Bezpečnost
U osobních aut to nebudu komentovat, ale aktivní systém jízdy v pruzích pro autobusy by třeba dokázal zabránit dvou nehodám, který se v relativně krátký době staly.. tunel ve Švýcarsku a nedávné Chorvatsko. V obou případech řidič vyjel z pruhu, což mělo fatalní následky. Navrhovat deformační zóny pro takový nárazy je nemožný, těmhle nehodám se musí předcházet
Záleží, jaké nehody brali v potaz. Rozdíl je malý a pokud započítávají i nehody vzniklé třeba nedáním přednosti, kde tenhle systém hraje nulovou roli, tak je to statistika na dvě věci. Můžeš ji klidně číst tak, že je užitečný jen v malém procentu nehod. Každý asistent je dvousečná zbraň, jednak ti může pomoci, když uděláš chybu, nebo může vést k tomu, že přestaneš dávat tolik pozor a začneš se na něj spoléhat. Ale to už není jeho chyba, ale hloupost člověka.
Třeba Honza Koubek, který asistenty moc nemusí, nedávno uznal, že aktivní systém pro udržování auta v jízdním pruhu funguje a prakticky ho nevnímáš.
Třeba Honza Koubek, který asistenty moc nemusí, nedávno uznal, že aktivní systém pro udržování auta v jízdním pruhu funguje a prakticky ho nevnímáš.
Všechno začíná a končí u dopravního značení.... pokud ta silnice nebude dobře nalajnovaná, tak je to opravdu k ničemu. Sám mám tento kritizovanej systém od Mercedesu... funguje to jedině tehdy pokud řidič nereaguje, není to tedy tak, že vás mezi těma pruhama posílá aktivně do volantu jako to dělá já nevím VW?? Tzn. nasměrujete auto ven podél PLNE čáry a asi 2sec nehejbete volantem tak to pak vrátí do pruhu ale ne volantem... ale aktivací ESP, který přibrzdí vnější kola. Funguje to klasicky tak (teď mě neberte za slovo) jedu, píšu sms nehejbu volantem a šup je to tam, nebo jedu nasměruju ven a pustím volant...
Nutno ještě dodat, že se tu bavím o PLNE CARE, pokud jde o prerusovanou tak tam k žádnému zásahu nedochází, jen brní volant.
K těm autobusům a kamionům to nelze jinak než doporučit 11 lékařema z 10 😁. Jenže znovu opakuju, pokud budou lajny alá naše D1 tak je to k ničemu.
Nutno ještě dodat, že se tu bavím o PLNE CARE, pokud jde o prerusovanou tak tam k žádnému zásahu nedochází, jen brní volant.
K těm autobusům a kamionům to nelze jinak než doporučit 11 lékařema z 10 😁. Jenže znovu opakuju, pokud budou lajny alá naše D1 tak je to k ničemu.
Samozřejmě. Dopravní značení nechybí jen počítači, ono chybí i člověku.
U Audi si to můžeš nastavit, jestli má vibrovat, zatáčet, jak dopředu to chceš, nebo jestli to chceš až na poslední chvíli. S VW nemám zkušenost, ale takovéhle detailní nastavení tam snad není, byť principiálně funguje stejně. Nicméně, pustíš-li volant, po pár vteřinách se ozve pípání a systém se vypne. Audi tě také upozorní, pokud systém nefunguje, byť je zapnutý - třeba kvůli nedostatečnému značení. A ignoruje prudké změny směru.
U Audi si to můžeš nastavit, jestli má vibrovat, zatáčet, jak dopředu to chceš, nebo jestli to chceš až na poslední chvíli. S VW nemám zkušenost, ale takovéhle detailní nastavení tam snad není, byť principiálně funguje stejně. Nicméně, pustíš-li volant, po pár vteřinách se ozve pípání a systém se vypne. Audi tě také upozorní, pokud systém nefunguje, byť je zapnutý - třeba kvůli nedostatečnému značení. A ignoruje prudké změny směru.
Může jít jen o to, že díky dalšímu asistentu se méně věnuješ řízení (proč se namáhat s volantem, když to za mě udělá počítač), a proto bouráš víceméně stejně.
Jak jsem napsal, to je pak hloupost člověka. Chybu udělá každý a asistent tě může zachránit, ale schválně se řízení nevěnovat, tam ti nic nepomůže.
Věnovat se méně řízení není tak snadné. Pustím-li volant, systém se vypne. Přestanu-li sledovat silnici úplně, nevšimnu si, že jsem třeba v části se záplatou bez čar, kde systém nefunguje vůbec. Tenhle systém ti může pomoct (důležité je to může, protože nemusí), když třeba vybíráš hudbu a začneš utíkat z pruhu, ale nechat ho řídit prostě nemůžeš, na to není dostatečně schopný. Adaptivní tempomat je mnohem schopnější, ale pořád musíš auto řídit a krizovou situaci také nezvládne. Po silnici také můžeš chodit poslepu, schválně, jak dlouho to přežiješ.
Přínos je, že méně sleduješ čáry, víc sleduješ auta. HUD poskytuje pěkný přehled o činnosti jednotlivých systémů - třeba, že chybí čáry a udržování v pruhu nefunguje, nebo že mám chodce v cestě, popřípadě podél cesty (mohu si dát dopředu větší odestup od krajnice, pokud prší, mohu zpomalit, abych ho nepostříkal atd.). Pozornost řízení musíš věnovat stále, jen se můžeš soustředit na jiné věci.
Věnovat se méně řízení není tak snadné. Pustím-li volant, systém se vypne. Přestanu-li sledovat silnici úplně, nevšimnu si, že jsem třeba v části se záplatou bez čar, kde systém nefunguje vůbec. Tenhle systém ti může pomoct (důležité je to může, protože nemusí), když třeba vybíráš hudbu a začneš utíkat z pruhu, ale nechat ho řídit prostě nemůžeš, na to není dostatečně schopný. Adaptivní tempomat je mnohem schopnější, ale pořád musíš auto řídit a krizovou situaci také nezvládne. Po silnici také můžeš chodit poslepu, schválně, jak dlouho to přežiješ.
Přínos je, že méně sleduješ čáry, víc sleduješ auta. HUD poskytuje pěkný přehled o činnosti jednotlivých systémů - třeba, že chybí čáry a udržování v pruhu nefunguje, nebo že mám chodce v cestě, popřípadě podél cesty (mohu si dát dopředu větší odestup od krajnice, pokud prší, mohu zpomalit, abych ho nepostříkal atd.). Pozornost řízení musíš věnovat stále, jen se můžeš soustředit na jiné věci.
Těmto nehodám se musí předcházet především tak, že řidiči nebudou honit kilometry ve snaze zarobit co nejvíc.
(zde tedy přesně nevím, jestli řidiči dodrželi všechny pauzy, nebo před jízdou nepařili až do rána, a to se asi nedoví už nikdo...)
(zde tedy přesně nevím, jestli řidiči dodrželi všechny pauzy, nebo před jízdou nepařili až do rána, a to se asi nedoví už nikdo...)
jen opatrně, ono by taky mohlo dojít právě díky line assist k mnohem tragičtější (a že to byly smutné nehody!) nehodě, pokud by tam nebyl aktivní tempomat (radar). Spící řidič autobusu nevyjede z jízdního pruhu, ale místo toho jede ve svém až dojede (např. stojící) kolonu a ... Černých pytlů by byly desítky...
Zaujala mne tato část😒br />
Zatímco systémy varující před kolizí nebo adaptivní světlomety pomáhají snížit nehody, varování před opuštěním jízdního pruhu více škodí, než pomáhá. U varování před vozidly ve slepém úhlu a parkovacích asistentů není jasně patrné, zda mají na nehody vliv.
Jak to, kruci, analyzovali?
Jak mohou vědět, že adaptivní světlomety snižují nehodovost (což jsem si přepsal z originálního "snižuje nehody" - jak může být nehoda snížená?)?
To jako dělali anketu a lidi odpovídali ve stylu:
"No zrovna fčéra sem jako valil do dom a kurňa sem málem přehlídl starýho Košťála, jak se nalitej motá po cestě z knajpy. Eště že mám tydlecty, nóóó, ehééé...Jo - adaptitentotamto světla, voni mi ho normálně jako zameřily a auťák mi řek, že mám změnit kurz na 0,6,3 abych ho nesejmul."
A jiný zase😒br /> "Valím to po dálnici, no předpisově, že, plusmínus asi jen pár km, a koukám - v mojem pruhu kamijón jak z emeriky. A jede jak s hnojem. Tak sem jako cuknul volantem do levýho pruhu a vono to v něm luplo a vrátilo mně to zpátky a tak sem to do něj narval, nó. Pitomej asistent - bez blinkru tě nepustí, žalobu už sem do Mnichova poslal."
A teď vážně😒br />
Řídit má řidič - ne auto, ne počítač.
S veškerou zodpovědností, která k tomu patří.
Zatímco systémy varující před kolizí nebo adaptivní světlomety pomáhají snížit nehody, varování před opuštěním jízdního pruhu více škodí, než pomáhá. U varování před vozidly ve slepém úhlu a parkovacích asistentů není jasně patrné, zda mají na nehody vliv.
Jak to, kruci, analyzovali?
Jak mohou vědět, že adaptivní světlomety snižují nehodovost (což jsem si přepsal z originálního "snižuje nehody" - jak může být nehoda snížená?)?
To jako dělali anketu a lidi odpovídali ve stylu:
"No zrovna fčéra sem jako valil do dom a kurňa sem málem přehlídl starýho Košťála, jak se nalitej motá po cestě z knajpy. Eště že mám tydlecty, nóóó, ehééé...Jo - adaptitentotamto světla, voni mi ho normálně jako zameřily a auťák mi řek, že mám změnit kurz na 0,6,3 abych ho nesejmul."
A jiný zase😒br /> "Valím to po dálnici, no předpisově, že, plusmínus asi jen pár km, a koukám - v mojem pruhu kamijón jak z emeriky. A jede jak s hnojem. Tak sem jako cuknul volantem do levýho pruhu a vono to v něm luplo a vrátilo mně to zpátky a tak sem to do něj narval, nó. Pitomej asistent - bez blinkru tě nepustí, žalobu už sem do Mnichova poslal."
A teď vážně😒br />
Řídit má řidič - ne auto, ne počítač.
S veškerou zodpovědností, která k tomu patří.
S předposlední větou maximálně souhlasím... Škoda jen, že to na silnicích nějak není vidět. Každý chce auta "pro řidiče", s výkonným motorem, dokonalým podvozkem a super brzdami, ale pak se za volant posadí polovodič, který půlku cesty datlí do mobilu, ladí rádio, obtěžuje spolujezdkyni nebo futruje jednu bagetu za druhou... Takhle si řízení auta fakt nepředstavuju a pak jsou všechny asistenční systémy k ničemu. Bohužel... asi by to bylo omezování osobní svobody, kdybychom nutili lidi jednat a chovat se zodpovědně, kdybychom takové polovodiče eliminovali ze silnic...
Nevím ale na první pohled mi přijde, že se jedná o typickou chybu špatné interpretace dat. To jestli systém pomáhá snižovat nehody zjistíte jedině porovnáním nehodovosti jedné skupiny řidičů bez systému a stejné skupiny řidičů se systémem. Tj. jak moc havarovali dříve a nyní (což je ale zase ovlivněno různoým typem provozu dříve a nyní, odlišným zdravotním stavem věkem apod.)
Vysvětlení vyššího výskytu nehod u aut se systém může totiž zjednodušeně být, že si jej pořizují do auta pouze paka co vědí že neumí řídit a proto si takový systém pořídí. No ale věechno systém nezachrání. Naopak lidi co jezdí sami opatrněji nechtěli do systému investovat eventuálně si nehcat kecat do řízení. Neříkám že to tak je, ale může být. Takže ta interpretace je blbě.
Vysvětlení vyššího výskytu nehod u aut se systém může totiž zjednodušeně být, že si jej pořizují do auta pouze paka co vědí že neumí řídit a proto si takový systém pořídí. No ale věechno systém nezachrání. Naopak lidi co jezdí sami opatrněji nechtěli do systému investovat eventuálně si nehcat kecat do řízení. Neříkám že to tak je, ale může být. Takže ta interpretace je blbě.
Víš ono existuje něco jako "reprezetativní vzorek". Je zjištěno, že stačí relativně malý počet osob a zjistíš chování stáda. A pojišťovny mají tolik dat, že stačí vyfiltrovat ty správné.
Pak přijde nějaký chytrák, který na základě přečtení 2 ostavců vyřkne ortel "interpterace je blbě" 8-s Musíš být ale kapacita >😒]
Pak přijde nějaký chytrák, který na základě přečtení 2 ostavců vyřkne ortel "interpterace je blbě" 8-s Musíš být ale kapacita >😒]
Ak sa niekto netrafí medzi pruhy, tak nesmie ísť za volant ....
Denní svícení má smysl a argumentace a spotřebě vyšší o 0,1 na 100 je směšná
A samozřejmě před jízdou zkontroluješ povinnou výbavu kola.
A foukneš si, jinak se ti zámek na kole neodemkne.
Atd...
Do psí už s tím omezováním ve jménu bezpečnosti!!! :no😒br />
...jsem si to raději zcenzuroval sám.
Je zajímavé, jak u aut všichni tohle berou, ale jakmile jde o kolo nebo pěší chůzi, je to najednou zbytečná buzerace a omezování.
Nedávno jsem absolvoval debatu o pásech.
Já jsem nucen se připoutat v autě, kde při jízdě po městě nejedu víc jak 50km/h.
V autobuse můžu v té samé rychlosti stát a jen se držet tyčky, v tramvaji to samé...
O technickém stavu raději ani nemluvím, to, co tu jezdí v podobě náklaďáků je někdy i na šrot nepoužitelné...
To, že stojíš v tramvaji nebo v autobuse a jsi víc ohrožen ještě neznamená, že pásy v autě smysl nemají. BTW - až se srazíš s tramvají, přijdeš na to, že ti stojící nepřipoutaní v tramvaji dopadli lépe, než ty v autě.
Na denních LED není nic špatného :-!
S chodci je logika jiná. Ve městě musí řidič s chodcem počítat kdekoliv a podle toho přizpůsobit rychlost. Mimo město, pokud chodec, jdoucí správně v protisměru, vidící denním osvětlením svítící vůz na velkou dálku, štráduje uprostřed vozovky a nevyhne se autu sám, pak jde o sebevraha, kterému by ani zrušení denního svícení nepomohlo.
Shrnuto - lépe než rušit denní svícení je rozšířit povinnost o cyklisty.
Mě jen mrzí, jaká se neustále uvaluje buzerace na řidiče, ale něco jako osobní odpovědnost každého jedince se úplně odsouvá do pozadí. Chodci nemusí být vidět (za vše může řidič), cyklisti nemusí znát žádné předpisy (za vše opět může řidič)...
Jinak co se týká chodců a kolařů. Silnice je primárně určená pro motorová vozidla. Já osobně když už jdu po silnicim, tak jdu v proti směru a navíc jdu skoro příkopem jen abych nepřekážel a něco mě nesrazilo. Jaká je však většinou realita? Blb nebo banda blbů ploužící se div ne prostředkem, v noci samozřejmě bez nějakého osvětlení a podobně. Osobně jsem pro, chceš li jít po silnici, měj výstražnou vestu, v noci navíc povině nějaké osvětlení. Pumpičkáři to samé. Jedu li já na kole, snažím se jet co nejvíc za bílou čarou. V noci si nedovolím jet bez světla jak v předu tak v zadu. Blbů jedoucích prostředkem někdy dokonce ve dvojici vedle sebe, kteří ani nemají snahu uhnout a ještě nadávají potkávám více a více. A osvětlení ve dne? Proč ne, jde snad o jejich bezpečnost, stejně jako použití reflexní vesty pro ně. Mimochodem asi nebudu populární ale já bych zavedl i povinné ručení pro kola jedoucí na silnici. Jsou účastníky silničního provozu? Jsou! Mohou a také kolikrát způsobí škodu jinému účastníku provozu? Ano! Jak jsou povinováni zaplatit vzniklou škodu ? Nijak. A ještě klidně jezdí s pár pivky v krvi. Tímto se omlouvám všem slušným kolařům.
Ale jsi naprosto mimo ve svých úvahách.
1. Co je to za blbost, že silnice jsou především pro auta? Auta si je nějak přivlastnili? Silnice slouží k přepravě a že je nejvíc aut? To přeci nevytlačuje minoritní účastníky. Když bude chtít jet drožkař s koňským povozem, tak pro něho jako silnice není? Chodec bude chodit škarpou?
Dálnice, rychlostní silnice - to je revír automobilů (a motorek), tam nemají ostatní co pohledávat.
2. Povinné pojištění pro cyklisty? Proč? To ze stejného důvodu zavedeme povinné pojištění pro lesní zvěř - víš kolik nehod způsobí? Pokud ti cyklista způsobí škodu při dopravní nehodě, tak tu máme občanské soudní řízení o náhradu škody (a ušlého zisku), pokud způsobí vážné zranění, tak tu máme trestní řád. To, že cyklista není pojištěn, ho nijak nezbavuje jeho odpovědnosti a povinnosti podílet se na zaviněných škodách :-! Mimochodem - i chodec je účastníkem silničního provozu - tak to zavedeme povinné ručení i pro chodce 8-s ?
