Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Tesla Model S: Ceny a definitivní specifikace nového elektro-sedanu

Elektrický sedan bude nabízen i ve verzi Performance, která zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,4 s.
Zpět na článek
23. 12. 2011 08:31
23. 12. 2011 09:30
23. 12. 2011 11:53
23. 12. 2011 12:09
23. 12. 2011 17:34
24. 12. 2011 15:30
24. 12. 2011 17:58
25. 12. 2011 20:04
25. 12. 2011 21:14
24. 12. 2011 17:54
15. 10. 2020 13:27
23. 12. 2011 11:14
23. 12. 2011 11:54
24. 12. 2011 01:28
23. 12. 2011 12:34
23. 12. 2011 11:52
23. 12. 2011 12:16
23. 12. 2011 12:58
23. 12. 2011 13:15
23. 12. 2011 13:33
23. 12. 2011 13:48
23. 12. 2011 15:00
23. 12. 2011 21:11
24. 12. 2011 12:16
24. 12. 2011 17:20
24. 12. 2011 17:47
24. 12. 2011 17:44
23. 12. 2011 17:35
25. 12. 2011 21:38
23. 12. 2011 21:05
23. 12. 2011 22:37
25. 12. 2011 22:08
25. 12. 2011 22:23
26. 12. 2011 20:11
15. 10. 2020 13:24
15. 10. 2020 13:26
23. 12. 2011 08:31
Jednička
Opravdu první elektromobil, kterých bych si uměl představit :-). Moc hezký exteriér, interiér, technické parametry, dojezd a to nabijení... Paráda!
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Ada je zase tady
23. 12. 2011 09:30
Dokud
takové auto neujede bez nabíjení z Plzně do Ostravy a zpět, a to i v zimě, kdy je nutno kabinu vytápět, je to o ničem :no:
Rozbalit vlákno
13
Avatar - eLzyx
23. 12. 2011 11:53
Re: Dokud
jak často takovou trasu jezdíš?
23. 12. 2011 12:09
Re: Dokud
Tohle auto tech 500km ujede. Predpokladam, ze na miste budes take chvili pracovat, takze az tam vybuduji rychlonabijeci stanici, je takova cesta realna. Jinymi slovy - je to za dvermi.

Pokud bydlis v Plzni a jezdis si do Ostravy pro cigarety, tak musis jeste pockat.
23. 12. 2011 17:34
Re: Dokud
Budu rád když s těmito názory zůstaneš v Plzni. Do Ostravy s tím ani nejezdi.. :-) 8-s

Desing exteriéru je naprostá pecka, velká kola tomu velice sluší. Už se těším na dobu kdy tímhle budeme jezdit a k bežné potřebě obyčejného člověka i ten dojezd vystačí.. :-)
24. 12. 2011 02:41
Re: Blbost
Já tedy ani ve svém stávajícím autě neujedu takovou trasu bez "nabíjení" nádrže. Je teda moje auto se spalovacím motorem "o ničem" ? Nevím tedy, proč bych měl požadovat po elektromobilu něco co nezvládne ani stávající auto.

Že ty jsi zase "zapoměl" že to, že můžeš ujet takovou trasu není díky spalovacímu motoru, ale díky husté síti čerpacích stanic, která se budovala desítky let. Až bude na polovině čerpadel kromě stojanu na benzín taky stojan na elektřinu, nebude sebemenší problém. Technicky jsou evidentně elektromobily i s dnešní technikou naprosto dostačující. Takže teď už jenom stačí pár let, aby ceny bateriových technologií klesly a síť dobíjecích stanic zhoustla. A to už je jenom otázka času. Žádná zásadní technologická překážka už u elektromobilů není. To jistě musí být pro všechny ty, kteří se urputně pokoušejí PR žvásty posunout elektromobily někam do daleké budoucnosti, nepříjemné zjištění.
24. 12. 2011 15:30
Re: Blbost
Ono i ta infrastruktura dobijeni muze mit jinou podobu nez to co dnes zname jako cerpaci stanice. Ja si dokazu predstavit, ze se dobijeci pripojky objevi u restauraci protoze to ti osvicenejsi majitele to budou videt jako konkurencni vyhodu ("dejte si obed/veceri u nas, muzete pritom dobijet auto"). To same parkoviste, nakupni centra apod.
24. 12. 2011 16:02
Re: Blbost
Přesně tak. Když si představím cestu Plzeň Ostrava a zpět, tak to nejspíše nepojedu na jeden zátah. Někde asi uprostřed si odskočím na svačinu a 10-15 minut můžu dobíjet. Za tu dobu se klidně dalších 100-150km dobije. Pak budu stát v Ostravě a můžu dobít celou baterku a cestou zpět zase "došťouchnu" během přestávky. Do Plzně přijedu s "nádrží" s poloviny plnou. Absolutně nevidím rozdíl proti současnému způsobu cestování se spalovacím motorem. Jen to chce pár let na vybudování dobíjecích stanic. Vážně nechápu, proč by to mělo být "o ničem".
24. 12. 2011 17:58
Re: Blbost
Tak daleko ještě nejsme, zatím to vidíš až příliš optimisticky. I ty nejmodernější produkční baterie časté rychlé dobíjení odrovná, nemluvě o tom, že má velké ztráty. Prozatím je nejlepší model častého pomalého nabíjení, tedy nabíjení při každém stání. Představa, že přijedeš k nabíjecí stanici a "napereš" to tam za 15 minut, je zatím nereálná, to už je mnohem reálnější robotizovaná výměna celého souboru.
24. 12. 2011 22:51
Re: Blbost
Trasu Plzeň Ostrava taky nepojedu každý druhý den. Celá baterka trvá rychlonabíječkou 30min. Ale dobíjení není lineární. Posledních 50km trvá tak dlouho jako předchozích 250km.Takže za 10min přestávku se dobije mnohem více než 1/3 kapacity. Nakonec je to tak ideální způsob používání - nenabíjet na 100% a nevybíjet na nulu. Je to dobrý způsob jak šetřit baterii.
25. 12. 2011 20:04
Re: Blbost
To je pravda. Také proto se často udává čas na 80% nabití. Toho se dosahuje neporovnatelně rychleji než na 100%. Elektromobily mám rád, ale 1) ještě tam nejsme (teprve jsme na hraně reálné použitelnosti) a 2) do budoucna mám větší důvěru v palivové články.

Rozhodně údaje Tesly vnímám spíš jako optimistické než realistické.
25. 12. 2011 21:14
Re: Blbost
Jen tak mimochodem, koukal jsem na palubní nabíječku Tesly S a za hodinu nabije auto na 31 mil jízdy. Máš možnost pořídit si zdvojenou nabíječku, která zvládne 62 mil za hodinu.

Se standardní budeš tedy nabíjet zhruba 5 až 10 hodin. S dvojitou pak 2:30 až 5 hodin, logicky. Ale na ní budeš také potřebovat zásuvku schopnou protáhnout 20 kW.

Pokud jsou ty jejich údaje správné, tak jejich top model má ztrátu na nabití nějakých 12 kW, což je zhruba 14%. Jejich základní model pak taktéž téměř 12 kW, ale tentokrát to dělá 29%. Tak snad jsou to jen nepřesné údaje.
26. 12. 2011 19:14
Re: Blbost
Pokud se nepletu, tak v základním modelu je jenom nabíječka z běžné sítě pro ty, kterým bude stačit dojezd do 300 km denně . Rychlonabíječka za příplatek. V prostředním modelu by měla být rychlonabíječka v ceně. Pokud tedy mluvíme o trase Plzeň Ostrava, tak předpokládám, že dálnice bude osazena rychlonabíječkami jako první a to v dohledné době.
24. 12. 2011 17:54
Re: Blbost
Hlavně nabíječka budoucnosti bude bezdrátová. Takže prostě zaparkuješ, aktivuješ nabíjení a o nic se nebudeš muset starat. A neviděl bych to jako nějakou výhodu konkrétní restaurace, to spíš ze začátku, ale jako naprostou samozřejmost parkovacího místa. Prostě zaparkuji, objeví se mi cenová nabídka, aktivuji a jdu pryč. Tenhle systém zjednoduší zavádění do automatizovaných garáží.
15. 10. 2020 13:27
Re: Dokud
Dojezd některých Tesla modelů je až 840 km.
23. 12. 2011 11:14
Interiér
Jsem jediný, komu připadá celodotykové ovládání v autě docela divné? Mobily a tablety dotykové miluju, ale do auta bych nic dotykového moc nechtěl. V autě potřebuju, ať si všechno nastavím víceméně poslepu, což u dotykového ovládání moc nejde.

Jinak se mi ale auto (vzhledově) líbí. :yes:
Rozbalit vlákno
21
Avatar - eLzyx
23. 12. 2011 11:54
Re: Interiér
jsem na tom stejně. Líbí se mi to, ale dotykové ovládání je naprd, resp. bez odezvy. Potřebuju cítit, že jsem to tlačítko opravdu zmáčkl.
23. 12. 2011 12:10
Re: Interiér
Ono je to pro vyrobce lakave, vicemene jen software, lze prepinat vzhledy, customizovat.
24. 12. 2011 01:28
Re: Interiér
Stačí použít haptický display. Pak budeš virtuální prvky i cítit. Je škoda, že se ve spotřební elektronice zatím neobjevují. Funguje to dobře.

Vadí mi spíš ergonomie používání. Dotyková obrazovka na středovém panelu je prostě na dvě věci. Jediný důvod, proč tu systémy jako iDrive máme, je, že si můžeš ruku položit na opěrku při ovládání palubního systému. Šmatání prsty je možná přirozenější a rychlejší, ale v tomto rozložení rozhodně ne pohodlnější. Už jsem ale viděl dvojité obrazovky - menší zabudovanou v opěrce a natočenou k člověku pro ovládání a nastavování, větší pro navigaci, přehrávání atd.

HUD a ovládání na volantu, to je pro mě zajímavá cesta. Display je tam, kam koukám, a ovládání tam, kde mám ruce.
23. 12. 2011 12:34
Re: Interiér
Souhlasím.

teda...já ani ten dotykový telefon moc nemusím. Doba, kdy šel člověk po ulici a napsal smsku, aniž by se vubec na telefon podival je nenávratně pryč:/

Ale v autě mě to docela zaráží. Po paměti a po hmatu už prostě spousta věcí nastavit nepůjde. A podle celkem jednoduhcého vulantu mi nepřijde, že půjde přes něj nastavit audio, teplota klimatizace apod. Tohle je podle mě výrazný krok strano ua doufám že se to v autech nezabydlí.
24. 12. 2011 02:20
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Vůbec nechápete hloubku změny, kterou TESLA S přináší. Je to jako by jste kupoval stíhačku F-22 a dožadoval se ovládání jako ve Fábii. Konstruktéři nejsou hlupáci a ta obrazovka není samoúčelná. Na Youtube jsou záběry o filozofii celého systému ovládání. Celý střední panel od "řadící" páky až po vršek palubky je 1 obrazovka, kterou můžete přepínat do několika režimů. Můžete tam mít ovládání klimy a multimédií , v dalším režimu obrovskou obrazovku navigace, jindy je to celé velká obrazovka couvací kamery, jindy internetový prohlížeč a řada dalších režimů, o kterých ani netuším k čemu jsou dobré. Takže to nahrazuje stovky ovladačů, které jednoduše není možné mechanickými tlačítky všechny obsloužit. Trend je jasný a konec konců jako vždy následuje trend ovládání u vojenských letadel. Tam už na obrazovky přešli dávno. No a pokud se to ukáže jako potřebné, tak část funkcí bude ovládaná hlasem. Je to v této konstrukci jenom otázka instalace software Takže by se všichni staromilci měli smířit s tím, že je jenom otázka času, než se to v autech zabydlí.
24. 12. 2011 02:56
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Při vší úctě, podle mého hloupý názor. Jen kvůli tomu, že je to nové, nemusí to být dobré. Na trhu je bezpočet aut (prakticky všechny), které tyhle funkce pomocí klasických ovladačů zvládají. Vynechám-li fakt, že ta tlačítka by byla energeticky méně náročnější, tak mi to rozhodně nepřijde uživatelsky bezpečné. Mám v autě vysoko téměř v zorném poli dotykovou obrazovku navigace a rozhodně si nemyslím, že kdybych tak měl ovládat rádio či klimatizaci, tak by to bylo jednodušší. Na tu obrazovku se musím dívat a pokaždé se musím ujišťovat, že jsem zmáčkl správnou oblast a opravdu to reagovalo, což výrazným způsobem odvádí pozornost od řízení. Esteticky mi to přípomíná tuzing, jako když si borci do škodule 105 namontovávají Ipady a podobně. A to nemluvím o tom, jak v noci taková velká plocha bude kazit adaptaci očí na tmu, i když to bude mít snížený svit, tak to prostě stále bude moc zářit, aby to bylo přijatelně čitelné.

Ve vojenském letectví se nevyznám, ale v tom civilním se žádné dotykové obrazovky nevyskytují, všude je okolo těch velkých obrazovek spousta tlačítek s jedinou funkcí právě proto, aby pilot přesně věděl, co zrovna dělá...

Jak Teslu S obdivuji, tak tohle mi připadá, že se zdrželi při vývoji pohonu a tak to chtěli mít rychle hotové. Bohužel, podobný nápad dostali třeba vývojáři MP4-12C... :-(
24. 12. 2011 03:45
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Tedy ještě jednou. Auto je připraveno na elektronické ovládání všech funkcí. To je klíčové. Jestli se to bude ovládat dotykovým displejem, nebo se to přesune na ovládací páčky pod volant, nebo HLASOVÝM OVLÁDÁNÍM je už jedno. Nezapomínejte na hlasové ovládání. Jakmile máte připravené auto, jde jenom o instalaci programu.

To auto, vyvíjené víceméně od nuly, mohlo udělat obrovský skok vpřed, narozdíl od mastodontních automobilek, které se snaží vyždímat stávající technologie co to jenom jde. Proto u některých nejmenovaných automobilek jsou i nejnovější modely vybavené např. monochromatickým displejem, přestože barevný displej má dnes každý mobil za 500Kč. Ostudné.

Pro zajímavost se můžete podívat na kokpit F-35. [odkaz]
Asi deset tlačítek tam najdete, ale to je asi tak vše. Zbytek jedna velká obrazovka. To je výsledek kombinace ovládání dotykem a hlasem .

TESLA S je od základu nově postavena, a to všechno co budete ovládat přes obrazovku by nikdy nešlo ovládat tlačítky. Buďte v klidu. Až se do toho posadíte a párkrát svezete, budou všechny tyto teoretické obavy zapomenuty.
24. 12. 2011 04:04
Re: Zcela jiný pohled na interiér
PS doporučuji shlédnout video na stránce

[odkaz]

Zvláště ke konci. Pak pochopíte, proč tam ta obrzovka je.
24. 12. 2011 11:25
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Ale vy mluvíte o něčem trochu jiném než já. Je to technologický krok vpřed, ale podle mého je na úkor bezpečnosti. Fakt nejsem v autě kvůli tomu, abych si tam četl noviny. Hlasové ovládání neberu jako argument, Mercedes na něm pracuje už 10 let a sotva naučil to auto poslouchat anglicky, než se dostane na dobře pracující češtinu, tak to ještě potrvá. Tlačítko má jednu funkci, je stále na stejném místě, dá se vyhledat pohmatem a jeho stisknutí si jasně uvědomíte. To všechno znamená, že vůbec nemusíte sundávat oči z vozovky, maximálně se podíváte na začátku, jaké je nastavení a intuitivně posunete kruhový ovladač o dvě cvaknutí, možná zastaralé ale prosté a velmi dobře fungující.

