Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s nimi doopravdy?

Petr Slováček
Diskuze (63)

Mám na oknech auta zatmavovací fólie, nedostanu za to pokutu? A projdu STK? Policisté kontrolují okna s měřáky průhlednosti skel, ale mezi řidiči vládne nejistota, co se vlastně smí a nesmí.

V horkých zemích je naprosto běžné, že okna pokrývá fólie tmavá jako uhlí. Kdo chce vidět při couvání aspoň něco, nechává si v nich vyříznout růžky u zpětných zrcátek. V některých, typicky východních zemích, si to navíc vyložili po svém – důvodem instalace není ochrana interiéru auta před přehřátím, ale skrytí vlastní identity.

Jenže čeští policisté to nevidí rádi a předpisy stojí za nimi. Ty říkají, že čelní sklo musí propouštět nejméně pětasedmdesát a boční vpředu sedmdesát procent světla. U zadního skla je to v zásadě jedno, jen nesmí fólie snižovat jas brzdového světla, pokud je umístěno za sklem. Málokdo navíc tuší, že pokud nemá pravé vnější zpětné zrcátko, nesmí zadní okno zaclonit vůbec.

Vidím/nevidím

Policie kontroluje propustnost oken speciálními měřáky. Nejde o novinku, poprvé se tyto přístroje začaly používat před více než 10 lety, přesto má měřáky pouze menší část policistů. Kdo nesplní určené podmínky, dostane pokutu. „V praxi hrozí pokuta na místě do dvou tisíc korun“ říká Leoš Tržil, ředitel služby dopravní policie. Ve správním řízení zaplatíte od 1500 do 2500 Kč.

Fólie na oknech a STK

Současné zákony určují pro okenní autofolie hned několik pravidel a STK jejich dodržování přísně kontrolují. Ověřte si, jestli vaše auto splňuje tyto podmínky:

  • Na čelním skle nesmí být žádné (ani čiré) autofólie, dolepené stínící pruhy, ani jiné nálepky
  • Přední boční okna nesmí mít propustnost světla nižší než 70 % (reálně lze tedy instalovat pouze čiré fólie) 
  • Každé upravené sklo musí mít schvalovací štítkem s příslušnými údaji
  • Použitá folie musí být homologována a schválena Ministerstvem dopravy ČR
  • Fólie na zadním okně nesmí zakrývat třetí brzdovou svítilnu (pokud ji máte) 
  • K fóliím musíte mít osvědčení o provedené úpravě zasklení od aplikátora
  • Odborník, který autofólie instaloval, musí mít příslušné osvědčení

Naopak na zadních a bočních oknech můžete mít fólie o libovolné (klidně nulové) světelné propustnosti. Podmínkou je pouze aby měly patřičnou homologaci.

Vzhledem k požadované propustnosti světla 70% lze na sklech u řidiče a spolujezdce instalovat pouze čirou fólii. Po její aplikaci doporučujeme nechat provést kontrolní měření propustnosti autoskel, protože na pohled čiré sklo i folie stejně část světla zadrží.

Pokud se chystáte na STK s autem, které má fólie na sklech, nezapomeňte sebou vzít také osvědčení o provedené úpravě zasklení. Pokud jej totiž STK nepředložíte, kontrolou nebude možné úspěšně projít.

Nevidíš, máš smůlu

Ovšem propustnost oken lze orientačně poznat i pohledem. „Kdo nechce, aby do jeho auta bylo vidět předními okny, ten má zkrátka smůlu,“ jednoduše vysvětluje princip. Stačí jednoduchý test. Když se podíváte na přední skla, nesmí být zatmavení na první pohled viditelné.

Pokud je vylepšení fólie očividné, nebo dokonce máte problém rozeznat předměty uvnitř, už je moc tmavá. „Pro srovnání se podívejte na tónovaná okna Octavie druhé generace z výroby – je to přesně maximální mez, kterou předpisy umožňují,“ dodává Říha.

To podstatné, co nesmí chybět, je ovšem schválení do provozu. „Fólie musí být označeny homologačním štítkem. Příslušná firma, která je aplikuje, musí automaticky vystavit homologační kartičku s označením typu použité okenní fólie, SPZ automobilu, VIN kódu, jména držitele vozu a podobně,“ radí Miroslav Augustin ze společnosti AWF Windowfi lm, která takové produkty prodává a aplikuje. Strážci zákona podle něj mohou chtít ukázat i tuto homologační kartičku – a z devětadevadesáti procent ji vyžadují. Na STK ji musíte předložit vždy.

Nemusíte, ale mějte!

Policie ovšem přistupuje k fóliím šalamounsky. Podle jejího vyjádření řidič není povinen mít u sebe žádné doklady týkající se zatemnění, neboť tato povinnost nikde není stanovena. „Naproti tomu firmy a montážní pracoviště mají za povinnost provozovateli vydat doklad o úpravě ve formě typového listu nebo certifikátu. Při kontrole sledujeme údaje na štítku, který je umístěn mezi fólií a sklem. Samozřejmě můžeme vycházet z předloženého typového osvědčení nebo certifikátu.". Zvláštní, žádný doklad zkrátka sice mít nemusíte, ale při kontrole to pomůže.

Není štítek jako štítek

Pokud je fólie nalepena na oknech zatmavených už z výroby, nemá homologační štítek smysl, protože výsledná propustnost nesplňuje předepsanou mez. Stačí si projít internetové inzeráty, abyste našli nabídku typového listu za dvě stovky včetně nalepovacích homologačních štítků pod fólie.

Nemožné obvykle bývají instalace tmavé fólie na sklo, které je tónované již z výroby. „Žádná pořádná provozovna si to nedovolí, protože jí hrozí velké pokuty. Vždyť má na štítku uvedenu adresu.“ kroutí hlavou Miroslav Augustin. I na něho zkoušejí zákazníci požadavek, aby jim fólie na už tónovaná okna instaloval. Takové odmítá, nechce kvůli nim přijít o živnost.

Některé firmy to řeší i tak, že si nechají od zákazníků podepsat prohlášení o neužívání vozu na pozemních komunikacích. Jedny to odradí, jiným je to jedno. „Bohužel je u nás mnoho dílen, kde se fólie instalují se souhlasem motoristy bez příslušných štítků a homologačních kartiček,“ říká Augustin. Koncová cena za montáž je potom nižší.

Setkává se i s tím, že nepoctivé firmy dávají homologační štítky i na přední boční skla s úplně černou fólií o propustnosti dvaceti procent. Vůbec si ale neuvědomují, že pokud se stane nehoda, pojišťovna zkrátí plnění a bude třeba rozdílnou částku vymáhat po společnosti, jež fólie aplikovala v rozporu s vyhláškou. „Pochybuji, že si to řidič nechá na sobě. Místo toho se dovolá na firmu, která fólie aplikovala, protože to má přece napsané v homologační kartě,“ končí Augustin.

Nejčastější otázky

Co musí obsahovat homologace?

Každý štítek musí mít předepsané náležitosti, mezi které patří zejména schvalovací značka Atest 8SD a další údaje, podle nichž lze dohledat výrobce a následně jím pověřené montážní pracoviště.

Na kolik vyjde profesionální stržení nehomologovaných fólií?

Firmy, které fólie instalují, je zároveň odstraňují. Cena demontáže okenních fólií například u Škody Octavia II Combi ze všech skel je asi 3000 Kč s DPH.

Mohu si neodborným stržením nehomologovaných fólií poškodit okna?

Velký pozor si dejte na vybavení interiéru, zejména stržení vyhřívání na zadním skle nebo poničení gum u stahovacích oken a čalounění. Doporučujeme koupit si kapalinu na odstranění zbytkového lepidla, které po okenní fólii zůstane. Stojí do 300 Kč.

Petr Slováček
Diskuze (63)
4. 3. 2019 22:48
autofolie
Paráda, mockrát díky za článek. Já už delší dobu uvažuji nad tím, že bych si na auto pořídil okenní folie, trochu jsem se ale bál, že bych se díky nim mohl dostat do křížku se zákonem. Když už jsme u toho, nemáte náhodou někdo zkušennost s foliemi od [odkaz] ? Díky moc.
21. 4. 2014 09:56
2014
V článku se píše, že od roku 2014 už by mělo být možné měřit propustnost skel atd.. takže už by to nemělo být pak s policií o dohadováním..
Nevíte někdo, jak to teda je?
Avatar - Mireon
6. 3. 2012 08:42
Re: Může mi někdo zkusit vysvětlit,
Hm tak zrovna takový Mondeo nabízí z výroby hodně tmavý skla vzadu
Avatar - Mireon
6. 3. 2012 08:33
Re: Kontrola zvenku?
Bohužel si myslím že by ta hodnota byla stejná. Přitom měření se dává jako protikus taková bílá krytka a je to stroj takže nebere v potaz něco jako akomodaci oka atd. A policajti to taky odůvodňují tím že je to kvůli tomu aby byl vidět řidič. Což nechápu. Hlavně že PČR má na měřících autech okna černý jak uhel.
Avatar - Mireon
6. 3. 2012 08:30
Re: Dobrá věc
Ano protože atest dostal každej. Měl to jak svářecí sklo ukázal kartičku kde je 70 a policajt byl krátkej. Měřák stojí 10000 a zas tak málo jich podle mě nebude. Já jdu na sundání příští týden. Mám změřeno 49 propustnost.