Přijde mi, že sis vůbec neuvědomil, co za nesmysly jsi to napsal.
uznám, že je to možná až moc radikální s tím POV nicméně, tuším, že ty jako cyklista jezdíš asi často po silnici a evidentně patříš k těm normálním. Omlouvám se ale já z deseti cyklistů co potkám, tak 9 z nich je na přes hubu. Nejčastější prohřešek je, že jedou dva vedle sebe, evidentně slyší, že již jedu za nimi, čekám, nic, poté decentně zatroubím a nic se neděje. Takže zatroubím pořádně a ihned se ozve sprška nadávek. Vím, že v každé skupině lidí, se najde pár troubů, bohužel mezi cyklisty mám potkávám málokdy normálního. Co se týká těch vest, osvětlení, na tom bychom se snad shodli ne?
Také narazím na magory. Je to pár týdnu, co jsem potkal dva cyklisty. Třetí třída, krásná dvoukilometrová rovinka, za ní zatáčka, jedou za sebou, vjíždíme do zatáčky, do které není vidět, takže jsem zpomalil, jsme asi tak v půlce, už vidím na druhou stranu, je prázdno, chystám se předjíždět, když v tom vzadu jedoucí cyklista prudce vybočí do poloviny vozovky mně pod kola. To jsem nepochopil. Nicméně nejsem pro přehnanou regulaci. Cyklisté a chodci ublíží většinou jen sami sobě. Chce to netrestat řidiče za věci, za které nemohou. S tímhle trendem se brzdy dostaneme k průkazům pro chodce, k povolenkám na pěší turistiku atd.
Osvětlení - dejme tomu souhlas. Motorkáři vs. cyklisti - to je velmi podobné. Dnešní LED světla by neustálé svícení umožnily. Ale nevím, jak intenzivní světlo vydávají - když v noci vidím přední bílé blikačky, tak bych tyto cyklisty nakopal... Světlo opravdu moc intenzivní není a v okolním provozu dost zanikají.
To, že jsou schopni někteří e😜erti jezdit na kole dokonce v noci bez osvětlení - a to dokonce i mimo města... V 90 km/h člověk téměř nemá šanci zareagovat...
Ale jak jsem napsal - tohle je o vzájemné ohleduplnosti a nějakém racionálním uvažování. A toho žádnou právní regulací nedosáhneš.
Já osobně nic proti cyklistům nic nemám, je to o lidech, některý bych sejmul a rozjel 3x tam a zpátky, ale znovu opakuju je to o lidech.... stejnýho dementa můžete potkat za volantem a nutno říct, že ji není zrovna málo.
Jen pro pobavení, před cca 20 min u mě byl kamarád s autem od trávy a hlíny... proletěl se do pole, kvůli mladýmu dementovi, kterýmu pod pedály skočil pudl!!! Místo aby řídil tak "ho lovil z podpedálů" v zatáčce a vzal jí prostředkem.
Z sebe musím napsat, že naopak jako cyklista jezdím relativně daleko od krajnice, a to z toho důvodu, že nechám méně místa řidičům automobilů, kteří tak nemají možnost střihnout to myškou těsně vedle kola při projíždějícím protijedoucím vozidle. Ono totiž řidiči zásadně
1.) objíždí cyklisty velmi málo a ještě třeba autobusáci to říznou tak, že mi nenechají ani místo (zadní náprava prostě jede jinou stopu
2. předjíždí cyklistu i tam, kde absolutně nevidí do protisměru a bezproblému, klidně v nepřehledné zatáce nebo na horizontu půlkou auta v protisměru 8-s
Proto bych rád poprosil řidiče - buďte na cyklisty ohleduplní, nechávejte jim dost místa. I obyčejný automobil dokáže při vyšší rychlosti způsobit turbulenci, co s cyklistou řádně zacvičí... Pro autobusy a kamiony to platí 100násob. Když vás na kole předjede autobus nebo kamion jedoucí 90 km/h, tak i když nechá odstup 1 m, tak je cyklist rád, že se udrží na kole. Když je to Tatra nebo Liaz, tak se k tomu přidávají i mokré spodky a radost z toho, že jste přežili. No a když je to Avia, tak následuje 5 minutová přípravka do plynové komory :-!