Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Výroba aut v Evropě roste (+15 %), ČR je automobilovým číslem 5

Evropský automobilový průmysl se pomalu vzpamatovává z krize. Během tří čtvrtletí roku 2010 se počet vyrobených aut meziročně zvýšil.
Zpět na článek
28. 12. 2010 20:06
28. 12. 2010 20:20
28. 12. 2010 21:19
28. 12. 2010 22:48
28. 12. 2010 22:45
28. 12. 2010 23:31
28. 12. 2010 23:51
29. 12. 2010 08:29
29. 12. 2010 09:24
30. 12. 2010 13:15
30. 12. 2010 17:26
28. 12. 2010 20:06
A co svět?
Ve světě je srovnání ještě mnohem zajímavější, i když je jen za rok 2009. Evropská produkce se pohybuje kolem 25% celosvětové výroby, jasným favoritem je Čína s více než 13 mil. aut, následovaná Japonskem s 8 mil. aut.
Posuďte sami:
[odkaz]

v tomto kontextu se produkce aut v ČR nejeví jako příliš podstatná. Rovněž evropská produkce je ve srovnání především s tou asijskou docela přeceňovaná.
Asi by se bez nás velký svět v klidu obešel.
Rozbalit vlákno
14
28. 12. 2010 20:20
Re: A co svět?
No a v dalším kontextu se jevi jako nepodstatná i tvoje malost, se kterou si hned musíš plivnout domů a máš asi představu, jak jsi světový. Tak si to nějak přeber sám a posuzuj si především sám - jsou dodnes země, které nevyrobí mraky aut, ale váhu mají ve světě mnohem větší, než je jejich počet obyvatel nebo rozloha (třeba taková Austrálie, Kanada nebo i Švýcarsko, ale i další),

Dosáhli to ovšem mimo jiné tím, že jejich občané byli dostatečně seběvědomí (ne ovšem arogantní a nabubřelí...) a nemysleli si, že stanou světoví svým kňouráním, podlézáním a kritikou všeho doma a před cizími a shazováním všeho, co se u nich doma podaří - vždycky ovšem jiným a jinému. Je sice otázka, jestli je takové terno vyrábět mraky aut, ale tady se porovnává Evropa a jejich množství a můžeme být rádi, že součástí výroby u nás není jen montáž, jako ve všech ostatních středo a východoevropských zemích. .
28. 12. 2010 21:19
Re: A co svět?
Co to plácáš o plivání domů? Jakou má asi zásluhu na počtu vyprodukovaných aut české sebevědomí, když ani jedna automobilka není česká? Škodovka německá (vlastně podle OR spíše holandská - Volkswagen International Finance N.V. Amsterdam, Herengracht 495, 1017 Nizozemské království, Zapsáno: 22.srpna 2007), Hyundai korejská, TPCA francouzsko-japonská.
Kde bychom byli bez zahraničního know-how?
Samozřejmě, že výroba aut u nás má několik opodstatněných důvodů, těmi jsou nižší výrobní náklady, levnější pracovní síla, daňové úlevy a samozřejmě jako člen EU neplatí výrobci žádné cla.

