Při vyzkoušení XF jsem byl fascinován nejlepším možným posazem za volentem z celé plejády aut VST (vyšší střední třídy). Nemá chybu. Po zavření dveří tě obklopí vzorný kokpit, který má výhodu ve své jednoduchosti. přímo vybízí, aby se řidič věnoval ovládání auta a měl požitek ze šoférování. Za design a prostorové řešení kokpitu dávám XF-u velmi podtrženou jedničku!
Jak např. design považuji za kategorii objektivní, pak hodnocení posazu za veskrze subjektivní. Mě v XF nejvíc kazí dojem dobrého posazu sedačky samotné, krátké ploché, a navíc v kombinaci s málo přitažitelným volantem. Jen pro zajímavost, kolik měříš?
Exterier - výborná silueta, i když na úkor prostoru vzadu, tj. za dvě, dobře vybalancovaný poměr hmoty nad koly a pontonu ke sklu, tj. za jedna, slabší akcent na detail, tvar předních světlel nepasuje k celku, plus jejich jalová optika, tj. za dvě, celkově exterier lepší dvojka.
Interier - základní linky perfetkní, jednoduchost v kombinaci s rafinovanými detaily (výdechy topení), tj. za jedna, pak ale jednotlivosti, které jsou rozporuplné, perfektní volant proti hodinářské (staromilské) grafice přístrojů což nepasuje do jednoduše technicistně pojatého interieru, slabší sedačky, jak co do výzoru tak funkce, ergonomie ovládání infotainmentu přes dotyk display s horším rozlišením, to, hodnoceno v kontextu konkurence je tak na horší dvojku. Uvnitř se design nedá úplně hodnotit bez návaznosti na ergonomii, na první pohled vypadá dobře, s používáním je to horší, přirovnal bych to k S80, tvarová dokonalost nedokonalá ergonomie, na D3 se interier XF dívá s odstupem.
S týmto hodnotím sa v zásade nedá nesúhlasiť, ale niečo podobné som očakával.
Nejde ani tak o to akú známku si jednotlivým zložkám dal (známkoval by som asi podobne), ale na základe čoho si známkoval? V porovnaní s akým estetickým ideálom si dané auto pomeriaval? Kde je ten "automobilový zlatý rez" podľa ktorého sa každé jedno auto dá porovnať a na ktorom sa všetci zhodnú?
Myslím si že objektívne niečo zhodnotiť, znamená zaujať k hodnotiacemu objektu niečo ako základné stanovisko. Súbor požiadaviek ktoré musí plniť a ktoré budú platiť aj pre každý ďalší. ( napr. na jednotku z diktátu nesmieš spraviť jedinú gramatickú chybu. A je jedno či na základnej škole v Bratislave alebo v Košiciach)
Nie je preto priestor na osobné preferencie, animozity alebo momentálne nálady. Ani na porovnania. A tých sa vo svojom zhodnotení dopúšťaš.
Nechem tu vyvolávať nikam nevedúci flame o tom či sa dá dizajn objektívne hodnotiť či nie. Myslím že objektívne známkovať možno len Tebou zmieňované ergonomické nedostatky (obmedzený výhľad kvôli sklonu a hrúbke stĺpikov, nedostupnéh ovládače, syntetický poťah sedadiel apd.)
Na samotný tvar si ja osobne neviem žiadnu stupnicu vytvoriť a že to nie je problémom iba mojim, svedčí aj skúsenosť s x absolvovaných prieskumov z ateliérovej tvorby ako aj rôzne súťaže aj automobilovej krásy.
Ta stupnice známkování přece nevychází z žádného "zlatého řezu" ideálu, ke kterému můžeš přirovnávat. To je jasné a logické, mluvíme o designu, příklad diktátu tady vůbec nesedí. Neexistence jednotného designového etalonu ale sama o sobě přece nevylučuje design z hlediska hodnocení kvalitní/nekvalitní z kategorie objektivně posuzovatelných. Už jsme to tu kdysi rozebírali, dá se to přirovnat např. k hodnocení krasobruslení, u auto designu jde o co nejlepší souznění formy s funkčností, hodnocení subjektů (rozhodčích), jejich subjektivních pohledů, v souhrnu dává hodnocení objektivní, tak, jak jen je možné u něčeho z kategorie empiricky neměřitelného. Proto také můžou fungovat ty tebou zmíněné designové soutěže, proto se také pořádají, jejich produktem jsou ony časově omezené etalony, následování hodné příklady, reálně pak přenesené do designových trendů. Já jsem dal pro XF své hodnocení, v nejmenším netvrdím, že objektivní, tvrdím jen, že design je objektivně hodnotitelný, z mého soudu jednotlivce ale obecný závěr udělat logicky nejde. ;-)
Já pořád nevím přesně co, ale něco mi na interiéru XF nesedí. Možná to, že bych ho čekal v jinak pojatém exteriéru a naopak. A co ti nesedí na těch budících, to že jsou analogové, nebo by měly mít jiný tvar (př. hranaté s rovnými stupnicemi)?
Budíky jsou jak ze starých kulatých jaguarů, takové hodinářské, ta vnitřní okruží, dvoubarevné ručičky, k jednoduchým tvarům a minimalismu vnitřku nepasují. ;-)
Kdyz jsi zvykly na detskou sedacku, zadny sedak potom neni dost tvarovany, to jsem ti psal uz vcera. Fórinte, uz o autech nepis, kdyz s nima nemas absolutne zadnou osobni zkusenost.
