No, myslím, že už můžeme ukončit letošní rentgenové sledování kompaktní třídy. Rozhodní hráči "prekabátili" a je tedy potřeba oddělit takřka prémiové zrno od (takřka) lowendových plev...
Jednak je tu samozřejmě referenční, ikonická, supermainstreamová karoserie, karoserie GOLF, VOLKSWAGEN GOLF. Všem je snad jasné, že nikdo nemůže chtít po konkurenci, aby vyráběla také golfy. A i když (popravdě) by na tom možná všichni s tím Golfem byli lépe, přiznejme konkurentům právo na houževnatost, právo na snahu, ovšem i právo na slepé cesty, na omyly, koneckonců i výjimečné právo na dílčí třídní úspěch.
V uvedeném kontextu lze tedy sezónu uzavřít zásadním konstatováním - v grupě "antigolf" designově dominuje OPEL ASTRA. Ze všech takřka totožných, konkurenčních, moderně tendenčních a jepičích karosářských řešení je nejdotaženější, nejharmoničtější. Doslova o prsa Astra předstihla i Giuliettu, neb ta, mít alespoň trochu méně zohyzděnou tvář alias příď, byla by vizuální dvojkou segmentu (načteno tedy z mainstreamu, subprémie a supermainstreamu).
Giulietta se tak dělí s méganem o třetí místo - dobré karosářské momenty, avšak z celku ční nedostatky, které holt na vyšší příčky nedosahují. No a pak je tu pěna dní - jednak mírné rozčarování, jednak zklamání. Rozčarování nad novou cečtyřkou, neb tak ospalá a rod popírající karoserie tu již dlouho nebyla. To zklamání pramení z nového focusu. Ani se mi nechce psát. Auto, které zejména v technických jednotlivostech (motory, podvozky) atakuje s přehledem první místo segmentu, přijede sice ve třech karosářských mutacích najednou, ovšem ani jedna nelahodí oku. Když tak člověk pohlédna na ten sedan... a konfrontuje s (letitou) Octavii, jen nevěřícně kroutí hlavou, kam dali u forda proboha voči. U hatchbacku, jakkoliv člověk chápe zadoboční komposice, se obtížně uchopuje naivní tvar zadních lamp i přerostlost okapu či co to vlaje nad zadním oknem. Vnitřek je pak pro mé oči absolutně, ale absolutně nepřijatelný.
Tedy pozvedněme zrak k vizuální hatchbackové dvojce třídy, k astře. Mainstreamová volba mezi hatchbacky je letošní podzim jasná - GOLF, astra, to jsou ostatně dva designoví premianti i pro nadcházející pětiletku. A když budeš jenom couvat, pak i Giulietta, neb u té bych já tu příď nestrávil ani po naftovým klystýru.
No, focus je hrozna maškaráda. Kdo tohle schvalil a rekl: ´To je to prave! Tak to udelame!´ Evropan to snad nebyl. A ten interier, ta sama pisnicka. Focus I v dobe sveho vzniku zustane asi neprekonan.
Ta Astra ma trosku smrnc a je zaroven dostatecne konzervativni.A oproti hatchi nevypada tak nabobtnale. Bude mit urcite uspech. Za ni je v zavesu grandtour. Golf je klasika- pro nekoho diagnoza, pro nekoho rozumna volba.