Protože kšeftem kolem ropy, se přiživuje mnoho společností a vlád na celém světě. Vývoj alternativních pohonů je úmyslně a možná i pod pohrůžkami pozastavován, nebo tlačen do ústraní.
Je to jen politika, nic víc...
To,že ropa vládne světu a je na ni navázán téměř veškerý průmysl(alespoň ten ekonomicky strategický)je nepopiratelný fakt,to ostatní je pouhá spekulace ;-) ale známe to! na každém šprochu je pravdy ?????? >:-[]
Vývoj je z velké části řízen trhem. Jediné, co kartel musí udělat, aby konkurenci zpomalil, je snížit ceny, demotivovat investory a za pár "babek" krachující projekty skoupit. Až se na ty alternativy jednou přejde, kdo myslíš, že si bude strkat do kapsy peníze z licenčních poplatků? Budou to ti stejní lidé, kteří si dnes mastí kapsy na těžbě ropy.
opět článek o alternativách pohonu a opět ani zmínka o té nejznažší a sice E85.na toto palivo lze "přestavět" prakticky každý zážehový agregát,uprava je velice jednoduchá(s výjimkou karburátoru),jedná se o velice snáze dostupný systém ,bez jakýchkoliv omezení(vjezd do podzemních garáží,revize - LPG),motor neprotestuje,naopak má mnohem harmoničtější projev,jde lépe za plynem,vuz je mnohem živější a jede jako "z praku", je pouze otázkou času,kdy se snad zbylých 15% benzinu nahradí určitým aditivem,pevně věřím,že se na tomto pracuje a že se tohoto dočkám ve velice brzké budoucnosti.
To sice dá, ale u nás (a skoro všude ve světě) se vyrábí ze zemědělských plodin. Nejvýhodnější je cukrová třtina, tam to dává smysl a v Brazílii to využívají dlouho.
Patřičné rafinérie se teprve budují a těžko říct, kdy bude nějaká v ČR. Jedna je v Kanadě. Švédsko buduje a chce do roku 2015 nahradit 2% importu nafty. British Airways spolupracují na stavbě rafinérií pro druhou generaci biopaliv, první by měla být v UK příští rok.
U motorů s přímým vstřikováním bych nemluvil o snadné přestavbě a tyhle motory u nové produkce tvoří velkou část nabídky. Pro pořádné využití E85 potřebuješ speciální motor. Experimentální bi-fuel motory plně využívající vlastností ethanolu dosahují zhruba o 30% vyšší účinnosti než čistě benzínové. Zbylých 15% se do budoucna nemusí ničím nahrazovat, motory budou schopné strávit E100, neboli čistý ethanol.
tak,tak,pravdu díte,u přímého vstřiku je to doposud problém,ovšem ve vývoji jsou zcela nové řídící jednotky,které by měli tento nedostatek odstranit,mě jen zaráží skutečnost,že ve svém okolí slýchám z mnohých hrdel neustálé hořekování nad cenami N95 a zároven i nad cenami přestavby na LPG(20 000 - a výše),přitom uprava na provoz E85 je více než o polovic levnější, množství stojanu s tímto palivem utěšeně roste,co by ovšem němělo rust do r.2020 je cena E85(toto palivo má výjimku EU),takže v zásadě se jedná o samé klady.osobně,muj vuz podstoupil konverzi na E85 v prosinci,předtím jsem jej míchal cca.2roky s naturalem v poměru 30l E85/20l N95.
Na E85 se až tak moc neušetří, protože má nižší výhřevnost a tím pádem vzroste spotřeba. A cena je vyšší než třeba u LPG. Takže pokud někdo za "přestavbu" zaplatí kolem 10 tisíc, tak se mu to vrací dlouho. Přitom jde víceméně je no přeprogramování řídící jednotky, maximálně se vymění svíčky.
