Technika
Topgear
0
aby sa raz naše deti neučili, že Škodovka predbehla dobu a nastolila trend trojvalcov..budú že to smutné časy :-!
iudex
0
Tie casy, ked sme za vrchol techniky a objekt detských snov povazovali Javu Pionier z poldecovým jednovalcom, sa mozno nakoniec vrátia >😒]
Topgear
0
so skvelo naskládanou prevodovkou.. kamarát mal toho skútra z Považskej, už síce neviem ako sa volal, ale motor 125cc a šlo to ako raketa
Svět se asi zbláznil. Totálně... 8-s :-!
ale no tak. myslím, že aj dávnejšie sa do áut montovali trojvalce. Nie som si istý, ale aj F Mustang bol s takým motorom. Ale to je skôr také moje tušenie... Chcelo by to nejakého amerikofila... 😉
Saaby boli tusím v pociatkoch dvojvalce... Kruh sa uzatvara 8-s
nakoniec to skončí na dvoch valcoch parného stroja... ;-\
Holzgas?
česky nevieš? niečo ako drevo plyn... >😁
neznáš dřevoplyn? 😉
Dva valce by sa mi páčili viac. Boxer s dvomi valcami v štyri a pol metrovom Panharde so spotrebou do 7 litrov, to je niečo...
Ano, dvojvalec boxer, mozno sa k tomu dopracujeme. IMHO principiálne vyvázenejsie ako R3 :-!
to je sioce pravda, jenže to 4-metrový auto nemělo 1,3tuny, ale tak 800kilo, v tom je ten fór, takže 7l/100km, by dnes odpovídalo 12na 100
To máš pravdu, ale zase vezmi do úvahy, že dnes by motor podobnej veľkosti mohol mať o polovicu vyšší výkon (alebo s prepĺňaním ešte viac), takže o niečo vyššia hmotnosť by bola trochu kompenzovaná. Navyše ani dvojvalec nebude vážiž toľko, čo štvorvalec a vzhľadom na nižšiu hmotnosť sa znížia aj nároky na nárazové testy - nižšia hmotnosť = nižšia kinetická energia = menšia deštrukcia. Plus vymakanejšia aerodynamka. Dnes prevyšuje štýl nad aerodynamikou (nie vždy) a luxus nad šetrením váhy. Aby fungovali hoci dvojvalce, treba zmeniť hlavne myslenie...
To sice byly, ale dvoutakty. Tam to chodí trochu jinak...
První Saaby čtyřtakty byly až 99 a poslední 96 / 95 s motory V4, ostatně kupovanými od Triumphu.
První Saaby čtyřtakty byly až 99 a poslední 96 / 95 s motory V4, ostatně kupovanými od Triumphu.
Přesně tak, až na malý detail, že V4 byly od Fordu, od Triumphu měly "slant-4" - nakloněný čtyřválec, který byl půlkou V8 od Triumphu. Celý V8 se nakonec do Saabu nedával, protože šli cestou čtyřválec+turbo
Hoši klid
Jednak vás to nikdo nenutí kupovat, jednak tady mám pár správných automobilek, které vědí co drsní kluci potřebují, žádné hybridoelektrosrágory, ale poctivé staré, létami ověřené motory
E
E
Eeeexeo
😉
Jednak vás to nikdo nenutí kupovat, jednak tady mám pár správných automobilek, které vědí co drsní kluci potřebují, žádné hybridoelektrosrágory, ale poctivé staré, létami ověřené motory
E
E
Eeeexeo
😉
proč se třeba nedělá 6 valcová 1,2 misto třivalcove 1,2 bude to mit lepši chod i točivy moment 😉
Sranda sranda, ale také nieco tu uz bolo: myslím, ze Mazda (nejaký sportiacik) zaciatkom 90. rokov montovala 1,8-litrový sestvalec!!! Moment samozrejme chýbal, ale tá kultivovanost!
323 měly myslím nějaký čas šestiválcové dvoulitry - chlastalo to jak protržený
Beaumont má tuším ve své Alfě 6válcový dvoulitr jestli si dobře pamatuju
Tak to by si mal ten kultivovaný chod nahrat a napálit na CD, lebo o pár rokov to bude len smutná spomienka... 😒
P.S. Vytocená AR 166 so sestvalcom je v mojej sluchovej databáze velmi vysoko, hned za V8 a R6 od BMW 😄
Jo jo. Víceválcových maloobjemových motorů bylo v historii celkem dost. Šestiválec dvoulitr je nejen v mé Alfě, ale měly ho třeba Maserati Biturbo (obojí samozřejmě s turbem) a dlouhá léta taky BMW - ještě minulá generace 320i byla řadový šestiválec (samozřejmě atmosférický).
Ale šestiválec dvoulitr (nebo 1.8 u Mazdy) to není žádný extrém. Lamborghini Uracco a Ferrari 208 měly dokonce dvoulitr V8 a pokud si pamatuji, tak nejvíc válců na nejméně objemu měla první cestovní Ferrari 125S ze druhé poloviny 40. let - dvanáctiválec na 1,5 litru (!).
Ale šestiválec dvoulitr (nebo 1.8 u Mazdy) to není žádný extrém. Lamborghini Uracco a Ferrari 208 měly dokonce dvoulitr V8 a pokud si pamatuji, tak nejvíc válců na nejméně objemu měla první cestovní Ferrari 125S ze druhé poloviny 40. let - dvanáctiválec na 1,5 litru (!).
bráška má mazdu mx3 6 válec, objem 1849 ccm, zajímavé autíčko, škoda že ten rok 1993 je už na všem znát 😒
Lepší vyvážení a kulturu chodu by šestiválec měl určitě - ostatně tříválec je v tomto ohledu snad nejhorší možnost po jednoválci.
Lepší točivý moment už je docela otázka - s klesajícím objemem jednoho válce motory obecně vyžadují vyšší otáčky, aby trochu jely - např. starší BMW s řadovými šestiválci menších objemů (2.0 nebo 2.3) jely ve vyšších otáčkách skvěle, ale v těch nižších nebýval jejich zátah nic moc. Ale je to těžké říct obecně, roli hraje spousta věcí jako např. poměr zdvihu a vrtání válce a další. A já nejsem strojař, abych o tom mohl říct víc, mám jen zkušenosti své a vyprávění jiných...
Hlavním důvodem, proč těžko někdo udělá motor 1.2 V6 (nebo R6) jsou ale výrobní náklady, které jsou u více válců vždycky vyšší. Musíš šestkrát velmi přesně vrtat válec, mít šest přesně opracovaných pístů, víc ventilů, delší klikovou a vačkovou hřídel atd. A to všechno znamená víc přesného a tedy drahého obrábění a taky víc materiálu.
Tříválec je přirozeně nekultivovaný a vibrující, ale mnohem levnější na výrobu. Proto vznikají motory jako HTP - aby výrobce ušetřil. Mimochodem, když jsme u toho šetření - motor HTP má stejné vrtání i zdvih jako koncernový čtyřválec 1.6 (např. ve Fabii), takže spoustu přípravků bude možno použít pro oba. Že se to na ceně konečného produktu mnohdy moc neprojevuje, zatímco charakteristika motoru se projeví VŽDY, to je věc jiná (a smutná).
Lepší točivý moment už je docela otázka - s klesajícím objemem jednoho válce motory obecně vyžadují vyšší otáčky, aby trochu jely - např. starší BMW s řadovými šestiválci menších objemů (2.0 nebo 2.3) jely ve vyšších otáčkách skvěle, ale v těch nižších nebýval jejich zátah nic moc. Ale je to těžké říct obecně, roli hraje spousta věcí jako např. poměr zdvihu a vrtání válce a další. A já nejsem strojař, abych o tom mohl říct víc, mám jen zkušenosti své a vyprávění jiných...
Hlavním důvodem, proč těžko někdo udělá motor 1.2 V6 (nebo R6) jsou ale výrobní náklady, které jsou u více válců vždycky vyšší. Musíš šestkrát velmi přesně vrtat válec, mít šest přesně opracovaných pístů, víc ventilů, delší klikovou a vačkovou hřídel atd. A to všechno znamená víc přesného a tedy drahého obrábění a taky víc materiálu.
Tříválec je přirozeně nekultivovaný a vibrující, ale mnohem levnější na výrobu. Proto vznikají motory jako HTP - aby výrobce ušetřil. Mimochodem, když jsme u toho šetření - motor HTP má stejné vrtání i zdvih jako koncernový čtyřválec 1.6 (např. ve Fabii), takže spoustu přípravků bude možno použít pro oba. Že se to na ceně konečného produktu mnohdy moc neprojevuje, zatímco charakteristika motoru se projeví VŽDY, to je věc jiná (a smutná).
Ten problém s výkonem v nižších otázkách by v dnešní době by mohl vyřešit nějaký způsob přeplňování.
To je jasné, ze bude. Ved o tom je samotný clánok. 😉
Já měl na mysli maloobjemové šestiválce
Maloobjemový šesťvalec - podľa mňa luxus, ktorý ale má svoje opodstatnenie. 😉
"Malý" 6ti válec 1.8 býval v mazdě a byl SKVĚLÝ (toho se už ale asi NEdočkáme ;-\ )
PS: "Móda" downsizingu by mohla mít řešení v tříválcovém pětitaktu - tedy spojení dvou "normálních" válců s třetím VĚTŠÍM pracujícím v "dvoutaktním" režimu - vyýsledkem je VYŠŠí účinnost než "kovnenční" řešení a přitom bude motor LEHČí (ale ten 6ti válec by byl JEŠTĚ "lepší" :yes: 😉
Pěkný den 😄
PS: "Móda" downsizingu by mohla mít řešení v tříválcovém pětitaktu - tedy spojení dvou "normálních" válců s třetím VĚTŠÍM pracujícím v "dvoutaktním" režimu - vyýsledkem je VYŠŠí účinnost než "kovnenční" řešení a přitom bude motor LEHČí (ale ten 6ti válec by byl JEŠTĚ "lepší" :yes: 😉
Pěkný den 😄
Nič netreba preháňať. Opísaný motor by bol dosť podivný, a nie som si istý, či by podobné riešenie robilo dobrotu. Dvojtakt má iný systém mazania, iné teploté pomery, inú celkovú charakteristiku. Takáto kombinácia podľa mňa nemá reálnu šancu na realizáciu. Podobne ako dnes už nenachádza uplatnenie vpodstate ani samotný dvojtakt.
Pokud vím na motoru se INTENZIVNĚ pracuje a firma Ilmor má snad už funkční prototypy...
PS: Mně se (teoreticky) docela LÍBÍ a třeba/snad se ho opravdu dočkáme (rozhodně LEPŠí než "obyč" tříválec - např. do MB bych si představovala "alespoň" PRÁVĚ TAKový ... 😉
PPS: Ano - třeba to mazání může být trochu problém, ale jinak je myšeňka skoro "geniální" - dva "normální" válce pracují v běžném 4taktním režimu a "posílají" spal každou DRUHOU otáčku klikové hřídele - ten 3tí "velký" válec (na ně "napojený") pracuje JEN v dvoutaktním režimu.
Výfuk každého z 2 malých válců je roven plnění a e😜anzi v onom "velkém" válci v kterém následuje (finální) VÝFUK = 5tá fáze.
Když to "vyjde" - myslím že to je BUDOUCNOST malých motorů (ale "teoreticky" STEJNĚ "nadějně" vypadal kdysi "geniálně" jednoduchý WANKELův motor a ... ale přes všechny "trable" BENZÍNových verzí nyní asi/snad najde (konečně) UPLATNĚNí s VODÍKem - jako palivem - prý funguje MNOHEM "líp"
Rozhodně "obyč" tříválce mne NEbaví a i když mercedes i bmw-PSA "slibují" že budoucí tříválce budou ÚPLNĚ "jiné" než... 1.2 HTP 😉 tak NEvím/NEvím
Pěkný den 😄
PS: Mně se (teoreticky) docela LÍBÍ a třeba/snad se ho opravdu dočkáme (rozhodně LEPŠí než "obyč" tříválec - např. do MB bych si představovala "alespoň" PRÁVĚ TAKový ... 😉
PPS: Ano - třeba to mazání může být trochu problém, ale jinak je myšeňka skoro "geniální" - dva "normální" válce pracují v běžném 4taktním režimu a "posílají" spal každou DRUHOU otáčku klikové hřídele - ten 3tí "velký" válec (na ně "napojený") pracuje JEN v dvoutaktním režimu.
Výfuk každého z 2 malých válců je roven plnění a e😜anzi v onom "velkém" válci v kterém následuje (finální) VÝFUK = 5tá fáze.
Když to "vyjde" - myslím že to je BUDOUCNOST malých motorů (ale "teoreticky" STEJNĚ "nadějně" vypadal kdysi "geniálně" jednoduchý WANKELův motor a ... ale přes všechny "trable" BENZÍNových verzí nyní asi/snad najde (konečně) UPLATNĚNí s VODÍKem - jako palivem - prý funguje MNOHEM "líp"
Rozhodně "obyč" tříválce mne NEbaví a i když mercedes i bmw-PSA "slibují" že budoucí tříválce budou ÚPLNĚ "jiné" než... 1.2 HTP 😉 tak NEvím/NEvím
Pěkný den 😄
Amen. Niet co dodat. Snád uz len to, ze ked sa nevyhneme znizovaniu poctu valcov, stálo by za zvázenie pozmenit konfiguráciu (tajný tip: boxer) 😉
Ideál je vraj mierne nadštvorcový motor - ideál v pomere poskytovanho momentu a namáhania kľukovky. Čím dlhší zdvih, tým masívnejšia musí byť kľukovka, inak sa derú vačky, derú sa ložiská, láme sa (večná choroba u Š1203 s motorom 1500 cm3). Podštvorcový motor (priemer valca je väčší ako zdvih piesta) ponúka kultivovaný chod a vysoké otáčky, s mizerným záťahom v nízkych. Nadštvorcový motor (zdvih dlhší ako priemer valca) zase potiahne od nižších otáčok, ale horšie sa vytáča a má menej pokojný chod.
Súhlasím s trojvalcom, snáď najhoršie riešenie. Že tie dva valce už dávno nikoho nenapadli... Hoci Fiat 500 s dvomi valcami by mohla byť docela sranda...
Súhlasím s trojvalcom, snáď najhoršie riešenie. Že tie dva valce už dávno nikoho nenapadli... Hoci Fiat 500 s dvomi valcami by mohla byť docela sranda...
*/Bleskovky/Novy-Saab-9-5-je-venku-autom… />
Myslim si, ze to bude slusne auticko, ba o viac, krasne, kazdopadne :yes: :yes: :yes:
Myslim si, ze to bude slusne auticko, ba o viac, krasne, kazdopadne :yes: :yes: :yes:
Jo, vypadá velmi zvláštně a zajímavě, jak to u správného Saabu má být. Předběžně taky :yes:
zastavte to někdo dřív než budem jezdit v mondeu s 600cc od fiatu... 😒 pomooc.. stačí vysavač ve fabii 😉
Jsme pro (zastavení) milý JoeDiMaggio, ale vidím to BLEDĚ :no: 8-s
Tříválce nepřipravuje jen Mercedes, ale i bmw a PSA a "veřejně" hlásají, že kdo jezdil V12 má přejít na V8 a z V8 na V6 a z V6 na R4 ... a ti jezdívali ČTYŘválci (vlastně "skoro" VŠICHNi), tak během příštích pár let přejdou na TŘI VÁLCE :no: ;-\
PS: Oni budou samozřejmě LEPŠí než ten ve fobii (to je už dnes třeba ten v kolínských trojčatech), ale stejně .. 😐
Pěkný den (s něčím VÍCEválcovým - dokud to JDE!)
Tříválce nepřipravuje jen Mercedes, ale i bmw a PSA a "veřejně" hlásají, že kdo jezdil V12 má přejít na V8 a z V8 na V6 a z V6 na R4 ... a ti jezdívali ČTYŘválci (vlastně "skoro" VŠICHNi), tak během příštích pár let přejdou na TŘI VÁLCE :no: ;-\
PS: Oni budou samozřejmě LEPŠí než ten ve fobii (to je už dnes třeba ten v kolínských trojčatech), ale stejně .. 😐
Pěkný den (s něčím VÍCEválcovým - dokud to JDE!)