Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Li-Air od IBM: Baterie elektromobilů budoucnosti?

David Bureš
Diskuze (29)
IBM doufá, že v roce 2013 vyjede na silnice prototyp s lithium-vzduchovými bateriemi.

Společnost IBM, zabývající se informačními technologiemi, vyvíjí baterie, které mají mnohem větší energetickou hustotu než v současnosti běžně používané lithium-iontové akumulátory. V sériových vozech by se takzvané lithium-vzduchové (li-air) baterie mohly objevit okolo roku 2020.

Podle IBM má teoreticky tento typ baterií až 1.000 větší hustotu energie (množství energie, které baterie dokáže udržet na jednotku hmotnosti) než současné lithium-iontové akumulátory. Díky tomu jsou vhodné pro použití v elektromobilech, kterým by zvýšily dojezd na jedno nabití. Ten je jedním z největších problémů elektrických aut, IBM tvrdí, že dojezd vozů používajících lithium-vzduchové baterie by se mohl pohybovat okolo 800 km. A to už je hodnota konkurující automobilům se spalovacím motorem.

Namísto kovových oxidů je v kladné elektrodě lithium-vzduchových článků použit uhlík. Ten reaguje s kyslíkem ze vzduchu kolem něj a vyrábí elektrický proud. Uhlík je navíc lehčí než kovové oxidy. Oproti lithium-iontovým bateriím jsou tak lithium-vzduchové kompaktnější a lehčí.

Nevýhodou je ale fakt, že dochází ke snižování životnosti těchto baterií během jejich dobíjení. V IBM ale elektrolyt v bateriích lehce upravili, čímž tento problém údajně vyřešili.

IBM v rámci projektu Battery 500 vyvíjí tento druh baterií ve spolupráci se čtyřmi americkými národními laboratořemi a dalšími obchodními partnery. Díky tomuto projektu by mohl v příštím roce vyjet na silnice prototyp s tímto druhem baterií. Pokud by byl vývoj úspěšný, mohly by první sériové automobily lithium-vzduchové akumulátory použít na počátku příštího desetiletí.

David Bureš
Diskuze (29)
15. 1. 2012 16:10
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Jiste, potrebujes cca 10x tezsi aku nez nadrz, abys mel stejny dojezd jako s benzinem. Ale vaha zasobniku energie neni jedinym kriteriem. Mnoho lidi treba bude zajimat, kolik stoji "plna" a komu za ni plati.
15. 1. 2012 16:01
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Demagog je nekdo, kdo v ryze technicke diskuzi o kapacite Li-Air baterii, ktera je v clanku napsana nejak divne, nemluve o divne popsanem principu, zacne smesovat technologie uchovani energie se socialismem, ktery vitezne tahne kontinentem, s rozkradanim kolem obnovitelnych zdroju atd. Ted chybi uz jen navrhnout zakaz vyzkumu a publikaci v teto oblasti 8-s
15. 1. 2012 12:39
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
Jen tě trochu doplním k těm dotacím na vyrobu automobilu (srotovne) - není to jen šrotovné, není to tak dávno, co Škoda dostala na novou motorárnu (myslím ve Vrchlabí) cca 1-2 miliardy korun (přesně by to šlo najít). Tady se bez dotací nikdo ani neuprdne. Jen na normální lid se nějak nedostává...
15. 1. 2012 11:47
Re: A určite ich netreba ani dobíjať : ).
ja ale nepsal nic o tom kolik tech elektromobilu bude ;-)

a tech 15% by ostatne bylo naprosto uzasne cislo, to co nakonec totiz bude brzdit rozvoj elektromobilu nebude kapacita baterek ku vaze a tedy i jejich dojezd, ale nedostatecna energeticka sit na rychle dobijeni, a to "rychle" je nejpodstatnejsi slovo cele vety :-) energeticke spolecnosti budou mit hlavni slovo v tomhle odvetvi
Avatar - WinDiesel
15. 1. 2012 10:34
Re: Hustota energie - dotaz na autora
Chemik mu na to neskočil, jak je vidno v mých prvních příspěvcích.
Nějak Ti docházejí argumenty? Takže zkusíme nějakou tu podpásovku?
Hochu, to bylo tedy ubohé. :no: