Platit zlomek ceny povinného ručení a vyhnout se ekologickému poplatku – to jsou hlavní motivy pro evidenci starých aut do registru historických vozidel.
Člověk, který má v provozu staré auto které +- odpovídá podobě, ve které bylo vyrobeno, má právo na klubovou testaci a slevu na povinném ručení. Jezdit s takovým autem na bílých SPZkách (třeba denně do práce) je naprosto legální a není na tom nic špatného. Na zelených veteránských SPZkách samozřejmě kdykoliv a kamkoliv jezdit nejde.. myslím se ty jízdy musí dopředu hlásit.
Tohle se netýká jen škodovek a žigulíků, ale třeba také starších BMW a Mercedesů ze sedmdesátých let o zdvihovém objemu kolem 4 -6 litrů. Kdyby tato možnost nebyla, skončily by ve šrotu, v lepším případě v depozitu. A to by byla škoda.
Co je ale na hraně - testace mohou mít různé repliky, úpravy a pavozidla, která by horko ťažko prošla homologací. Jsou případy, kdy se na nějakou relativně novou ojetinu nabastlí laminátová kastle, vzdáleně připomínající nějakého veterána a hurá s tím s klubovou testací do provozu. Tomuhle teprve říkám prasárna ;-)
Takové věci ale nejsou žádnou novinkou. Typický příklad je zde - [odkaz] Auto bylo zlegalizováno v době, kdy byla veteránská hranice 20 let. Je sice ve velmi pěkném stavu, podle mého jde ovšem o prasárnu. Takové auto pochopitelně nemá žádnou historickou hodnotu a já osobně bych majitele hnal od testační komise svinským krokem. Tahle otuzená kravina patří na tuningové srazy, ne na setkání veteránů. Dneska už by zlegalizovat šlo i bez "véček".
Právě přes tu klubovou testaci by nic takového nemělo projít. Třeba já mám zkušenosti s tím, že když to známý chtěl udělat pro jakousi starou škodovku po dědovi, která měla najeto pár tisíc a byla jako nová, tak jim tam vadila i přišroubovaná neoriginální mlhovka na zadním nárazníku.
Asi je to klub od klubu jiné.
Já si v garáži schovávám škodovku, co byla naším prvním rodinným autem, ale v mezičase šla do světa. Má ještě původní zelený lak určený jen pro modelový rok 84/85, bohužel mezimajitel byl * tuzer, takže interiér jsem musel opravit a předělal jej "klasicky" palubovkou z rapida a budíky ze 130 GL, zvenku se podařilo zachovat původní look, pouze jsem jej doplnil předními mlhovkami. Proto se ale na druhé straně taky za veteránskou atestací neženu, i když je to v podstatě "dobová úprava" a autem najedu tak 100 km ročně. Dlvodem je i to, že v depozitech se válí spousta RZ aut, která už fyzicky neexistují, ale papírově v registrech figurují. Ale ona za nějakých 20 let bude i pěkná emková šáde rarita a těch 1 200-1 700 korun za povinné ručení na rok není taková pálka, abych kvůli tomu podstupoval nějaké testační martirium. Špíše mě nakrklo, když mi vloni cestou z technické na parkovišti nějaká mladá slípka nacouvala do PP blinkru. Kde dnes sehnat funglový pár krytek PAL Czechoslovakia? Před těmi 8 lety, když jsem šáde kupoval, jsem je získal nepoužité originály od souseda. Dneska se dá koupit už jen druhovýroba z Turecka.
Už dávno neplatí že se musí nahlašovat jízdy dopředu, můžeš stím jezdit kdy chceš a kamchceš (myslím zeleny Včka), ale nesmíš stím podnikat, dělat výdělečnou činnost a td, takže vlastně ani svatbu pokud by ti za to někdo zaplatil nesmíš jet! Dostat Včka je daleko snažší jak udělat klubovou testaci, při klubové testaci se hodně hledí na stav a originalitu, kdežto Včka může dostat i auto před renovací a do dokladů se mu zapíše stav 4 třeba, posléze po přetestování (ktery je každoročně) mu stav třeba změní, že je třeba po renovaci atd... Dávat auto na Včka kuly pojištění je kravina protože každej rok musíš předložit protokol z technické nebo z autorizovanyho servisu (nebo servisu co na to má povolení) že je auto technicky v pořádku, což taky není zadarmo. Navíc k pojistce veterána by měl být udělanej i znaleckej posudek, neříkám že každej rok, ale po pár letech novej, je to z důvodů aby měla pojišťovna o co se opřít, je na veterány pohlíženo jinak, navíc ty starosti stím.
Takže asi tak no, dělají to tak jenom blázni, navíc když u jedné pojišťovny (teď si nevzpomenu jaké) má auto starší 30ti let pojistku sníženou na 1/3tinu...
Kubass: to je pravda. Kniha jízd byla opruz (bločky si pamatuju velmi dobře). Rovněž "trvale manipulační značky" které jsem otci každý rok prodlužoval, respektive psal žádost. Mimochodem, známý potkal nějaký youngtimer na těchto číslech ještě někdy v roce 2009. Drzost některých majitelů "pseudoveteránů" je opravdu neuvěřitelná.