Z toho vyplývá, že E85 asi nejlépe vyhoví těm, kdo mají starší auto, protože u těch lze na E85 jezdit bez přestavby, ty motory to nepoznají.
spotřeba se sice zvýší,ale nijak dramaticky,při klidné jízdě se jedná o max.0.7litru(konverze),bez upravy je to udajně i přes 30%,navíc mnohým majitelum se "zbláznila"řídící jednotka tím,že počala hlásit závadu motoru,takže osobně bych provoz na "čistý" E85 bez konverze nedoporučil.
Měl jsem na mysli třeba Felicie - tam kontrolka závady motoru není a prý to dokonce lépe jede, protože standardní řídící jednotka Felicie dokáže změnou předstihu zážehu využít vyššího oktanového čísla E85 :-)
U novějších motorů bych nedoporučoval jít nad řekněme 20% ethanolu bez konverze. Těch 20% je včetně biosložky benzínu. Ethanol není benzín a je krátkozraké to jen tak do auta lít.
Nesleduji vývoj tak důkladně, ale vím, že se říkalo, že přímé vstřikování E85 bude vyžadovat speciální kit vyladěný pro daný motor, pokud nedojde k nějakému průlomu. Pracuje se na tom, ale v blízké budoucnosti uvidíme spíš tovární úpravy (Audi má v nabídce upravený 2.0 TFSI, Ford připravuje EcoBoost atd.).
Hlavní výhoda oproti LPG je, že můžeš použít nádrž, kterou tam máš z výroby. A můžeš do garáží, jak se ti zlíbí (byť tyhle zákazy nikdo nevynucuje). Pokud člověk víc jezdí, tak se mu těch zhruba 8 tisíc za přídavnou řídící jednotku celkem rychle vrátí.
..Tak kazdemu je jasne, ze v tom politka a prachy hraju najvedcsiu ulohu, odpovedou je dan z paliv na CS ..keby sme ju zmensili iba na polovicu, pisem o SR, cena by bola pod 90centami za liter, teda viac ako 37% !!! ..no, ale kedze nie sme naivny, a vieme ze sa to nestane, treba sa pozriet inde a aj trochu zmenit pohlad ak to situacia dovoluje.
V Scandinavii kde zijem, je ekonomicky a politicky ina situacia, ale ludia su tu tak isto pohodlny ako ti nasi .. :-) Rozdieli ale predsa len su, ..etanol cize E85 je lacnejsi od benzinu asi o 30%, aut a autobusov jazdiacich na tuto alternativu je celkom dost, dalsou skupinou su velke americke pick-upy, ktore jazdia na dual N95-CNG ..ktore stoji menej ako balik zuvaciek za liter ... Dalsou skupinou su autobusy z produkcie Van Hool, ktore jazdia na vodik, a rozdiel je vazne pocitovatelny zakaznikom, tichy a jemny chod ..pre mesto super ... No a poslednou alternativou je elektrina, ..a to ti vam je taka vec tu, ze cloveka nuti sa vazne zamysliet...s pohladu dochadzania do zamestnania, ak je kradcsie ako 50km, co vedcsinou je vzdy ! ..Preco ? ..novy elektromobil kostuje trochu menej ako VW Polo, ALE ! ..po jeho zadovazeni, je treba doriesit parkovacie miesto pri domove, kde sa musi doplnit el.energia, cestou do prace a parkovanie v meste nie je problem, boxov je dost, a par zastavok prejdeme aj kollektiv dopravou ..ako mestkou, myslim. Plusy tu su ale silne, ..doplnanie energie je gratis, ..mozem vyuzivat jazdne pruhy pre autobusy, ..nizka poistka a vsetky administrativne zataze, postihujuce finacny rozpocet .. Takze ? : ..jazdim gratis, vyhybam sa zacpe, ..platim menej ako za klasicke auto ..pri cisto pohlade: premiestnenie sa z domova do office do 50 km, je to riesenie v urcitom pohlade. Ja nie som v tomto leveli, jazdim ovela viac, ale urcite to ma nieco do seba ... Inak napriek tomu, ze mam dva automobili a motocykel, uplne bezproblemov, vyzivam metro a buss, ..je to najlepsia forma prepravy v meste :yes: Este jedna vec iba pre porovnanie : Novy VW Golf 1,6tdi ma velmi podobnu cenovku ako Toyota Prius, ..a nalozenej vybave ci lahkej konfikuracii v Passatu mate HSD od Lexusu, ..takze ano, je to na politikoch a administrative ... ;-)
Nesúhlasím s názorom, že elektrárne znečisťujú rovnako ako autá. V zásade ak by aj elektromobily boli dobíjané elektrinou zo tepelných elektrární, systém moderných elektrární je taký, že množstvom filtračných zariadení a účinnosťou spaľovania sa zbytočne neplýtva energia a nevypúšťa sa zbytočné množstvo emisií. Zatiaľ čo spaľovací motor má asi 30% účinnosť tak elektráreň má účinnosť blížiacu sa k 100%. Ak by sa teda ropa spaľovala v tepelných elektrárňach vďaka väčšej účinnosti by sa v rámci zachovania energie z množstva benzínu, ktoré spáli jedno auto mohli nabíjať až 3 elektromobily.