Ergonomicky je na tom XF vytecne. Ani jeden z premiove D2 na tom neni lepe.
Srovnavat XF k predokolce S80, to chce kuraz. Radsi si studuj svuj AutoTip a psani o autech nech na tech, kteri autum aspon trochu rozumneji.
To, ze nechapes psany text, neni zadna novinka. Tim, ze srovnavas auta jinych trid a jinych konceptu, jen potvrzujes, ze patris mezi mistni kriklouny, kteri o autech vubec nic nevedi. Radsi se vrat k detskym autosedackam, s nima aspon mas osobni zkusenost. ;-)
Ale jistě, mám, a tvému tatínkovi rád poradím, zdá se, že ta, ve které tě vozí, není zrovna vhodná, zřejmě nedostatečné boční vedení, příliš se ti třepe hlavička. ;-)
Inteligentní člověk se pozná podle toho, jak je schopen s ostatními komunikovat, chovat se. A zatímco si Jaguar s modelem XF odváží známku mezi 1-2 a to podle subjektivního vnímání každého člověka, který se vyjádřit umí, pak ty Marianku si odnášíš za 5...s vykřičníkem.
Doba je dnes jiná a sám jsem odpůrcem jakýchkoliv fyzických trestů, ale tvé reakce tady se dají zřejmě opravdu léčit jen 25-ti na zadek, nebo klasickou českou fackou. Nebožtík pan Hrušínský jednu takovou předvedl ve filmu Adéla ještě nevečeřela.
Věřím, že i ty sám sobě by jsi byl snesitelnější.
Kazdy clovek, nehlede na jeho inteligenci, je schopen komunikovat. Uroven komunikace je vsak zavisla na urovni komunikujicich. Nemam nejmensi problem vest diskuzi na urovni s clovekem, ktery je na urovni, rekneme aspon, "kostete". To aspon mete se cti.
Problem prijde pokud protejsek neni nez lhar, pozer, vydavajici se pod zastitou anonymity za neco, co neni a jedna o ukriceneho hulvata, urazejiciho cest druheho, takovemu druhou tvar, v podobe snahy komunikovat na urovni, nenastavovat netreba.
Pajo, je mi to uprimne lito, zde "zvonis u spatnych dveri", ja tuto uroven komunikace nenastavil. Tudiz, pokud se nechces snizit na tuto uroven, nereaguj. Vnimam te za cestneho cloveka s sirsimi obzory, nez vetsina mistnich a nemam nejmensiho zajmu te sem stahnout.
Mezi hyenama a jejich řiťolezcama (nemyslím nikoho konkrétního) kamarády nehledej. Běhaj tady ve smečkách a za chvíli tě sežerou i s botama.
Ale aspoň máš metafory v pohodě, to se tady jen tak nevidí. Držím palec... nebo ne... hah :-)
Tak jen si ty palce držte, smečko. :-);-) Bohužel, k obrázku o "úrovni komunikujících" v této diskusi lze dojít jejím jednoduchým prohlédnutím shora dolů. Původně normální věcná debata k tématu... než se do ní vložil 7.4. 14:02 mariánek se svým jistě věcným a na úrovni příspěvkem. Zbytek jsou reakce. ;-)
Nemám co dodat, jen snad to, že bych to objektivně nenapsal, XF se mi vážně moc líbí, jak jízdně tak uvnitř...a sedadla bych řešil stejně jako u D3...sportovními, ty nemají chybu ;-)
Ale jasně, to co tu rozebíráme jsou detaily, na druhou stranu, sám víš, že ty detaily rozhodují, např. když vybíráš. ;-)
Vzpomeň, nedávno tu byl odkaz na Klárksna, video kde se vypořádal s idrive v X6 nebo čem, tím, že chce-li si zatopit pod zadkem zmizí mu z displeje navigace a on se ztratí. :-) Když bych tímhle způsobem řešil dotykáč v XF, tak na jagu nezůstane nit suchá. Ergonomie, detaily, hrají v téhle třídě mnohem větší roli než o 5% lepší přilnavost na zadní nápravě, to víme oba, takže nemám vůbec problém pochopit něčí volbu XF, ale trvám na tom, že v těch detailech ztrácí. ;-)
Ten kašpárek tak nějak (v dobrém) sedí, zejména s odkazem na kukuč. Avšak dnes nenapíši nic více o autě, napíši o téstérovi. A to proto, že jsme nahoře četli brilatní, špičkový test. Stane se, že se člověk začte a zrychluje čtení, neb informace podávaná s dokonalou znalostí a dokonalým nadhledem strhává čtenáře do vášně garáže. Fakt hodně dobrý. Jsme tu zvyklí na vysokou úroveň testů, pravda, sem tam se nějaký ten názor euroobčana také najde, všichni jsme jen lidé, ovšem ten dnešní test ukazuje, že není malých testových rolí, jsou jen malá testovaná... auta. Nyní to ve vztahu k autu ale nemyslím adresně.
Tedy potlesk na otevřené scéně, testérovi velké BRAVO :yes::yes:
Musím se přidat, panovi Vaverkovi se test velmi podařil, ostatně i jako minulý test Infiniti M30d. Popravdě jeho testy limuzín a luxusních aut jsou podařené vždy :yes:
A ještě bych pochválil fotografie, opravdu se mi líbí a některé berou dech. :yes: