Novinky
Pratele a priznivci techniky...
nemejte mi to za zle, ale z fyzikalniho principu je to cele nesmysl.
Rekneme pro jednoduchost, ze jsou nektere veci, ktere u auta ovlivnite (vykon motoru, grip pneumatik, hmotnost auta, aerodynamicky pritlak) a nektere neovlivnite (adheze cesty, venkovni teplota, nadmorska vyska ....)
Do urcite miry (rekneme do zrychleni kolem 4s na sto) je to o motoru a trakci a aerodynamice. Pokud pridate vic vykonu, uz moc nezrychlite, akorat bude auto mene ovladatelne. Volnym padem ve vakuu zrychlite za 3 sekundy presne na 30 m/s coz je 108 km/h. Ti novinari nam tlucou do hlavy, ze to auto ma vicemene 100% prilnavost, jinymi slovy, ze umi lezt po stene jako moucha,kdyz zrychluje vicemene stejne rychle jak volnym padem ve vakuu.... osobne bych na to byl hoooodne zvedavy. Samo, ma to aerodynamicky pritlak, ale ten se asi tezko uplatni v rychlostech 0-100 km/h v takove mire. A to nemluvim o tom, ze pneu prokluzuje a ze roli hraje i aerodynamicky odpor.
Jeste muzete namitnout, ze dragstery umi skoro 300 km/h za 4 sekundy. Ano, to je pravda. Ale pomahaji si figlem, ktery je pro normalni auto nedostupny. Aby to fungovalo, musi mit co nejdelsi cumak vysazeny dopredu a co nejvetsi prumer zadnich kol, jejichz hmotnost je k hmotnosti auta nezanedbatelna.. cim tezsi a cim vetsi prumer zadnich kol, tim vice vytvori mechanickeho pritlaku v okamziku startu tim, ze momentem setrvacnosti pri roztoceni vystreli cumak nahoru...
nemejte mi to za zle, ale z fyzikalniho principu je to cele nesmysl.
Rekneme pro jednoduchost, ze jsou nektere veci, ktere u auta ovlivnite (vykon motoru, grip pneumatik, hmotnost auta, aerodynamicky pritlak) a nektere neovlivnite (adheze cesty, venkovni teplota, nadmorska vyska ....)
Do urcite miry (rekneme do zrychleni kolem 4s na sto) je to o motoru a trakci a aerodynamice. Pokud pridate vic vykonu, uz moc nezrychlite, akorat bude auto mene ovladatelne. Volnym padem ve vakuu zrychlite za 3 sekundy presne na 30 m/s coz je 108 km/h. Ti novinari nam tlucou do hlavy, ze to auto ma vicemene 100% prilnavost, jinymi slovy, ze umi lezt po stene jako moucha,kdyz zrychluje vicemene stejne rychle jak volnym padem ve vakuu.... osobne bych na to byl hoooodne zvedavy. Samo, ma to aerodynamicky pritlak, ale ten se asi tezko uplatni v rychlostech 0-100 km/h v takove mire. A to nemluvim o tom, ze pneu prokluzuje a ze roli hraje i aerodynamicky odpor.
Jeste muzete namitnout, ze dragstery umi skoro 300 km/h za 4 sekundy. Ano, to je pravda. Ale pomahaji si figlem, ktery je pro normalni auto nedostupny. Aby to fungovalo, musi mit co nejdelsi cumak vysazeny dopredu a co nejvetsi prumer zadnich kol, jejichz hmotnost je k hmotnosti auta nezanedbatelna.. cim tezsi a cim vetsi prumer zadnich kol, tim vice vytvori mechanickeho pritlaku v okamziku startu tim, ze momentem setrvacnosti pri roztoceni vystreli cumak nahoru...
Len pre porovnanie:
GT-R: 530 k, 3,0s, 90t eur,
911 Turbo: 500 k, 3,7s, 155t eur,
911 Turbo S: 530 k, 3,3s, 174t eur,
911 GT2: 530 k, 3,7s, ? eur,
911 GT2 RS: 620 k, 3,5s, 240t eur.
Výkonově, dvouspojkou a 4x4 je s GT-R srovnatelné právě TurboS, které mělo doteď zrychlení 0,2s lepší, než GT-R. Je to hodně o přetahování GT-R a Turba, kdo dál dočůrá, hlavně z 0-100.
Původní GT-R těsně překonávalo Turbo, načež přišla verze TurboS, která zase těsně překonávala GT-R a teď přišel "překvapivě" upgrade na GT-R, které zase těsně překonalo TurboS atd. Tady je vidět, co dokáže princip konkurence, i když třeba ne zcela přímá. Tři desetiny sice nejsou zrovna málo, ale tyhle rozdíly už jsou taky o zdánlivých detailech, jako softw. pro převodovku (Launch Control) apod. Přesto tyhle 0,3 s nedají charakteru vozu nic tak zásadního, aby se především podle nich vybíral vůz...
U GT-R jsou výkony ohromující především vzhledem k jeho ceně, při případné vyrovnané ceně s Turbem S by mu dal asi přednost jen málokdo, s to i přes těch momentálních -0,3s 0-100.
P.S. Je to sice do značné míry srovnávání nesrovnatelného, ale nedá mi nepřipomenout (v souvislosti s honbou za co nejlepším časem 0-100km/h) fakt, že už v 80tých letech umělo Audi Sport quattro S1 Pikes Peak (440 kW/598PS + dvojspojka PDK) 0-100km/h dokonce za méně než 2,5 s!!! 😲 😉
Ako píšeš, zrýchlenie na sto nie je jediné rozhodovacie kritérium, ale pri kategórii superšportov má oveľa väčší význam, ako pri rodinných autách a je pri zvažovaní hodne vysoko. Ostatne i tým sa buduje image (a pri uvedomení si, aký image má GT-R a ostatné Nissany, je to jasne vidieť).
A čo je najpodstatnejšie, je tá cena. Iste že pri stotisícovej cene pár stoviek či tisícok eur nie je podstatných, lenže rozdiel v cene GT-R a porovnateľného Porsche (911 turbo S PDK) je to takmer 100%! Čiže za jedno turbo S máš dve GT-R s rovnakými parametrami. And that´s the point.
Ano rozdíl 0,5s je opravdu velký a jak toho dosáhli je druhá věc. Já psal spíš o té motivaci Nissanu porazit v tomto ohledu TurboS, které zatímo bylo o 0,2s lepší, takže "jen" nějaké dvě desetiny by zřejmě Nissanu nestačily k "uspokojení" jeho záměru...
Dragstery jdou ještě dál, v profi kategorii zvládají 0-100 pod vteřinu, čtvrtmíli zvládají za 4,5s s koncovou rychlostí až 540km/h.
Renault Espace F1 dal v roce 1994 2,89s 😉.
Nová generace má o 50kW víc a údajně o 10% vyšší přítlak, tak velký rozdíl se tím ale nevysvětluje.
Ale jak pises, ten posun by me take zajimal, stahnout pulsekundu z uz tak skveleho casu zavani kouzly. Myslim, ze Japonci vynalezli novy program pro Launch Control.