Ten barevný / monochromatický display je možná taky o šetření, ale já to oceňuji více právě v tom nočním oslňování,kdy obrazovku raději vypínám, pokud ji zrovna nepotřebuji. Monochromatický display toto nedělá, protože je podsvícen podstatně méně a přitom zůstává stejně čitelný.

Těch tlačítek je v JSF výrazně víc než 10, ale i tak tam toho moc nezbylo. Dotykový display od pohledu nepoznám, ale při tomhle počtu tlačítek a automatickému managmentu mnoha funkcí (jaký takové letadlo určitě bude mít) by to možná to letadlo zvládlo i bez něj.

Nejsou to teoretické obavy, tyhle problémy mám už pár let s dotykovými telefony, dotykovými obrazovkami navigace v autech a s určitými typy hlasového ovládání jsem se už taky setkal. Nikdy mi ty technologie nevyhovovaly a upřímně pochybuji, že Tesla v tomto směru postoupila nějak výrazně kupředu. Prostě člověk se na to musí více zaměřit a zpětnou vazbu získává pouze zrakem, což výrazně odvádí pozornost a v noci kazí adaptaci na nízkou hladinu osvětlení. Hlasové ovládání možná je teoreticky nedostižné, ale ad A) jsem takové ještě nepotkal, ta technologie ještě nebyla dostatečně vypracována, a ad B) šlo by použít i ke konvenčně vybavenému autu.
24. 12. 2011 14:29
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Hlavni duvod je ze aplikace jednoho dotykoveho panelu vyjde levneji nez vyroba mechanickych tlacitek a ovladacu ;-)
24. 12. 2011 15:30
Re: Zcela jiný pohled na interiér
To je jenom jeden důvod. Další je třeba ryhlejší vývoj nových modelů. Další je, že tak vytvoříte naprosto otevřený systém, do kterého budou moci vytvářet své aplikace tisíce dalších programátorů bez toho aby byli omezeni předem daným ovládacím hardwarem. Každý si bude moci dohrát různé aplikace, jako dnes do mobilu. Vznikají tak netušené možnosti, které si ještě ani nedokážeme představit.
24. 12. 2011 15:22
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Konzervativizmus v české kotlině přesahuje poslední dobou únosnou mez. Dostoupil takové úrovně, že už ohrožuje technický rozvoj této země. Každá nová technologie má zástupy odpůrců, kteří sice o nových technologiích jenom četli 1 článek, ale už vědí, že to staré je daleko lepší. Týká se to všeho. Elektromobilů a aleternativních pohonů vůbec, nových zdrojů energie, a teď už i knoflíků na palubní desce. Zajímavé, že u letadla vám je ovládání téměř bez tlačítek jasné, u auta nepředstavitelné.

Systém u TESLY S bude otevřený, s možností dohrávat další aplikace. Dovedu si představit, že vznikne spousta alternativních "interface", nebo že dokonce vznikne editor, kde si každý vytvoří vlastní panel a udělá si tam knoflíky velká jako kola od vozu, pokud bude mít obavu, že by se netrefil. Knoflíky budou cvakat a třeba i hlásit nastavenou hodnotu hlasem. Vznikne milion dalších aplikací, které si ani dnes nedokážeme představit a které tudíž težko ovládat tlačítky. Hlasové vyhledávání v Androidu funguje perfektně i v češtině. To že dodnes nejsou automobilky schopné něco takového aplikovat do aut, je jenom potvrzení toho co říkám - TESLA je štika v rybníce líných vypasených kaprů a to auto bude úplně jinde, než si dnešní konzumenti produktů líných kaprů dokáží představit. To auto je 20 let napřed v budoucnosti nejenom pohonem ale i celou filozofií.

Jak vypadá interiér stíhačky jste viděl, jak se u nich inspiruje interiér TESLY vidíte. Ale samozřejmě klidně si můžete myslet, že konstruktéři stíhačky i aut jsou hlupáci, kteří netuší jaké praktické problémy budou mít lidé ovládající jejich stroje. Ukázal jsem vám, jak to lze všechno řešit, ale vaše strachy Vám rozhodně nechci brát. Bojte se, čeho chcete.
24. 12. 2011 16:45
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Podle mě to není pokrok, je to spíš aplikace soudobé techniky na starý koncept. Kdyby tomu dali kvalitní ovládání hlasem, HUD, ovládání na volantu, zbavili by auto tlačítek a dobře se to celé používalo, to by byl pokrok v automobilovém světě. Že se na displayi bude auto ovládat stejně dobře jako tlačítky je stejná blbost, jako že se na tabletu píše jako na klávesnici. Možná datlovi, který se nikdy nenaučil psát všemi deseti.

Dotykové i modulární technologie mám rád, ale tohle pro mě není pokrok.
25. 12. 2011 01:24
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Zato vy zdá se slepě obdivujete každou novou věc, bez hlubšího zamyšlení nad praktickou využitelností v praxi. Argumentujete tím, že si tam můžu hrát třeba pexeso(hypotetický příklad ;-) ). Kromě toho, že po pexesu netoužím, tak ale mluvím o něčem úplně jiném. Jsteli pilot, tak si zkuste v hladině letět minutu a koukejte jenom na přístroje. Naprosto v pohodě. Zkuste totéž při řízení auta a zabijete se. ;-)

Nebojte se, na mně technický vývoj nestojí. Ale stojí na mně (s velkou mírou nadsázky) zdravotnictví. A proto přemýšlím taky nad tím, co to přinese při praktickém využívání z hlediska bezpečnosti. Vy celou dobu argumentujete tím, co to přináší z hlediska technického, a přitom úspěšně ignorujete to, co se snažím říct já. Stíhačka opravdu není auto, v mnohém je dalo by se říci uživatelsky jednodušší. A pilot se obvykle soustředí na jednu věc, zatímco řidič, cokoliv bude na té obrazovce dělat, bude činit v provozu.

Ano, viděl jsem video při večerní jízdě, kde ten display ozařoval kameru natolik, že nebyl téměř vidět zbytek interiéru. S okem to udělá něco podobného, hůře uvidíte ven. Větší tlačítka (pokud to půjde - celou dobu tady píšete tolik možností, že mám pocit, že si to pouze přejete, je to již oficiálně potvrzeno, že ten systém půjde tak rozsáhle upravovat ? ) znamenají jejich menší počet, to znamená musíte přepínat na další a další obrazovky, další úkon, větší riziko z hlediska nepozornosti. Dostal jste se z louže pod okap...

Já si nemyslím, že jsou hlupáci, je to pro ně levnější a to je naopak velmi chytré :yes:
25. 12. 2011 13:50
Re: Zcela jiný pohled na interiér
:-) Nejhorší smrt je z vyděšení. Připomíná to zdejší bouřlivé diskuze, že auto bez ručičkového ukazatele teploty jsou prostě nepoužitelná, nebo že auta s přístoji uprostřed palubky jsou strašně nebezpečná. Pobavilo i Vaše přesvědčení, že stíhačky se bez tlačítek obejdou, protože létají rovně po prázdné obloze. Popsal jsem řešení, kdy kombinací klasického ovládání - páčky pod volantem, tlačítka na volantu (to vše v Tesle určitě je), hlasového ovládání (údajně by mělo být) a uživatelsky modifikovatelné centrální obrazovce, jde udělat ovládání daleko "bezpečnější" než dnes. Ale buďte v klidu. Každý máme nějakou fóbii. Velké koncerny pro Vás budou dělat auta s knoflíky ještě desetiletí, protože nebudou zbytečně utrácet peníze a snižovat si tím zisky, když je tu zásobárna lidí, ktěŕi jim to budou kupovat ještě celá desetiletí.
25. 12. 2011 15:23
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Demagog jste celkem dobrý, to se musí nechat... ;-)

Připadáte mi jako kličkující zajíc, který do toho zatahuje další a další věci, aby mohl alespoň někudy utéct. Že vy jste si koupil jejich akcie ? :-) Pokud tvrdíte, že přístroje dál od přímého pohledu na silnici jsou stejně dobré, jako ty blíž, tak netuším, proč se do vozidel zavádí HUD technika. Vždyť to nemá smysl a nic to nepřinese.

