale táto cesta mi príde o kus reálnejšia.
K tomu rozšíreniu elektromobilov - ak nebude k dispozícii zodpovedajúca infraštruktúra, aj veľká automobilka si môže ísť pískať a svoje elektromobily si strčiť za klobúk. Naopak, v začiatkoch majú väčšie šance práve malé firmy, aj keď nejde hneď o státisíckusové série.
A co když je narozdíl od tebe někdo natolik inteligentní, že když dělá novou platformu, tak jí udělá rovnou modulární, což znamená, že určité části jdou měnit právě podle toho, jaký to bude mít pohon? Samozřejmě i různě veliké baterie atd. atd. ? Pokud má někdo v evropě rozhýbat trh s elektroauty, tak je celkem logické, že to asi nemůže být automobilka z Horní-dolní, která tady má 1-2% podílu na celkovém evropském trhu, ale firma, která patří mezi největší... ;-)
No, ako vidím, máš to pred očami jasne narysované. Zatiaľ si ale nepostrehol fakt, že elektrický pohon a pohon spaľovacím motorom sú zásadne koncepčne tak odlišné, že platforma riešená pre oba druhy pohonu bude vždy o kompromisoch. VW nepatrí zrovna medzi tých, čo by sa hrnuli do novôt - naopak, obvykle čaká, čo spraví konkurencia a aký má úspech, a až potom robí nejaké kroky.
Čo sa týka predajnosti, prd záleží na tom, kedy s tým príde nejaký VW. Záleží na tom, ako bude konkrétne voz použiteľný a praktický, ako bude riešené "tankovanie", servis, aké budú ceny a mnoho ďalších vecí.
Ale hlavne, že myslíš "dopredu" na ekodotácie. Podaktorým zadubencom ešte nedošlo, o tom to nie je a ani nebude.
Nebude Golf, bude niečo iné. Ale určite nie skokovo elektromobil, to je z ríše fantázie.
Zmena koncepcie zozadu dopredu a zmena koncepcie pohonu od základu je dosť veľký rozdiel podľa mňa.
ach jo... kdo má furt od tebe číst ty moudra. Nová platforma Golfa je skutečně vyvíjena jak pro hybridní, tak čistě elektrické motorizace. Takže výše uvedená doměnka je pravdivá. Jde o zcela novou platformu, která právě řeší zástavbu zmiňované techniky. Škoda se ale s tebou o tomhle bavit... ;-\ A co se týká prodejnosti, tak jde právě o to, kdy s tím příjde takový výrobce jako třeba VW. Navíc už nyní existují různé zajímavé ekodotace, ale asi to nedorazilo ještě k vám na východ.... >:-[] Myslím tím v zemích západní evropy.
Snívaj, snívaj...podľa mňa absolútne nehrozí...
Golf zostane klasikou ešte pekne dlho, takisto ako celá plejáda konkurencie. Ak sa ujmú elektromobily, budú to extra modelové rady, to, čo je zabehnuté a úspešné, sa meniť nebude, ak to bude úspešné aj naďalej. A o tom ťažko možno mochybovať. Zvyk je železná košeľa.
Říkáš správně, že auto, které není od začátku vyvíjený jako elektromobiul bude jen a jen kompromis. VW ale chystá na rok 2013 nový Golf VII. Třeba nás překvapí a e-Golf vyjede jako sedmá generace, která již bude od rýsovacího prkna navrhována i jako elektromobil...
Isteže, základ nie je ponúknuť auto na elektrinu, ale najmä zabezpečiť preň infraštruktúru, konkurencieschopnú cenu a tým predajnosť.
Prerobiť klasický voz, najlepšie bestseler na elektriku, to je marketingový ťah, ktorý môže a nemusí vyjsť, tiež tipujem skôr to druhé. Ale reálne je to blbosť, elektromobil pre reálne použitie a reálnu sériovú výrobu musí byť od počiatku koncipovaný ako elektromobil. Akákoľvek prerábka je iba kompromisom, a teda v najlepšom prípade prestupnou stanicou. Biznis sa s tým asi spraviť nedá.
naskok bude spis tam kde se zapracuje na infrastrukture dobijeci/vymenne siti, takze v tomhle ohledu verim zatim nejvic Nissan/Renault, bohuzel pronas zatim nijak kdy vychodni evrope se to nazacatku vyhne a tak bych zadnou vetsi sit stanic asi necekal
a jako v kazdem jinem odvetvi, to co bude prodavat bude reklama
Jsem docela neverici Tomas co se tyce prodejnosti ciste elektrickych aut at uz je to VW, ci Francouz nebo Toyota... jeste jsem nikde necetl zadne predpoklady prodeju od jakekoliv automobilky bude to ve stovkach kusech, v tisicich za rok?