Mám na oknech auta zatmavovací fólie, nedostanu za to pokutu? A projdu STK? Policisté kontrolují okna s měřáky průhlednosti skel, ale mezi řidiči vládne nejistota, co se vlastně smí a nesmí.
Paráda, mockrát díky za článek. Já už delší dobu uvažuji nad tím, že bych si na auto pořídil okenní folie, trochu jsem se ale bál, že bych se díky nim mohl dostat do křížku se zákonem. Když už jsme u toho, nemáte náhodou někdo zkušennost s foliemi od [odkaz] ? Díky moc.
V článku se píše, že od roku 2014 už by mělo být možné měřit propustnost skel atd.. takže už by to nemělo být pak s policií o dohadováním..
Nevíte někdo, jak to teda je?
Bohužel si myslím že by ta hodnota byla stejná. Přitom měření se dává jako protikus taková bílá krytka a je to stroj takže nebere v potaz něco jako akomodaci oka atd. A policajti to taky odůvodňují tím že je to kvůli tomu aby byl vidět řidič. Což nechápu. Hlavně že PČR má na měřících autech okna černý jak uhel.
Ano protože atest dostal každej. Měl to jak svářecí sklo ukázal kartičku kde je 70 a policajt byl krátkej. Měřák stojí 10000 a zas tak málo jich podle mě nebude. Já jdu na sundání příští týden. Mám změřeno 49 propustnost.
U dodávky a kamionu je to pochopitelně nutné zlo.
Není to ovšem nutné u žádného osobáku. A žádný osobák není z výroby zatmavený tak, aby skrz něj nebylo vidět.
Když se zkombinují černá skla s blbe*kem, co jede vleže jak po mrtvici je o zábavu postaráno.
A proto by bylo lepší, kdyby po městech jezdily třeba s pečivem 4 osobáky místo jedné dodávky, že? A okna by měla být nejlépe čirá všechna, protože když třeba zacouváš na parkoviště a v mezičase se okolo tebe postaví MPV a kombík s tmavými skly, klidně z fabriky, čumákem od cesty, tak taky přes ně není vidět. "Božínku, jejdamane, co si s tím počneš?"
LPG nálepka se dává na zadní sklo, pokud je to sklo tmavé, už jsem viděl i nalepené zvenku. Osobně to s dálničními známkami chápu tak, že jich tam můžeš mít více, pokud ale každá z nich platí. Tj. není problém tam mít roční slovenskou, rakouskou, slovinskou a ještě k tomu českou, pokud si z toho sklad neděláš album cestovatelské dovolené.
Ale předpisy jsou jedna věc, realita druhá. Například takový držák navigace/mobilu musíš taky mít upevněn specificky a ještě jen tehdy, když v něm ten mobil máš, jinak nemá na skle co dělat. Ale nikdo mi na to nikdy neřekl ani popel a třeba z fusiona jsem ho přes 4 roky nesundal, protože prostě na tom tehdy novém skle nechtěl držet - takže když chytnul, už tam zůstal. Když narazíš na "úředníka", budeš mít problém prostě vždycky. Jinak je to spíše o konkrétní situaci.
Nemusí být vždy z výroby na tvém konkrétním kuse, ale musí být homologováno pro stejný typ vozu, proto můžeš při výměně použít sklo s pruhem (nebo determální), za které sis třeba při původní konfiguraci vozu nepřilplatil a teď bys ho jako originální ND naopak chtěl.
Při extrémním zatmavení to reálně možné je, ale obecně to při denním světle reálně problém není. Když máš např. alkohol v krvi jen velmi těsně nad zákoným limitem, taky ti to při nehodě přičtou k "dobru", i když to na tvou schopnost správně eragovat nemusí mít vůbec žádný vliv a velmi podobné to může být i s těmi foliemi a výhledem přes ně.
Možná kdyby ten řidič náklaďáku lépe vidél (bez těch folií na druhém voze), že ho ten řidič nevidí, dopadlo by to lépe.
To, že si na nos nasadíš brýle je tvoje věc. To, že skrz Tvé auto není vidět ohrožuje na křižovatkách i jinde Tebe, mě i všechny ostatní v okruhu 100 metrů.
Ty zase odevzdej papíry na hlavu. Jestli v Alfě 156, která zrovna bezpečností neoplývá (kór po 10+ letech provozu), nemáš strach z protijedoucích řidičů, tak Ti pár koleček chybí.