Stíhačky se bez tlačítek neobejdou, taky jich v té F-35 stále přes 30 je a to ještě můžou být další mimo záběr té fotky, co jste sem vložil. O vojenském pilotování toho moc nevím, ale o pilotování civilním toho vím dost a buďte k sobě upřímný, nejste bojový pilot, když jezdíte škodulí po Praze... A v tom civilním letadle se přístroji zabýváte především v době, kdy letíte rovně a nic se k vám nepřibližuje. Ostatně chtěl bych vidět ty borce, jak při nějakém manévru na třech G ovládají dotykový display, pane, vy jste blázen... :no:

A laskavě se nesnažte do toho cpát to hlasové ovládání, které s obrazovkou vůbec nesouvisí, o kterém ani nevíte, jestli tam opravdu bude a proti kterému vůbec nic nemám (vyjma toho, že jsem se nesetkal s pořádně fungujícím systémem; směr vývoje jako takový ale plně podporuji). Ono to hlasové ovládání se dá v pohodě instalovat i do vozu, který takovou obrazovku mít nebude...

Narozdíl od Vás, ale nejsem nepoučitelný, budu plně spokojen, když se objeví studie, která ukáže, že takový display zatěžuje pozornost řidiče méně, než konvenční přístrojová deska a moje obavy se rozplynou jako pára nad hrncem. Potíž je v tom, že podle mého takovou neseženete, ani podvrženou... >:D

Vypadá to, že jste mne stále nepochopil, nevadí. Přeji vám klidné svátky...
25. 12. 2011 21:04
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Přesně tak, proto všechny funkce relevantní k bojovým nebo nouzovým operacím jsou na ovládacích pákách. Tam má člověk ruce. A letadlo, na rozdíl od dnešních vozů, může letět podle přístrojů, někdy dokonce musí, takže velké zobrazovací plochy jsou pro běžnou operaci bonus. Stejně se ale bojové letadlo neobejde bez HUDu. V krizových situacích není čas na koukání na přístroje mimo zorné pole. I když by to teoreticky šlo, nicméně pořád se sází na lidské smysly. Také proto existují například systémy zaměřování cílů pohledem.
24. 12. 2011 16:14
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Jsou to hlavně civilní letadla, která zavádí tzv. skleněné kokpity. Z vojenských letadel je nejdál F-35, která má panoramatický display, ale hlavní ovládací prvek je DVI (ovládání hlasem). V boji je zase kritický HUD a ovládací prvky na joysticku a páce tahu. Velký univerzální display je důležitý kvůli rozšiřitelnosti systému. Letadla jsou dovybavována prakticky neustále. Jak často se mění senzorové vybavení a zdroje dat u aut?

A v civilních letadlech nenajdeš dotykové displaye. I kdyby ano, tak pilot má úplně jiný posez oproti řidiči. Jestli se nepletu, Airbus A-380 měl mít dotykový kokpit, ale během testování to zamítli jako špatný nápad a šli cestou klasického "skla." Pilotům se to hůř ovládalo. Většina přístrojů je v letadle neinteraktivních, takže jejich nahrazení displayem žádný problém nepřinese. Letadla, stejně jako auta, jdou cestou datových sítí. A velké plochy umožňují pohodlné zobrazování map a podkladů.

Přesto to není pokrok. Je to aplikace techniky, která přináší zjednodušení návrhu letadla a snížení nákladů na modernizaci. Pokrok byl například hlavní počítač F-22. To je ten důvod, proč je ovládání vojenských letadel tak daleko napřed. Ne pár displayů, ale "mozek."
24. 12. 2011 23:40
Re: Zcela jiný pohled na interiér
"Letadla jsou dovybavována prakticky neustále. Jak často se mění senzorové vybavení a zdroje dat u aut?" To jsme přesně u toho, jak jste novou TESLU S nepochopili. TESLA je otevřený systém, právě tak jako to letadlo, který změní zajeté zvyklosti v branži. Je to v mnoha směrech více než jenom jiný pohon. Ale vy po nich chcete stále uzavřený systém s jednoúčelovým hardwarem. Ale to prostě nejde. Mimo jiné si tak otvírají prostor, aby mohli systémy TESLY S zásadně upgradovat rychleji než je současný modelový takt 6 let a tím začleňovat současný překotný technický pokrok v elektrotechnologiích.
25. 12. 2011 20:33
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Jenže letadlo je stavěno na 30 let provozu v první ruce. Auto na 4. A Tesla je pořád málo pokroková na to, abych si ji nechával jako upgradovatelnou platformu třeba 10 nebo 15 let. Fakticky po HW stránce nemá skoro nic z toho, co v autě chci. Žádná pokročilá technika. Zatím je to spíš produkt pro bonitní sponzory. Nemluvě o tom, že mě po designové stránce neoslovila. Ani se jim nedivím, že žalovali Fiskera za podřadně odvedenou práci.

Já nechci úplně uzavřený systém. Ostatně HW použitý v automobilech je povětšinou stejný, liší se softwarová řešení, která ovšem také různé značky sdílí. Třeba palubní systémy Audi a BMW stojí na stejném OS. Sdílí systémové sběrnice, další generace už nejspíš úplně opustí oborově specifické (jako je optická síť MOST používaná Audi, BMW, MB a dalšími nebo protokol FlexRay používaný Audi, BMW a Rolls Royce, ostatní se jen účastnili na vývoji) a přejdou na Ethernet (i když zrovna v tomto případě to není tak jisté, protože RJ45 nejsou dostatečně mechanicky odolné a kabely jsou citelně dražší; poslední verze MOSTu také s Ethernetem počítá, takže nějaká částečná adopce určitě bude). Otevřený, tedy ve smyslu, že dostanete plány elektroniky a zdrojové kódy, to asi jen tak nebude. Již dnes jsou auta upgradovatelná celkem snadno. Tyhle technologie hlavně šetří náklady, kvůli tomu se používají, "retrofity" aut se standardně nenabízí. Běžná auta zastarávají hrozně rychle a náklady na jejich vylepšování jsou větší než na koupi nového. Pokrok není jen v elektronice. Porovnej dnešní špičkové podvozky a podvozky 10, 20, 40 let staré.

Třeba u letadla je nejdražší a časově nejnáročnější na výrobu drak. Proto se nemění jak ponožky. Zkuste si poptat nějaký z úspěšnějších modelů. Čekací lhůtu budete mít tak 3-10 let. Stejné je to u lodí. Výroba jednoho trupu lodi zabere i několik let. Auto se sestaví za den, se všemi díly to nemůže trvat více než týden. V porovnání s letadlem/ lodí je to asi tak košile. Tu také po pár vypráních vyhodíte, popřípadě u lepších značek necháte vyměnit límeček a manžety. Když jsme u té analogie s letadly, podívej se, jak se změnily draky za posledních 40 let. I na starých dracích se dá aplikací nových znalostí dosáhnou efektivity velmi podobné těm nejmodernějším a náklady vynaložené na modernizaci (které bývají zlomkové v porovnání s náklady na pořízení) se vrací během krátké doby.

