Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba aut v Evropě roste (+15 %), ČR je automobilovým číslem 5

28. 12. 2010 • 13:09
19
15
Zobrazit náhledy (19)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Evropský automobilový průmysl se pomalu vzpamatovává z krize. Během tří čtvrtletí roku 2010 se počet vyrobených aut meziročně zvýšil.

Za prvních devět měsíců roku 2010 se v Evropě vyrobilo 12,6 milionu automobilů (z toho 11,31 milionu osobních aut a 1,04 milionu LUV), o 15 % více než před rokem. Situace v automobilovém průmyslu tedy pomalu spěje ke stabilizaci, po výrazném růstu v prvních dvou čtvrtletích se v období červenec až září objem produkce udržel na úrovni loňského roku, kdy byla výroba právě v 3. čtvrtletí stimulována šrotovným.

Aktuální výsledky jsou tedy uspokojivé, počet vyrobených aut ale stále nedosáhl hodnot roku 2008. Celý průmysl ve srovnání let 2008 a 2010 ztrácí 14,3 %, odvětví osobních aut potom 11,0 %.

Vývoj evropské poptávky po nových autech není v letošním roce (kvůli odeznění efektu šrotovného) tak optimistický, na poklesu registrací se ovšem podílejí i importované automobily a evropští výrobci naopak mohou vylepšit své výsledky odbytem mimo EU.

ČR pátá v počtu vyrobených aut

Žebříček největších automobilových velmocí ale prochází kvůli změnám preferencí zákazníků zajímavým vývojem. Jedničkou je i nadále Německo, představuje 36 % evropské produkce automobilů. Na druhém a třetím místě jsou s těsným odstupem Španělsko, resp. Francie, které jsou domovem mnoha malých a kompaktních modelů (nejen místních značek).

Čtvrtá je Velká Británie, na pátém místě se nachází Česká republika, která těží ze sílícího odbytu Škody Auto, stabilní poptávky po vozech z TPCA a rozšiřování portfolia továrny Hyundai v Nošovicích. Na dalších místech jsou seřazeny Polsko, Itálie, Slovensko a Rumunsko, přičemž produkce východoevropských zemí roste, zatímco italský a belgický průmysl ztrácí.

V relativních číslech je nejlepším skokanem Rakousko – díky rozšíření výroby Magna Steyr v Grazu o modely Mini Countryman, Peugeot RCZ a Aston Martin Rapide se může pochlubit meziročním růstem o 50 %.

Témata
30. 12. 2010 17:26
Re: A co svět?
:yes: :yes:
30. 12. 2010 13:15
Re: A co svět?
Tohle je dokonale popsáno, velký souhlas - já mám zase (naštěstí ne osobní) zkušeností s restitucemi bytových domů v Praze. Dneska jich 80% na Vinohradech patří cizincům, převážně Italům. A proč? Baráky často v dezolátním stavu vracel stát milostivě s tím, že nájemní smlouvy musely být zachovány, majitel se musel začít o barák starat a pokud neměl odpovídající nebytové prostory, s nájemného to nešlo. A tito lidé rozhodně ani neměli kapitál, aby udělali to samé, co oni Italové, kteří baráky přestavěli na hotely - byli totiž schopni většinu nájemníků vyplatit a "odeslat" je třeba na sídliště a bylo. To je to samé, jako v průmyslu. Lidi, kteří žili kolikrát díky svému původu majitelů hůř a jejich potomci byli postiženi kádrově se dostali na stará kolena k nějakému majetku a prostě chtěli taky trochu žít - a tak prodali. Ale vina je jednoznačně na komunistech a jejich zrůdném režimu, který je v lidech zažrán mnohem hlouběji, než si kolikrát připouštímem a uvědomujeme. Těch tvých čtyřicet let je oněch 40 let, po která Mojžíš vodil Židy po poušti - aby vymřeli všichni ti, co zažili egyptské otroctví. T.G.Masaryk dokonce mluvil o padesáti letecg vývoje a přitom mezi Rakouskem a republikou rozhodně mentálně a právně nebyl prakticky žádný rozdíl....

No, řešmě věci rozumně - pro mně je rozhodující, že Mladá Bolaslav má výzkum, vývoj, ale i ostatní složky (marketing, finance, obchod, propagaci) v této zemi a dává tak šanci domácím lidem. Pokud ji nevyužijí, je to dneska jen a jen jejich chyba, ale pokud se nezbyví onobou kňourání a podlézavosti na straně jedné a přehnané snahy všechno řešit a přitom všemu rozumně a všechno kritizovat, nikam se nedostanou. Jinak k těm německým fabrikám, pozitivní bylo, když jeden z klientů - výrobce autosoučástek nejdřív koupil v čechcáh starou fabriku, pak vybudoval nový závod, který už několikrát rozšířil a ve finále k nám převedl část vývoje a další komerční aktivity nevýrobního charakteru (logistiku). Mimochodem, v té původní fabrice už na přelomu tisíciletí na druhé směně v dělnických profesích neděšlal žádný Čech nebo Češka, samé Slovensko a Ukrajina. I to o něčem svědčí....
Avatar - white label
30. 12. 2010 11:08
Re: A co svět?
Tvůj první odstavec je celý přesně o tom o čem jsem psal i já, kdybychom po II. sv. válce nespadli do sovětské zóny, mohli jsme se dnes určitě srovnávat s velmi vyspělými státy Evropy.
Srovnání někdejšího NSR s NDR (před jejich znovusjednocením) je snad výmluvné doslova absolutně.
Jak jsem psal, ne všechno se za těch dvacet let po "revoluci" povedlo, ale přesto jsem přesvědčený, že se to bylo nesrovnatelně přínosnější období, než těch 40 let "normalizace".
A že např. z tuzemské výroby aut máme méně, než bychom mohli mít z vlastních firem?
Já bych se na to (právě s ohledem na těch minulých 40 let) díval naopak zu té lepší stránky.
Naprostá většina daní z toho jde státu, vyplacené mzdy se utrácejí taky tady, což je další DPH pro stát (+ daň ze mzdy a soc. + zdr. poj). Zisky zůstavají firmě, ty nejdou žádnému státu a myslím, že zrovna VW z nich poměrně velkou část investuje zpět do Škodovky.
Když se podívám jak dopadá třeba kdysi poměrně slavná TATRA (kam se na ni svého času hrabala Škodovka) klidně si nad současným stavem Škodovky zaplesám, a to bez ohledu na majitele...
Že je (bohužel) jen "pár" skutečně českých firem, je nesrovnatelně větší "zásluha" těch 40 let o kterých jsem psal, než posledních dvaceti let...

