ja neci Octavku, ja ci Superba kombajno E-line 4x4, proste misto strechy solar, batery tak na 20-30km nekde v podlaze, a vepredu normalne 3.6V6 s DSGckem, elektro at me slouzi jen ve meste na popojizdeni a nebo jako vypomoc pri akceleraci jů :-!
Dokážu si představit zatím Škodovku na bázi VW Up! s elektromotorem do města, ale Octavii ,která je z velké části firemní auto na delší trasy dojezd 150km absolutně nestačí...
No na meziměstské ježdění to samozřejmě není ale po měste to může řadě firem vyhovovat, nějaký opravář ledniček po Praze za den víc neujede. A určitě je mi sympatičtější čistý elektromobil i když 150 km je pořád bída a vývoj pořádných baterek zatím v nedohlednu než všechny možné hybridy, pravé, nepravé které nakonec dostanou na zadek od každé slušné nafty.
slusna nafta neexistuje, a vyvoj poradnych baterek v nedohlednu opravdu neni, mozna tak pro nekoho kdo se oto nezajima a nebo neumi pouzivat google (5-6 lete dite to zvladne) nektere dost podstatne technologie pro baterie se dokonce rodi i v CR a maji one zajem prave svetove automobilky ;-)
Ano, hybrid dostane na zadek od každé neslušné nafty (neslušné ale technicky dokonalejší než benzin protože dosahuje vyšší účinnosti). Zpráv o super bateriích za posledních 30 let bylo milion. Vývoj tady samozřejmě je ale velmi pomalý ve srovnání s tím co by bylo potřeba pro slušný dojezd, slušnou váhu a slušnou nabíjecí dobu. Prostě hustota energie na kg roste ale velmi pomalu a na obzoru není žádná revoluce co by způsobila převrat v této oblasti takže za 15 let možná. Jo a nejdál nejsme bohužel v Čechách ale v MTI.
tak me ukaz nejakou naftu co da nazadek treba Panamere S Hybrid >:D
mimochodem za poslednich 10 let se kapacita baterii pri stejne vaze a polovicni velikosti cca 4x znasobyla, jo to je vlastne smesnej pokrok, to ta nafta vlastne za tu dobu postoupila dal ze >:-[]
Měl jsem na mysli spotřebu, no ale když chceš výkon tak třeba z vlastní stáje Audi A8 4.0 TDI je bohužel rychlejší než ta Panamera hybrid, sice to není o moc ale jak ve zrychlení tak v pružném zrychlení je o pár desetinek rychlejší. Hybrid, i když má o 21kW víc, tak je bohužel těžký. K baterkám, vždyť říkám, že pokrok tu je ale vzhledem k potřebám je pomalý, kdyby se hustota zdesetinásobila tak to začne být zajímavé, ono se to stane ale ne skokem a ne příští rok. Naftu nijak neobhajuji a nikde netvrdím, že dělá nějaké vývojové skoky, ano spalovací/vznětový motor je dávno vynalezen a pouze se ladí a co jako?
Vývoj baterek je fajn, ale hlavně pokulhává výroba elektrické energie. Momentální produkce by nebyla schopná pokrýt spotřebu třeba jen 1/4 automobilů, kdyby přešly na elektro.
Máš pravdu, ale výroba energie pro auta je určitě při dnešní úrovni technologie řešitelná (pokud tedy nějakému úředníkovi z EU a s ním i našim politikům definitivně nerupne v kouli a nenařídí vyrábět el. energii z třepetání motýlích křídel což jak pozoruji poslední vývoj není úplně vyloučeno) protože auta by nepřešla mávnutím proutku ale v nějakém časovém úseku. Určitě je technologicky daleko větší challenge vyřešit ty baterky. A samozřejmě velký otazník je energetická náročnost výroby takto dokonalých baterek, může se stát, aniž bych si to osobně přál, že ty budoucí superhusté baterky budou tak energeticky náročné na výrobu, že vlastní energie do nich pumpovaná pro provoz aut bude marginální a to pak bude problém.
