Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Lotus Engineering vyvinul tříválec 1,2 l pro hybridní vozy

Lotus Engineering, vývojová divize slavného britského výrobce sportovních vozů, představí ve Frankfurtu úsporný tříválec 1,2 l.
Zpět na článek
10. 9. 2009 09:52
10. 9. 2009 15:49
10. 9. 2009 16:26
neregistrovaný "RayBan"
10. 9. 2009 08:41
Výborný nápad
jedná sa o špecifické použitie, pre ktoré je riešením špecifický motor. Akurát stále neviem nejak pochopiť tie tri valce...
Rozbalit vlákno
12
10. 9. 2009 09:14
Re: Výborný nápad
Nejen 3 válce, ale taky 2 ventily ve válci. Chápu že je to podstatně levnější, ale bude to způsobovat horší vyplachování spalovacího prostoru a tudíž asi trochu horší emise. V tomto případě by už možná byl lepší dvouválec se 4 ventilovou technikou. Další zajímavá věc v popisu: "hlava a blok válců tvoří jeden celek s výfukovým potrubím". Je vidět že hlava a blok válců jsou z jednoho kusu což zvyšuje pevnost a snižuje hmotnost a počet dílů. Ale jak se to myslí s tím výfukovým potrubím? Že by bylo pevně zalisované v hlavě motoru?
10. 9. 2009 10:21
Re: Výborný nápad
Píšeš, že emise ti ovlivní horší výplach motoru se dvěma ventily...výplach emise nemůže prakticky ovlivnit. Mnohem důležitější je tvar spalovacího prostoru, tvar sacích kanálů, výření směsi...
Navíc je 3-válec z hlediska průběhu momentu lepší než 2-válec, protože pálí každých 120°.
10. 9. 2009 10:25
Re: Výborný nápad
To by nemusel byť až taký problém, pokiaľ bude motor slúžiť výhradne na dobíjanie bateriek, bude pracovať v prednastavených optimálnych režimoch asi pri konštantných otáčkach a s menšou záťažou, ako keby hnal priamo kolesá.
To sú úplne odlišné podmienky od bežného pohonu, preto je vhodné, že sa rozhodli vyvinúť na nový účel nový motor.
Avatar - Blue Sun
10. 9. 2009 10:28
Re: Výborný nápad
Není to až takový nesmysl. Hlava válců s výfukovým potrubím je jeden přesný odlitek, to se používá běžně i v současnosti. Jedná se tedy jen o část výfukového potrubí nejblíže hlavě, snižuje to odporové ztráty ve výfuku. Spíš mi k tomu nesedí ten blok vcelku s hlavou, nedovedu si pak představit opravy celé takové soustavy. Je fakt, že poruchy rozvodů jsou v dnešní době velmi vzácné, možná na to výrobce spoléhá. Navíc odpadá riziko zkroucení hlavy válců nebo propálení těsnění pod hlavou.
Tříválec není nesmyslný, má nižší třecí ztráty a oproti dvouválci i klidnější chod. Dvouventilový rozvod taky není chybou, je to pomaloběžný motor (maximum výkonu při 3500.min-1) a reakce dvouventilu v nižších otáčkách je pružnější než u čtyř. Vhodnou konstrukcí překrytí ventilů pak není problém vyrušit i emise.
Avatar - Blue Sun
10. 9. 2009 10:39
Re: Výborný nápad
Jdu vyhrabat staré výpočty a porovnat to s tím, co je tady. Samotného mě to zajímá, jak moc jsem se tehdy trefil, když mi učitelé tvrdili, že to je málo.
10. 9. 2009 12:11
Re: Výborný nápad
Tak neviem, dvojvalec versus trojvalec a téma vibrácií a chodu motora, o tom sa tu už debatilo dosť, väčšina sa prikláňala k názoru, že dva valce sú v tomto ohľade lepšie ako tri.
10. 9. 2009 12:59
Re: Výborný nápad
Tady ale nejde o to kdo si co myslí, ale o fakta a výpočty. Tříválec je lepší volba, má klidnější chod.
10. 9. 2009 09:14
Re: Výborný nápad
povedal by som ,že kvôly kompaktným rozmerom a na daný účel stačí aj trojvalec
10. 9. 2009 10:20
Re: Výborný nápad
Nepochopil si, čo som tým myslel. Nerozumiem tomu číslu 3, ale nie z pohľadu či to stačí alebo nestačí, ale kvôli kultúre, pravidelnosti chodu a vibráciám. To už radšej dva valce ako tri, keď štvorvalec je veľa.