Česká republika byla světová v jiných komoditách (porcelán, křišťál, bižuterie atd.) a tam se nám naopak úspěšně podařilo tato uznáváná odvětví a výrobky zlikvidovat.
Avatar - twistedTSD
28. 12. 2010 22:17
Re: A co svět?
musíš to tak rozebírat? :-)
28. 12. 2010 22:48
Re: A co svět?
Jo řízená likvidace tradičních oborů,to je ono.
Levně u nás vyrobit,za draho u nás šunt prodat.Takto to probíhalo v koloniích a teď i u nás.
28. 12. 2010 22:45
Re: A co svět?
Ano máš pravdu,česká malost.Na druhou stranu tyto země si zakládají na něčem jiném(né autoprůmysl,vždyť je to jen jedno odvětví a to co má jeden velký výrobce,může mít v pohodě i druhý,záleží jen na směru jaký chce mít).A to na opravdu svém,ne pseudo.To je velký rozdíl.
A samozřejmě domácí se má podporovat,ale domácí,které domácím přináší obrovský přínos,ne jiným.A to je sakra rozdíl.
Možná mám moc pesimistický názor,je jen můj.Jsme prodaní,jsme jen kolonie.
A z tohoto,nebo dohnat tyto Tebou jmenované státy se můžeme dostat jen tvrdou prací,ne okrádáním spoluobčanů (předražené státní zakázky,srovnání nejen cen se západem,apod.).Každý Čech,který má sebemenší vliv,má přát spoluobčanům,ne podlézat cizincům (jednou východněji,pak blíže západněji).
To je celé merito věci.
28. 12. 2010 23:31
Re: A co svět?
Díky, přesně takhle jsem to myslel, děláme si to sami. Na jedné stran+ě bezohledností a nestydatostí, na druhé straně lezdoprodelzetctvím. A k těm předraženým zakázkám perlička na závěr. Když protestovali řidiči v Praze proti nsmyslným omezením rychlosti na těch dálničních přivaděčích, jeden z organizátorů poznamenal, že zatímco na západě včetně USA je předmětem korupce tak deset procent ceny státní zakázky, tak u nás padesát a v Africe 95 procent. No a ono to nšjak tak přesně vychází. Všechny dopravní stavby zpožděné na dvojnásobek a spousta věcí se staví zcela zbytečně (třeba protihlukové stěny - úýasný kšeft, zejména na dálnici). Tvůj pesimizmus mi bohužel není zcela cizí, ale rozhodně ho nehodlám ventilovat ve stylu, jací jsme malí, nevýznamní apod....nakonec zas tak malí nejsme a v Evropě je mnohem více menších nebo méně lidnatých států, než těch států větších - a nemám na mysli ani Monako ani Lucembursko. Na druhou stranu, pravda, Čína je poněkud větší a lidnatější :-)
28. 12. 2010 23:51
Re: A co svět?
Tys to teda pěkně překroutil a protože je to v kontextu stále reakce na můj první příspěvek, tak se musím důrazně ohradit. NIKDE jsem nenapsal, že jsme malí nebo nevýznamní, doslova jsem napsal, že PRODUKCE AUT v ČR se nejeví jako příliš podstatná.
A to jistě uznáš, je úplně něco jiného, než co mi tady podsouváš a za co mě osočuješ.

edit: a jestli myslíš tu poslední větu, že by se svět bez nás v klidu obešel, bylo to myšleno opět JEN a pouze v souvislosti s výrobou aut, nic jiného v tom nehledej.
Avatar - white label
29. 12. 2010 01:04
Re: A co svět?
Bohužel musíme poměrně nekompromisně vycházet z minulosti, především z těch zatím stále nenapravitelných 40ti let socialismu, který zničil a zdeformoval velmi dlouho "budované" movité i duševní hodnoty tohoto národa/státu a také lidí, kteří tu žili/žijou, tedy i ty některé úplatné politiky a veřejné činitele. Kde se u nás měli brát ti neúplatní a čestní lidé, když se minulý režim postatral o to, aby měli všichni pokud možno stejně "holé zadky" (se kterými je neúplatnost nepoměrně složitější), nebo aby platilo, kdo neokrádá stát, okrádá sebe/svoji rodinu...
Kde se mělo brát to "světové" know-how a kapitál, když bylo vše řízeno centrálně a napojeno na socialistické "perpetum mobile" - RVHP. Copak tu někdo (až na vzácné vyjímky) mohl po těch 40ti letech konkurovat firmám a jejich produktům ze západní Evropy a vyspělého světa.
A co takové rescituce po 40 letech? Vrácení "původního" majetku, "původním" majitelům, kterým v restitučním řízení zpravidla konkuroval poslední socialistický ředitel firmy s těmi správnými osobními kontakty v Praze...a pokud nakonec někdo přece jen restituoval, kde měl (bez zahraničního kapitálu) vzít prostředky na:
- zaplacení státu za "zhodnocení" jeho znárodněné/navrácené firmy
- kompletní rozvoj firmy tak, aby mohla konkurovat zavedé konkurenci v západní Evropě/světě...
Těch 40 roků doby "aktivního temna" se s námi jako stín ponese minimálně stejně dlouhých 40 let (zatím jsme tedy pouze maximálně někde v jejich polovině), proto se zatím raději střízlivě srovnávejme s bývalou východní Evropou (Polsko, Maďarsko apod.), než se státy jako je Švýcarsko, které ten otřesný handicap 40 let (naštětstí pro ně) nepostihl.
V situaci ve které jsme po rozpadu RVHP byli, vidím příklad se vstupem kapitálu a know-how VW do Škodovky, spíš jako spásný, než opačně. Spousta věcí se ani po roce 1989 nepovedla, ale je i o dost takových, které naopak ano, otázkou je, co chceme, nebo naopak nechceme vidět, ale z vyspělejší vnější strany, jsme bohuýel ještě stále částečně vnímáni jako bývalý východní blok, kde lidé často "smrdí" a jezdí ve špinavých autech...
29. 12. 2010 08:29
Re: A co svět?
S většinou toho, co píšeš, musím souhlasit, ale i u nás byla spousta špičkových odborníků ve svých oborech a know-how bychom měli na vysoké a konkurenční úrovni, nebýt systematického odmítání a potlačování ze strany Velkého východního bratra. Kdyby vývoj a rozvoj od konce války probíhal přirozenou cestou, byli bychom sami i bez výrazné cizí pomoci na srovnatelné úrovni jako automobilky na západ od našich hranic.
Dneska už se nikdo bez vzájemné mezinárodní spolupráce neobejde, koncerny a společné projekty "konkurenčních" automobilek to jen potvrzují.