a) Tepelná elektrárna nemá účinnost 100 %, ale někde mezi 30-50 %.
b) Svou účinnost má také přenos a distribuce elektrické energie (odpor drátů, vykrývání š***k přečerpávacími elektrárnami) i nabíjení akumulátorů. No a pak je účinnost samotného elektromotoru.
c) Výsledná účinnost je dána součinem všech účinností a může činit třeba jen 15-25 %.
Takže: Provoz elektromobilu v případě dominance tepelných elektráren je levnější víceméně jen díky tomu, že elektřina není zatížena spotřební daní a že elektromobily jsou bohatě dotovány.
Něco jiného by bylo, kdyby u nás většinu elektřiny vyráběly vodní elektrárny, kde se jednak nic nespaluje a kde účinnost přeměny potenciální energie na elektrickou je cca 90 %. A nebo jaderné elektrárny, které sice nemají o nic větší účinnost než tepelné, ale alespoň nespalují fosilní paliva.
st=ale tá istá chyba v úvahe... benzín sa VYRABA...A pri jeho vyrobe sa spotrebuje cca KWh na 1L paliva....... Skúste to zohľadniť a zrazu sa situácia rapídne mení
Ano, samozřejmě. Hodně energie se spotřebuje už při samotné težbě ropy a její dopravě. Jako výchozí bod jsem prostě vzal spalování. Hlavní věc, kterou jsem chtěl říct, je nezanedbat při úvahách, že se elektřina někde musí vyrobit a celková bilance účinnosti elektromobilu tím várazně klesá.
Alternativni pohony nejsou o cene, spotrebni dan nech stranou. Jsou o udrzitelnosti dopravy, tj abychom mohli jezdit dal, alespon nekteri. Dale jsou o energeticke nezavislosti na zemich, ktere ropu tezi a prodavaji.
Tvoje uvaha o neucinnosti elektromobilu je v rozporu dokonce se samotnym clankem. Clanek uvadi emise 105 g/100km CO2 v CR, coz je velmi pekne, protoze to odpovida tem nejuspornejsim autum typu VW Up. Navic Up spaluje benzin, ktery obsahuje hodne vodiku, jehoz oxydaci vznika voda. Tepelne elektrarny spaluji skoro vyhradne uhlik z uhli, tudiz logicky vyrobi vic CO2. Kdyby se do emisi Upu zapocetly emise vyroby benzinu, nikdy by nemohl elektromobilu emisemi CO2 konkurovat. Autor clanku tak nevedomky dokazal pravy opak, nez zamyslel.
Já jsem o 100 km nic nepsal a ani jsem si toho u kolegy nevšiml, jednotka je gram na kilometr, tak předpokládám, že se jen spletl. Člověk je tak zvyklý ze spotřeby, takže si to musí hlídat - minimálně já ano.
