Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Volkswagen Berlin Taxi: Up! jako elektromobil v Berlíně

Volkswagen představil na berlínské konferenci o budoucnosti elektromobilů kromě konceptu Golf blue e-motion také Berlin Taxi.
Zpět na článek
5. 5. 2010 13:46
5. 5. 2010 09:07
Držím palce.
Tak už ostáva iba držať palce, aby to Volkswagenu s elektromobilmi naozaj reálne vyšlo. :-)
Rozbalit vlákno
22
5. 5. 2010 09:26
Re: Držím palce.
Nevidim za zavrene dvere automobilek, ale zatim mam takovy dojem, ze bez vetsich rozdilu cisty elektromobil u vetsiny budoucich vyrobcu bude velmi podobny technicky jeden druhemu.

Nechce se mi verit, ze dejme tomu po roku 2015 tu budeme mit jednoho vyrobce (at je to kdokoliv) co vyrabi super elektricka auta a jini bude vyrabet zmetky.

Koneckoncu vse to je o externich vyrobcich bateriii a jejich soucastne ci budouci kapacite, vaze a technickych moznosti.
5. 5. 2010 10:01
Re: Držím palce.
S tým by som nesúhlasil úplne, aj keď batérie sú dosť podstatnou časťou pohonu. Ale elektromobily ako také majú podstatne širšie možnosti ako klasický pohon - a to ako pohonné ústrojenstvo samotné, tak aj konštrukcia karosérie aj jej výbavy. Elektromotor môže byť jeden alebo viacero, umiestnené prakticky kdekoľvek vo vozidle alebo aj v kolesách, s prevodovkou alebo bez nej. Batérie rôznych typov, rôznych hmotností a objemov, zabudované napevno, výmenné, v štruktúre karosérie alebo dodatočne montované, s dobíjaním zo zásuvky, z iného externého zrdroja, s rekuperáciou energie z brzdenia, z fotovoltických článkov alebo iných zdrojov. Výbava auta - prístroje, klimatizácia, vetranie, riadenie, brzdy - všetko môže alebo musí byť riešené inak ako v klasických autách. Možností je neobmedzene, navyše, ako som už písal, vývoj roky spal, a teraz ide dopredu. Možností je tak veľa, že si netrúfam povedať, že je všetko o batériách a elektromobily budú veľmi podobné. Podľa mňa práve naopak.

Inak rok 2015 je podľa mňa ešte dosť skorý dátum na väčšie rozšírenie elektromobilov, ale isté je, že v tom čase to už predsa len bude inde ako dnes. ;-)
5. 5. 2010 12:21
Re: Držím palce.
Nad temi elektromotory v kolech bych moc nejasal, uz vidim jak to kolo bude hezky pruzit... ;-\
5. 5. 2010 12:39
Re: Držím palce.
To je fakt, zvýši sa neodpružená hmotnosť, na druhú stranu také riešenie už použité x-krát bolo, a nie iba s negatívnymi výsledkami. Každopádne je to tiež jedna možná alternatíva.
5. 5. 2010 13:46
Re: Držím palce.
Uz to nekdo pouziva v osobnim aute? Tusim Peugeot to chce davat dozadu a delat tak z 5008 ctyrkolku.
5. 5. 2010 20:35
Re: Držím palce.
V najlepšom prípade v štúdii alebo prototype, ak berieme v úvahu súčasnosť, ale aj v histórii sa už podobné prípady vyskytli. Je to proste reálna vec. Väčšia neodpružená hmotnosť, zas odpadajú hnacie hriadele s kĺbmi, v tomto prípade odpadá aj riešenie s prevodovkou, čiže sa celkovo ušetrí hmotnosť a zjednoduší konštrukcia.
[odkaz]
[odkaz]
5. 5. 2010 10:33
Re: Držím palce.
Máš zřejmě pravdu a technologie nejspíš zatím směřují k vítězství lithium-polymerových baterií. A připojuji se i ke Klaudiovi - bylo by skutečně velmi žádoucí, aby VW úspěšně dal své elektromobily do reálného provozu.

Věc má ten aspekt, že největší světoví výrobci (a vývojáři na špičce) baterií pocházejí z Asie. Tudíž bude zajímavé, jestli VW setrvá u poněkud méně perspektivních li-ion baterií a jak vyřeší rébus s vazbou na asijské producenty baterií.