Většina lidí by nabíjela auta v noci. A žádná síť by nevydržela, kdyby se v noci spustilo nabíjení třeba 50 miliónů aut třeba v Evropě. Už teď je výroba / spotřeba na hranici únosnosti a s výpadkem jaderné energie v Německu může být klidně problém. Navíc jaderky se staví dlouho...není to zas tak nezanedbatelný problém, jak by se mohlo na první dojem zdát.
Máš pravdu, že to problém je ale spíš politický (zastavování jádra atd.) technologicky si s tím určitě vyspělé státy umí poradit, je to otázka spíš politické vůle. Posílit přenosovou soustavu, navýšit kapacitu to jsou řešitelné úkoly při dnešním stavu technologie v energetice.
Je to spíš netriviální problém. Jaderné elektrárny jsou drahé, staví se hodně dlouho, vyžadují složitou podpůrnou soustavu (záložní uhelné/ plynové/ ... elektrárny pro pokrytí výpadku, vyrovnávací elektrárny pro pokrytí nástupu a ústupu š***k atd.). První fůzní elektrárny se dočkáme nejdříve za 40 let. A i samotná distribuce takového množství energie je netriviální.
Jako nejschůdnější se podle mě jeví cesta decentralizace - lokálního generování energií. Elektrická energie, kterou si vyrábím sám, je nesrovnatelně levnější. Nevýhoda tohoto přístupu je samozřejmě vysoká pořizovací cena. Avšak člověku se dostane větší nezávislosti.
Není problém vyrobit baterie, které při stejné hmotnosti a objemu umožní dnešnímu elektromobilu dojezd několik tisíc kilometrů. Problém je to udělat sériově a levně. Ale pokud máš pár milionů nazbyt, tak to není vůbec problém a na rozdíl od stavby elektrárny je to otázka okamžiku (bráno relativně).
Není mi moc jasné co si představit pod pojmem decentralizace-lokálního generování energií, jakou energii si vyrobím sám? Z čeho? Nějaké sluneční články na střeše nepokryjí ani ohřev teplé vody, vodní elektrárnu na potoce taky asi může mít každý padesátý takže z čeho?
ale prosimte, jedu na programu zeleny bonus a temer porad se stava ze misto pro vlastni potrebu to dodava elekrinu i do site, bezna moderni domacnost denne nepotrebuje vice nez 3-6kW (nepocitam domacnosti kde maj lednicky a mraznicky stare desitky let, ty ale pravdepodobne nemaj na svoji elektrarnu, ani na nove auto, natoz elektromobil) a na takovou spotrebu staci naprosto vpohode set s 3-4kWp, takovi solar prijde na 300-400tisic a pripadne baterie na 2-3 dny provozu takove domacnosti pak na 120-150 tisic, solar vydrzi 20-40 let, baterie pak 10-12 let
a radsi ani nepsat o stale se rychle rozvijejicim odvetvi malich vetrnych genaratoru ktere maji dnes vytecne vykony pri mensich cenach nez solar a kombinace se solarem a batriemi casto znamena moznost uplneho odstrihnuti od verejne el. site
a ohledne te teple vody, nato jsou mnohem vhodnejsi solarni kolektory ktere jsou i podstatne levnejsi, a ne fotovoltaika ;-)
300+120 = 420 a za 420 tis. jsou 4kWh denně asi tak 45let-50let. Pokud se musí měnit baterky každých 12 let, tak to je návratnost nekonečno. Jestli to stát dotuje tak je to úplně stejný problém protože to platí všichni ale nepřímo ze svých daní.
aha takze ty cekas ze nejdulezitejsi komodyta moderniho lidstva, neboli energie bude porad na stejne cene? a naopak baterie budou dobudoucna na cene stagnovat a zivotnost jim bude nebude stoupat stejne jako kapacita? kde zijes, na Marsu?