Hlavní rozdíl je finanční stránka. K letadlům a lodím se chováme tak, jak se chováme, protože náklady na jejich pořízení a údržbu jsou nesrovnatelně větší.
26. 12. 2011 19:58
Re: Zcela jiný pohled na interiér
Určitě jsem to nemyslel tak, že by někdo vlastnil auto po celou životnost podvozku a kastle a několikrát to za život upgradoval. Bude to stejný systém jako inteligentní mobilní telefony. Otevřené pro aplikace třetích stran. Hovoří se o tom, že palubní ovládací systém je postaven na čisetu od Nvidie (potvrzeno) a na něm běžící OS má základ v Androidu (ale to nemám potvrzeno). Hlavní "otevřenost" ale bude pro výrobce. Podíl HW u elektromobilu obecně se jednoduše sníží a podíl SW zvýší. Proto i vývoj může být rychlejší a tomu je třeba přizpůsobit i "interface" směrem k řidiči, aby každá drobná změna nevyvolávala potřebu předělat palubní desku. Je to logické, stejně jako že drtivá většina složitějšich mobilů skončí s dotykovou obrazovkou, i když se to mnohým nelíbí. Jiná cesta není. Jednoduše se to udělá tak, aby nevýhody takového způsobu ovládání byly minimalizovány.
23. 12. 2011 11:52
DESIGN
...na pohled celkem vyvážený design, jen ta zadní silueta hodně připomíná nového jaguara XF po faceliftu... ;-\
Rozbalit vlákno
0
23. 12. 2011 12:16
21" kola
to este pred par rokmi patrilo len na autobusy...kam to speje? :-O
Rozbalit vlákno
0
23. 12. 2011 12:58
220V
V evrope se pouzivá 230V nikoli 220V a v USA 110V. to jen tak naokraj.
Jinak mi pride zvlastni, ze z bezne 230v site se renault kangoo ZE s 22kwh za 10-12h. A u 85kWh Tesly to budou 4h. To je trosku zarazejici rozdil. Zvlast kdyz vemu, ze bezny rodinny domek ma jistic 3x25A, coz dava cca 17kw a ucinnost nabijeni rozhodne neni 100%.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - eLzyx
23. 12. 2011 13:15
Re: 220V
vzhledem k tomu, že Tesla používá obyčejné "notebookové" baterie ve formátu 18650, tak bych se nedivil masivnímu paralelnímu nabíjení. Notebook taky nabiješ za dvě hodiny. A je jedno, jestli ty notebooky máš dva, tři ... sto. Pokud k nim máš patřičný počet nabíječek, tak se můžou nabíjet zároveň.
Samozřejmě je tu otázka účinnosti a typu přívodu. Z obyčejné 230V zásuvky se to bude nabíjet půl dne ;-\
23. 12. 2011 13:33
Re: 220V
me proste zarazi ty strasne otimisticke udaje, vcetne ceny (ktera je jiste pod naklady na vyrobu). Treba to ze chteli vymenit 1t baterii (coz by mohlo odpovidat pro tech 85kwh) za 5-8minut. To je opravdu vyborny cas. Ale asi pochopili ze tudy cesta nevede a rychlonabijeni dava vetsi smysl, i kdyz se asi podepise na celkove ucinnosti nabijeni. Opravdu jsem zvedavy na realny dojezd tohoto automobilu, protoze tech avizovanych cca 500 km jiz je hranice, pri ktere jiz velka cast lidi bude povazovat elektromobil za nahradu automobilu se spalovacim motorem, nikoliv jen jako druhy vuz pro priblizovani po meste.
Kazdopadne jestli dojde k masivnimu rozsireni elektromobilu, bez toho aby hlavni zdrojem energie byly jaderne elektrarny, bude prinos elektromobilu pro ekologii znacne diskutabilni. Protoze nejdriv energii vyrobit se ztratou z fosilnich paliv, pak ji se ztratou prevest k nabijeci stanici, tam se ztratou nabit auto muze byt v celkove ucinnosti dost bida.
Daleko realnejsi nez vsechny ty optimisticke udaje Tesly mi prisel tento projekt: [odkaz]
Pro elektromobily mi zatim prijde cesta mensi vahy a aerodynamictejsiho tvaru jako nejvhodnejsi. Jenze bohuzel skoncil.
Auto samotne se mi opravdu libi. Jen ten interier z dotykovych obrazovek mi nesedi, pro pouziti v aute se to moc nehodi.
23. 12. 2011 13:48
Re: 220V
S tim nabijenim je to skutecne divne. Myslim ze porad plati, ze napeti x proud je vykon, vynasobime-li to casem dostaneme se na kWh. Takze 220Vx25A = 5,5 kW nabijeci vykon. Takze nabijeni 80 kWh nemuze trvat kratsi cas nez 14 hodin. Jedine, ze by se nabijelo pres trifazovy rozvod, kde by se dalo dostahnout nabijeciho vykonu pri 40A jisteni 26kW, coz by znamenalo nabiti v case do 4 hodin.

xpaja: Aptera byl moc zajimavy projekt, davajici po fyzikalni strance opravdu smysl. Skoda ze to skoncilo neuspesne.
Avatar - eLzyx
23. 12. 2011 15:00
Re: 220V
ta Aptera mi připomíná "náš" dálník. Škoda, že se to nikdy neuchytilo. Mě by se takové vozítko líbilo.
23. 12. 2011 21:11
Re: 220V
kdyz uz pocitas s ekologickou zatezi vyroby a dopravy energie k nabijecce, tak si taky spocti ekologickou zatez od tezby, spracovani a dovozu paliva k benzince :-) to co pak vyprodukuje samotne auto z toho paliva je smesne s tim co tomu vsemu predchazi :-)

vpodstate je sumak na co se jezdi, jestli na fosil nebo na elektrinu
24. 12. 2011 12:16
Re: 220V
to ja nezpochybnuju, ale pokud se ta elektricka energie bude vyrabet z fosilnich paliv, tak se ten retezec akorat prodlouzi a snizi celkova ucinnost. Navic vyroba a recyklace baterii taky neni zadna sranda. Proto to cele bez JE trochu ztraci smysl.
24. 12. 2011 17:20
Re: 220V
Pokud vezmeš špičku mezi bateriemi a motory, tak i při výrobě energie z fosilních paliv dosáhneš celkové účinnosti větší než u spalovacího motoru. Některé moderní koncepty spalovacích motorů s vysokou účinností však mohou dosáhnout lepších hodnot. Uvidíme, až (jestli) budou na trhu. Jinak souhlasím s tím, že JE to citelně vylepší. Nicméně auto si budeš moci nabít i ze svých vlastních zdrojů (navíc obnovitelných), což je pro mě ten hlavní přínos. Benzín si na zahradě nevyrobím.
24. 12. 2011 17:47
Re: 220V
Rychlonabíjení také může ovlivnit životnost baterií. Nissan to také umí rychle, ale nedoporučují to dělat příliš často. Pomalé nabíjení z 230 mu "chutná" víc.
24. 12. 2011 17:44
Re: 220V
V USA se používá 120 V pro běžné spotřebiče a 208/ 240 V pro silové (sušička, trouba a podobné věci). Poslední standard pro průmyslové zóny je 277/ 480 V (jedno-/ třífázový). Najdeš tam ještě aktivní staré normy, celkem jich mají asi osm. Evropa má 230/ 400 V pro rezidence.
23. 12. 2011 13:09
Dotykáč a 21" kola nikdy!
Dotykové ovládání je neefektivní a použití v autě je vyloženě pozérství. Kdo někdy psal něco na dotykovém tabletu nebo mobilu tak moc dobře ví, že označovat klasická tlačítka za zastaralost je jako označení normální sexuální orientace za zastaralou, protože být homo nebo lesba je tak cooool.

