Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Li-Air od IBM: Baterie elektromobilů budoucnosti?

IBM doufá, že v roce 2013 vyjede na silnice prototyp s lithium-vzduchovými bateriemi.
Zpět na článek
Avatar - baca42
14. 1. 2012 09:29
1000x větší hustota
O co jsou hustější, o to jsou lehčí. Ale kdyby to alespoň trochu fungovalo tak by to bylo zajímavý.

čau:[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Rozbalit vlákno
0
14. 1. 2012 11:36
Hustota energie - dotaz na autora
Pisete "tento typ baterií (má) až 1.000 větší hustotu energie". Te vete moc nerozumim. Oddeluje tecka rady jako carka v anglictine, nebo je to desetinna tecka? Nechybi tam slovo "krat"?

1000 krat vetsi hustota je kazdopadne tezko pravda (???), ruzne experimentalni Li-Air baterie vykazuji 3x - 5x, teoreticky snad max 10x vetsi hustotu oproti Li-Ion. Uspora hmotnosti spociva v absenci kysliku, ktery je cerpan ze vzduchu, a v lehci uhlikove katode.

Kazdopadne s 1000x vetsi energetickou hustotou by dnesni elektromobil ujel 150 000 km, ne 800, coz lecos potvrzuje.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - WinDiesel
14. 1. 2012 11:43
Re: Hustota energie - dotaz na autora
Teoreticky je možné úplně všechno....
Ale možná že autor si stáhnul nějaký Sivestrovský článek a nevšiml si toho.
Coby chemik bych rád viděl reverzibilní oxidační proces na uhlíku. Mluví se tu o reakci se vzdušným kyslíkem (to zní spíše jako palivový článek kde je místo vodíku použit uhlík). Co já vím tak po reakci se vzdušným kyslíkem se z uhlíku může stát pouze CO nebo CO2, oba jsou plyny a baterie by jaksi vyšuměla - opačný proces si těžko dovedu představit.

Myslím že perpetuum mobile je jednodušší.
14. 1. 2012 13:32
Re: Hustota energie - dotaz na autora
Uhlik na katode s kyslikem nereaguje, reaguje lithium na anode. Takove baterie existuji, ale maji mizernou zivotnost. Proc je vlastne pro tebe snazsi napsat sedmiradkovy komentar, nez si to vygooglovat?
Avatar - WinDiesel
14. 1. 2012 21:04
Re: Hustota energie - dotaz na autora
Protože ať bych vygoogloval a napsal cokoli, stejně bys to rozporoval, milovníku elektromobilů.
A na rozdíl od tebe jsem chemik a znám chemické procesy probíhající v bateriích, google tedy nepotřebuji tolik co ty. A já jsem komentoval to, co napsal autor článku, a ten jasně píše - "Namísto kovových oxidů je v kladné elektrodě lithium-vzduchových článků použit uhlík. Ten reaguje s kyslíkem ze vzduchu kolem něj a vyrábí elektrický proud"....
14. 1. 2012 21:10
Re: Hustota energie - dotaz na autora
Ze to autor napsal spatne, to me neprekvapuje. Ale ze mu na to skocil chemik, to je tedy sila >:D
Avatar - WinDiesel
15. 1. 2012 10:34
Re: Hustota energie - dotaz na autora
Chemik mu na to neskočil, jak je vidno v mých prvních příspěvcích.
Nějak Ti docházejí argumenty? Takže zkusíme nějakou tu podpásovku?
Hochu, to bylo tedy ubohé. :no:
14. 1. 2012 12:45
A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Je to ďaľší "zázrak" v oblasti elektromobilov ....

Len je zaujímavé, že len jeden jediný zákazvník v SR za celý rok 2011 kúpil elektromobil ... zrejme sú všetci ostatní padnutí na hlavu ...
Rozbalit vlákno
21
Avatar - WinDiesel
14. 1. 2012 12:49
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Bez dotací ani ránu.
Kdyby Ford čekal na dotace, nikdy by Ameriku automobily nezaplavil....... Bravo Ford. :yes:
14. 1. 2012 20:57
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Nejsem pritelem dotaci, akumulatory maji vyvijet koncerny za sve penize a potom, pokud uspeji, si budou dobre a dlouho zit z licenci. Nicmene, objektivne je treba rict, ze treba v USA nejsou elektromobily dotovany, ale urcita castka se vraci z dani. Tj pokud kupec auta nevydela dost penez, aby platil dostatecne velke dane, nedostane nic. EU je jina liga, v EU se dotuje vse, od zemedelstvi, vyrobu automobilu (srotovne), pres automobilove a motocyklove zavody, az po stavbu golfovych hrist v Ceske republice. Dotuje se i hledani, tezba, preprava a zpracovani ropy. Investice do zakladniho vyzkumu jsou, co se navratnosti tyce, asi to nejlepsi, co stat s danemi dela. Odhaduju, ze v CR se cca 50% dani rozkrade a zbytek se pouzije na nejruznejsi veci, od nakupu panduru (co ted asi delaji?), letadel CASA za nejmin dvojnasobek ceny, az po ozvuceni predsednictvi EU za stovky milionu. Pokud bych si jako danovy poplatnik mohl urcit, kam moje penize pujdou, pak podpora zakladniho vyzkumu v oblastech, kde je CR na spicce, bych povazoval za lepsi volbu.
Avatar - WinDiesel
14. 1. 2012 21:06
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Myslí ty ne-dotace, za které se v USA pořizovaly prakticky zdarma jednu dobu elektrické golfové vozíky?????
V Americe je dotací jak nas...ráno a úlev na daních taky - a úleva na dani, kterou obdrží jen někdo - to jako dotace není. Nenech se vysmát.
14. 1. 2012 21:12
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Ano, sleva z dani neni vyhazovani penez JINYCH danovych poplatniku, ale de facto se takovemu poplatniku umozni cilene dotovat ze sveho elektromobilitu. Je to o kus ferovejsi.
15. 1. 2012 12:39
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Jen tě trochu doplním k těm dotacím na vyrobu automobilu (srotovne) - není to jen šrotovné, není to tak dávno, co Škoda dostala na novou motorárnu (myslím ve Vrchlabí) cca 1-2 miliardy korun (přesně by to šlo najít). Tady se bez dotací nikdo ani neuprdne. Jen na normální lid se nějak nedostává...
14. 1. 2012 13:48
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Jen takova uvaha - Prvni funkcni spalovaci motor vyrobil v roce 1680 Hugyens, pohanel ho strelny prach. Predpokladam, ze v roce 1800 bys napsal neco ve smyslu, ze funguje jen vnejsi spalovani, pripadne konesprezka, protoze ti pitomci hrajici si se spalovacimi motory nebyli schopni nic poradneho a spolehliveho vymyslet za celych dlouhych 120 let.

Myslim, ze clovek by nemel brat technologii jako nabozenstvi. Vcera nedaval elektrobil ekonomicky smysl, ale cena fosilnich paliv jde nahoru a cena baterii dolu a jejich kapacita/zivotnost se zlepsuje. K protnuti dojde podle vseho na horiznotu jednotek let. Pak mozna bude tech nahlavupadnutych vic.
14. 1. 2012 17:12
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
:yes:
14. 1. 2012 19:06
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Když se podíváme do historie, tak elektromobily nejsou žádná horká novinka. Naopak - v době vzniku automobilu na konci 19. století měly elektromobily zřetelně navrch před spalovacími motory. Až do roku 1902 držel rychlostní rekord právě elektromobil (poté auto poháněné parním strojem a teprve později se prosadily auta se spalovacím motorem).
Už v roce 1900 měl elektromobil dojezd 100 km. Tolik mají většinou i dnes (viz test Mitsubishi i-MiEV). Takže když se na to podíváme realisticky bez zelených brýlí, tak elektromobily za posledních 100 let pokročily o hodně méně než spalovací motory.
14. 1. 2012 20:41
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
To jsou znama fakta, ale nechapu, co z nich podle tebe presne vyplyva. Fyzika spalovaciho motoru je proste jednodussi, v podstate byla teorie tepelneho stroje velmi dobre pochopena uz v 19. stoleti a kompaudni (sdruzene) trojcite lodni parni stroje dosahly ucinnost cca 35% koncem 19 stoleti. Lepsi nez benzinove motory o mnoho pozdeji. Akumulatory se rozvijeji az ted, protoze: je poptavka pro elektromobilitu i pro zasobniky energie z obnovitelnych zdroju (slunce, vitr). Vyzaduje to detailni porozumeni struktury hmoty. Od spalovacich motoru tezko muzeme ocekavat zasadni zlepseni ucinnosti, navic paliva budou draha a jsou cennou chemickou surovinou. Pokud by se paliva vyrabela synteticky, je uz lepsi pouzit ruzne typy palivovych clanku, ktere maji vetsi ucinnost. Palivem pro ne muze byt vodik nebo uhlovodiky.

V roce 1900 mel elektromobil dojezd 100 km, ale podstatne mensi rychlosti a mensi prakticnosti, at uz vezmeme v uvahu zivotnost baterie, jeji naroky na udrzbu, pohodli a nosnost. Pomalou jizdou ujede i Tesla roadster 313 mili, coz je, pokud vim, rekord Simona Hacketta.

Dnes take existuji elektromobily s dojezdem kolem 1000km, ale jsou prilis drahe. To, ze komercne dostupne elektromobily maji typicky dojezd 100 - 200km neni limit technologicky, ale marketingove rozhodnuti. Pocet potencialnich kupcu je funkci dojezdu i ceny, existuje optimum, ktere je evidentne kolem tech 150km, protoze jen malokdo najede po meste vic a vetsina prvnich kupcu je prave z teto oblasti pouziti.
Avatar - WinDiesel
14. 1. 2012 21:09
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
S tím je třeba jen souhlasit.

A nevím jestli se chci dočkat doby, kdy nás budou převážet (řídit už nebudeme, to bude zakázané) elektromobily a na pořádná auta se budeme chodit koukat do muzea.
Avatar - WinDiesel
14. 1. 2012 21:15
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Kecálisti a aktivisté jako ty nám ničí každodení realitu různými šílenostmi typu ekologické známky, zákazy vjezdu, pruhy pro taxikáře a taxíky, případně autobusy, kde jsou emise na hlavu stejné jako u normálních aut.
Výborné jsou také různá mýty kolem měst nebo do měst (jako je v Londýně), kde se emise nezpepšily ani o fous, zato se na mýtu vybrala hormada peněz......
A to vše ve jménech různých typů "revolučních" myšlenek, které je ale potřeba protlačovat silou, nebo za pomoci dotací.
NAPROSTO NEJLEPŠÍ jsou ale "obnovitelné zdroje", jejichž využívání stojí NEPŘEDSTAVITELNÉ PENÍZE. V Německu je tato lobby dokonce silnější než atomová lobby. A nyní vidíme šílené přenosy energie ze severu na jih, přetěžování polské a české śítě.
Komické je, že banky jim na další větrníky nechtějí půjčovat - začinají se totiž ukazovat rizika, o kterých se dlouhá léta cudně mlčelo.
14. 1. 2012 21:21
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Jiste, v mnohem mas bohuzel pravdu a myslim si totez. Mel bys konecne pochopit, ze lze oddelene posuzovat moznosti elektromobilu do budoucnosti a to, ze se na tom (jako na vsem) vsichni snazi napakovat. Je to detinska uvaha. Asi jako kdyby nekdo odmital auta, protoze autem jezdil Stalin i Hitler. Zkus to proste oddelit.

Az budes nemocny a doktor ti predepise antibiotika, taky je odmitnes s tim, ze farmaceuticky prumysl, distributori leku a banda poslancu doji statni rozpocet a aktivne podporuji nehorazne plytvani?
Avatar - WinDiesel
15. 1. 2012 10:32
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Slyšel jsi někdy slovo "demagog"?
Tak to jsi celý ty, překroutit celý složitý svět k obrazu svému.
Ne, můj prvotní dojem z Tvé osoby se nezměnil. Nedivil bych se, kdybys byl nějakým úředníkem sedícím na teplém místečku utrácejícím naše daně za hovadiny.

Ony stávající krize zjevně ještě nejsou dost hluboké, aby zlikvidovaly bohapusté utrácení (dotace na auta jsou vyhozené peníze do vzduchu).
Nicméně, přece jen se nyní s penězi zachází opatrněji a banky nevydávají peníze jen tak - ekologické šílenství začíná být částečně poměřováno ekonomicky.
15. 1. 2012 16:01
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Demagog je nekdo, kdo v ryze technicke diskuzi o kapacite Li-Air baterii, ktera je v clanku napsana nejak divne, nemluve o divne popsanem principu, zacne smesovat technologie uchovani energie se socialismem, ktery vitezne tahne kontinentem, s rozkradanim kolem obnovitelnych zdroju atd. Ted chybi uz jen navrhnout zakaz vyzkumu a publikaci v teto oblasti 8-s
14. 1. 2012 21:26
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Vyplývá z toho to, že od elektromobilů nemůžeme v nejbližší době čekat zázrak. Ať se nám to líbí nebo ne, kilogram paliva dokáže uchovat mnohonásobně více energie než kilogram nejnovějšího akumulátoru. A hmotnost je pro dopravní prostředek klíčová veličina. Jediné uplatnění zatím vidím u čistě městských aut - například dodávky vozící zboží, poštu atd.
14. 1. 2012 22:08
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Uchovat dokaze mnohanasobne, ale vyuzijes z nej cca 20%, v mestskem provozu i mene, protoze ve meste se motor v podstate nepodiva do otacek/zatizeni max ucinnosti. To, co je v aku, vyuzujes na cca 90% + bonus rekuperace. Pokud bude energeticka hustota aku kolem 20% benzinu, jsou sily na tomto poli vyrovnane.
15. 1. 2012 08:00
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Problém je v tom, že energetická hustota akumulátorů je s bídou na 2 % benzínu, takže ten nepoměr dojezdové vzdálenosti je i přes malou účinnost spalovacího motoru pořád strašně velký. Srovnej, jak daleko dojedeš s 60 litry benzínu a jak daleko s 50 kg akumulátorem. S trochou nadsázky je benzín nejlepším akumulátorem energie pro auta ;-)
15. 1. 2012 09:29
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
otazkou je, kdy se tohle prolne a naopak benzin/nafta/plyn zacnou bejt na te druhe strane rovnice, ja typuju ze max do 10 let

nezapminej ze baterie se nevyvyjej jen pro elektromobili, ale hlavne, hlavne pro prenosnou spotrebni elektroniku ;-)
Avatar - WinDiesel
15. 1. 2012 10:27
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
10 let .......... na to klidně zapomeň.
Větší kapacity než jsi ty to vidí na mix všech možných druhů pohonů, kdy do roku 2050 bude elektromobilů maximálně 15% ze všech typů vozidel.
15. 1. 2012 11:47
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
ja ale nepsal nic o tom kolik tech elektromobilu bude ;-)

a tech 15% by ostatne bylo naprosto uzasne cislo, to co nakonec totiz bude brzdit rozvoj elektromobilu nebude kapacita baterek ku vaze a tedy i jejich dojezd, ale nedostatecna energeticka sit na rychle dobijeni, a to "rychle" je nejpodstatnejsi slovo cele vety :-) energeticke spolecnosti budou mit hlavni slovo v tomhle odvetvi
15. 1. 2012 16:10
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Jiste, potrebujes cca 10x tezsi aku nez nadrz, abys mel stejny dojezd jako s benzinem. Ale vaha zasobniku energie neni jedinym kriteriem. Mnoho lidi treba bude zajimat, kolik stoji "plna" a komu za ni plati.