Rapid je prvním vozem značky Škoda, který je navržen v novém designovém jazyce. Kde však má tento směr prameny a z kterých karosářských postupů vychází?
Nějak na auto.cz vymizely články o automobilce ŠKODA. Je to velká škoda, protože takto mám dojem, že jsou zde pouze zahraniční automobilky a přitom má ŠKODA co nabídnout. RAPID, nebo jak někdo zde na auto.cz již psal, Octavia Tour po faceliftu, která se nabízí jen proto, aby se zdvihli opět již tak nízké ceny. :-!
Myslim, ze to tak nie je. Spomni si, aka bola pred 2 mesiacmi kritika, ze AUTO.CZ pise o nicom inom ako len o novom Hy i30. Raz je Hy, potom SKODA a nabuduce bude zas daco nove ;-)
Kdo zná pracovní postupy a tvorbu zisku u Das Auto Volkswagenu a jeho penězovodů tak ví, že vylisovat hranatý plech je levnější než vylisovat kulatý plech = větší zisk, který se vytuneluje do Německa!
Kdo zná pracovní postupy a tvorbu lisovaných plechů, tak by podobnou blbost nikdy nenapsal. Vyrobit přípravek pro lisování, který bude mít kulaté nebo hranaté části je totiž při celkové ceně daného přípravku skoro jedno.
A navíc těch pár plechů, které tvoří karoserii ve srovnání s počtem výlisků použitých na celým autě..
Hlavne se nejdriv podivej na to auto. "Hranatych" plechu tam moc neni. Na srovnavaci fotce ruznych modelu je krasne videt, ze Rapid ma prolysu a ohybu suverene nejvic. Pouze ma ostreji rezane rysy a hrany.
Ako sa tak pozerám na vývoj predných masiek Škody, začínam mať predtuchu, že v budúcej generácii bude Škoda žalovať značku Kia za kopírovanie...
Inak názov je trochu nepresný, správne malo byť "...nový tvarový směr PŘÍDÍ české značky" - na zbytku škodoviek sa o nejakom tvarovom smere dá hovoriť vskutku len výnimočne (napr. Yeti), inak je to ťažká stagnácia...
Ano, víceméně ten vývoj je jasnou stagnací. Nelze označit jinak!
Yeti (jako jeden ze dvou "pozůstatků" designu Thomase Ingenlatha u Škody) je excelentí ukázkou jisté konzervativnosti (v míře nejnutnější) a zárověň takového... "čtveráctví" (směs nápaditosti až mírné provokace). O tuto esenci Škoda přišla (a nyní i celý koncern VW; radují se u Volva).
Obecně platí, že studie jsou vždycky hezčí, než sériová auta. Stačí se podívat u škody - Yeti, Roomster. Ale u Rapidu je to po dlouhé době kupodivu (a naštěstí) jinak. Teď nesrovnávám s Mission L, protože kromě jiných klik to je Rapid, ale Vision D vypadá proti sériovému Rapidu, jako jeho ne moc povedená skica. Skoro jako by ho designéři spíchli během jedné noční šichty, týden před autosalonem. U Rapidu jsou všechny linky mnohem rafinovanější a celé auto je pěkně vyvážené. Otázkou je, jak to bude vypadat v nějaké nepříplatkové modré barvě na patnáctipalcových plechových kolech.
U mě je to aspoň co se týče přídě přesně naopak. Vision D je ostrá, světla jsou menší a více oddělena od masky a originální. Rapid už ma příd velmi zcivilněnou a zvětšení světlometu a a jejich spojení s maskou v jeden jednolitý celek z něj udělalo tuctové auto. Příď Rapidu pak příliš připomíná Passat s vykrojením kapoty pro znak, ala Kia. Co mi, přijde také škoda jsou ty interiéry. S novým designovým směrem je mohli trochu odlišit od VW. Kdyby posunuli displej navigace od kolen někam nad výdechy klimy, interiérum by to ergonomicky velice pomohlo (prostě zakládní tvarová myšlenka interiéru jako u posledního saabu 9-5 nebo kii optima). Na navigaci by bylo lépe vidět a vyšší řidič by ušetřil i své pravé koleno.
Změny tam jsou ale abych byl upřímný není to nic co by mě zvedlo ze židle pořád ten stejný stejný stejný tvar čumáku a někdy i zadku. Jasně proč zpravovat něco co není pokažené, vždyť Octavia je jedna z nejhezčích škodovek vůbec ale když se člověk mrkne ke konkurenci musí si přiznat že mohlo být té odvahy daleko více. Nesmí se to přehánět ale těch změn je opravdu málo.
Viděno in live, v krátkém časovém rozestupu na dálnici Rapid i ten SEAT, co se bude vyrábět na jedné lince s Rapidem. Sice jeli jako prasata, ale i tak jsem je omrknul ze všech stran. Dojem? Je to úzký, HODNĚ úzký, něco jako Fabie II, a vysoké. Nejvíc mi to připomnělo AVEO sedan, co se týče velikosti se vším všudy. Takový levný dojem, i když byly v slušné výbavě stříbrné. Seat je zezadu mnohem hezčí než škoda, nemá tak levně působící zadní svítilny, má je na rozdíl od škodovky i ve víku kufru. A ten hnusný prohnutý plech u škodovky vzadu pod značkou. Zepředu je to tak nastejno, světla opravdu jako Fabia I. V porovnání i se současnou Octavií II je to slabota. Maximálně jako náhrada za Fábii II, jako by na ni někdo narouboval kufr. ;-\
působí i na fotkách takovým dojmem, hodně lidí ho stejně koupí ale jen v případě že bude mít rozumnou cenu. Já osobně bych si ho nekoupil a nekoupím ://
Rapid měl mít světla z fábie II jako na spyphotos, nechápu proč to nakonec tak zmrvili a namontovali tam ty úzké z fábie I, vždyť to vypadá jako 120cka 8-s
Vše špatně. Rapid žádná světla z Fabie mít neměl (tedy ne ten evropský), na spy photos byl přesně tento model, jen s maskovacími polepy. Tato světla (u kterých podobu s F1 nevidím) vypadají (podle mě) podstatně lépe.
Som trocha sklamaný článokom p. Sochora. Dizajn značky totiž nie je len o prednej maske chladiča, ale aj o mnohých iných detailoch.
Je pravda, že v prípade veľkých koncernov sa zmeny pri podobnom modely dajú robiť len v pár detailoch a najlepčie to je svetlomet, nárazník, časť interiéru.
V prípade Škody sú tieto identické znaky.
- predná maska chladiča (nové modely dostali vrazenú kapotu s novým znakom, tvar je hranatý)
- zadné reflektory ostávajú ohraničené písmenom C (ako sa po 1x objavilo na FL Fábií1 a dnes je jedným z hlavných dizajnových prvkov)
- predné hmlovky dostali pretiahnutý obdĺžnikový tvar, denné svetlá ostávajú integrované v nich (LED denné svetlá zatiaľ neponúka žiaden z modelov Škoda, všetky majú integrované denné svetlá v hmlovkách. drobná zmena bude až pri nástupcovi Octávie, kde LED svetlo bude, ale tiež v hmlovkách)
- chromové U na volante - ďalší prvok Škoda. Pre niekoho archaizmus, pre iných tradícia
Rapidom sa mení oblosť k masívnosti a hranatosti. Je to rukopis šefdizajnéra.
Tak takovéto kreace jsme tu už dávno viděli,Kia a Lancia dohromady.
Kdy začnou být ve škodě konečně originální a nebudou kopírovat.Možná kdyby byli samostatní...
Autor článku zabudol podotknúť, že ostal zachovaný aj ďalší typický znak, ktorý majú všetky modely počnúc Fabiou I (teda okrem Yetiho, dokonca ešte aj na Citigo 5D a koncernových súrodencov sa dostal). Ide o priamu líniu zadných dverí pri zadnom kolese.
Z Rapida mám zmiešané pocity. To auto má byť lacné, ale nemuselo vyzerať tak lacno. Konkurencia dokáže vyrobiť lacné autá, ktoré sa tvária menej lacno.