Velikost kol 21" je groteskní. Pro mě je tolerovatelné maximum 20" na Camaru a výš ani ťuk. Na tohle auto by v pohodě šli 19" a i z hlediska designu. Nechtěl bych znát hodnoty závaží co se na takový obříky dávají, protože mě stačil pohled na 18" ráfek co měl dobrou půlku obvodu zabranou závažím. No baterky jsou stejně tak drahý, že bych si tohle zvětšené RC nekoupil ani za 2/3 ceny.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - eLzyx
23. 12. 2011 13:19
Re: Dotykáč a 21" kola nikdy!
Podle mě neumře celá baterka naráz, ale budou umírat postupně jednotlivé články/moduly. Takže se budou normálně repasovat a to klidně po částech. Kupovat celou baterku by byl nesmysl i jen kvůli tomu, že obsahuje drahou elektroniku.
S kolama souhlas. Je to nesmysl.
23. 12. 2011 17:35
Rozprávky ....
[odkaz]
[odkaz]

Výrobcovia elektromobilov nás tu neustále kŕmia rozprávkami o úžasných spotrebách a dojazdoch ....

Ono sa to v praxi ťažko dokazuje aká je realita, nakoľko už pri nákupe bez dotácií je to beznádejne nepredajný tovar ....

Aj tu je kopu nadšencov "ekologických" elektromobilov, ale faktom ostáva, že sú to len "platonickí" obdivovači, ktorí veria na svetlé zajtrajšky ....

Síce na ten "úžasný" elektromobil nemajú, ale to im nebráni ich obdivovať a "dupať do zeme" tých čo pochybujú o ich užitočnosti a hlavne ekologickom prínose.

Elektrina je najušľachtilejšia forma energia, ktorá sa však tak či tak vyrába z 90 % k klasických zdrojov t.j. ropné produkty, plyn, jadro. V konečnom dôsledku elektromobil len presúva spaliny do miesta výroby el.energie. Síce má samotný elektormotor dobrú účinnosť, ale sú vždy straty pri prenose, dobíjaní i pri nepoužívaní elektromobilu ... Pokým pri - 10 C je po týždni "zlé" benzínové auto stále v pohode a majiteľ si môže byť istí, že na 99,9 % naštartuje, tak majiteľ elektromobilu, tak akurát môže začať nabíjať ...

A elektromobil nie je len o samotnom elektromobile, ale i o infraštruktúre a o vyriešení konečnej likvidácie elektromobilu po ukončení životnosti. A hlavne tá infraštrukútra nie je také jednoduchá, i keď máme elektrinu všade. Bežné siete možno ešte zvládnu "pomalé" nabíjanie, ale pri rýchlonabíjaní je nutné prekopať nie len elektrinu v dome, ale napr. i v celom meste, resp. dedine. Trafáky sa ledva stíhali vymieňať pre zvyšovanie počtu elektrických spotrebičov po revolúcii ... pri "revolúcii" elektromobilov (teoretickej) by sa ten "kolotoč" začal odznovu ...

Aby som nebol len pesimista. V niektorých prípadoch krátkych jázd do mesta si viem predstaviť reálne využitie elektromobilu - mestského, t.j. malého, relatívne ľahkého ....

Bez lacnej ekologickej výroby elektrickej energie nemajú elektromobily ani v strednodobom horizonte šancu ... síce sa stále zlepšujú a hádam i zlacnejú, ale to isté platí i pre "neokologické obyčajné" vozidlá, ktoré stále znižujú spotrebu na úrovne o ktorých sa pred pár rokmi nikomu ani nesnívalo ...

P.S. Nie je to tak dávno, čo sa verilo na svetlé zajtrajšky vodíka.
Rozbalit vlákno
9
23. 12. 2011 20:54
Re: Rozprávky ....
Pokud jde o tu ekologii tak i kdyby se ta elektrina vyrabela z fosilnich paliv bude rozdil v celkove ucinnosti. Klasicke auto vyuzije 20 - 35% energie v palivu pro vlastni pohyb a zbytek vypusti Panu Bohu do oken pres chladic a vyfuk. Pri soucasnem trendu soucasne vyroby tepla a el. energie v kogeneracnich jednotkach muze byt ta ucinnost podstatne vyssi.
23. 12. 2011 21:58
Re: Rozprávky ....
Účinnosť je vysoká pri kogeneračných jednotkách ... ale i cena ....

Zemný plyn je veľmi drahý a ak by sa niečo oplatilo spaľovať - tak odpadové plyny z odpadu či pri živočíšnej výrobe.

Zemný plyn sa väčšinou využíva len ako manší zdroj elektriny a tepla v podnikoch, ale dnes už menej pre stabilnú výrobu elektriny vo veľkom v elektrárňach či teplárňach. Ak sa plyn spaľuje pre výrobu elektriny, tak v rámci špičkových elektrární, ktoré využívajú pružnosť pri regulácii elektrizačnej sústavy - tam sú totiž iné sadzby a tam sa to oplatí.
25. 12. 2011 21:38
Re: Rozprávky ....
Těch 40% je asi aktuálně špička, ale experimentální jednotky zvládnou 60%, možná i víc - zase tak důkladně to nesleduji. A při účinnosti 50+ již neefektivita pomalu přestává být důvod pro změnu.
24. 12. 2011 03:02
Re: Pár let zpoždění
Ty jsi hochu odsouzen, být stále v několikaletém skluzu za technickým vývojem. Ale jestli tě to uklidní, nejsi v těchto končinách sám. Je velký úspěch, že malým městským elektromobilům jsi po mnoha letech odmítání povolil existenci. Evidentně u elektromobilů jako je TESLA S, potřebuješ ještě pár let, než ti dojde to co je jiným evidentní již dnes. I když musím říct, že v okamźiku, kdy člověk dostane na stůl fotografii zeměkoule se všemi jejími parametry, tak tvrdit " to že Země je kulatá jsou pohádky" - na to už existují razantnější slova než "konzervativizmus".
24. 12. 2011 07:42
Re: Problém ale nie je v technike : ).
Už dnes dokážu elektromobily bez problémov splniť požiadavky väčšiny majiteľov ....ale ostáva len taký malý "detail" a to cena. Technicky nie je problém postaviť elektromobil, čo by vyhovel väčšine vodičov, ale výsledná cena by bola taká astronomická, že by ľudia mohli akurát tak slintať v showroomoch.

Vodíková technológia je zvládnutá tiež, ale zas to ostalo na tých "detailoch" - teda cenách ...

Lietajúce autá tiež nie sú už dnes scifi z technického hľadiska, ale "iba" z finančného ...
24. 12. 2011 15:48
Re: Problém ale nie je v technike : ).
No vidíš. Nakonec je to s tebou lepší, než to vypadalo z textu výše. Takže jsme se shodli na tom, že technologicky už není žádná překážka a i s dnešními bateriemi lze postavit auto, které bude mít bohatě dostačující parametry. Jediné co je problém je zatím cena. A tak už si zbývá jenom říct, že KAŽDÁ technologie, ktreá přišla jako novinka, měla astronomickou cenu. ESP přišlo v těch absolutně nejdražších modelech (mimochodem ještě dražích než dnešní TESLA), podobně např klimatizace či airbagy. Do 10ti let byly tyto technologie ve vozech sťřední třídy do 20ti let v každém autě. S bateriovou technologi to nebude jinak.

A mimochodem mýlíš se. Vodíková technologie není zvládnutá. Problémy jsou stále s nízkou životností membrán palivových článků, které se zanášejí. Problémy jsou stále s nádržemi na vodík, které ať delají co dělají stále "utíkají" a vyřešeny nejsou ani problémy při masové distribuci a ukládání vodíku. Takže ta situace není zdaleka stejná.
24. 12. 2011 17:02
Re: Problém ale nie je v technike : ).
Lenže vodík sa dá skladovať !!! A elektrina prakticky nie ...
´
Nehovorím, že s vodíkom je všetko jednoduché, ale vždy je to o tej cene ... ak vynájde niekto lacný zdroj vodíka, tak do pár rokov budä jeho prevádzkovanie vyriešené, lebo sa na to všetci vrhnú ...