Samozřejmě, že nemůžeš obejít limit propustnosti, ale můžeš tak vyřešit to, že auto nemělo z výroby patřičnou ochranu a teď bys to chtěl napravit - jen je to dražší. Co se toho pruhu týče, vím, že tam smí být, ale nevěděl jsem, jestli musí být z výroby. Díky za upřesnění. Auta na LPG musí mít na skle patřičnou nálepku (alespoň to tak bývalo). Nebo třeba upozornění, že je ve voze tzv. Rettungskarte, neboli záchranářská karta. A asi budou i další.
Ad dálniční známky... tohle je vůbec kapitola sama pro sebe. V rámci státu je to hezká myšlenka, ale pokud někdo cestuje, tak má sklo jak vánoční stromek.
Přesně tak.
P.S. Z pohledu optiky je jasné, že je v této souvislosti (ve dne!) větší problém být v kabině vozu viděn, než z něj vidět..., z tmavšího místa do světlejšího je vždy vidět lépe, než naopak, a to i přes zcela čiré sklo...
Z pohledu policie jde o to vidět na tebe (pásy, telefony, automatické měření rychlosti atd.). Z pohledu bezpečnosti provozu jde o to vidět ven, vidět do očí a vidět skrz auto.
v reportáži, kterou jsem viděl ve zprávách se jako příklad uváděla dopravní nehoda, při ktéré vjelo auto na hlavní silnici a střetlo se s náklaďákem. Jako jedna z možných příčin byla uvedena příliš tmavá skla, která branila řidiči ve výhledu. Vždy bzla tato problematika v médiích popisována jako problém dokonalého výhledu a ne problém vidět dovnitř auta.
Na čelní sklo nesmíš dávat ani ten pruh, pokud tam není z výroby. Jediné, co tam můžeš nalepit a mít, je platná dálniční známka. Jiná dodatečná úprava není povolena. Sklo jako takové se vyměnit může, ale platí opět to, že jeho propustnost musí být minimálně 75 % a ten pruh nahoře musí na tom skle být z výroby.
Dříve se dělalo naprosto běžně, že se přesklívala celá auta za sady z vrakáče. Když jsem kdysi dávno začínal na unu, taky jsem nad tím uvažoval, pro fáčka a feldy to bylo taky dost rozšířené. :-)
Tak jest. Kdyby šlo o ty účasníky provozu, tak by nemohly na cestách jezdít dodávky, náklaďáky, ale dokonce ani SUV a kombíky s fóliemi na kufru, protože přes ty "taky není vidět".
Doporučuju to někdy vyzkoušet... A pak porovnat i třeba jak je vidět v tmavé garáži, v garáži osvětlené a jak na ulici ráno, v poledne, odpoledne, večer. Ano, světelné podmínky se mění, ale přes čelní sklo je dovnitř vidět vždy dostatečně.
S těmi chodci na čtyřproudovce jsem to nepochopil, protože tam jsou typicky buď na přechodu, nebo tam nemají co dělat (aspoň v Ostravě je takových cest habaděj a typicky jsou mezi směry svodidla nebo tramvajový pás, takže mimo přechod tam vleze opravdu jen sebevrah.
O tom, zda vidím nebo nevidím ven z auta já, má smysl diskutovat až tehdy, pokud se bude měřit prostupnost skel zevnitř. Dovedu si představit totiž i situace, kdy z auta s fóliemi vidíš lépe než z auta bez nich - například když zapadá slunce, tak tě neoslňuje.
Jestli mi řidič z vedlejší dá nebo nedá přednost, to se špatně poznává (jen) z toho, když ti kouká do očí. To tě taky může hypnotizovat a pak ti tam vjet... >:D
Jsem pro, aby se potírali magoři, kteří na okna nalepí surovou ropu s propustností nula-nula-nic v obou směrech, ale tohle je prostě novodobý hon na čarodějnice s cílem naplnit kasu, ne pomoci bezpečnosti provozu.
U problému folií nejde ani zdaleka tak o to, vidět z vozu, jako vidět do vozu (být viděn) případně přes jiný vůz (z boku), a to nejen ostatními účastníky silničního provozu, ale i policisty, při kontrole zaplých pásů, telefonování za jízdy apod. ;-)
Jediný případ, kdy má tvůj příklad/argument váhu, je tmavými brýlemi logicky omezený oční kontakt, na který tu někteří kladou také důraz...
