Ked si predstavim Finsko (nikdy som tam nebol :-) ), napadne ma hned sneh. Preto sa nedivim, ze 4 z 5 (z prvych piatich!) su auta, ktore sa ponukaju i s pohonom 4x4.
Mě dost překvapil nízký počet prodaných SUVéček. Člověk by řekl, že Finsko bude země zaslíbená těmto vozům.
Ale jak už bylo zmíněno, Finové jsou evidentně inteligentní a tak kupují hlavně normální auta :-):yes:
No, ono auto je ve Finsku docela drahý a při velikosti země na druhou stranu nezbytný špás, stejně jako v ostatních skandinávských zemích (i když Finsko až zas tak Skandinávie vlastně ani není...). Daňové zatížení je taky dost výrazné, i když nedosahuje dánského extrému. Takže racionalita hraje svoji roli a jistá konzervativnost taky.
Takže SUVčka devalvuje hlavně vysoká pořizovací cena. Na druhou stranu kvalita zdejších silnic je přes řídké osídlení (338 tis km čtverečních a k tomu populace nachlup stejná jako má Slovensko) na hodně vysoké úrovní a krajinej reliéf (rovinatá země s nevysokými horami pouze na severu) je i v zimním období jinak sjízdný než kopce třeba v Norsku nebo střední Evropě.
Jak správně říkáš, ve Finsku jsou auta díky daňovému zatížení relativně hodně drahá. Proto mě překvapuje, jak málo se prodá malých aut. První příčky obsazuje nižší střední a střední třída. První auto segmentu B je Fiesta na sedmém a pak Yaris na desátém místě...
Mě se teda takové rozložení líbí, ale jsem fakt překvapenej.
Ještě mě napadlo, že díky ceně ve Finsku nehrají na druhé auto do rodiny....
Na druhé auto do roviny se ve Finsku hraje velmi často, zejména pak mimo město. Druhé auto do rodiny ale většinou nebývá malé auto na nákupy, protože musí zastat stejné úkoly, jako to "hlavní" auto. Malé auto se na Finský venkov a menší města (a tam stále žije hodně lidí) moc nehodí.
K tomu co psal BeranK - na kvalitu finských silnic se dá pohlížet z různého pohledu. Ono kvalitní jsou, ale jsou specifické (přizpůsobené místním podmínkám). Tak například: silnice bez asfaltového povrchu (a že je jich mnoho) mají často jakoby hustě vybroušené příčné vlny. Má to něco do činění s prodloužením životnosti silnice s ohledem na zimu (neptejte se mě jak). To se podepisuje na životnosti auta, zejména nápravy dostanou trochu víc zabrat. Mohl by to být jeden z důvodů, proč např. Fiat Stilo Weekend, o kterém jsem se dočetl, že trpěl na náchylnost k opotřebení zadní nápravy, se prodává v podstatě za babku (v porovnaní s konkurenty). A Fiat Punto je nejlevnější ojetina ve své kategorii, ať se děje co se děje. Může to mít něco do činění možná s určitou předpojatostí vůči autům z jihu. Ale taky to může mít racionální základ.
Shrnuto - malým druhým/třetím autům do rodiny ve Finsku, podle mého názoru, pšenka moc nekvete a to hned z několika výše zmíněnýc důvodů.
Ano, na bezpečnost důraz jistě kladou. Myslím, že jsem to už dříve zmiňoval - srážka s losem v malém autě je něco jiného než s velkým.
Jaký je ale ten opravdový důvod proč si Fin radši koupí oktávku než fabii (teď mluvím čistě o velikosti auta, ne značce), to nevím a bylo by zajímavé se ho/jí na to zeptat.
Finové, mající blíž k přírodě, jsou ekologicky smýšlející, tak proto nekupují zbytečná SUV. A také podobně zase jako jižní národy nemají v povaze potřebu se masírovat.