cena energii bude stoupat spolecne s tim jak budou casem 10-20 let stoupat ceny paliv a poptavka po elektrine, to ze dnes stoji 1kW asi 5korun neznamena ze za 10-20 let bude stat taky 5 korun, spis bych si typl tak ekvivalent k dnesnim 10-20 korunam za 1kW, ne li vice, me se solarni set zaplatil behem prvnich 5 let a ted mam jiz energii zadarmo + dotaci nato co spotrebuji nebo dodam do site, ale vyplatilo by se mi to dnes i bez onech dotaci a proste bych mel energii zadarmo, a jelikos mam solar naddimenzovany tak bych pohodlne denne mohl dobijet elektroauto tak na 100-150km, a to dobudoucna mimo dotace planuji i prave vitr v podani nejake 2-3kWp ktere jiz dnes stoji "smesne" penize
kdo si v dobe Bursika neporidil solar treba i nadluh, tak podle me desne prohloupil, ja to vzal na dluh a dnes mam jak splaceno samotnym provozem, tak energii zadara :yes: a nejaky zvisovani cen energii jen vitam, vydelava me to i diky akciim CEZ, skoda ze jsem si jich tenkrat neporidil vic
nevidim zadnej duvod proc by v zime nemohl/nestihal nabijet elektromobil, teplota na funkcnost nema roli, jen se snizuje doba kdy jsou dostatecne svetelne podminky
Ty tu už poněkolikáté v diskuzích dáváš čísla o výkonu solárních elektráren které jsou mnohdy i řádově jinde než všechno co lze reálně najít.
Prostě můžeš mě dát odkaz nebo tip na fotovoltaickou elektrárnu v hodnotě do 1 000 000 kč která zvládne i v zimě vyrobit víc jak 30kWh denně v naších podmínkách?
Ujišťuji vás že "nějaké sluneční články na střeše" (hned "vedle" v Rakousku skoro standard - u nových domů a nejen u nových ;-) ) ohřev teplé vody pokryjí "velmi snadno" :-)
PS: To je (perspektivně) NAPROSTO REALná cesta k "dobíjení (vozu) zadarmo" :yes:
vis oni existuji vpodstate 3 druhy panelu, respektive 2, nikde tam nevidim jaky typ pouzivaji, a zadruhe, v lednu obcas snezi, chodi pravidelne panely cistit?, ja je treba cistil i 3x denne, a alespon 1x tydne po celej rok je umeju tak jako okna, podle tech seznamu tam nejtere ty elektrarny nemaj na konte ani 0-1% a jine jsou prez 40%, no kdepak asi bude chyba kdyz jsou treba i ve stejne oblasti?
ale teorii hledani na netu mas zmaknutou, jen by to chtelo shlednout a odkazovat i jine elektrarny, a ne jen ty co se oto evidentne nikdo nestara, ted by to jeste chtelo trochu praxe :-)
Proč bych vodu ohříval (jen) solárním panelem? Mám tu geotermální sondy, chlazení a vytápění aktivací betonového jádra, v některých místnostech dodatečně v podlaze a stěnách. V létě nejen že okolní teplo stačí na ohřev vody, dokonce si ho ukládám na zimu do podloží. Můžeš se chovat jako konvenční elektrárna, tedy nakoupit paliva, spálit je a vygenerovat energii. Nebo nakoupit palivové články. Čím univerzálnější systém postavíš, tím víc jsi nezávislý - palivo volíš podle aktuálních cen. A není to neekologické. Používáš technologie s účinností obdobnou moderní elektrárně, ale ušetříš na distribuci. Já jsem si, například, pořídil pozemek s bývalým mlýnem naprosto cíleně - kvůli stavbě malé vodní elektrárny. Není to možnost pro všechny, ale také to není nutnost pro všechny. Také nakupuji energii, když je levná, a prodávám jí, když je drahá. Ne v nijak závratných množstvích, ale přináší mi to zisky, které hravě pokryjí údržbu domu.