A na čelní sklo se nesmí dávat žádná, pouze ten pruh nahoře. Tónování a ochranu před nadměrným ohříváním interiéru člověk zkrátka musí mít z výroby. Možná by to šlo realizovat výměnou skel, ale nikdy jsem se o to nezajímal.
Aha, tak tu první větu jsem pochopil a reagoval na ní obráceně. Pardon. Nic to nemění na tom ostatním. Pokud máš tovární prostupnost 75 % plus 15% folie, tak dost pochybuji, že je na Tebe vždy dobře vidět. A na chodce se dívám i přes boční okno. Např na jakékoliv čtyřproudé silnici ve městě. Navíc zatmavení předních skel rapidně snižuje světlo v interiéru. Čili i přes přední sklo je dovnitř vidět hůř z pohledu chodce. Dál, přijedeš s vedlejší na křižovatku, zastavíš a dáváš přednost zleva jedoucímu autu. Přes zatmavení se prostě nevidíte resp. on Tebe.
zda podle logiky navrhované změny vyhlašky bude rovněž zákázáno používat k řízení sluneční brýle s propustností světla nižší než 70% ??? Je to přece stejné omezení ve výhledu, jako při použití fólií... !!! Jinak to totiž logicky nedává smysl... Nebo se pletu?
Jj. souhlasím. Vyjádření mluvčích některých pojišťoven hovoří jasně. Stačí si prohledat internet... . Hledají každý detail který jim umožní nevyplácet. A bylo by naivní myslet si že si podobné drobnosti nepohlídají když jde do tuhého.
Vážím si policistů, kteří opravdu pomáhají a chrání. Uniformovaní darmožrouti, to je označení pro ty, se kterými jsem se za poslední půlrok potkal. Ti poslední mě dokonale přesvědčili o tom, že nemít auto je ideální řešní, protože když už ti ho někdo chce ukrást, policii je to buřt. Nechat člověka mrznout hodinu a půl venku na parkovišti a po hodině mu řícit, aby z místa pokusu o vloupání/odcizení prostě s autem dojel na služebnu, to teda sorry, ale to není profi práce. Nakonec se dostavili, protože ten pakárenský návrh jsem samozřejmě nereflektoval, udělali pár fotek a řekli mi, že stejně nemají čas to dořešit, takže ať přijedu o další 4 hodiny na služebnu, kde to sepíšeme. Načež samozřejmě nikoho nechytli. Jak by to taky dokázali, když mi narovinu potvrdili, že jediná šance, jak to někomu přišít, je, že kdyby někoho chytli náhodou při pokusu o jinou takovou akci, tak pokud by se doznal, tak mám šanci. Jinak se to nevyšetřeuje, rovnou zakládá a po 30 dnech automaticky posílá vyrozumění o odkladu.
Sorry, ale to se prodavačka v krámu za 1/4 platu nadře minimálně 10x víc. Takže tihle jsou darmožrouti.
A přesně z takových lidí, co policistům říkají uniformovaní darmožrouti, nezajímá je, jestli jde do auta za jízdy vidět... mám na silnici strach... 8-s
Ty se zamysli a nejprve čti! Já jsem řekl, že je mi buřt, jesli na mě někdo civí = pouze jsem upřesnil, že nebylo mou motivací k instalaci, aby nebylo vidět na mě (což se často omílá). Kapišto? Za druhé, přes 15% fólie na řidiče vidět jde. Dost na to, aby bylo zřejmé, kam kouká on. Za třetí, nevím, jak ty, ale já přijíždím k přechodu předkem auta. A na předním skle nemám žádné úpravy. Navíc nejezdím jako magor. Jinými slovy, oční kontakt s chodci není nejmenší problém, protože je realizován celou a dost dlouhou dobu přes přední sklo - zamysli se nad tím, kudy a kdy koukáš z auta před sebe - a kdy k tomu použiješ boční okna. V okamžiku, kdy na chodce koukáš bočním oknem, máš nejméně metr auta na přechodu. Když jedeš křižovatkou, odbočuješ a křižuješ přechod, taky nejprve koukáš šikmo vpřed, což pokrývá čelní sklo.
Mimochodem, přes kvalitní fólie jde vidět ven i za tmy, osobně mi couvání do neosvětlené garáže problém nedělá a ani v noci nemám problém vidět chodce v černém. Takže smysluplnější měření, jak už tu zaznělo, by se skutečně mělo věnovat tomu, jaká je propusnost zevnitř-ven než opačně. To totiž řeší argumenty "vjel pod náklaďák, protože ho neviděl". Když někdo koupí fólie v tescu nebo na burze za dvě kila a šudlá si to doma sám, tak to nemá podle mě jiný efekt. Ale kvalitní a profesionálně aplikovaná fólie je praktická! :yes:
folie nesmi odrazet svetlo !!!! nesmis mit zrcadlovky... jelikoz te pak organi nevidi coz je pravej duvod techto zkurv*nych zakonu ;) PS: s foliema zadny problem nemam je to jedina vec ktera pomuze v horku vecer sem videl naprosto krasne krome couvani...
Tobě je buřt, jestli na Tebe někdo vidí? To jsi ale pěkný truhlík. Počínaje tím, že když na řidiče nevídím (oční kontakt) tak ho třeba nepustím vyjet z vedlejší na rušnou hlavní. Jednoduše proto, že nevidím, jeslti on vidí mě, že ho vůbec pouštím. To samé platí, kdyby jsi měl pouštět chodce. Nedejbože, jeslti jsi jeden z těch kteří na křitovatku přijíždí rychle a brzdí na posledním metru. Už takhle když na toho řidiče vidím mám strach a na Tebe bych neviděl už vůbec..Zamysli se!
Fólie sama o sobě nezabrání přehřívání interiéru, ale rozhodně je příjemnější dotknout se plastů uvnitř, když jsou fólie na oknech, protože se prostě nerozpečou "tolik". Na jednom autě jsem si dával dopředu propustnost 50 % (vzadu 15), praktický přínos to mělo i tehdy, zhoršení videlnosti ven nulové. Na druhé auto jsem si po zkušenostech s prvním dal dopředu propustnost 15 % (dozadu 5). A mělo to dva důvody - jednak ve druhém autě není klima a rozhodně je to v létě poznat, ale hlavně není vidět dovnitř odstaveného auta. Je mi buřt, jestli na mě někdo civí, když jedu, ale nemusí mi kdejaký chmaták zahlídat dovnitř, co by šlohnul. Obě auta vloni prošla přes STK. Bylo to sice s řečmi, ale kartička stačila (samozřejmě je vydaná na 70 % předek, reálná hodnota záď).
Buď jak buď, nehodlám si komplikovat život s těmi uniformovanými darmožrouty, takže tmavé fólie půjdou v dohledné době pryč a dají se místo nich čiré bezpečnostní.
To máš jako se zimníma gumama, pojišťovna ti to může krátit v případě, že to na nehodu mohlo mít vliv. Pokud za někým nedobrzdíš a šoupneš mu to do kufru, tak to vliv mít nemohlo (mluvím teď o foliích), pokud nedáš přednost, protože si se blbě kouknul do boku pak možná jo. Když narazíš ale na pitomce tak ti taky může pojišťovna krátit plnění i kvůli jiným rozměrům pneumatik, koncovým světlům atd.
Vy tady pořád řešíte STK a Policii. Přitom to jsou dvě instituce kterým je po nějaké fólii na okně nejmíň. Pokud bych měl jednou za rok zaplatit 500,- za tmavé okýnko tak se přece prd děje. Jde přece hlavně o pojišťovny. Uděláte průser (srazíte cyklistu, chodce, ale třeba i jen plechy (u některých aut jsou plechy statisíce) ) a pojišťovna vám může zkrátit pojistné plnění i o několik desítek či stovek tisíc. A to si piště že ty jejich právníci si vás podaj pokud budou chtít :-) A na pojišťovnách o tom moc dobře vědí. Pokud půjde o nehodu kde šlo o životy a zdraví... nevim nevim. nechtěl bych. Řidič má vidět ale i být viděn ! Já nejsem proti fóliím. líbí se mi to, měl sem to, nemyslím si že to je nebezpečný ale...
Zaujímavý postreh. Na trhu som videl aj tzv. "zrkadlové" fólie a tam je priehľadnosť zvonká do interiéru nulová. Ale opačne nemusí byť vôbec tmavá za limit.
Osobne som za reguláciu fólií. Ale s rozumom..u nás nedávno novelizovali, že možno mať slabšie fólie aj na predných bočných oknách ale v praxi sú ľudia stále posratí. Keď som si dával robiť fólie, chlapík mi odmietol dať aj dopredu s tým, že už pár ľuďom za toto zobrali techničák a on s tým nechce mať nič spoločné. Právny štát ako *. Človek aby chodil s vytlačenými pasážami zákonov, lebo tí naši pandúri v tom majú guláš.
Btw fólie sa mi zdajú zatiaľ ako super vec. Prehriatiu interiéru nezabránia, ale vyzerajú super. A viditeľnosť mi to obmedzuje len keď chcem niekde v noci zacúvať....najvyšší čas začať cúvať cez vonkajšie spätné zrkadlá :-)
Nechci ti brát iluze, ale pokuty, které PČR vybere, putují do státního rozpočtu nikoli do rozpočtu MV či dokonce PČR. Takže ivestice se samotné policii nikdy nezaplatí zpět.
Nemela by se propustnost kontrolovat pohledem zevnitr ven? Propustnost prece muze byt z obou stran ruzna, kdyz se k tomu prida slunecno venku s trochu vyssi odrazivosti folie, tak jde hodne blbe videt do auta, ze ktereho ven je videt krasne. (viz treba vyslichaci mistnosti se polopropustnym zrcadlem ve vsech moznych i nemoznych kriminalkach)
Ačkoli jindy skeptik k novým "úpravám" z dílny našich zákonodárců, tato úprava by měla platit co nejdříve. Zatmavená přední skla jsou dost nebezpečná.
Příklad: vyjíždíte na frekventovanou hlavní silnici z vedlejší a odbočujete vpravo. Před vámi odbočuje vlevo jiné vozidlo, ale vzhledem k provozu čeká dost dlouho, než bude volno v obou pruzích. Najedete si vpravo od něj a ejhle ... vidíte kuový bo ten tuner má černá skla. Takže musíte strčit čumák až hluboko do silnice (což byste neměli), ale kdo by tam jak trotl čekal že?
Co se týká vybavení STK měřiči ... skutečný blábol ... když to může koupit policie, proč by to nemohli v řádu týdnů dodat na STK. Zas o takový převratný vynález se nejedná. Propustnost světla materiály už se měří nějaký ten pátek. A co to může stát? Řekl bych do 20 000 Kč
ve chvili kdy jich bude dostatek, tech mericu, tak ver ze po cele CR budou primo na tohle nejake akce (snadne penize a richle se jim to zaplati ta investice), a co myslis, budou si pri takove akci vybirat auta se zatmavenyma sklama na prvni pohled, nebo ty na prvni pohled s nezatmavenyma? >:D
je to asi stejne jako kontrola dalnicni znamky na dalnici, co myslis vybere si k takove kontrole policista auto s, nebo bez dalnicni znaky? :-)
Čálnek je sice dlouhý, ale nikterak striktní. Pro jednoduchou orientaci tedy uvedu. Na předním skle nesmí být nic, na bočních sklech u řidiče a spolujezdce fólie jen velmi světlá nebo vůbec žádná.
Pro ilustraci, všechny nová lepší vozidla již mají z výroby okna zatmavená na maximální možnou úroveň. Člověk to pozná tak, že po stažení okna a kouknutí se na jeho hranu je sklo zbarvené nejčastěji do zelena. Naprosto čiré skla měly auta dříve, nebo snad se prodávají ještě dnes v nějakých sociálních verzích.
Mám na autě folie a současný humbuk kolem folií mě trochu znervóznil. Ke všemu mám sice atesty a kartičky potvrzující propustnost skel 70%, ale jistý si nejsem. Ptal jsem se kamaráda policajta jestli by mi nezměřil kolik mi to vlastně propouští. Zasmál se a pravil. "Hochu to maj možná v Praze my žádný měřáky nemáme. Dělaj kolem toho kina, ale já bych to neřešil. Velitel nám říkal, že pokud dáš za okno ruku a je vidět, tak takový auta máme pouštět" Čili na to kácím a až mě holt zastaví nějaká hlídka s měřákem, což zatím vzhledem k množství měřáků mezi policií asi nehrozí, tak uvidím co mi řeknou. Vzhledem k tomu, že mě policajti asi 3 roky nestavěli tak ta pravděpodobnost je dost malá.
U nás už to taky nejde. Pokud má auto tónované okna (které nemá) tak už tam nejde dát fólii, maximálně průhlednou nebo bezpečnostní. Pokud je propustnost pod 20% hrozí až odebrání řidičského průkazu.
Subaru Forester, Nemecko 2011, mal jsem od dealera zatmavena predni bocni skla, stitky byly, folie tmave moc nebyly. Nemecka dvojice policistu mi dala pokutu 100 eur + strhla folie. Co jsem se informoval u auto moto klubu situace v Rakousku je obdobna.