P.S. Príjemné sviatky želám a šup šup pozrieť pod stromček ... ;-)
24. 12. 2011 22:38
Re: Problém ale nie je v technike : ).
Hmm, ehm. Nejsou prave ty baterie elektromobilu to skladiste el. energie?
Ja jsem byl jeden cas dost velkym zastancem vodikove cesty, ale ted si myslim, ze ciste elektromobily se budou rozvijet rychleji.
25. 12. 2011 01:44
Re: Problém ale nie je v technike : ).
Shark tím chce zřejmě naznačit, že baterka je efektivní asi jako cedník při nabírání vody. Ano, je dobrá, ale rozhodně není dokonalá a to je tu ještě aspekt vysoká váha/nízká kapacita. Ovšem co sahají moje vědomosti, tak vodík na tom ohledně toho skladování není o moc lépe. Klasickou nádrž s benzínem ještě chvíli nic nedožene... ;-\
23. 12. 2011 21:05
Takova perlicka
V clanku to nezaznelo, ale tohle auto je sen ceskeho chalupare. :-) Ma to totiz dva kufry. Motor i s prevodovkou je v jednom kompaktnim bloku mezi zadnimi koly (uspora mista, snizene treni ...) takze tam, kde byva normalne motor je druhy kufr.
Rozbalit vlákno
0
23. 12. 2011 22:37
Akumulator
Je zajimave ze stale pouzivaji LiIon aku. Podle stranek firmy A123 maj uz davno pouzivat LiFe (dokonce v posledni dobe vydali 2 nove produkty a oba pro elektromobili).

bud nekdo mlzi nebo nevi o cem pise.

jinak ty LiFe jdou bezpecne nabit do 10minut, kdyz je dostatecne silny zdroj :-)
Rozbalit vlákno
1
24. 12. 2011 01:59
Re: Akumulator
Auto se vyvíjí déle než spotřební elektronika. Vývoj pohonu a potom provozní zkoušky trvají roky. To není autíčko na baterie, aby se jenom vyměnil monočlánek za jiný typ. Tesla věnovala sladění elektroniky a baterií spoustu času. Dá se říct, že právě tím "kolem baterií" je Tesla vyjimečná. Právě to je příčina, proč je TESLA o pár let napŕed před ostatními elektromobily. Baterie mají k dispozici víceméně všichni podobné. Nicméně vývoj v elektromobilech běží jako vítr. Třeba už u dalšího modelového roku to může být jinak.
Avatar - eniel lorien
24. 12. 2011 13:17
otázka dňa
tesla S alebo fisker karma ???? :-) :-!
Rozbalit vlákno
0
24. 12. 2011 19:28
Ekologická naivita
Ročne sa len v EU predá cca 13 mil. áut. Všetkým hltačom elektrického pohonu odporúčam zobrať do ruky kalkulačku a vyrátať si dennú spotrebu el.energie, potrebnej na dobytie tejto masy. A zdôrazňujem, že v situácii, kedy napr. Nemecko tlačí na odstavenie jadrových blokov! Ekológovia patria k múru, ich diletantizmus, ktorý odsudzuje skoro všetky zdroje el.energie (okrem veterných elektrární, ktoré sú dobré maximálne na odháňanie zvery) by mal byť trestný a patrične aj postihovaný. Akým zázrakom chcete dostať do siete potrebné množstvo energie, keď sa proti jej zdrojom stále bojuje? Elektrický pohon je v tomto kontexte absolútnym prešľapom. Technologicky je možné všetko, ale ako spomenul shark11, kto to zaplatí? Tu predsa nejde o pár kusov áut pre vyvolených, ale o technológiu, ktorá má v budúcnosti nahradiť 99% pohonu. Som si vedomý ekologickej záťaže spaľovacích motorov, ale ešte niekoško desaťročí budú mať čo povedať. Svedčí o tom aj fakt, že množstvo dnešných moderných spaľovacích motorov s výkonom cca 120 koní má menšiu kombinovanú spotrebu ako napr. hybridy. Bordel vznikajúci pri výrobe a likvidácii elektr.článkov radšej ani nebudem spomínať.
Rozbalit vlákno
4
24. 12. 2011 20:46
Re: Ekologická naivita
Podle mne se v té eko-energetické otázce nepohneme nikam dál dokud neskrotíme syntézu jader,pak by byl vyřešen problém jak eko tak energo :-)
Každopádně každá relevantní snaha o to zastavit to zbytečné vypalování ropy a uhlí do vzduchu je přínosem,ale jak jsem napsal,bez syntézy to zřejmě nepůjde...
25. 12. 2011 21:45
Re: Ekologická naivita
To si ovšem ještě tak 50 let počkáme. Na rok 2050 je plánovaná demonstrační fúzní elektrárna, která by měla sloužit jako vzor komerčním instalacím. Kdyby to skutečně byla priorita, tak to už dávno máme. Fúze prostě není důležitá. Stačí se podívat na pokrok učiněný během pár let trvající druhé světové války. Je to opět jen otázka toho, kdo to zaplatí. Jeden roční rozpočet USA na armádu by měl bohatě stačit.
24. 12. 2011 22:32
Re: Ekologická naivita
Zatim je tahle spolecnost dost bohata na to, aby masove provozovala systemy s ucinnosti 20 - 35 % jakymi jsou spalovaci motory. Takze si klidne muze dovolit ten luxus vyvijet a zkouset neco noveho. ;-)
25. 12. 2011 00:01
Re: Ekologická naivita
To se vždycky někdo probudí, v hlavě se mu zrodí nějaké problémy, které už tu byly 100x rozebrány a zodpovězeny, a hned to sem urychleně běží napsat. Předně platí, že jenom ty kapacity, které jsou v noci nevyužité (v ČR zhruba 2-3 GW), dokáží zajistit rozvoj elektromobilů na desítky let dopředu. Dál už to ani nebudu rozebírat.
24. 12. 2011 23:54
Trh vyrieši cenu elektriny
Ak sa elektrické autá rozšíria naprieč krajinami, trh rýchlo vyrieši cenu elektrickej energie EE ;-) Pri veľkom dopyte po EE na nabíjanie áut a malej kapacite výroby (odstavenie jadroviek v EU) sa samozrejme rapídne zvýši cena za EE. Nemá zmysel špekulovať, či dokážeme na Zemi vyrobiť dostatok EE na nabíjanie áut. Toto je filozofická otázka a odpoveď je, že dnes určite nie :-! Svet stále funguje na lacnej rope. Ale to nás nemusí trápiť. Cena za EE bude stanovená dopytom a niekto si elektrické auto bude môcť dovoliť a niekto iný nie. Elektrické autá budú na začiatku (už teraz sú) dostupné iba pre bohatých, ktorí neriešia cenu za PHM ;-)
Rozbalit vlákno
13
Avatar - eniel lorien
25. 12. 2011 08:51
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
kapacita je dostatocna ....:) ak vam niekto tvrdi opak klame :-!
25. 12. 2011 09:36
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
elektriny je dostatek, za poslednich 10 let hrozili kuprikladu v CR kolapsy site prave z prebitku energie, kuprikladu CEZ ma celkem slusne procento jen z vyvozu ee do okolnich statu, a pokud Nemci zastavej jaderky, ma se CEZ a dalsi spolecnosti v okolnich statech na co tesit,budou to prone zne, ale zne na ktere budou mit dostatek kapacit pro vyrobu ee :-)

ostatne ee z obnovitelnych zdroju nam krasne klesa, no kdo by si jeste pred 2-3 lety troufl typnout ze solarni elektrarna o maximu 30kW bude stat jen okolo 1 milionu, nebo ze vetrnik 3kW kombinovanej s 3kW solaru a komplet vybavenim vcetne baterii vyjde na ani ne pul mega, a verim ze to bude klesat dal a dal, kdybych mel barak a planoval novou strechu, tak me ani nenapadne dneska koupit stejne drahe normalni tasky, kdyz za stejny prachy muzu mit tasky solarni a celou strechu tak pouzivat na ziskavani energie, v dobe kdy bude elektromobil nejak vyrazne zasahovat, tak uz tu bude tolik vlastnich zdroju ee, ze bude celkem fuk jestli se cena ee nejak zreguluje nahoru, ostatne nahoru pujde ee stabylne porad, pac prave elektrina je dnes nejdulezitejsi komoditou lidstva :-!
26. 12. 2011 13:56
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
Ať žije zelená demagogie a pravopis!
Solární tašky stejně drahé jako klasická střešní krytina? Můžete mi dát kontakt na prodejce? Ty přebytky elektřiny jsou jen nárazové díky větrným a solárním elektrárnám, ne celodenní - a je to velký problém. Výkony solárních a větrných elektráren se udávají vždy ty maximální za ideálních podmínek, které jsou pouze pár hodin v roce. Zbytek roku je účinnost mnohem nižší. Větrníky - fouká slabý vítr, výkon třeba desetinový, nebo nulový, fouká moc - elektrárna je odstavená, aby se nepoškodila, nulový výkon. V zimě většinu produkce elektřiny žere odmrazování lopatek. FW elektrárna: vyjde slunce, maximální výkon, schová se za mrak, skokově 10% výkonu. Jak se to asi líbí spotřebičům v domácnostech v okolí?