P.S. Po nepřiměřeně sametové "revoluci" jsme restituovali firmu, kterou založil můj praděd, začínal sám, bez jediného zaměstnance a už během svého života se mu podařilo zbudovat poměrně velkou firmu na evropské úrovni, která byla jeho synovi ukradena (znárodněna), včetně jeho soukromého domu a vozového "parku"...
Po dlouhém papírovém "souboji" s bývalým ředitelem socialistického podniku, jsme museli zaplatit veškeré "zhodnocení" majetku za doby socialismu, bez ohledu na to, zda bylo pro firmu přínosem, nebo naopak (většinou rozhodně spíš naopak). To co bylo za tuto dobu zničeno/zdevastováno naopak nikdo neřešil (o ušlém zisku za dobu 40 let nemluvě)...
A co dál, máš dluh z restituce a před sebou socialistickou firmu (která zkratky jako ISO neviděla ani z rychlíku) neschopnout konkurovat na evropském trhu firmám, které už i tady prodávají své zavedené produkty s tržně zajímavým poměrem kvality a ceny. Takže buď si začneš "hrát" na vlastence a zadlužíš se až po uši (nejlépe na několik generací dopředu) a zkusíš boj Goliáše s obry, nebo necháš do hry vstoupit zahrtaniční kapitál zavedené firmy, její know-how a vše s tím spojené... Samozřejmě jsou obory, kde je větší šance uspět i samostaně, ale těch není zas tolik.
A to neřeším "detaily", jako že restituaovali lidi, kteří už s oborem nemají nic společného, původní majitel zemřel a jeho potomci většinou dělali celý život něco úplně jiného, navíc "dědiců/potomků" je obvykle více než jeden a nežíjící původní majitel nemůže určit, kdo z nich bude pokračovat v jeho práci... a řešit podobné majetkové problémy v rodině je možná to nejtěžší vůbec Stejně tak pracovní morálka většiny českých zaměstnanců byla po 40 letech značně "poškozena", nemluvě o socialistických "politicích"...
29. 12. 2010 09:24
Re: A co svět?
Tak pod tohle co jsi napsal se stoprocentne podepisu!!!!
Mam jednoho kolegu z nemecka majitele jedne z nejdulezitejsich firem v nemecku ve svem oboru a z nekolika set vyrobcu jsou pouze 2 ( slovy dva!!!!) v celem nemecku, kteri delaji celou vyrobu opravdu ve svych fabrikach v nemecku! Zbytek (tedy nekolik set firem!!! ) participuje na subdodavkach z ciny!
Jeho definice narodni firmy je, ze pokud jsem schopen svymy silamy a svymy prostredky zajistit svou vyrobu, mohu se povazovat za narodni ( v tomto pripade nemeckou) firmu! Pokud ne, vysledek je jasny .....
Jinak jako osobni prohru povazuje nakup firemni flotily od VW, ktere povazuje za nejvetsi "kolaboranty" s komunistickou cinou, kdy v soucasne dobe jiz temer 50 % dilu pochazi z ciny ( jinak pro neznale loni VW otevrel novou tovarnu u Shangaie ktera ma produkovat dily pro vice nez 4.mil aut) a nove se chystaji.
Jinak ale neklesejme na mysli a verte, ze vse je jinak nez se zda! ;-)
29. 12. 2010 08:29
Re: A co svět?
S většinou toho, co píšeš, musím souhlasit, ale i u nás byla spousta špičkových odborníků ve svých oborech a know-how bychom měli na vysoké a konkurenční úrovni, nebýt systematického odmítání a potlačování ze strany Velkého východního bratra. Kdyby vývoj a rozvoj od konce války probíhal přirozenou cestou, byli bychom sami i bez výrazné cizí pomoci na srovnatelné úrovni jako automobilky na západ od našich hranic.
Dneska už se nikdo bez vzájemné mezinárodní spolupráce neobejde, koncerny a společné projekty "konkurenčních" automobilek to jen potvrzují.

Další otázkou zůstává, do jaké míry je vhodné stavět základy národní ekonomiky na tak křehkém a na změny trhu citlivém odvětví, jako je automobilový průmysl.
Před dvěma lety si i taková Škodovka nestydatě zažádala o státní pomoc ve výši mnoha milionů korun, přestože její zisky běžně dosahují několik miliad ročně. Problém je totiž v tom, že u nás zůstává jen zlomek těchto peněz ve formě daní, celý zisk pak mizí v zahraničí.

Právě z těchto důvodů neplesám nad statistikami o nárustu výroby aut, protože z toho máme podstatně méně, než bychom mohli mít z vlastních firem a podniků. Totéž ovšem platí o průmyslu všeobecně.
Skutečně českých firem je jen pár. Bohužel.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku