Li-Air od IBM: Baterie elektromobilů budoucnosti?
Společnost IBM, zabývající se informačními technologiemi, vyvíjí baterie, které mají mnohem větší energetickou hustotu než v současnosti běžně používané lithium-iontové akumulátory. V sériových vozech by se takzvané lithium-vzduchové (li-air) baterie mohly objevit okolo roku 2020.
Podle IBM má teoreticky tento typ baterií až 1.000 větší hustotu energie (množství energie, které baterie dokáže udržet na jednotku hmotnosti) než současné lithium-iontové akumulátory. Díky tomu jsou vhodné pro použití v elektromobilech, kterým by zvýšily dojezd na jedno nabití. Ten je jedním z největších problémů elektrických aut, IBM tvrdí, že dojezd vozů používajících lithium-vzduchové baterie by se mohl pohybovat okolo 800 km. A to už je hodnota konkurující automobilům se spalovacím motorem.
Namísto kovových oxidů je v kladné elektrodě lithium-vzduchových článků použit uhlík. Ten reaguje s kyslíkem ze vzduchu kolem něj a vyrábí elektrický proud. Uhlík je navíc lehčí než kovové oxidy. Oproti lithium-iontovým bateriím jsou tak lithium-vzduchové kompaktnější a lehčí.
Nevýhodou je ale fakt, že dochází ke snižování životnosti těchto baterií během jejich dobíjení. V IBM ale elektrolyt v bateriích lehce upravili, čímž tento problém údajně vyřešili.
IBM v rámci projektu Battery 500 vyvíjí tento druh baterií ve spolupráci se čtyřmi americkými národními laboratořemi a dalšími obchodními partnery. Díky tomuto projektu by mohl v příštím roce vyjet na silnice prototyp s tímto druhem baterií. Pokud by byl vývoj úspěšný, mohly by první sériové automobily lithium-vzduchové akumulátory použít na počátku příštího desetiletí.