Jediná možnost je rychlé zavedení jaderných reaktorů 4. generace. Tam bude zároveň vznikat jako vedlejší produkt velké množství levného vodíku pro vodíkové hospodářství. Velmi drahé, námi dotované zdroje energie jako jsou FW články nebo větrníky, jsou ve větším měřítku nepoužitelné, protože se nejedná o stabilní zdroje. Stejně tak biopaliva, biomasa - prudce zdražují cenu potravin.

[odkaz]
27. 12. 2011 08:56
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
jasne, a proc teda ty prebytky byli vzdycky ze zahranici a ani jednou primo z CR, jo vlastne unas ty panely a vetrniky nefungujou a vlastne nemuzou teda produkovat zadny vetsi mnozstvi ee ktere by pak hrozilo kolapsem >:-[]
27. 12. 2011 23:12
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
Solární tašky stejně drahé jako klasická střešní krytina? Můžete mi dát kontakt na prodejce?
28. 12. 2011 00:56
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
Je mi trapné zde psát údaje, které si můžete dohledat. Extrémní přebytky a nestabilita sítě pochází hlavně z německých větrníků u severního a v severním moři. Všechny sítě v Evropě jsou totíž propojené a problém jednoho se přelívá i na ostatní, kteří ho nezpůsobili. U nás nejsou zatím příliš velké instalace, k problémům dochází jen v blízkém okolí velkých FW elektráren. Navíc se nestabilita u nás řeší spojováním větrníků a FW do celku - střídavým zapínáním větrníků a FW podle potřeby.

Rozhodně nechci někomu kazit vlhké sny o energii z obnovitelných zdrojů, ale pouze levné a tvrdé zdroje mají budoucnost. To znamená reaktory 4. generace. Kdo je nebude mít dostatečně brzo, bude mít zásadní problém s konkurenceschopností. Proto je hlavně Rusko, Čína a Indie rychle a usilovně vyvíjí. Získají zdroj velmi levné energie (budou spalovat i vyhořelé jaderné palivo) a zdroj levného vodíku pro dopravu. Také nezapomínejte, že klasické jaderné palivo do dnešních elektráren pomalu dochází a je pořád dražší.
28. 12. 2011 11:24
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
proto se snazim o ee nezavyslost a kupodivu se me to dari, jak to? vzdyt ee z obnoviteolnych zdroju je jen vlhkej sen? >:D
28. 12. 2011 11:45
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
Solární tašky stejně drahé jako klasická střešní krytina? Můžeš mi dát kontakt na prodejce?

Nezávislost? To jako máš potraviny, oblečení, léky, výrobky pro domácnost atd. vyrobeny za použití energie z obnovitelných zdrojů?
28. 12. 2011 13:15
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
nezavislost na elektricke energii z jinych zdroju "ee"

prosim cele lidstvo aby zvedlo nohy, evidentne stojite na vedeni Hendlymu :-)

ps: utfg :-)
28. 12. 2011 13:29
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
Solární tašky stejně drahé jako klasická střešní krytina? Můžeš mi dát kontakt na prodejce?

Být energeticky soběstačný znamená si večer na deset minut rozsvítit LED žárovku?
29. 12. 2011 09:34
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
no pokud ti 1kW po dobu 12-14 hodin prijde na rozsviceni led zarovky na 10 minut dostatecne, tak ano >:D
29. 12. 2011 10:39
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
Co ty solární tašky?
14kWh denně rozhodně není energeticky soběstatečný dům. Nebo s tím pokreješ spotřebu a vytápění+TUV?

Ty nechápeš jednu věc. Já se ti nesnažím smát nebo se s tebou hádat. Já jsem jen zvědavý kde si sehnal solární tašky za takovou cenu a ty to neprozradíš. Jsem zvědavý jak si dosáhl energetické soběstačnosti.
15. 10. 2020 13:30
Re: Trh vyrieši cenu elektriny
Jak jsem tu už psala, cena elektromobilů stále klesá. Brzy bude i Tesla dostupné auto pro každého. Zrovna teď v říjnu zase zlevňoval Model S. https://www.rexter.cz/…ej-v-cr_713.html

A dojezd mají ta auta třeba i 840 kilometrů, což je myslím úplně v pohodě. Plus si připočtěte, že se ušetří na výrobě aut, na jejich opravách atd.
25. 12. 2011 09:59
Jsou ovsem i zli jazkove ...
Tady je pro zmenu jeden dost pesimisticky clanek na dane tema ... [odkaz]
Rozbalit vlákno
1
25. 12. 2011 13:40
Re: Jsou ovsem i zli jazkove ...
docela by me zajimalo kde nekteri "novinari" berou onu cifru $1000 na 1kWh danych baterii? stejne tak me udivuje jak nekteri "novinari" porad ignoruji neco jako cla a dph a prepocty z dolaru maj mirne receno dost mimo :-)

prijde me ze takovej novinar se koukne do ceniku nejakeho ITeshopu na baterku pro notas od HP a podle nej pocitaj cenu za baterie, a u kurzu se kouknou na tu nejnizsi cifru z tech 3 a nasledne podle ni pocitaj kurz >:D
Avatar - T613
25. 12. 2011 22:08
...
jen drobná odbočka.. F-35 má sice dotykové ovládání (mimo jiné), ale především má všechny podstatné ovladače na plynové a řídící páce. Jedná se tedy o klasicky "naučené" ovládání knoflíků. Tento systém se nazývá HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick). V boji (během přistání, vzletu a jiných režimech letu) totiž pilot nemá čas hledat nějaké čudlíky v kokpitu.
Rozbalit vlákno
2
25. 12. 2011 22:23
Re: ...
:yes: Ten panoramatický display přináší hlavně flexibilitu z přístrojového hlediska. Pro speciální mise, popřípadě novou avioniku, bude potřeba méně zásahů.
26. 12. 2011 20:11
Re: ...
No to mne podrž. Přidání speciálních vlastností nebo přidání nového hardware - tomu se říká vývoj. Celou dobu tady neříkám nic jiného, než že velký přístrojový display je podmínkou snadnějšího, rychlejšího a levnějšího vývoje. Rozumíte česky?
15. 10. 2020 13:24
LaraCroft
Cena elektromobilů stále klesá. Brzy bude i Tesla dostupné auto pro každého. ;-) Zrovna teď v říjnu zase zlevňoval Model S.
A dojezd mají ta auta třeba i 840 kilometrů, což je myslím úplně v pohodě.
Rozbalit vlákno
0
15. 10. 2020 13:26
LaraCroft
Elektroauta (aspoň ta od Tesly) hlavně hodně vydrží. V podstatě je to auto na celý život, klidně i vícegenerační. Stačí vyrobit jedno pro všechny a je to. Minimálně to je eko. ;-)
Rozbalit vlákno
0