10. 9. 2009 10:32
Re: Výborný nápad
Odpovedel jsi si sam. Takovyto motor bude pracovat v uzkem rozsahu otacek. Neni problem to vyvazit tak, aby v tomto uzkem pasmu bezel kultivovane.
10. 9. 2009 12:12
Re: Výborný nápad
To je docela možné.
Avatar - S8
10. 9. 2009 09:52
Zcestnost...
Myslím a považuju to za další hybridní populistickou zhovadilost. Podle emisí vychází spotřeba někde kolem 5,0 - 5,2 litru, jestli se nepletu, což není už dnes nic neobvykle nízkého, navíc výkony jasně napovídají, že se jedná pouze o doplněk pro plug-in hybridy a ze těžko s ním někdo nabije baterky za jízdy, pokud nebydlí v Alpách na kopci a první dvě hodiny nepojede dolů. Výkon je naprosto žalostný, takže se nedá předpokládat, že v případě, kdy dojde k vybití baterek, by to šlo použít pro reálnou jízdu, natož pak s proklamovaným sedanem!

Opravdu by mě zajímalo, kdy někdo konečně vybočí z řady, spočítá celkové dopady hybridu na životní prostředí (včetně výroby a likvidace baterií, složitějšího hnacího ústrojí, motorů, materiálové náročnosti a dopadu získávání toho materiálu navíc) a porovná to s klasickou koncepcí pohonu a pochybuju že jakýkoliv hybrid bude mít lepší bilanci než klasika. Pokud jsem mimo mísu, budu rád, pokud mi to někdo fundovaně vyvrátí!

Pokud by se klasika zlepšila v aerodynamice, snižovalo se účelně tření, snižovala hmotnost apod. bude to mnohem účinnější, ale největší podíl na emisích ma nakonec stejně vždycky řidič, podle toho, jak předvídavě a plynule nebo naopak zbrkle a bezmyšlenkovitě jezdí...
Rozbalit vlákno
7
10. 9. 2009 10:27
Re: Zcestnost...
Odpovedel jsi si sam. Nejvetsi podil na spotrebe ma vzdycky ridic. Tam se ztraci az desitky procent spotreby. Proto ma nejvetsi smysl resit prave tento problem. Aerodynamika ci treni je marginalni problem, resici par procent spotreby. No a co je resenim neplynuleho jizdniho stylu? Co dokaze energii pri zbytecnych brzdenich akumulovat a pri zbytecnych akceleracich zase vydavat? Co dokaze energii akumulovat pri klesani a vydavat pri stoupani? Co tedy vlastne "zarovnava vykonove spicky" a dela tak z pohledu potrebneho vykonu potazmo spotreby jizdu "plynulou". No jo. Je to prave hybridni cast. A az se zbavis predsudku, ktere v mediich usilovne siri ropna lobby, prijdes na to sam. Jsi na spravne ceste.
Avatar - Blue Sun
10. 9. 2009 10:37
Re: Zcestnost...
Zdá se, že toho o hybridní technologii moc nevíte.
Sám tedy netuším, co je v pojetí Lotusu "větší sedan", zda myslí Octavii nebo třeba Passat? Pětilitrová spotřeba dle normy EU je v takovém případě snem i dieselů. Náklady na výrobu takové pohonné jednotky a dieselového motoru budou minimálně srovnatelné, ne-li už ve prospěch hybridu.
Výkon potřebný pro jízdu vozidla trvalou rychlostí 90 km.h-1 je velmi nízký. Největší potřeba je pro akceleraci a jízdy velmi vysokou rychlostí (odpor vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti jízdy). Tyhle výkonové špičky právě pokryje elektromotor a 35 kW spalovacího motoru bude krásně udržovat baterie dostatečně nabité.
Když jsem počítal před pěti lety hybridní pohonnou soustavu pro plug-in hybrid (vojenské terénní průzkumné vozidlo, 4500 kg hmotnost), byla maximální potřeba výkonu na zrychlování a jízdu rychlostí 120 km.h-1 někde kolem 60 kW. Pro čtyři a půl tuny. Kolik asi bude potřeba pro auto s třetinovou hmotností?
Plug-iny navíc mají jednu podstatnou výhodu - jsou upraveny tak, že v případě dostatečného stupně vyvinutí akumulátorů je možno nahradit motor zcela elektrickým pohonem. Je to mezistupeň, ale potřebný mezistupeň.
10. 9. 2009 12:40
Re: Zcestnost...
Máte tam chybku. Těch 60kW je, předpokládám, průměrná potřeba výkonu. Jinak na diskutovaném motoru je příjemná hmotnost 56 kg včetně generátoru. Chtělo by to dát na misku vah tento motor s motorem pro pohon a bateriemi proti konvenčnímu motoru se spojkou a převodovkou.
Avatar - Blue Sun
10. 9. 2009 13:01
Re: Zcestnost...
Ne, to byl špičkový výkon motoru při akceleraci 0-60 km.h-1. Jasně, nejsou to údaje pro supersport, ale pro průzkumný obrněnec se čtyřmi a půl tunami. Špičkový výkon elektromotoru, pohon všech přídavných zařízení, adaptivních tlumičů, klimatizace, ovládání automatické věže a s nějakou výkonovou zálohou byl 80kW, ale na doraz.
Myslím, že v porovnání hmotností by tahle konfigurace už byla na hraně.
Avatar - Pekelná Micinka
11. 9. 2009 02:22
Re: Zcestnost...
Větším sedanem může být myšleno i nové XJ, na vývoji má účast i Jaguar a ze jmenovaných firem jako jediný dělá i sedany. Navíc se nabízí i kombinace se systémem KERS, jehož variantu Jaguar také vyvíjí a měla by se časem objevit právě v XJ. Celkově by tak mohlo dojít k velmi slušné úspoře paliva. :-)
15. 9. 2009 14:34
Re: Zcestnost...
S tímto musím naprosto souhlasit, pravda je taková, že hybridy a elektromobily se sice tváří čistě, ale to jen proto, že nikdo nevidí ty stovky tun uhlí co se musí spálit, jedovaté louhování rtutí při získávání surovin do baterií, zničené hektary životního prostředí kde se tyto materiály těží a lidi kteří ve 30 vypadají na 70 a umírají na otravu těžkými kovy. A v Evropě si potom "ekolog" sedne do "zero emission" elektromobilu na který dokonce dostane dotaci od nás všech a začne strašně pomáhat životnímu prostředí.
Nejsou to ale jen elektromobily. Třeba se teď prosazuje palivo E85 hlavně v severských zemích. Suroviny pro jeho výrobu vozí nákladními loděmi z jižní ameriky. Loď co tu podzemnici olejnou veze, sežere za cestu víc fosilních paliv než se potom z té podzemnice vyrobí, navíc s hroznými emisemi hlavně síry. Aby měli kde v brazílii tu podzemnici pěstovat, začali mýtit ve velkém zbytek pralesů. Tím ovšem ničí tamní ekosystém a nakonec jim vyschnou řeky a místo pralesů budou mít jen poušť. A to vše jen proto, aby se pár evropanů cítilo ekologicky...
Podobné je to i s naprosto ekologickými úspornými zářivkami plnými rtuti a dalšími zhovadilostmi, které se dnes zavádí pod rouškou ekologie... :no:
7. 11. 2009 18:46
Re: Zcestnost...
Pravda asi je, že chceme být ekologičtí čím dále více,ale vůbec se neuskromňujeme ba naopak. Vozy jsou větší, hmotnější.Asi skončíme u tanků.Ten je opravdu bezpečný, pokud jej nezasáhne střela. Prototypy jsou v interiérech vzdušné a plné nápadů.Pak se podívejte na produkční vozy vycházející z těchto studií. Plné plastů obepínající cestující v ponurných odstínech. Jelikož my zakazníci jsme velmi velmi konzervativní. A souhlas tady si žijeme jak ve vatičce a pro naše pohodlí se ničí jiná část této planety.Viz např topný palmový olej apod. Jenže změny nejsou místní ale globální i když jim to trvá na naše poměry dost dlouho, aby to někteří z nás chápali.
10. 9. 2009 15:49
1.2
HTP ... BOJ SE! >:D
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "RayBan"
10. 9. 2009 16:26
Re: 1.2
Nemusí - na tenhle výtvor se jen tak nezapomene a v MB jej mají pořád plné regály.