Ekonomika
Cieľová skupina zákazníkov je v tomto prípade mimo SK a CZ. Som zo Slovenska, ale nátura a myslenie ľudí v CZ (myslené v dobrom) je viac menej rovnaká. Ak sa jedná o vyslovene mestské auto, čo nakoniec Toyota hrdo proklamuje, naskytá sa základná otázka. Koľko skutočne megalomanských miest (počtom obyvateľov, rozlohou a hustotou dopravy) je v SK a CZ? Ďalšia a podstatná vec je cenovka, za ktorú je možné kúpiť „normálne rodinné auto“, čo IQ posúva jednoznačne do polohy rodinného auta č.2. Koľko bežných rodín si u nás môže dovoliť druhé auto, ako drahý nákupný košík pre manželku, prípadne študujúceho člena rodiny? A posledná vec, manželky v rodinách, ktoré si to dovoliť môžu, nakupujú napr. v AUDI Q7, prípadne BMW X6. Ako životné partnerky, prípadne milenky finančne zabezpečených partnerov by si totiž do niečoho, ako je IQ nikdy v živote nesadli. Možno kvôli pocitu „sociálnej“ elity a možno kvôli tomu, že táto Toyota má väčšie IQ ako oni samotné. Tak ako tak, toto auto je u nás prakticky nepredajné. Ak by som tieto peniaze mal utratiť za malé mestské auto z pozície chlapa, nemám problém investovať (v tomto prípade omnoho rozumnejšie) do krásneho Fiatu 500, ktorý nie je o nič väčší ako IQ.
Asi před rokem jsem došel k závěru, že je naprosto zbytečný kupovat větší auto, než je třeba fabia, protože většinou člověk mýho typu (po škole a max se slečnou, bez dětí) stejně jede sám někam po městě. Maximálně jedu ve dvou, třeba na nákup. Nárazově je potřeba odvézt pár kámošů někam na chatu. Takže jsem hledal vhodné auto. Došel jsem k prckům typu Aygo, Citroen C1.. Ale i ty mi přišly zbytečně dlouhé a veliké, protože mají kufr a ještě zadní sedačky. Já ale potřebuju buď kufr, nebo zadní sedačky. Ne obojí najednou, tak proč pálit benzín vozením zbytečných sedaček... Pak jsem tady na serveru objevil tenkrát horkou novinku, která ještě nebyla ani na trhu, Toyotu IQ a řekl sem si, že to je auto mých tehdejších snů. Nemá zbytečný kufr, ten se vytvoří sklopením zadních sedaček. Přitom nárazově odveze 4 lidi, z toho 3 veliký. Na nákupy a parkování naprosto ideální. Takže jsem byl hrozně zvědavej na cenu. Jenže tam jsem narazil. Základní cena nějakých úsměvných 340 000 Kč 😄 Tedy srovnatelné z Octávkou a pro mé potřeby jaksi mimo mísu.
Když si představím malé auto, tak i malou cenu. Chci obyč jezdítko do města, které bude mít volant, 4 kola, spotřebu max 4 litry a bude co nejmenší (cca 3m) tak, abych neprodlužoval kolony (kdyby všichni jezdili v autech polovičních rozměrů, zkrátily by se zácpy) a nevozil zbytečný vzduch, když jedu pro chleba do Tesca.
IQ toto splňuje, jen ta cena. Přitom kdyby to auto oholili o zbytečný kravinky, mohla by cena klesnout na adekvátní hodnotu 150 000 Kč. Jak jsem řekl, hodnotím poměr: cena / spotřeba / velikost. Nic jiného, třeba image, mě nezajímá.
Když si představím malé auto, tak i malou cenu. Chci obyč jezdítko do města, které bude mít volant, 4 kola, spotřebu max 4 litry a bude co nejmenší (cca 3m) tak, abych neprodlužoval kolony (kdyby všichni jezdili v autech polovičních rozměrů, zkrátily by se zácpy) a nevozil zbytečný vzduch, když jedu pro chleba do Tesca.
IQ toto splňuje, jen ta cena. Přitom kdyby to auto oholili o zbytečný kravinky, mohla by cena klesnout na adekvátní hodnotu 150 000 Kč. Jak jsem řekl, hodnotím poměr: cena / spotřeba / velikost. Nic jiného, třeba image, mě nezajímá.
IQ je draha a jediny plus co ma je, ze jich po zakoupeni na silnici nepotkas stovky. (ba ani desitky) Vlastne ji nepotkas nikdy... 😉 A v zahranici to neni jiny.
Zďaleka sa nehodí pre každého, a hoci s ním jazdí napríklad len dvojica, na každotýždenné nájazdy do marketu to nie je bohviečo. Je tkôr vozítko do preplneného centra pre bezstarostných ľudí "za vodou"...
To neco IQ chybi. Je to proste klasicky chladna, technologiemi nabyta Toyota, za kterou si automobilka musi rict velky peniz, ale nikdo jim ho nezaplati.
Kruci, asi jsem zmackl spatnej cudlajs. 😁 ma to byt reakce na tvuj prispevek Glaukosi.
Na základě tvé odpovědi hádám, že Aston Martin Cygnet asi taky nebude tvé oblíbené auto?
A mas pravdu. Na nejmensiho Astona vsech dob se divam skrz prsty na rukach i nohach. 😉
Vicemene 10x jinak popisuju ten samej nazor na tohle auto, takze predem rikam, ze ze me uz asi nic novyho nevypadne... 😄
Buďme radi za možnosť, že aj u nás je táto Toyota v ponuke. Tak mizivý trh nemá v jej kontexte pre výrobcu prachžiadny význam. iQ je koncipované pre iné trhy a inú mentalitu, stred Európy je na pokraji záujmu.