Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s nimi doopravdy?

Petr Slováček Petr Slováček 5. 3. 2012 • 02:41
13
62
Zobrazit náhledy (13)
Roztokem vody se saponátem důkladně umyjte okna, při práci zvlhčujte plochu tlakovým rozstřikovačem. Přiložte fólii na sklo krycí částí ven a stěrkou ji důkladně přihlaďte. Podle rozměrů skla ořízněte fólii, na hranách si ji přitlačte k podkladu stěrkou. Jedním tahem nože odstraňte přebývající materiál, v místech napojení by totiž vznikly zuby. Na rovné podložce zaoblete veškeré rohy, použít lze i nůžky. Roztokem saponátu důkladně umyjte vnitřní stranu skel, nakonec začistěte škrabátkem. Sejměte krycí fólii a lepivou část tmavého dílu přitiskněte na zvlhčené sklo. Tahem stěrky od středu plochy ke kraji vytlačte vzduchové bubliny, pečlivě zasuňte fólii pod krycí gumu.
Mám na oknech fólie, nedostanu za to pokutu? Policisté se vytasili s měřiči neprůhledných skel a mezi řidiči vládne nejistota...

V horkých zemích je naprosto běžné, že okna pokrývá fólie tmavá jako uhlí. Kdo chce vidět při couvání aspoň něco, nechává

si v nich vyříznout růžky u zpětných zrcátek. Pokud jste byli poslední dobou v Moskvě, víte, že tam si to vyložili po svém. Důvodem instalace není ochrana interiéru auta před přehřátím, ale vlastní identity.

Jenže čeští policisté to nevidí rádi a předpisy stojí za nimi. Ty říkají, že přední sklo auta musí propouštět nejméně pětasedmdesát a boční vpředu sedmdesát procent světla. U zadního skla je to v zásadě jedno, jen nesmí fólie snižovat jas brzdového světla, pokud je umístěno za sklem. Málokdo navíc tuší, že pokud nemá pravé vnější zpětné zrcátko, nesmí zadní okno zaclonit vůbec.

Vidím/nevidím

V poslední době se hodně mluví o tom, že Policie ČR začala na silnicích měřit propustnost oken speciálními přístroji. Kdo nesplní, dostane pokutu. „V praxi hrozí postih na místě do dvou tisíc korun,“ říká Leoš Tržil, ředitel služby dopravní policie. Ve správním řízení zaplatíte od 1500 do 2500 Kč.

Zajímavostí je, že pokud zrovna neprobíhá dopravně-bezpečnostní akce, nemáte prakticky šanci, jak si podobnou metodou své fólie otestovat. Nelze se spolehnout ani na to, že auto na pravidelné STK prošlo bez výhrad.

Platná legislativa v Česku totiž sice počítá s pohledovou kontrolou na okna typu vidím/nevidím, ale v praxi už neřeší, podle čeho má technik postupovat. Výsledný verdikt proto závisí na míře tolerance konkrétního technika. To samé platilo až dosud i pro policistu.

„Před lety jsme naše techniky vybavili orientačním vzorníkem, který mohou k oknu přiložit a v rozhodování jim umí pomoci. Pochybuji ale, že by je měli v jiných provozovnách,“ říká Petr Říha, vedoucí zkušebny Dekra Chodovec.

Za dva roky

Pokrok přinese evropská směrnice, která sjednotí technické prohlídky vozidel v členských státech Unie. „Takže se již nebude posuzovat propustnost předních a bočních skel metodou vidím/nevidím,“ prozrazuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Sloužit k tomu nově budou kalibrovaná měřidla, která jednoznačně potvrdí propustnost světla. Ta samá, jaká už používá policie.

Jenže to nebude hned. „Protože se jednotlivé stanice budou muset vybavit těmito přístroji, ale například i měřidly na opotřebení tažného zařízení vozidel, hloubky dezénu pneumatik a podobně, mají nově povinně kontrolované úkony odloženou platnost,“ končí Martin Novák.

Povinné měření skel proto bude platit až od roku 2014. Do té doby pořád půjde jen o dobrovolný úkon. Zkrátka se ptejte na STK, kde takové měřiče mají a mohou vám relevantně poradit.

Nevidíš, máš smůlu

Ovšem propustnost oken lze orientačně poznat i pohledem. „Kdo nechce, aby do jeho auta bylo vidět předními okny, ten má zkrátka smůlu,“ jednoduše vysvětluje princip.

Stačí jednoduchý test. Když se podíváte na sklo, nesmí být zatmavení na první pohled viditelné. Pokud je vylepšení fólie očividné, nebo dokonce máte problém rozeznat předměty uvnitř, už je moc tmavá. „Pro srovnání se podívejte na tónovaná

okna Octavie druhé generace z výroby – je to přesně maximální mez, kterou předpisy umožňují,“ dodává Říha.

To podstatné, co nesmí chybět, je ovšem schválení do provozu. „Fólie musí být označeny homologačním štítkem. Příslušná fi rma, která je aplikuje, musí automaticky vystavit homologační kartičku s označením typu použité okenní fólie, SPZ automobilu, VIN kódu, jména držitele vozu a podobně,“ radí Miroslav Augustin ze společnosti AWF Windowfi lm, která takové produkty prodává a aplikuje. Strážci zákona podle něj mohou chtít ukázat i tuto homologační kartičku – a z devětadevadesáti procent ji vyžadují. Na STK ji musíte předložit vždy.

Nemusíte, ale mějte!

Policie ovšem přistupuje k fóliím šalamounsky. Řidič podle jejího vyjádření není povinen mít u sebe žádné doklady týkající se zatemnění, neboť tato povinnost nikde není stanovena. „Naproti tomu fi rmy a montážní pracoviště mají za povinnost provozovateli vydat doklad o úpravě ve formě typového listu nebo certifikátu. Při kontrole sledujeme údaje na štítku, který je umístěn mezi fólií a sklem. Samozřejmě můžeme vycházet z předloženého typového osvědčení nebo certifikátu,“ končí.

Stát zvažuje zpřísnění STK, občanskému sdružení řidičů se to nelíbí

Zvláštní. Žádný doklad zkrátka sice mít nemusíte, ale při kontrole to pomůže. Po vybavení policisty měřicím přístrojem

se dá beztak předpokládat, že skončí doba, kdy se objevují požadované certifikáty i na oknech černých jako uhel…

Není štítek jako štítek

Pokud je fólie nalepena na oknech zatmavených už z výroby, nemá homologační štítek smysl, protože výsledná propustnost nesplňuje předepsanou mez. Stačí si projít internetové inzeráty, abyste našli nabídku typového listu za dvě stovky včetně nalepovacích homologačních štítků pod fólie.

„Žádná pořádná provozovna si to nedovolí, protože jí hrozí velké pokuty. Vždyť má na štítku uvedenu adresu,“ kroutí hlavou Miroslav Augustin. I na něho zkoušejí zákazníci požadavek, aby jim fólie na už tónovaná okna instaloval. Takové odmítá, nechce kvůli nim přijít o živnost. Některé firmy to řeší i tak, že si nechají od zákazníků podepsat prohlášení o neužívání vozu na pozemních komunikacích. Jedny to odradí, jiným je to jedno. „Bohužel je u nás mnoho dílen, kde se fólie instalují se souhlasem motoristy bez příslušných štítků a homologačních kartiček,“ říká Augustin. Koncová cena za montáž je potom nižší.

Setkává se i s tím, že nepoctivé firmy dávají homologační štítky na přední boční skla s úplně černou fólií o propustnosti dvaceti procent. Vůbec si ale neuvědomují, že pokud se stane nehoda, pojišťovna zkrátí plnění a bude třeba rozdílnou částku vymáhat po společnosti, jež fólie aplikovala v rozporu s vyhláškou. „Pochybuji, že si to řidič nechá na sobě. Místo toho se dovolá na firmu, která fólie aplikovala, protože to má přece napsané v homologační kartě,“ končí Augustin.

Nejčastější otázky

Co musí obsahovat homologace?

Každý štítek musí mít předepsané náležitosti, mezi které patří zejména schvalovací značka Atest 8SD a další údaje, podle nichž lze dohledat výrobce a následně jím pověřené montážní pracoviště.

Na kolik vyjde profesionální stržení nehomologovaných fólií?

Firmy, které fólie instalují, je zároveň odstraňují. Cena demontáže okenních fólií například u Škody Octavia II Combi ze všech skel je asi 2500 Kč bez DPH.

Mohu si neodborným stržením nehomologovaných fólií poškodit okna?

Velký pozor si dejte na vybavení interiéru, zejména stržení vyhřívání na zadním skle nebo poničení gum u stahovacích oken a čalounění. Doporučujeme koupit si kapalinu na odstranění zbytkového lepidla, které po okenní fólii zůstane. Stojí

do 300 Kč.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
4. 3. 2019 22:48
autofolie
Paráda, mockrát díky za článek. Já už delší dobu uvažuji nad tím, že bych si na auto pořídil okenní folie, trochu jsem se ale bál, že bych se díky nim mohl dostat do křížku se zákonem. Když už jsme u toho, nemáte náhodou někdo zkušennost s foliemi od [odkaz] ? Díky moc.
21. 4. 2014 09:56
2014
V článku se píše, že od roku 2014 už by mělo být možné měřit propustnost skel atd.. takže už by to nemělo být pak s policií o dohadováním..
Nevíte někdo, jak to teda je?
Avatar - Mireon
6. 3. 2012 08:42
Re: Může mi někdo zkusit vysvětlit,
Hm tak zrovna takový Mondeo nabízí z výroby hodně tmavý skla vzadu
Avatar - Mireon
6. 3. 2012 08:33
Re: Kontrola zvenku?
Bohužel si myslím že by ta hodnota byla stejná. Přitom měření se dává jako protikus taková bílá krytka a je to stroj takže nebere v potaz něco jako akomodaci oka atd. A policajti to taky odůvodňují tím že je to kvůli tomu aby byl vidět řidič. Což nechápu. Hlavně že PČR má na měřících autech okna černý jak uhel.
Avatar - Mireon
6. 3. 2012 08:30
Re: Dobrá věc
Ano protože atest dostal každej. Měl to jak svářecí sklo ukázal kartičku kde je 70 a policajt byl krátkej. Měřák stojí 10000 a zas tak málo jich podle mě nebude. Já jdu na sundání příští týden. Mám změřeno 49 propustnost.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku