Prius dostal konečně lithiový akumulátor a navíc zástrčku, kterou bude možné nabíjet i z domácí elektrické zásuvky. Zatím jde o experiment s 500 vozy, ale výroba je velmi pravděpodobná.
Já bych takovou jistotu neměl... zákon o zachování energe platí i v 21. století, takže Volt má jen dvě možnosti:
1. bu=d velký spalovací motor o výkonu aspoň 50kW, aby auto s úplně vybitými bateriemi aspo%n trochu jelo
2. nebo má pravdu radek.m a mida a v autě bude motůrek 500ccm, který ale tím autem nepohne, když budou baterky k.o.
Jojo, jen houšť a větší kapky. Bohužel jsou zatím tyto první vlaštovky mimo cenové možnosti většiny lidí. A i mimo možnosti nabíjení, málokdo dnes má svou garáž. Na sídlišti hybrid nenabijete, to je jediná vada.
Rozumis tomu spatne. Volt bez problemu jede i se zcela vybitymi baterkami primo na elektrinu vyrabenou motorgeneratorem. Nicmene to, ze s sebou "tahas" namisto velkych baterii motor je spravne, protoze dnes stale jeste je ten motor lehci nez baterie pro velky dojezd. Coz je mimochodem jeden z duvodu, proc je dnes plugin hybrid vyhodnejsi nez cisty elektromobil.
Volt je podle me nejhorsi cesta mezi plne elektrickymi auty a hybridy.
Problem VOLTu je, ze se nedokaze znovu rozjet pokud nedobijes baterie - motor je takovy prodluzovak, ktery snizuje rycholost vybijeni baterii od urcite kapacity. Pokud tomu dobre rozumim. Takze sebou v podstate tahas motor misto vetsich baterek.
Podle mne bude mít skutečný smysl až řešení Chevrolet Volt ve verzi plug-in. Stačí malý spalovací motůrek (250, 350, 400 ccm?), který pracuje v přesně daném režimu otáček (kde produkuje minimum spalin) a vyrábí elektřinu, která dobíjí aku. Toto doplněno o rekuperační systém je řešení, které má daleko větší smysl než primární pohon spal. motorem doplněný o pomocný elektromotor.
Rovnako treba pripočítať, že elektrina zo zásuvky je lacnejšia než energia vyrobená z benzínu cez spaľovacím motor/alternátor.
Inak mi nedovolí neuviesť jednu poznámku. Totiž benzínové dymiace a rachotiace stroje boli terčom posmechu už pred 100 rokmi. A to nie kvôli konskému povozu, či parnému stroju. Ľudia začiatku 20. storočia boli fascinovaní elektrinou.
Napr. prof. Dr. Ing h.c. Ferdinand Porsche. Na svetovej výstave v Paríži v roku 1900 (!) bol vystavený elektromobil (!) značky Lohner s motorom Porsche. 2 elektromotory boli umiestnené v predných riadených kolesách, každý mal výkon 2,5 k. Dojazd 50 km rýchlosťou 37 km/h. Neskôr ho Porsche vylepšoval - spravil z neho hybrid, keď elektrinu dodávali 2 benzínové motory s výkonom 3,5 k. V roku 1903 už malo auto Mixte len malú batériu pre štartovanie.
Rudolf Diesel v júli 1897 vyhlásil: "Čoskoro bude koniec súčasnému plytvaniu paliva". To prehlásil v čase, keď jeho prvý motor dosiahol účinnosť 26,2 %, zatiaľčo najlepšie parné stroje dosahovali maximálne 13 %.
Hybridy ani elektromobily rozhodne nie sú výmyslom konca 20. storočia, ani Japoncov. Prichádza ich čas, rovnako ako koncom 19. storočia odzvonilo pare, či konským povozom.
Teď už skutečně to má smysl. Jen pomatenec už může něco namítat, že to nemá význam. Důležité je to nabití doma v garáži a pak vyrazit kousek do obchodu a nejet na sytič.