Další otázkou zůstává, do jaké míry je vhodné stavět základy národní ekonomiky na tak křehkém a na změny trhu citlivém odvětví, jako je automobilový průmysl.
Před dvěma lety si i taková Škodovka nestydatě zažádala o státní pomoc ve výši mnoha milionů korun, přestože její zisky běžně dosahují několik miliad ročně. Problém je totiž v tom, že u nás zůstává jen zlomek těchto peněz ve formě daní, celý zisk pak mizí v zahraničí.

Právě z těchto důvodů neplesám nad statistikami o nárustu výroby aut, protože z toho máme podstatně méně, než bychom mohli mít z vlastních firem a podniků. Totéž ovšem platí o průmyslu všeobecně.
Skutečně českých firem je jen pár. Bohužel.
29. 12. 2010 09:24
Re: A co svět?
Tak pod tohle co jsi napsal se stoprocentne podepisu!!!!
Mam jednoho kolegu z nemecka majitele jedne z nejdulezitejsich firem v nemecku ve svem oboru a z nekolika set vyrobcu jsou pouze 2 ( slovy dva!!!!) v celem nemecku, kteri delaji celou vyrobu opravdu ve svych fabrikach v nemecku! Zbytek (tedy nekolik set firem!!! ) participuje na subdodavkach z ciny!
Jeho definice narodni firmy je, ze pokud jsem schopen svymy silamy a svymy prostredky zajistit svou vyrobu, mohu se povazovat za narodni ( v tomto pripade nemeckou) firmu! Pokud ne, vysledek je jasny .....
Jinak jako osobni prohru povazuje nakup firemni flotily od VW, ktere povazuje za nejvetsi "kolaboranty" s komunistickou cinou, kdy v soucasne dobe jiz temer 50 % dilu pochazi z ciny ( jinak pro neznale loni VW otevrel novou tovarnu u Shangaie ktera ma produkovat dily pro vice nez 4.mil aut) a nove se chystaji.
Jinak ale neklesejme na mysli a verte, ze vse je jinak nez se zda! ;-)
Avatar - white label
30. 12. 2010 11:08
Re: A co svět?
Tvůj první odstavec je celý přesně o tom o čem jsem psal i já, kdybychom po II. sv. válce nespadli do sovětské zóny, mohli jsme se dnes určitě srovnávat s velmi vyspělými státy Evropy.
Srovnání někdejšího NSR s NDR (před jejich znovusjednocením) je snad výmluvné doslova absolutně.
Jak jsem psal, ne všechno se za těch dvacet let po "revoluci" povedlo, ale přesto jsem přesvědčený, že se to bylo nesrovnatelně přínosnější období, než těch 40 let "normalizace".
A že např. z tuzemské výroby aut máme méně, než bychom mohli mít z vlastních firem?
Já bych se na to (právě s ohledem na těch minulých 40 let) díval naopak zu té lepší stránky.
Naprostá většina daní z toho jde státu, vyplacené mzdy se utrácejí taky tady, což je další DPH pro stát (+ daň ze mzdy a soc. + zdr. poj). Zisky zůstavají firmě, ty nejdou žádnému státu a myslím, že zrovna VW z nich poměrně velkou část investuje zpět do Škodovky.
Když se podívám jak dopadá třeba kdysi poměrně slavná TATRA (kam se na ni svého času hrabala Škodovka) klidně si nad současným stavem Škodovky zaplesám, a to bez ohledu na majitele...
Že je (bohužel) jen "pár" skutečně českých firem, je nesrovnatelně větší "zásluha" těch 40 let o kterých jsem psal, než posledních dvaceti let...