Pro ty, co si chtějí o bateriích něco přečíst, sem dávám obecný odkaz: [odkaz] Je tam mimo jiné dobrá srovnávací tabulka parametrů různých typů baterií. No a protože většinou sleduji, co se děje ve skupině Hyundai-Kia, dávám sem ještě pro zájemce dva odkazy. Jeden trochu širší je o vztazích mezi skupinou LG a jihokorejskými výrobci aut, potažmo GM. Zajímavá je tam poznámka o vysokých spotřebních daních na fosilní paliva v J.Koreji jako jeden z důvodů místního tlaku na rozvoj alternativních pohonů: [odkaz] . Druhý odkaz se týká LG a Hyundaie a obecně na něm může být zajímavá fotka li-poly baterie, která vypadá trochu jako plátek taveného sýra ve fólii. Tahle možnost usnadněné volby tvaru oproti ostatním typům baterií, umožňuje natlačit li-poly baterie v zásadě kamkoli - pod sedačky, do dutin podvozkové platformy atd. Praktické výhody jsou zřejmé a umocněné výrazně nižší vahou a "suchou" konzistencí baterie: [odkaz]
5. 5. 2010 11:48
Re: Držím palce.
Výborné čítanie, super odkazy, vďaka. ;-) :yes:
5. 5. 2010 12:29
Re: Držím palce.
S temi platky taveneho syra, vzdy to budou muset udelat tak aby byly ty baterie vymenne, dokud tam nebudou celozivotni baterky, a to si jeste pockame, takze natlacovani baterek kamkoliv do konstrukce je hezka uvaha, ale naprosto k nicemu. Stejne budou baterky ve finale delat tak 3 firmy na svete a od nich to budou vsichni odebirat :-!
El. auta jsou hezka vec, jen se obavam toho, ze az se rozsiri zacne klesat objem spotrebni dane ze stavajicich paliv a na elektrinu napali nejakou specialni dan at stat neprijde zkratka a z hlediska ekonomiky to bude tam kde predtim.
5. 5. 2010 13:12
Re: Držím palce.
No asi nebude dan na elektrinu, ale bude myto i pro osobaky. Nicmene ekonomika na tom NEbude jako pred tim, protoze prachy, ktere dnes plynou za hranice, zustanou lokalnim vyrobcum elektriny a zdani se v CR. A ver, ze to nejsou male penize. Pak mozna ani tu spotrebni dan potrebovat nebudeme. Pokud mam spravne informace tak za ropu odtece z CR rocne asi 50 miliard Kc. To uz ekonomikou zamava radne.
5. 5. 2010 13:42
Re: Držím palce.
1. Co mas presne na mysli penezmi, ktere plynou za hranice?
2. Jak zarucis ze budes nakupovat od lokalnich vyrobcu elektriny?
5. 5. 2010 16:39
Re: Držím palce.
Jo, napsal jsem to blbe.
1. Penize plynouci za hranice jsou platby za ropu.
2. Lokalni - myslim ceske. Elektrina vyrobena v CR znacne prevysuje spotrebu v CR. Nemala cast se vyvazi. Takze v podminkach CR bude jeste dlouho elektrina vyrabena v mistnich zdrojich. Ale i kdyby se nekdy melo castecne dovazet z okolnich statu (vzdalenejsi "dovozy" nejsou technicky ani ekonomicky mozne) tak jsou to stale penize zlepsujici bilanci EU, tedy i nasi.
5. 5. 2010 14:29
Re: Držím palce.
Nesmíš to brát doslova, jako že budou narvané pod tapecírunkem jako kokain. ;-) Jistěže se upraví konstrukční řešení, aby se k bateriím mohlo. Hlavní fór je v možnosti uvolnit zavazadelník, celkově odlehčit hmotnost a rozložit použitelně váhu baterií a dalších prvků mezi přední a zadní nápravou. A protože to signalizují sami výrobci, tak nejde o úvahu, ale o zprávy z vývoje. Řešení Hyundaie z r.2008 - modrá bedna nad zadní nápravou - určitě není konečné, ale už i tak ukazuje významnou prostorovou úsporu. Jinak souhlasím, že počet výrobců baterií se určitě zmenší. Hyundai to rovnou vyřešil tím, že si s LG založil společný podnik na jejich výrobu, takže bude nakupovat sám od sebe :-) O daních tu píše Drápalík, ale přiznávám, že to je část věci, o které jsem nepřemýšlel. O státu našem ani kterémkoli jiném si ovšem nedělám iluze - souhlasím, že rozhodně bude hledět, aby si přišel na své. Spíš si kladu otázku, jestli bude dost produkčních kapacit na uspokojení předpokládané rostoucí poptávky po elektřině. Abychom se zase nedopracovali k další absurdní situaci - že na výrobu "čisté" elektřiny musíme spalovat nebo jinak spotřebovat víc neobnovitelných a "špinavých" zdrojů.
5. 5. 2010 13:04
Re: Držím palce.
Dik.

O tom, ze tvrdohlave setrvavani v naftovem opojeni evropskych automobilek zpusobi nedozirne skody tu pisu jiz 5 let, k pobaveni mistnich diskuteru. Pry az to bude treba, tak si jednoduse ty baterie koupi. No jo, koupi.

Jenomze to, ze jedina Evropska automobilka nemela a, boze muj, stale nema, neco jako Prius, ze si neprosla tim vyvojovym hledanim, zpusobuje ze cela odvetvi nemaji "odpracovano a nalezeno". V Evrope vicemene neni vyvojar a vyrobce schopny nabidnout spickove baterie pro elektromobily v rozumne cene. K tomu se vaze chemicky prumysl, elektrotechnicky a elektronicky prumysl. Nemaji odpracovano, automobilky to po nich nechtely.

Diky svemu zaspani se ted musi automobilky obracet na azijske dodavatele. No ano. Automobilkam to treba muze byt jedno. Ale Evropa jako celek na to doplati. Je to jeden ze stripku skladacky, ktery se nazyva "ustup ze slavy" nebo "odchod ze svetoveho jeviste". Ztracime pozice, na ktere nas dostali usilovnou praci nasi dedkove a samozrejme se to projevi na zivote kazdeho z nas. A v tomto konkretnim pripade si za to muzeme sami, protoze nasim vudcum, prumyslovym a pozdeji i politickym, trvalo 10 let nez nasli odvahu pohnout se zkostnatelymi strukturami statu i prumyslovych gigantu.

A my jsme to dovolili tim, ze se zbytek obyvatelstva pohyboval od nezajmu az k odporu ke vsemu novemu. Staci si precist par diskuzi o elektromobilech. Jednoduse náš system neni dostatecne dynamicky. Prilis se uspokojil. Prestava hledat nove cesty a zacina zaostavat. Elektromobily jsou jen jednim z dukazu.

PS. Kdyz uz tady filozofuju, nekde jsem cetl jaky je cyklus demokratickeho statu, ktery ale hezky pasuje i na prumysl.
1.Od nesvobody k vire
2.Od viry k odvaze
3.Od odvahy ke svobode
4.Od svobody k prosperite
5.Od prosperity k uspokojeni
6.Od uspokojeni k zavislosti
7.Od zavislosti k nesvobode.
Evropsky automobilovy prumysl se nachazi ve fazi 5. a pomalu se presouva k fazi 6.
5. 5. 2010 13:06
Re: Držím palce.
Omlouvam se, za trapne dlouhy prispevek. Chvili jsem nemel co delat. A jestli nekdo docetl az do konce, ma u me pivo.
5. 5. 2010 13:46
Re: Držím palce.
U mě si ušetřil >:-[]
5. 5. 2010 13:48
Re: Držím palce.
Tak ja se hlasim >:D
5. 5. 2010 14:12
Re: Držím palce.
Za virtuální pivo virtuálně děkuju :-) Někdy to probereme, teď musím makat. Nejhorší musí být večer fáze 6 a kalné ráno fáze 7. Díky za prima příspěvek :yes:
5. 5. 2010 16:50
Re: Držím palce.
:-) kalne rano faze 7. Dobry. To budu pouzivat jako omluvenku v praci den pote.
10. 5. 2010 16:53
Re: Držím palce.
Ono sa Li-polky používajú už nejakú dobu v RC. Celkom vážny problém je s ich nabíjaním pretože články musia byť nabité na úplne rovnaké hodnoty, myslím že to je na jeden mA(alebo volt? :D). Používa sa pri tom "balancér" ktorý to stráži, bez toho by baterky prežili tak 3-4 cykli potom by sa mohlo stať že by baterky mali velmi rozdielne hodnoty čo by mohlo zapríčiniť podvybitie jedného článku a tým jeho úplné zničenie. Ďalší problém je že keď sa nabijú príliš tak majú tendenciu vybuchovať, preto sú predpísané tzv. hardcase [odkaz] . Preto by podla mňa nebol dobrý nápad použiť veľa menších článkov, skôr by bolo lepšie použiť dva alebo ešte tak 4 veľké články, aby sa hodnoty dali lepšie ustrážiť. A čo sa týka Li-Ion, tak tie sa v RC ani nezačali poriadne používať keď ich nahradili Li-Pol.