mě osobně nedělá problém pokud má někdo udělanou testaci nebo dany Včka třeba na Kadettovi, ale musí to auto podle toho vypadat, takže ať klidně jezdí někdo s testací nebo Včkama třeba v BMW nebo Mercedesu z roku 86, pokud je to auto krásny a hodny těhle ulev, pokud je to orezlá paštika a ještě ktomu třeba zbastlená tak ne, jsem proti tomu, a testační komisaři kteří tohle otestují by měli být vyloučeni. Já osobně nemám na svém Fiatu 600 ani testaci a ani Včka, nějak se mi to ani nevyplatí, pojistku mám 1275Kč za rok, kvůli té ušetřené šestisetkoruně se mi ta testace co stojí 4000 nevyplatí >:D
- jedno auto na černých značkách, s klubovou testací, druhé na zelených, s krajskou. S černými značkami platí úplně stejná pravidla jako pro jakékoliv jiné auto, jen je pojistka 1/12. Jednou za čas by auto mělo projít přetestací, aby se zajistilo že ho mezitím někdo nezbastlil, třeba tuningem. Technická jako každé jiné auto. Se zelenými značkami je to trochu jinak - každý rok musí na konci května dostat novou krajskou testaci, k OTP má vydaný pas (průkaz HV). Na STK nechodí, technický stav místo technické stanice hodnotí testační komisař. Pojistka je taktéž 1/12. Co se týká článku - těm 25 tisícům nevěřím, ale krumplů jezdících s podmázlpu testací (ať už klubovou, nebo krajskou) jezdí fakt dost. A toho maskáčovýho wartburka na zelených véčkách vídám osobně, jezdí v Berouně a je to teda do očí bijící prasárna. Za tohle by měl krajský komisař okamžitě přijít o licenci.
Měl jsem Porsche 944 S2 z roku 1989 a nyní mám Porsche Boxster z roku 1998
Oboje auta jsem měl v maximálně pěkným stavu, s 944 jsem byl už nahlodaný dát ji na veterány, protože pojistka s pojistkou skel na auto s 3.0l motorem byla tehdy 12 000 Kč, což na V papírech platit 1/12 je už sakra rozdíl, jenže legislativa zapracovala a oni protáhli roky a potom zase, takže dnes opravdu už nejde Youngtimer ale veterán 30 let stáří.
Podvodem jsem to dělat něchtěl s principu i když mi to za úplatu bylo také nabízeno jak zde bylo psáno, sám znám několik majitelů s auto do 20 let co mají auto na veteránech...
Sám výpočet poviného ručení na tyto staříky je dost nefér o ekoteroristickém poplatku za emise radši ani nemluvím, páč bych musel někomu rozkopat ústa...
:-) prave porsche 944 je jednim z prikladu, proc ma/melo smysl delat klubove testace na youngtimery. Osobne jsem chtel 968cku, ale tenhle model sehnat v prijatelne cene a odpovidajicim stavu fakt nejde :-(
A to jsem uvazoval i o takovych silenostech, jako reimport z Japonska.
Po roce marneho obvolavani inzeratu, sledovani nabidek na mobile.de a dohadovani se s importery ojetin me to prestalo bavit a skocil jsem do Boxstera.
Přesně tak :-)
Jak píšeš o 968 jsem uvažoval také již při koupi mé bývalé 944 S2, ale ceny tehdy a dnes jsou stále vysoké. Hold daň za super youngtimer, který byl vyroben jen v pouze pár tisících...
O importu z japonska jsem také uvažoval, ale vyplatil by se u pěkné 911 993
Opět typický článek SM.Pokud by chtěl majitel Trabanta/Wartburga ušetřit dělá to daleko jednodušším způsobem...s autem do r.v. 1975 (dají se sehnat auta po přestavbě,kdy se dovážely novější modely na staré doklady..třeba ročníky 1985 a výš-kdy už se oficiálně do ČSSR nesměly dovážet). Zajít na pobočku ČPP,která má speciální pojistné pro stará auta...podle segmentace řidiče/věku/bydliště se dá Trabant/Wartburg pojistit doslova za pár stokorun.
Proč nenapíšou kdo opravdu zneužívá Véček...zejména majitelé amerik a aut s velkými objemy. NDR aut je na véčkách mizivé procento..buď jsou to auta z 50-60let a nebo i mladší,ale 100% původní,většinou kvůli tomu,že majitel má takových vozů víc a platit plnou pojistku na auta která vyjedou jen několikrát do roka je bláznovství.
Docela by mně zajímalo kolik jezdí v běžném provozu žigulíků,120tek,Trabantů,nebo Wartburgů s malou testací? Tyto auta dnes de facto nejsou skoro vůbec na silnici vidět.Natož s testací.Na běžnější ježdění je mají leda důchodci a ti nepotřebují ušetřit testací,protože díky věku mají bonusy a nižší pojistné.
Jaktože testací projde hotrod nebo amerika z 50tých let s topchopem?
Tohle je článek hodný blesku a ne SM
Coz ovsem nic nemeni na faktu, ze maskacovy wartas je OK ;-)
Ono to totiz neni jen o tech wartasech, ale treba i o UAZech s plastikovym kulometem na kapote a krumpacem a lopatickou na boku auta a dalsimi zverstvy ... fantazie ceskych bastlicu je nekonecna a na veteranisticke hnuti to pak vrha hodne spatne svetlo.
To ano...ale ten článek opřený jen o slyšel jsem...na fórech se o tom diskutuje. To je jako napsat do novin...co se šušká v místní hospodě.Toto se vší úctou není motoristická novinařina.Jsem majitelem aut z NDR a dá se říct,že se pomalu všichni mezi sebou známe a viděl jsem jedno jediné auto na pochybných Véčkách,ale to spíš tipuju na provoz dvou aut na jedny doklady...protože takové auto nemělo šanci projít...min. rok1985 a nedobové doplňky.
Já sám nemám auto ve veteránském a původním stavu...mrzí mně,že to u nás nefunguje jako v Německu..kde dostanu značky 04/10 a s autem mohu jezdit od dubna do října s nižším sezónním pojištěním,..pokud se o to samé pokusím u nás..musím auto na zimu hodit do depozitu a pojistka na 6měsíců mně vyjde skoro stejně jako na neurčito s roční platbou...