P.S. Po nepřiměřeně sametové "revoluci" jsme restituovali firmu, kterou založil můj praděd, začínal sám, bez jediného zaměstnance a už během svého života se mu podařilo zbudovat poměrně velkou firmu na evropské úrovni, která byla jeho synovi ukradena (znárodněna), včetně jeho soukromého domu a vozového "parku"...
Po dlouhém papírovém "souboji" s bývalým ředitelem socialistického podniku, jsme museli zaplatit veškeré "zhodnocení" majetku za doby socialismu, bez ohledu na to, zda bylo pro firmu přínosem, nebo naopak (většinou rozhodně spíš naopak). To co bylo za tuto dobu zničeno/zdevastováno naopak nikdo neřešil (o ušlém zisku za dobu 40 let nemluvě)...
A co dál, máš dluh z restituce a před sebou socialistickou firmu (která zkratky jako ISO neviděla ani z rychlíku) neschopnout konkurovat na evropském trhu firmám, které už i tady prodávají své zavedené produkty s tržně zajímavým poměrem kvality a ceny. Takže buď si začneš "hrát" na vlastence a zadlužíš se až po uši (nejlépe na několik generací dopředu) a zkusíš boj Goliáše s obry, nebo necháš do hry vstoupit zahrtaniční kapitál zavedené firmy, její know-how a vše s tím spojené... Samozřejmě jsou obory, kde je větší šance uspět i samostaně, ale těch není zas tolik.
A to neřeším "detaily", jako že restituaovali lidi, kteří už s oborem nemají nic společného, původní majitel zemřel a jeho potomci většinou dělali celý život něco úplně jiného, navíc "dědiců/potomků" je obvykle více než jeden a nežíjící původní majitel nemůže určit, kdo z nich bude pokračovat v jeho práci... a řešit podobné majetkové problémy v rodině je možná to nejtěžší vůbec Stejně tak pracovní morálka většiny českých zaměstnanců byla po 40 letech značně "poškozena", nemluvě o socialistických "politicích"...
30. 12. 2010 13:15
Re: A co svět?
Tohle je dokonale popsáno, velký souhlas - já mám zase (naštěstí ne osobní) zkušeností s restitucemi bytových domů v Praze. Dneska jich 80% na Vinohradech patří cizincům, převážně Italům. A proč? Baráky často v dezolátním stavu vracel stát milostivě s tím, že nájemní smlouvy musely být zachovány, majitel se musel začít o barák starat a pokud neměl odpovídající nebytové prostory, s nájemného to nešlo. A tito lidé rozhodně ani neměli kapitál, aby udělali to samé, co oni Italové, kteří baráky přestavěli na hotely - byli totiž schopni většinu nájemníků vyplatit a "odeslat" je třeba na sídliště a bylo. To je to samé, jako v průmyslu. Lidi, kteří žili kolikrát díky svému původu majitelů hůř a jejich potomci byli postiženi kádrově se dostali na stará kolena k nějakému majetku a prostě chtěli taky trochu žít - a tak prodali. Ale vina je jednoznačně na komunistech a jejich zrůdném režimu, který je v lidech zažrán mnohem hlouběji, než si kolikrát připouštímem a uvědomujeme. Těch tvých čtyřicet let je oněch 40 let, po která Mojžíš vodil Židy po poušti - aby vymřeli všichni ti, co zažili egyptské otroctví. T.G.Masaryk dokonce mluvil o padesáti letecg vývoje a přitom mezi Rakouskem a republikou rozhodně mentálně a právně nebyl prakticky žádný rozdíl....

No, řešmě věci rozumně - pro mně je rozhodující, že Mladá Bolaslav má výzkum, vývoj, ale i ostatní složky (marketing, finance, obchod, propagaci) v této zemi a dává tak šanci domácím lidem. Pokud ji nevyužijí, je to dneska jen a jen jejich chyba, ale pokud se nezbyví onobou kňourání a podlézavosti na straně jedné a přehnané snahy všechno řešit a přitom všemu rozumně a všechno kritizovat, nikam se nedostanou. Jinak k těm německým fabrikám, pozitivní bylo, když jeden z klientů - výrobce autosoučástek nejdřív koupil v čechcáh starou fabriku, pak vybudoval nový závod, který už několikrát rozšířil a ve finále k nám převedl část vývoje a další komerční aktivity nevýrobního charakteru (logistiku). Mimochodem, v té původní fabrice už na přelomu tisíciletí na druhé směně v dělnických profesích neděšlal žádný Čech nebo Češka, samé Slovensko a Ukrajina. I to o něčem svědčí....
30. 12. 2010 17:26
Re: A co svět?
:yes: :yes: