Tak mi někdo vysvětlete proč i v těch dnešních nejmodernějších autobusech se neustále využívá pás dvojbodový?Pokud někdo jel žlutými busy mi jistě dá zapravdu, že je lepší se nepřipoutat než riskovat zlomení vazu o další sedačku.Autobus není jako letadlo, kde se na srážku dá relativně připravit bezpečnostní polohou...
No přece PENÍZky! :-|
Svého času byly i snahy "prosadit" do vozů 5ti-bodové bezpečnostní pásy, ale (i když mnozí by to uvítali a za ty roky by to ušetřilo TISÍCE životů a stačilo by mít to v nabídce "za příplatek"...) ta "horší" (levnější) řešení (skoro vždy) VÍTĚZí - tak díkybohu za tří- v osobních vozech a alespoň ty dvou- v autobusech ;-)
5-bodové? Chtěl bych vidět, jak se do nich poutáš, třeba v sukni a jak pohodlně se do takové sedačky leze. V takových pásek se člověk nemůže prakticky hýbat. Pohodlí se rovná nule. Navíc mě nenapadá způsob jak u takových pásů aplikovat bezpečnostní prvky jako předepínače a omezovače tahu? Musel by jím být vybaven každý z pásů zvlášť. Čili na jednu sedačku by připadaly nejméně tři místo jednoho pro klasické 3-b pásy.
5-bodové pásy bezpečnost už nijak nezlepšují, pouze tělo ještě více fixují, proto se používají v závodních vozech, kde na tělo působí velká přetížení.
Ano - to máte PRAVDU, ostatně právě proto "zvítězily" JEN ty 3bodové.
Je docela ffftipné, že zmiňujete omezovače tahu a předpínače - u 5tibodového pásu to NEtřeba (u toho 3bodového tím vlastně "simulujete" do jisté míry onu "z principu" vyšší KVALITU/lepší FUNKČNOST 5ti bodového) ... což mi trochu připomnělo místní diskuzi o 4kolkách Subaru a "těch ostatních" :-)
PS: Docela "HRUBĚ" se MÝLÍTE v tom "bezpečnost už nijak nezlepšují" - správně zmiňujete že 5ti-bodový pás vás VŽDY za jakékoliv situace pevně drží v sedadče, zatímco 3bodový funguje "plně" JEN v případě PŘÍMÉHO nárazu zepředu, jinak při nárazu "létáte jak nudle v bandasce" ... do jisté míry se to řeší a PLÁNUJE řešit dalšími airbagy (i mezi cestujícími, neb to je důvod MNOHA "zbytečných" zranění) - myslím že by bylo "správné" aby ty 5ti-bodové byly jako "varianta", v nabídce příplatkové výbavy ... ale KOMERČNĚ uvažující automobilky asi vyhodnotily že těch "nadšenců" by bylo asi příliš málo ...
... to mi připomnělo co mi říkal šéftechnik jedné automobilky působící na českém trhu, že ještě před "pár lety" si lidé raději připlatili třeba za metalízu či autorádio, než za další airbag(y) ...
.. je FAKT že ta metalíza je vidět STÁLE, kdežto ten "hloupý" airbag (nebo 5ti-bodový pás) použijete (když máte smůlu) MAXimálně JEDNOU za "životnost" vozu ;-)
(ale v takovém případě za ně jste asi HODNĚ "rádi" :-)
Předepínače zmenšují mezeru mezi tělem a pásem při nárazu. Tělo je tak okamžitě zachyceno. To v lepším připadě umí i 5-bodové pásy, pokud jsou dostatečně utažené. A pokud se někdy měla možnost jet v utažených 5-b, pak víš, že víc jak pár km se v tom absolvovat nedá.
Omezovače mají snížit zatížení hrudníku, aby nedošlo ke zlomeninám hrudníku atd. A to už právě ty 5-bodové neumí.
Čili nejde o to jen tělo zastavit, ale zamizit jeho velkému zatížení. Proto jsou výhodnější 3-b s omeovači + airbagy. Tělo putuje po další dráze a zpomalení, tedy přetížení není tak vysoké. Pokud nabouráte v 5-b, ve vysoké rychlosti, tak vás takové pásy doslova "přecedí".
Nu "absolvovat" se to samozřejmě DÁ, ale uznávám že ty "tří-" jsou (mnohem) "praktičtější"..
... ostatně i PROTO "vyhrály" - dnes to už smozřejmě LZE "dovyřešit" airbagy - byť TEORETICKY je to již "vyřešeno", myslím že na STŘEDové airbagy si asi ještě chvilku počkáme (a že by se občas HODILY..
PS: S tím "přeceděním" to NENí až tak zlé - je to asi spíše "jak/kdy" - jestli se vlivem "cizích" sil vaše tělo "kinklá", nebo je pevně ukotveno v sedačce - myslím že pár "kluků" z F1 to již testovalo a NE"přecedilo" je to ...
PPS: Ono se to jako "varianta" asi NEnabízí i z důvodu že by to chtělo asi i trochu JINAK nastavit airbagy a ... prostě ve výrobě se hlídá každý cent, tady by šlo o TAK vysoké náklady, že 3-b prostě "stačí" (a on opravdu VĚTŠINOU "stačí" ;-)
Hlupáčku NEinformovaný - to že se to kdysi zvažovalo je FAKT - že to vy ani NEtušíte .. zřejmě také :-)
PS: Je k NEvíře KOLIK je na AUTOweb(u) lidí co o AUTech (skoro) NIC NEví, že Deception(e)? ;-)
No jistě, Vy tu přece píšete samou pravdu.
Pro Vás:
Zvažovaly se statisíce řešení, ale do praxe proniknou ty nejkvalitnější.
Takže zkuste psát k věci a ne jako zřízenec patentního úřadu, který se prohrabává stovkami sporadicky použitelných nesmyslů. :-!
Ale je pro Vás asi velký problém se k něčemu erudovaně vyjádřit, když nevíte odkud vítr vane, hm? A jde to poznat. :-!
ANO - bude to pro vás asi ŠOK (a věřím že to NEjste schopen "rozeznat") ale OPRAVDU píši "samou pravdu" (tedy určitě jsem se "tu a tam" také spletla, ale NAPROSTO převažuje "samá pravda" ;-)
Pro VÁS: Zvažuje se MNOHO řešení, ale do praxe proniknou jen ty výrobně nejlevnější :-)
PPS: Vítr v této oblasti většinou vane od ZÁPADu - to nevíte? ;-)
Opravdu nemám sebemenší chuť tu diskutovat s někým, kdo se tváří jako ředitel zeměkoule.
Odborník se pozná podle toho, že dovede reagovat na ohnisko problému a ne tady motat něco o dalších řešeních, které nejsou sto efektivně fungovat v praxi.
Jednoduše řečeno: Procento lidí, které by se bylo ochotno pásat pětibodovým pásem je příliš malé. Výsledkem by bylo mnohem více mrtvých na cestách. Člověk je od přírody líný tvor, proto se prosazují jednoduchá a funkční řešení. Tolik sem chtěl říct. a o tom jsem chtěl psát. Ne o pětibodech v F1 nebo WRC.
Tak tady se SHODNEME - VĚTŠINA lidí se NEchce pásat ani těmi 3bodovými! O 5ti asi ani NEmluvě - že ale (a to VÝRAZNĚ!) lépe drží tělo - to je prostě FAKT, zrovna jako to že pokud je náraz sebeméně "boční", resp. ne PŘESNĚ čelní, při použití 3bodových pásů to s tělem "hází" doslova "kam to jde" - PROTO se také připravují ty STŘEDOVÉ airbagy - to je ale DNES a ještě ROKY (možná desetiletí) bude trvat než se stanou "standardem" - 5tibodové pásy byly "zkoušeny/zvažovány" dávno dávno a (čistě teoreticky) KDYBY se celé ty roky používaly zřejmě statisícům minimálně zranění by napomohly... (a myslím že krom jisté NE"praktičnosti" to ROZHODUJíCí byla i ta CENA, neb ta bývá tím naprosto NEJdůležitějším - což je sice POCHOPITELNÉ, ale často je to "bohužel" 8-s
PS: Ty 5ti body se občs u nějakých sportovních vozů OBJEVUJí a jak jsem hned zpočátku řekla - čistě T-E-O-R-E-T-I-C-K-Y by BYLY lepší, ale takových "lepších" řešení už bylo ...
... nu TĚŠME se až "obyčejnější" 3-body DOPLNí další "várka" (středových) airbagů.. :yes::-)
Zlomit si vaz v případě připoutání 2-bodovými pásy není možný. Byl jsem na prezentaci o bezpečnostních systémech v autobusech.Tam právě simulovali náraz s 2-b pásem a bez. Při čelním nárazu jeho užití výhodu má. I když né tak zásadní. Pouze se změnilo místo dopadu hlavy na sedadlo před sebou. Bez pásu tělo putovalo přímo. S pásem zůstala pánev na místě a hlava narazila do sedadla o něco níže. Další výhodou užití je pro cestujícího před tebou, takhle na jeho sedadlo dopadne pouze tvoje hlava místo celého těla. A to je zásadní rozdíl.
Při jakém případě je použití 2-b pásu zcela neoddiskutovatelné, je při převrácení autobusu. Což je mnohem nebezpečnější a to i v mnohem nižších rychlostech. Stačí, aby autobus sjel ze svahu nebo se s ním utrhla krajnice a převrátí se na bok. Pokud nejsi připoutaný pak v lepším případě zůstaneš v kabině, kde se maximálně pomlátíte, případně nějaké zlomeniny. V tom horším vypadneš ven a bus tě rozmáčkne.
Takže i 2-bodové pásy mají význam, pokud tam jsou, rozhodně doporučuju použít.
To je pravda, i přesto dostane hlava plný zásah, což může znamenat nebezpečná zranění krku.Vyšší osoby mohou také nepěkně narazit krkem na horní hranu protilehlé sedačky.
Je to prostě věc, kterou by měli v dnešní době zakázat!U 3 bodového pásu má člověk jakousi jistotu kdežto u 2 bodového je to loterie.Ale pro firmy je to výhodnější, tak proč to tam nedat zákon je splněn a těch několik krčních krunýřů při případné havárii vyjde levněji než obsazovat celou flotilu autobusů 3-bodovými...