Opakováním rádoby notoricky známých frází nikdo svoji mimořádnou chytrost neprojeví (ekologičnost obyvatel Skandinávie je oblíbeným otřepaným klišé...), nicméně tvoje tvrzení, že Finové podobně jako jižní národy nemají potřebu se masírovat beru v lepším případě jako hec, protože kdybys o tom byl skutečně přesvědčen, tak bys tím předváděl jenom svoji - řekněmě neznalost a možná i naivitu. Pravda - Finové stejně jakö další národy na severu Evropy nemají potřebu se masírovat, jak píšeš, naproti tomu třeba Italové jsou typickými představiteli pozérství a vychloubání se, otázkou ovšem je, jak dalece na to mají...Není větší rozdíl ve mentalitě, jednání, chování než třeba mezi Italy a Finy. No, ale to ví každý, kdo zná trochu něco víc, než internetové diskuze.
No, a je tady ještě jedna věc - a to je tvůj až hysterický odpor k SUV. Kdosi ti poměrně nedávno napsal, že patříš k lidem, kteří na SUV nemají a proto by je zakázali a přímo se vybíjejí tím, že onu až hysterickou kritiku nacpou všude tam, kde se jenom trochu dá. Bohužel, přes tvůj odpor k SUV se budeš muset smířit s faktem, že tenhle segment trhu bude růst čím dál tím víc a taky se skutečností, že ona neekologičnost, kterou se tady oháníš, je bohapustý výmysl - srovnatelné motorizace mají srovnatelný výkon a tím i spotřebu bez ohledu na to, v jakém typu auta jsou. No a řeči o tom, jak jsou tahle auta nepraktická jenom dokazují, že jsi asi ještě v žádném z nich ani neseděl, natož abys v něm jel nebo dokonce ho řídil.
Takže se už teď teším na nějaký ten tvůj příspěveček k nějakému tomu obrovskému neekologickému SUV, které má jeho majitel jenom proto, aby si masíroval svoje ego....
A ty ne? Ty myslíš, že máme jednu Evropu a thats it? Je Francie jako vedoucí země těch co jsem vyjmenoval, je tu Německo za kterým se šikuje benelux a severské země, AT a je tu UK+IR+IS které stojí tradičně mimo, hodně navázané na US občas koketující s F, občas s D (nyní se zdá, že tlačí na F tím že se paktuje s Merkel) no a máme tu nudle v bandě (CZ, SK, SL, CRO, H etc.) kdé má asi největší vliv D ale občas si přihřeje F i UK. Jestli to vidíš jinak tak jsem jedno zvědavé ucho. ;-)
Jsem vždy zcela unešen místními ekonomicko/politickými stratégy, jenž díky třísce ve vlastním oku nevidí les. Je zajímavé, s jakým bohorovným nadhledem suveréna v Bohemii hodnotíme, škatulkujeme, radíme a ohrnujeme nos nad nebo u spousty ať už okolních či zmíněných států, přičemž cudně přecházíme fakt, že sami stojíme po krk, ale skutečně po krk ve S.r.a.č.k.á.c.h, neschopni zamezit i do nebe volajícím svinstvům, prokazujíce, že nejsme schopni samostatné existence ( nikde to neříkej, ale už nám někteří radí, abychom v jistých oblastech týkajících se tranparentnosti následovali podrž se - Svazijsko).
Takže, zameťme si nejdřív svůj pořádně za***ný dvorek, svůj šatník a potom cudně ( vzhledem k vlastní historii ) můžeme být za chytré.
A za další - ekonomicky je Francie někde jinde než ono jižní křídlo a co se týče oněch "rajtingů", o jejichž čistotě se vedou spory, nedělal bych předčasné závěry. Konkrétně Francie je co se týče vnitřního zadlužení na tom zhruba stejně jako Němci. Tož tak asi...
Nevím proč se rozčiluješ a používáš hned silná slova. Řekl jsem jen svůj názor jak je mocensky rozdělená Evropa, nikomu jsem neradil, nikoho jsem nehodnotil. Kde je ekonomicky Francie na to jsou objetivní kriteria které si může každý vyhodnotit sám a nikomu nehodlám dávat žádné návody. Takže se uklidni a řekni mi jak vidíš Evropu ty, z Tvého příspěvku jsem se nic nedověděl než to, že Česko je na tom nejhůř na světě což je sentence se kterou by se dalo úspěšne polemizovat čímž neříkám, že jsme kingové.
Neber to osobně, tak to myšleno nebylo ;-) -> napříč českým mediálním i diskuzním prostředím se jako červená nit vine tón takové nevyřčené nadřazenosti a chytrolínství, hlavně na účet a hlavy "ostatních" ( je jedno, jestli to je nyní módní Řecko, nebo jindy v jiných souvislostech např. Skandinávie ). Celé je to dojemné ve světle zdejší reality.
Nemíním se na webu o autech pouštět do politicko/ekonomických hodnocení geopolitického útvaru jménem Evropa -> to sem nepatří.
Navíc je situace dost nestabilní a věci příští mají mnoho tváří. Ke všemu místní "masmediální objektivita".
Jsme na tom opravdu trochu jinak, než píše junge heute a opakuji - politiku nechme spinkat, je to deformující bestie útočící na emoce...
Jestli chceš tvrdit, že Francie je na tom stejně jako Německo, proč tedy i Francii hrozí snížení ratingu a Sarkozy se tak nakvap vracel domů...Francie sice není ani Řecko, ani Itálie nebo Španělsko, ale k Německu, Anglii nebo Skandinávii má stejně daleko, jako třeba my.
Jinak tvůj názor, že sami stojíme ve sračkách je skutečně názor tvůj a také dalších malých zakomplexovaných čecháčků, kteří vždycky uměli včas a hluboko ohnout hřbet a vynikali sebemsrkačstvím a patolízalstvím. Pak se vždycky divili, že ti, před kterými se tak krčili a kterým lezli tak přičinlivě do zadku (mimo jiné neustálou zdrcující kritkou tzv. do vlastních řad a omlouváním chyb těch "druhých", jejichž zadky tak rádi navštěvují), je do těch zadků kopali, jak to jenom šlo....pokud kopali takové, jako ty (ta poznámka o Svazijsku je hodně ubohoučká, ale dokresluje přesně to, co jsem napsal), je to nesporně v pořádku. Problém je, že s nimi to odnesla dost často i ta podstatně větší část normálních lidí v téhle zemi. Lidí, kteří něco umějí, kteří maji odpovídající množství znalostí, rozhledu a sebevědomí. A ne zakomplexovanců, kteří se přímo vybíjejí v tvrzeních, které jsi právě předvedl. Jsi-li po krk ve sračkách, zkus se vyškrábat ven a umejt, máš-li špínu v bytě, nebo kolem baráku, ukliď si, ale netahej do svých pocitů ménecennosti druhé, nemáš právo mluvit ani za Hama (který má samozřejmně s tou Francií pravdu) ani třeba za mně.
Jenže západní Evropa je velká, zahrnuje spousty států/národnostní, je zde plno lokálních zájmů, jsou tu země více orientované na US, jiné méně a další vůbec a zdaleka není tak jednotná (např. ve srovnání s US) jak se nám snaží namluvit někteří strejdové z Bruselu, nic víc nic míň. V některých aspektech s ohledem na mírové poměry si dokonce jde Francie a D dost po krku a např. v zemích třetího světa dost často předvání zcela nesladěnou a antagonistickou politiku typu jeden hot a druhý čehý.
Škodovka potažmo VW může těžit z úspěchů Hänninena (jako civilní auto má Octu RS) s Fabií S2000 o kterém se spekuluje i jako o adeptovi na sedačku Pola WRC, Fordy se prodávají celkem dobře docela by mně zajímalo jaký má vliv na prodejní čísla angažmá létajících finů v rally. Jinak pokud je mi známo, české výrobky jsou ve FIN docela populární, viz. hospoda kdesi v Helsinkách, která je plná Zetorů.
Už jsem se výše podivoval nad malými prodeji aut segmentu B a teď jsem si ještě všiml, že jaksi BMW 3 chybí....Nedá se to svádět na zadní pohon, protože xDrive a protože C-klasse se prodává dobře.
No prostě finská tabulka je pro mě jedno velké překvapení ;-)
kto by to povedal ze KIA CEED je celkovo desiate najpredavanejsie auto vo finsku , 2002 kuskov je zatial krasny vysledok, nikde takmer ziadny francuz ani talian,
ceed :yes:
zeby inteligentni fini kupovali smejdove kie? alebo zeby kie az take smejdy uz neboli?