pýtam sa sám seba po prečítaní článku.. ale poďme doradu :
1) prvá obrovská chyba v úvahách o tom kolľko CO2 prípadne iného znečistenia ovzušia pri porovnaní elektromobilu a spaľovacieho motora je pomerne bežná. Jednoducho autor zabudol na podstatný fakt že benzín /nafta/ sa neťaží ale vyrába... A pri frakčnej destilácii sa sporebuje obrovské množstvo el energie.. Cca 1KWh na 1l benzínu. Takže el energia ktorá môže priamo pohánať vozidlo sa minie na vyrobu paliva ktoré sa potom s mizivou učinnosťou spáli v ben. motore. Ak zohľadníme tento fakt autorov záver že el . auto znečisťuje ovzdušie rovnako ako spaľovací motor sa ukáža ako nezmyselné
2) kapacita baterii je cca 6lô nafty..... Bateria akého vozidla? 85KWh bateria tesly m S na tom bude asi podstatne lepšie.. A navyše treba brať do úvahy aj fakt že zaťiaľ čo el auto celých 90% zo "6 litrov" premení na pohyb u naftového motora sa na pohyb premenia necelé 2litre..Zvyšok formou tepla a hluku vytletí výfukom do p...preč :-) Takže obrazne povedané 6 Litrov baterkových je asi 12 - 15 litrov naftových /aj po zarataní strát/
3)baterie sú tažké.... Ano ale o to ľahší je motor.. max 25 -30 kg. Prevodovka spojka výfuk chýbajú úplne - výsledok baterky sú ťažké ale auto ako celok nie.. Vid tesla model s - váha vrátane baterky 1850kg - čo je normálny priemer danej triedy.. Navyše je pri el mobile podstatne lepšie rozloženie hmotnosti a ťažisko auta je mimoriadne nízke - konkretne tesla mod.s ho má nižšie ako posledná generácia porsche 911..
Souhlasím,někteří lidé(dle některých příspěvků a hysterických výkřiků,-je jich poměrně hodně)si myslí,že benzín/nafta tečou rovnou ze země ;-\ Ale už nějak zapomínají na brutální energetickou náročnost celého procesu od těžby ropy,přes rafinaci na palivo a následnou distribuci(i ten stojan na benzínce běží na el.energii) Celý tento energeticky velmi náročný proces u tankování ze zásuvky odpadá.
Jako priklad energeticke hustoty trakcni baterie pouziva clanek Chevy Volt - ta ma cca 90 Wh/kg. To neni dobry priklad. V plug-in hybridu pracuje baterie jinak nez v elektrickem vozidle. Misto plnych cyklu absolvuje vice kratsich cyklu a proto Volt pouziva jen velmi malou cast kapacity. Ve skutecnosti maji baterie v e-autech hustotu spis 200-300 Wh//kg a existuji baterie s hustotu 400 Wh/kg, coz predstavuje vahu baterii cca 40kg pro dojezd 100 km. A to uz vubec neni spatne, hlavne kdyz vezmete v uvahu, ze motor v Tesle Roadster vazi cca 30kg. To znamena, ze cely pohonny system muze vazit min nez turbodiesel pri velice slusnem dojezdu.
Ja myslím, že celá vedecko-technologická revolúcia od 30-tych rokov beží práve kvôli lacnej energii z ropy.
Všetky veľmoci si buď vojensky alebo diplomaticky zabezpečili lacnú ropu na dlhé desiatky rokov a preto tlak na vývoj iných technológií nebol.
Takže sa nevyvíjali alternatívy a ak áno, tak tieto projekty boli podfinancované a výsledky boli mizerné.
Ale situácia sa so zdražujúcou ropou otáča. Aj preto automobilky naštartovali (alebo oprášili) vývoj alternatívnych pohonov.
Ja si osobne myslím, že elektromobily su jasná budúcnosť.
V článku sa správne píše, že najväčší problém je dnes kapacita batérií, veľkosť a hmotnosť.
Ale, ako tu už viacerí spomenuli, najmodernejšie elektrické autá ako napr. Tesla Model S, používa už 85 kWh batérie s dojazdom 400 míľ, takže tento problém sa generačne rýchlo rieši a zanedlho možno bude v batériách viac energie ako v nádržiach :-!
Zostávajú už len minoritné problémy ako dobudovanie silnejšej el. siete atď. ale toto všetko už vieme dnes urobiť, je to len o peniazoch.