Výhody jsou jasné - větší svoboda, nezávislost a nižší ceny za jednotku energie. A nevýhody také - velké náklady na pořízení a modernizaci. Malé elektrárny nevýhody minimalizují. Podle mě do budoucna bude většina domácností kupovat palivové články, které budou suplovat geotermální, solární a větrnou energii. A to je ta decentralizace - že budeme stavět soběstačné domy. Elektrárny budou sloužit spíš továrnám.
Já nemůžu za to, že panamera nedostala to nejvýkonnější co je v naftě ale až dají 4.0 TDI do panamery což odhaduji, že bude někdy po novém roce tak se rozdíl ještě zvětší protože panamera je při stejné motorizaci lehčí auto než A8. A jinak 3.0 TDI v panameře má jen o málo horší parametry než hybrid a přitom daleko menší spotřebu. No vynalezen je princip anody a katody ale materiály se měnily a mění dost dramaticky aby se dosáhlo násobně větších hustot a dnešní LiPo baterie se starému NiMh nebo Pb podobají jen tím, že mají tu anodu a katodu jinak výroba, materiál vše je jinak a v dalším vývoji se to zase změní protože LiPo už naraží nebo brzo narazí na technologický strop který je někde kolem 0,3 kWh na 1 kg a hledají se zcela nové materiály.
jo aha, zvlastni ze parametry jsou jen o malo horsi, ale spotreba daleko mensi >:D jeste nejaky superlativy? spotreba je praveze v rozdilu deci na 100km ;-)
Tak si to v praxi vyzkoušej, na to deci bych byl velmi zvědavý ale i kdyby to bylo právě to deci tak proč platit za hybrid o dost vyšší cenu (2.9 vs. 2.2 mega)? To je daleko lepší ty peníze vzít a vrazit je do benzínu třeba do základní panamery nebo do verze S a mít daleko mrštnější auto než hybrid a za menší celkové náklady (pořízení+provoz). Verze panamera hybrid je technický i ekonomický nesmysl, pokud jsi fanda na dobré svezení půjdeš do benzínu, pokud koukáš na celkové náklady tak do dehtu a pokud někomu cvakne tak si koupí hybrid, (pokud vím tak v CZ ještě nikomu necvaklo a že tu běhá bláznů..)
Zatím jde o zkoušku technologie. To je lepší dát do většího auta - líp se to dělá (víc místa) a je možno zkoušet větší zatížení. Nehledě na to, že se tento projekt musel připravovat už alespoň před 4 roky, kdy Up! existoval pouze ve stádiu prototypů, zatímco Kokty už dlouho jezdily.
Pokud nestojí jeden litr (benzín-nafta) paliva více jak 50Kč,tak nemá cenu panikařit.Kdo má dostatečnou přípojku zemního plynu,tak si nechá udělat domovní stanici za cca 1200000Kč a kdo má jen el. 400V jako já tak musí posečkat.Ovšem nechci nějaký německý arsch za každou cenu. :-)
Ešte tu nebol hlavný dohadzovač koncernu. To bude zas rečí o tom, ako je VW na čele a ukazuje ostatným cestu...
Japonci a Renault a í ostatní, to sú len šašci tápajúci v tme. Svetlo budúcnosti im ukáže niekto iný a oni ho budú nasledovať. A tradične sa posnažia ho nejak dotiahnuť, čo bude ťažké...
V článku se píše "Automobilka oficiálně potvrdila přípravu prvního plug-in-hybridu se značkou Škoda", ale nedočetl jsem se, kde má Octavia Green E Line schovaný spalovací motor, podle mně je to čistý elektromobil.... plugin hybrid bude tedy něco úplně jiného?